Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Interview door stemcoach Barbara de Bruyckere


Vandaag heb ik een audio voor je.

Met dank aan Barbara de Bruyckere. Zij is een bekende stemcoach en voice-over in radio- en tv-commercials.

Ze interviewde me voor haar nieuwe podcast, die pas geleden live is gegaan met 23 interessante afleveringen waarin ze experts interviewt over stemgebruik. Van operazangeressen en musicalsterren tot dichters en radiomakers.

Het hypnotische effect van een stem vind ik fascinerend. Met je stemgebruik kun je mensen in één keer omturnen in fans voor het leven. Maar als je fouten maakt kun je ze ook zó in coma lullen dat ze nooit meer iets met je te maken willen hebben.

In ons gesprek voor de StemPodcast hadden we het onder andere hierover:

  • Een geheime kwaliteit van je stem die je op een podium kunt gebruiken om een publiek bloedenthousiast te maken, zelfs als ze helemaal niet geïnteresseerd zijn in het onderwerp
  • Wat ik meer dan 10 jaar geleden leerde over spreken in het openbaar waardoor ik met een opgelucht gevoel alles kon loslaten wat ik tot dat moment had geleerd over presenteren
  • Waarom een man die enthousiast is leuker is om naar te luisteren dan een vrouw
  • Bij welke spreekstijl het extra belangrijk is om veel pauzes te laten vallen, omdat je publiek anders weg is
  • Een leuke tip van Barbara voor mensen die vaak eeh… zeggen. De tip is niet: laat in plaats van eeh even een stilte vallen – ze geeft je een alternatief voor iets anders wat je kunt doen om even te kunnen nadenken en dat niet zo mekkerend klinkt.
  • Hoe je bij het voorlezen van een tekst iets kunt doen waardoor de luisteraar de belangrijkste inzichten veel beter onthoudt – dit is een tip die ik kreeg van de producer van mijn luisterboek

Je vindt de StemPodcast in je podcast-app, aflevering #014.  Of beluister hem hier ter plekke via Spotify.

Enjoy en goed weekend!

Aartjan van Erkel

NIEUW online seminar: Deals closen met verkoopgesprekken – Start om 10u


Zometeen om 10 uur ga ik live in uitzending met een NIEUW online seminar dat ik voor je heb gemaakt:

Deals closen met verkoopgesprekken.

Het wordt een gratis seminar waarin we van 10 tot 12 uur bezig zijn met je verkoopgesprekken en waarin ik je onder andere laat zien:

– De 8 redenen dat verkoopgesprekken mislukken en hoe je ze voorkomt

– Waarom je geen prater hoeft te zijn om klanten te overtuigen

– Hoe je voorkomt dat een klant gaat ratelen en niet meer stopt

– Hoe je nooit meer in de hoek gedreven wordt door een gehaaide klant

– Hoe je voorkomt dat klanten om korting vragen

We sturen achteraf géén opname. Houd dit tijdstip dus vrij.

Wil je bij dit seminar zijn, meld je dan nu aan via http://www.seminars.gratis en dan zie ik je zo.

Aartjan van Erkel

Een van de meest bevredigende rabbit holes op YouTube


Laat me je vertellen over een van de meest bevredigende rabbit holes op YouTube.

Er zijn callcenters in Kolkata, India die het tegenovergestelde zijn van een helpdesk.

Jonge mannen mailen namelijk naar nietsvermoedende Amerikanen en Europeanen een bevestigingsmail van een bestelling die ze zouden hebben gedaan op Amazon.

In de mail staat: Heeft u deze bestelling van 316 dollar niet gedaan, bel dan dit nummer van het Amazon Refund Center, dan storten wij uw geld terug.

Aan de telefoon laten ze de bezorgde klant inloggen in zijn Amazon-account terwijl ze op zijn computer meekijken via een app die ze de gedupeerde eerst hebben laten installeren, zoals TeamViewer.

Met de creditcardgegevens die ze daar zien, bestellen ze vervolgens voor duizenden dollars aan Amazon Giftcards.

Mensen verliezen jaarlijks miljarden aan dit soort scams.

Maar gelukkig er is een tegenbeweging ontstaan. Van mensen die scammers terughacken.

Op YouTube kun je scammer payback-channels vinden, van IT-ers die zich in hun vrije tijd voordoen als naïeve slachtoffers door hun stem te vervormen via speciale software zodat ze klinken als Vivian van 78 jaar uit een dorpje in Ohio.

In de filmpjes zie je hoe de gewetenloze scammer haar overtuigt om een bedrag van 24.750 dollar naar hem op te sturen in de vorm van Walmart Giftcards.

Hacker ‘Vivian’ doet zich voor als een mak schaap dat overal in meegaat, noemt de scammer ‘honey’ en ‘son’ en laat aan de kijkers zien hoe hij zichzelf ondertussen op zijn beurt ongezien toegang verschaft tot de computer van de scammer en daar huishoudt.

Terwijl de scammer met een zwaar Bengaals accent een script voorleest om Vivian te ontdoen van haar pensioentje, zie je hoe zijn map ‘Documenten’ in Windows wordt gedelete en vervolgens overschreven met grote image-bestanden zodat de bestanden nooit meer hersteld kunnen worden.

Ook de mappen ‘Foto’s’, ‘Video’s’, al zijn e-mails en zijn persoonlijke bestanden raakt de scammer kwijt, net zoals de rest van de inhoud van zijn harde schijf, waaronder de persoonlijke gegevens en creditcardnummers van duizenden andere arme sloebers die hij al geruïneerd heeft.

Als hacker ‘Vivian’ klaar is vraagt hij liefjes: “What happened to your computer, dear?”, waarop de internetcrimineel ontdekt dat hij alles kwijt is. Hij begint dan te vloeken en te tieren, of zelfs te huilen en te smeken.

Het is spannend vermaak, en scammer paybacks blijken een hele subcultuur in de hackers-wereld te zijn.

Dit soort gesprekken waarbij allebei de gesprekspartners zich voordoen als iemand anders, zijn precies het tegenovergestelde van een goed verkoopgesprek.

Succesvolle verkoopgesprekken die jij als ondernemer hebt met een klant over een grote opdracht, of deal, draaien juist helemaal om persoonlijk contact maken, elkaar vinden, en om het tevreden schudden van elkaars hand aan het eind – ook al is het aan de telefoon.

Een mooi verkoopgesprek is het hoogtepunt van je week. En niet alleen voor jou, omdat je een dikke omzet binnenhaalt. Maar ook voor de klant.

Als je meer een luisteraar bent dan een prater in gesprekken, of liever geen verkoopgesprekken voert, dan heb ik iets voor je.

Want morgenochtend geef ik een nieuw online seminar met de titel ‘Deals closen met verkoopgesprekken’.

Ik geef dat speciaal voor nerds en natural born listeners. We gaan kijken wat de 8 oorzaken zijn dat verkoopgesprekken mislukken, en hoe je die voorkomt zodat jouw gesprekken meestal een ja opleveren.

Vroeger had ik telefoonangst en toch heb ik in de afgelopen jaren voor meer dan een half miljoen aan omzet binnengehaald via mijn verkoopgesprekken. Bijna iedere klant die ik aan de lijn heb zegt ja tegen een grote investering.

Wil je betere gesprekken, kijk dan morgen van 10 tot 12 uur naar dit online seminar, dat ik voor de allereerste keer geef.

Dit is de link om je aan te melden: http://www.seminars.gratis

Aartjan van Erkel

Roomboter en gemberjam


Je zit aan je eerste koffie van de dag. Om het te vieren heb je er een beschuitje met roomboter en gemberjam bij gesmeerd.

Je neemt een slokje, en likt het cappuccinoschuim van je bovenlip.

Maar je geniet er niet van. Want het smaakt zout.

Je voelt verbaasd aan je gezicht. Je merkt dat je licht bezweet bent.

Je wrijft met je hand over je borstbeen. Het ademen gaat opeens iets lastiger.

Alsof je een heel strak shirt aan hebt. Nee, alsof er een riem om je borst heen zit die iemand steeds strakker aantrekt.

Je roept je lief en zegt met een gekke stem:

– Ik voel me niet goed. Bel 112.

Je herinnert je een rollende brancard, mensen in gele hesjes, en dan: een ziekenhuisbed.

Je lief zit óp van de zenuwen naast je bed, dat kun je wel zien. Er staat een arts voor je, die zich voorstelt en zegt:

– Meulensteen. U wordt morgen geopereerd. U krijgt een bypass. Dat is even schrikken, he? U bent ook wel jong hoor, voor zo’n ingreep. Dat zie ik niet zo vaak. Het is maar goed dat u meteen 112 heeft gebeld!

Je vraagt stamelend aan de arts wat hij precies gaat doen. Hoe werkt dat, zo’n bypass?

– Nou, wat ik precies ga doen zie ik morgen wel. Ik improviseer altijd maar wat bij zo’n ingreep, haha. Dat houdt het werk afwisselend, he? Nou, ik zie u morgenochtend wel in de oh-kaa. Zorg dat u goed slaapt vannacht!

Zou je dokter Meulensteen die bypass laten doen? Of vraag je toch nog even een second opinion?

Van een arts verwacht je minimaal twee dingen.

Een diagnose. En een stappenplan.

Voordat de cirkelzaag wordt aangezet waarmee je borstbeen wordt opengezaagd, wil je zeker weten dat je arts niet een beetje gaat staan improviseren.

Iemand die echt weet wat hij doet, heeft een stappenplan.

Die doet altijd precies dezelfde dingen in precies dezelfde volgorde. Tot aan het laatste knoopje in het allerlaatste hechtingdraadje.

Omdat bewezen is dat het werkt.

Wat geldt voor een open hartoperatie, geldt ook voor een verkoopgesprek.

Als je daarin gaat improviseren, kun je niet voorspellen wat de uitkomst wordt.

Daardoor kan het hele gesprek een mislukking worden.

Je klant zegt nee. Je klant zegt aan het eind dat je maar even wat informatie moet e-mailen. Of je klant heeft niet eens door dat het een verkoopgesprek is.

Wil je succesvolle verkoopgesprekken, zorg dan dat je een stappenplan hebt waarvan bewezen is dat het werkt. Zodat je gesprekken voorspelbaar verlopen en een voorspelbare uitkomst hebben.

Een ondernemer die maar wat improviseert is 1 van de 8 dingen die vaak misgaan in verkoopgesprekken.

Als je klant afhaakt doordat jij maar wat doet, heb je waardevolle tijd verknoeid. Niet alleen jouw tijd, maar ook de tijd van je klant.

Wat er allemaal kan misgaan in verkoopgesprekken en hoe je dat voorkomt, vertel ik donderdag in mijn online seminar ‘Deals closen met verkoopgesprekken’.

Dat geef ik voor de eerste keer, en je kunt er gratis bij zijn als je van tevoren aangemeld bent via deze link: http://www.seminars.gratis

Ik organiseer dit seminar speciaal voor nerds en natural born listeners, en we zijn van 10 tot 12 uur bezig met je verkoopgesprekken.

Je bent uitgenodigd, wie weet spreek ik je donderdag.

Aartjan van Erkel

Euforisch


Je hebt een date met een ongelofelijk cutie.

Laten we even aannemen dat je weer single bent, en aan de tinder of in in ieder geval ‘in de markt’.

In de kroeg afspreken gaat niet, dus dan maar broodnuchter afgesproken op zondag op de hei ergens.

Je hebt een geweldige wandeling met zijn tweeën, en je verdwaalt omdat je vooral bezig bent met hum of heur ogen en niet met je omgeving.

Waar je samen om moet lachen, en wat lacht je wandelpartner leuk.

De wandeling brengt jullie op een bospad dat steeds smaller en smaller wordt, en als je al probeerde anderhalve meter afstand te houden dan is dat nu onmogelijk.

Je loopt nu vlakbij elkaar. Je ruikt elkaars geur. Je raakt elkaar even aan. Het gesprek valt stil.

Het pad wordt weer breder. Je lacht naar elkaar, je voelt je een beetje euforisch en het maakt je niks uit dat het een beetje is gaan regenen.

Dan ben je opeens weer bij de parkeerplaats. Je ziet je auto al staan.

Tot je stomme verbazing zwaait je date naar je met de autosleutels al in de hand, holt naar de auto en roept: we appen!

De auto start en je ziet je date wegrijden zonder nog naar je om te kijken.

Wat begon als een superleuk gesprek, is abrupt afgekapt door je gesprekspartner.

Wat er gebeurt in deze teleurstellende date, gebeurt ook in veel verkoopgesprekken.

Je spot een potentiële goede klant. Je hebt contact. Je klant heeft interesse. Dit kan weleens een grote klant worden.

Je maakt een afspraak voor een kennismakend gesprek.

Je gaat het gesprek in omdat je denkt dat deze nieuwe klant ja gaat zeggen tegen je duurste dienst of training.

Het gesprek verloopt goed en alle seinen staan op groen.

Totdat je klant opeens zegt: “O, ik moet rennen. Stuur nog maar even wat informatie per e-mail”. En ophangt.

Loop je vaak een blauwtje in je verkoopgesprekken? Dan ontbreekt er iets in je aanpak waardoor je gesprek mislukt.

Die call kan zomaar een uur duren. Als een gesprek dan mislukt, is dat een dure les geweest.

En dit is maar 1 van de 8 dure lessen die je kunt leren. Want een verkoopgesprek kan op 8 manieren mislukken.

Je kunt zo doorgaan en blij zijn met de klanten die je wél binnenhaalt. Of je kunt die 8 gaten dichten en je succespercentage fors verhogen.

Your call.

Als je betere gesprekken wilt gaan voeren, dan nodig ik je uit voor mijn nieuwe online seminar ‘Deals closen met verkoopgesprekken’.

Aanstaande donderdag geef ik dat voor de eerste keer.

Het is bedoeld voor experts zoals dienstverleners, trainers, coaches, adviseurs en interimmers.

Die met gesprekken hun hoogstgeprijsde dienst verkopen.

We zijn van 10 tot 12 uur bezig met je verkoopgesprekken, en de link om je gratis aan te melden is http://www.seminars.gratis

Ik wens je een mooie maandag.

Aartjan van Erkel

De man in het zwart begon af te tellen in het donker


“10 – 9 – 8 – 7 – 6 – 5 – 4 … “

De regisseur stopte met tellen en een paar seconden later startte de leader in van het webinar van Regio Business waar ik gisterenmiddag de gastspreker was.

De presentator introduceerde me en daarna vertelde ik aan een online publiek van ondernemers een verhaal over info-taining e-mails waarmee je alle regels van de e-mail marketing ‘experts’ overtreedt.

Toen ik een paar uur eerder was aangekomen bij het studiocomplex in Tilburg, was ik door de receptioniste meegenomen naar studio 24.

Daar werd ik ontvangen door 4 mannen in het zwart met zwarte mondkapjes die allemaal precies dezelfde schoenen droegen, dezelfde kleur haar hadden en hetzelfde kapsel.

Om het nog makkelijker te maken, heetten twee van hen bovendien ook nog Nick.

Gelukkig nam dit geruisloze team van pro’s de teugels ferm in handen en hoefde ik de mannen niet uit elkaar te kunnen houden.

De regisseur deed met mij en de presentator een doorloopje zodat iedereen voor en achter de camera’s precies wist van minuut tot minuut zou gebeuren tijdens de uitzending.

Je hebt dat nodig als het erop aankomt, als het lichtje gaat branden dat je live gaat en er niks mis mag gaan.

Zo ook in verkoopgesprekken. Daarin mag ook niks misgaan, en het lekkerste is als je van tevoren al precies weet hoe het gesprek gaat verlopen.

Maar zo gaat het in de praktijk niet. Veel verkoopgesprekken mislukken doordat de klant het initiatief overneemt en begint te ratelen.

En veel ondernemers vinden het lastig om zo’n praatgrage klant die helemaal leegloopt te onderbreken, en het gesprek terug te sturen naar de sale die ze zo graag willen binnenhalen.

En een ratelende klant is nog maar 1 van de 8 dingen die vaak misgaan in verkoopgesprekken.

Als een van die 8 dingen gebeurt in jouw gesprek, dan eindigt het telefoongesprek niet met een deal of een opdracht, maar spreekt je klant het ultieme zaaddodende zinnetje uit:

“Stuur maar een e-mail met meer informatie”.

Je verkoopgesprekken moeten eigenlijk juist omzetpieken opleveren, want je kunt in zo’n persoonlijk gesprek je allerduurste dienst of training verkopen.

Maar dan moet je wel van tevoren precies weten hoe het gesprek gaat verlopen, en je klant moet geen kans krijgen om de teugels uit je handen te rukken.

Om je te helpen met je verkoopgesprekken, ben ik op dit moment een online seminar in elkaar aan het zetten.

Dat geef ik volgende week donderdag voor de allereerste keer, en je kunt gratis kijken.

We gaan het hebben over deals closen in verkoopgesprekken, en ik maak dit seminar speciaal voor nerds en natural born listeners.

De link om je aan te melden is http://www.seminars.gratis en ik zend het seminar live uit van 10 tot 12 op donderdag 15 april.

Ik wens je alvast een mooi weekend.

Aartjan van Erkel

Luister! Hoor je die roestige fietspomp?


Als je goed luistert, hoor je nu buiten het geluid van een roestige fietspomp.

Een heel klein fietspompje. Mini. Piepend van de roest.

Iemand is dat fietspompje heel snel op en neer aan het pompen. Luister maar even.

Als je buiten dat geluid hoort vandaag, dan heb je een wild dier gehoord.

Het is namelijk een koolmees, in een boom ergens bij jou in de buurt.

Mannetjes koolmees maken dat geluid omdat ze op zoek zijn naar een vrouwtje dat eitjes met ze wil leggen.

Ze zijn nu nog alleen, en zitten de hele dag marketing voor zichzelf te doen in die boom.

In de hoop dat het mooiste koolmeisje uit de buurt samen met hem in die nestkast duikt.

Jij vraagt je misschien ook weleens af: wat moet ik zingen in mijn marketing om de beste klanten te trekken?

Hoe krijg je klanten op je af die serieus zijn, en die flink willen investeren?

En wat moet je precies zeggen in een gesprek, om ze over de streep te trekken?

Want zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt, lopen verkoopgesprekken niet altijd goed af.

Sterker nog: gesprekken met grote klanten kunnen op maar liefst 8 manieren misgaan. Je kunt dus 8 fouten maken in het gesprek waardoor een serieuze, investerende klant die een koopsignaal heeft afgegeven, alsnog afhaakt.

Ik voer al 10 jaar gesprekken met mijn allerbeste leads om ze te converteren in mijn allergrootste klanten.

In mijn bedrijf noemen we die klanten de ‘walvissen’.

Walvissen vangen is niet moeilijker dan kleine visjes vangen. Het kost wel iets meer tijd, want je moet een persoonlijk gesprek met zo’n klant voeren.

Wat e-mails sturen en een offerte is niet genoeg om een grote investering binnen te halen.

Hoe je die gesprekken met walvissen doet, vertel ik in een nieuw online seminar dat ik volgende week voor de allereerste keer geef.

De titel is ‘Deals closen met verkoopgesprekken’ en ik geef dit seminar speciaal voor nerds en natural born listeners.

Als 100% van jouw verkoopgesprekken succesvol zijn, dan hoef je niet te kijken.

Als je ik bakken met leads binnenhaalt voor die gesprekken, dan hoef je niet te kijken.

Dan heb je de code gekraakt van je verkoopgesprekken. Je hoeft dan dus niet te kijken.

Maar als de aanpak van je gesprekken nog wel wat beter kan, en je bent een dienstverlener, trainer, coach of ander soort expert met veel ervaring, dan is dit de link om je gratis aan te melden voor dit nieuwe seminar: http://www.seminars.gratis. Het is op donderdag 15 april van 10 tot 12 uur.

Aartjan van Erkel

Zo ving ik mijn grootste vis ooit


Als kleine jongen ging ik samen met een vriendje vissen in de rivier de Mark in Breda.

We gingen dan van tevoren naar de bakker en kochten een zacht puntje. Dat had vanbinnen lekker kleverig broodkruim dat zich perfect om een haakje liet kneden.

We stelden onze dobbers zo in dat het haakje halverwege het wateroppervlak en de bodem uitkwam.

We vingen voorntjes, mooie kleine visjes met rode vinnen.

Op een dag probeerden we een keer wat anders. We lieten nu ons haakje rusten op de bodem, om te kijken wat er dan gebeurde.

Toen een van ons beet had en aansloeg, kromde de punt van de hengel zo veel harder naar beneden dan hij ooit bij een voorntje had gedaan dat we wisten dat er die dag iets heel anders in ons aas had gehapt.

We dachten eerst nog dat we een fietswrak hadden gevangen.

Maar een fietswrak zwemt niet heen en weer. We haalden de vis voorzichtig op, en met grote ogen zagen we een gigantische vis verschijnen aan het wateroppervlak.

De voorntjes die we normaal vingen waren niet veel groter dan sardines. Maar die dag vingen we een jetsekletser van meer dan 30 centimeter lang.

We kwamen achter de naam van onze grootste vangst ooit: een brasem. Het bleek dat er vissen rondzwommen onder onze neus die bijna een meter lang kunnen worden.

De reden dat we opeens een hele grote vis hadden gevangen, was dat we ons aas op de bodem hadden gelegd.

Alleen daar kwam die brasem het tegen, want daar graaft hij in de modder op zoek naar eetbare bodemdiertjes.

In je business moet je ook iets anders doen als je alleen de hele grote vissen wilt vangen.

Maar de manier waarop je de allergrootste klanten binnenhaalt werkt anders dan hoe schooljongens het doen die hengelen in een riviertje.

De grote vissen onder jouw klanten bijten namelijk niet in hetzelfde aas als de kleine vissen. Je moet ze iets compleet anders aanbieden.

Je meest vermogende klanten gaan alleen investeren als je ze iets aanbiedt met een veel hogere prijs. Een exclusief aanbod op VIP-niveau.

En het closen van die grote vissen gaat ook anders. Dat lukt alleen maar via een persoonlijk gesprek.

Denk niet dat je een dienst, training of coaching van duizenden of tienduizenden euro’s gaat verkopen met een verkooppagina en wat e-mails. De allergrootste klanten schrijf je niet naar binnen, die lul je naar binnen.

Hoe ik dat doe in mijn business ga ik je volgende week donderdag vertellen in een nieuw online seminar dat ik nu voor je aan het maken ben.

De titel is ‘Deals closen met verkoopgesprekken’ en ik leg daarin uit hoe ik mijn allergrootste klanten converteer.

Het seminar gaat over verkopen op afstand, via de telefoon of videocalls. Niet alleen vanwege covid. Maar ook omdat het niet nodig is om in de auto te stappen. Je kunt zo’n high-end dienst of training prima verkopen zonder dat je langs hoeft te gaan.

Als je weet hoe het werkt.

Het seminar is bedoeld voor ondernemers die expert zijn in hun vakgebied, zoals trainers, coaches, dienstverleners, interimmers en adviseurs.

Dit is de link om je gratis aan te melden: http://www.seminars.gratis

Want ook onder jouw neus zwemmen veel grotere vissen dan je tot nu toe ooit hebt gevangen.

Aartjan van Erkel

Stormachtig gesprek


Voor de kust van Noorwegen dobbert op dit moment een Nederlands vrachtschip dat is verlaten door de bemanning.

Ze zijn van boord gehaald door de Noorse kustwacht nadat de lading is gaan schuiven door extreem hoge golven.

Het schip stuitert op en neer op golfjes van 15 tot 18 meter hoog (!!), hangt scheef door de verschoven lading, en vaart op de automatische piloot sputterend verder.

Dat doet me denken aan een verkoopgesprek dat helemaal misgaat.

De ondernemer wordt uit flow gehaald door de klant, in de hoek gepraat, of komt in de ruige zee van een harde onderhandeling terecht.

En probeert dan op de automatische piloot het gesprek te overleven met een standaard vragenlijstje voor verkoopgesprekken.

Fout boel. Een goed verkoopgesprek vindt plaats op vaste bodem. De zon schijnt, de sfeer is goed.

Je hebt een mooi persoonlijk gesprek met elkaar en het gesprek blijft jullie allebei nog lang bij.

Zo moet het voelen. Als je verkoopgesprekken stormachtig zijn, dan is er dus iets misgegaan.

Waarschijnlijk had je stormachtige gesprek een van deze 3 oorzaken:

– Je had de verkeerde klant in je gesprek

– Je klant begon te ratelen

– Je klant nam de leiding over

Alle 3 had je kunnen voorkomen. Als je weleens zeeziek wordt in een verkoopgesprek met een klant, dan ga ik je volgende week een aantal tips geven die je misschien helpen.

Dat doe ik in mijn live online seminar ‘Deals sluiten in verkoopgesprekken’. Dat geef ik speciaal voor ondernemers die van nature niet zo dol zijn op verkopen op afstand.

We gaan het in dit seminar hebben over gesprekken waarin je de duurste dienst of training verkoopt die je hebt.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een hogere conversie van je gesprekken, meld je dan gratis aan via http://www.seminars.gratis

Ik wens je een rustige week.

Aartjan van Erkel

Hongerig en gruizig gaan ze op pad


Afgelopen week fietste ik een paar keer bijna over een pad op het pad.

Ik heb het opgezocht: de paddentrek begint elk jaar als de gemiddelde temperatuur over een etmaal minstens 10 graden is en dat 3 dagen lang duurt.

De mannetjes liggen ergens in de blubber in winterslaap en worden wakker door die temperatuurstijging. Ze waggelen dan hongerig en gruizig terug naar hun geboortewater om zich voort te planten.

Heel voorspelbaar komt er dus elk jaar een beweging op gang in de natuur. Wat ik niet wist is dat ook kikkers ditzelfde doen. Maar daar rijd je niet zo snel overheen, want die kunnen een kolere-eind springen.

Mijn kantoorkikker zit as we speak ook begerig te kwaken in de beroosterde afvoergoot onder mijn kantoorraam, dus ik bedenk me nu dat ik vandaag maar even een loopplank voor hem in het water ga steken zodat hij eruit kan klimmen. Of zou het een zij zijn?

Enniewees, zou het niet lekker zijn als je in je business ook een voorspelbare beweging op gang brengt? Van nieuwe klanten die van heinde en verre naar je toe komen?

Met een dikke portemonnee die ze bij jou komen leegschudden?

Dat gebeurt er als je een strategie hebt voor het stimuleren van doorverwijzingen.

Als je beste klanten hun vrienden naar je doorverwijzen, heeft dat 5 voordelen voor je business.

Doorverwezen klanten:

  • Twijfelen niet aan je
  • Hebben een lagere prijsweerstand
  • Geven meer geld uit
  • Blijven langer bij je
  • En de doorverwijzende klant blijft zelf ook langer bij je

Daarom is het slim om te investeren in een strategie om meer doorverwijzingen te krijgen.

Want je beste klanten verwijzen nu vaak niemand door, terwijl je er misschien van uitgaat dat ze dat wel doen. Spontaan, omdat je zo’n goede band met ze hebt.

Neen.

Zelfs je allerbeste klanten verwijzen nu hun vrienden vaak niét naar je door.

Ze hebben daar 3 redenen voor, die ik uitleg in een nieuwe masterclass die ik heb gemaakt voor de Members van Het Lab.

Daarin vertel ik ook wat de 4 manieren zijn waarop ik in mijn eigen business doorverwijzingen stimuleer, door dingen te doen die helemaal niks te maken hebben met bedelen of klanten omkopen, en die je klanten superleuk vinden. Je hoeft zelfs niks te vragen aan je klanten.

Je moet wel bereid zijn om wat geld te investeren in het binnenhalen van doorverwijzingen. Wat heel normaal is als je er logisch over nadenkt, want dat zijn dus de allerhoogste kwaliteit leads die je kunt krijgen.

De eerste investering zou je vandaag kunnen doen in het membership van Het Lab.

Want mijn team stuurt de nieuwe masterclass vandaag om 17 uur naar de drukker.

Wil je hem in handen krijgen, meld je dan vóór 17 uur aan als nieuwe member op http://www.HetLab.online

Een mooie tweede Paasdag gewenst,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Meld je aan voor mijn beruchte dagelijkse e-mail

Mijn naam is Aartjan van Erkel, en ik kan van jou de bekendste naam in je markt maken.

 

Met politiek incorrecte mails, online trainingen en memberships help ik duizenden ondernemers in Nederland en 12 andere landen. Ben jij de volgende?

 

WAARSCHUWING:

Meld je NIET aan voor mijn beruchte DAGELIJKSE e-mail als je lange tenen hebt, altijd binnen de lijntjes kleurt of een millennial bent.

“Ik bescheur me regelmatig om jouw e-mails” - Sandra Hoekman

“Je weet niet half wat je teweeg hebt gebracht” - Mark van Wijngaarden

“Geweldige mail. Ik kreeg er kippenvel van.” - Karel van zanten