Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Zo sluiten klanten vriendschappen met je


Jelle Brandt Corstius maakt een podcast over de Oekraïneoorlog, voor Trouw. Hij was vroeger correspondent in Moskou, presenteerde Zomergasten, is reisjournalist en schreef de ‘Universele reisgids voor moeilijke landen’.

In de nieuwste aflevering van zijn podcast ‘Voordat de bom valt’ – die ondanks de titel leuk is om naar te luisteren (Jelle denkt niet dat de bom gaat vallen) – vertelt hij over een reis die hij ooit maakte naar een plaatsje in Alaska dat vlakbij Rusland ligt. Hij deed daar verslag van de walvisjacht door een Inuitvolk dat toestemming heeft om een paar walvissen per jaar te vangen omdat ze ervan afhankelijk zijn voor hun overleving. De slacht van de walvissen doen ze op de landingsbaan van een vliegveldje, want dat is de enige plaats die groot genoeg is.

Het gebied is dun bevolkt en Brandt Corstius vertelt dat hij met de fotograaf samen een keer middenin de toendra strandde met de auto, omdat de snelweg na 20 kilometer ophield.

Hij vertelt in de podcast:

“Het is een van de eenzaamste plekken waar ik ooit ben geweest. We hadden de radio aanstaan en een dj zei op dat moment: ‘Als er iemand luistert, bel me dan even. Dan weet ik dat ik dit niet voor niks doe.’ “

Voelt jouw marketing ook een beetje alsof je het voor niks doet? Alsof je tettert in de ruimte zonder dat iemand het opvangt?

“Breakie breakie, is er iemand staandebij, over?”

Marketing zou niet wanhopig moeten aanvoelen, alsof je een radio-dj bent in een stijfbevroren blubbervlakte op de rand van de beschaving. Of een zendamateur in de jaren ’80 met een 27MC bakkie, op zoek naar andere eenzame vreemdelingen.

Je wilt het gevoel hebben dat je een eigen publiek hebt. Dat naar je luistert en op gezette tijden afstemt op jouw frequentie. Dat lukt het beste als je luisteraars, lezers en kijkers als vrienden behandelt, regelmatig bij ze incheckt en altijd wat leuks te vertellen hebt.

Wees geen sufneus, doorgeefluik of mompelende docent in je marketing zoals zo veel van je concullega’s. Die zich vaak als een dj in Alaska voelen.

Als je wel wat ideeën kunt gebruiken voor leukerdere marketing waardoor klanten vriendschap met je sluiten en je hebt mijn boek Nummer 1 nog steeds niet gelezen (tssss), ga dan naar www.nummer1.online en gooi hem in je winkelmandje.

Over en sluiten.

Aartjan van Erkel

Vind je eigen theelepeltje


Laatst stak ik een zebrapad over bij ons in Zeist, toen ik opeens een theelepeltje hoorde rinkelen in een kopje.

En ik moest meteen aan mijn Italiaanse zwager Peppe denken. Hij is ingenieur en werkt in Bologna bij een van de coolste motormerken van Italië.

Hij rijdt zelf geen motor, als enige van alle collega’s die daar op de werkvloer achter hun laptops nieuwe motorblokken aan het ontwerpen zijn. Interessant feit als je overweegt een motor te kopen: hij vertelde me dat de meeste van zijn collega’s hinken bij het lopen.

Enniewees, zijn werkgever is Ducati, en zij maken motoren die mensen vooral kopen vanwege het brute design. Ze hebben namen als ‘Streetfighter’ en ‘Monster’. Mijn zwager vertelde me nog een fun fact en dat is dat motorkenners een Ducati letterlijk blind herkkennen doordat de motor bij het stationair draaien een kenmerkend geluid maakt dat geen enkel ander motormerk voortbrengt. En dat is dus dat geluid van een theelepeltje dat rinkelt in een kopje.

Toen ik dat zebrapad in Zeist in gedachten verzonken overstak, dat rinkeldekinkelende lepeltje hoorde en opkeek, zag ik dat er inderdaad een motorrijder met een blitse Ducati onder zijnen kont voor me was gestopt zodat ik kon oversteken. In gedachten gaf ik zwager Peppe een boks.

Blind herkenbaar zijn door de manier waarop je klinkt is iets wat alle ondernemers wel zouden willen. In hun markt bekend staan om hun eigen geluid.

Dat lijkt misschien moeilijk, maar eigenlijk is het makkelijk. Je hoeft er namelijk maar één dingen voor te doen. En dat is in je marketing precies het tegenovergestelde doen van wat al je concurrenten aan het doen zijn.

Doorbreek de conventie en je valt in het geruis van het verkeer op als een rinkelend theelepeltje op een kruispunt.

In mijn boek Nummer 1 geef ik je handenvol formules om je eigen theelepeltje te ontdekken. Goud. En je koopt het voor een eigenlijk onbegrijpelijk schappelijk prijsje op https://www.nummer1.online.

In de Groeivoer-podcast van Gerhard te Velde vertelde ik er laatst trouwens over. Hij had me uitgenodigd als een van de eerste auteurs in zijn nieuwe podcastformat: Boekafleveringen. Het interview is teruggemonteerd tot een mini-college van 20 minuten. Enjoy aflevering 201 van de ‘Groeivoer voor ondernemers’ podcast, die hier op Spotify staat en hier op Apple Podcasts.

Goeie week!

Aartjan van Erkel

Pingpong je populariteit omhoog


Susan Sarandon speelde in bijna 80 films sinds haar debuutfilm in 1974. Ik zag haar voor het eerst in Thelma & Louise in 1991 en voor het laatst in de komedie Ride The Eagle, die ik even zou gaan kijken op Prime Video als ik jou was.

Maar ze heeft niet alleen een belachelijk groot oeuvre aan films. Sarandon staat ook bekend als activist tegen oorlog, tegen honger en als UNICEF-ambassadeur.

En er is ook nog een kant haar persoonlijkheid die minder bekend is. Ze opende 15 jaar geleden namelijk een ping pong bar in New York City. Die inmiddels is uitgegroeid tot een hele keten aan ping pong bars, die zichzelf offline social networks noemen.

In een ping pong bar kun je niet alleen in een kouwe hal genoeglijk tafelpingpongtennissen met je maten, maar natuurlijk ook eten en drinken bestellen – van dat lekkere vieze eten waar ze in Amerika zo goed in zijn. Zoals een Double Margherita Pizza, een Bacon Cheeseburger en een Red Velvet Brownie. De eerste ping pong bar is inmiddels ook in Nederland geopend: hij zit in Utrecht. Het is maar dat je het weet.

Mede door haar side hustles en passieprojecten is Susan Sarandon zo populair geworden bij het filmpubliek en bij de regisseurs in Hollywood dat haar carriere al bijna 50 jaar duurt – binnenkort verschijnt ze weer in een nieuwe film: Maybe I Do.

Hollywood-acteurs hebben door dat hun fans het leuk vinden als ze niet alleen maar acteren maar ook laten zien dat ze nog andere dingen leuk vinden in het leven. Zoals Reese Witherspoon die een populaire boekenclub heeft, Jared Leto en Snoop Dogg die mede-eigenaars zijn van Reddit, Scarlett Johansson die een popcornwinkel in Parijs heeft geopend, Ryan Reynolds die investeerder is in een gin-merk en Gwyneth Paltrow die kaarsen maakt die ruiken zoals haar vraagjenaar.

Het is een van de leukste manieren om jezelf te verkopen als ondernemer: vertel je klanten ook over dingen buiten je vakgebied die jou leuk maken. Als een van de 8 formules die ik vandaag naar de Members van Het Lab stuur laat ik zien wat je kunt doen als ondernemer om je marketing extra goed te laten werken door heerlijk te gaan lullen over je side hustles en passieprojecten.

Ik laat je bijvoorbeeld zien hoe een Nederlandse ondernemer duizenden optins binnenhaalde met een stukje marketing waarin hij is gaan vertellen over dingen die niks te maken hebben met de expertise waarvoor zijn klanten bij hem aankloppen.

Je ziet in de nieuwe masterclass met 8 formules om jezelf te verkopen:

  • Hoe je klanten krijgt die achter jou aan zitten in plaats van jij achter hen. Klanten die achter jou aan zitten zijn het lucratiefste, want de prijselasticiteit is groter en ze blijven langer bij je
  • Hoe je marketing doet waardoor je in flow raakt en die je nauwelijks ervaart als werk
  • Hoe je volle bak je creativiteit en jouw ‘crazy’ kwijt kunt in je marketing voordat je ook maar een woord hebt gezegd of geschreven
  • Hoe je onvergelijkbaar wordt in je markt
  • Hoe je als personality extreem waardevol wordt voor klanten in je markt, zonder dat je iets over de inhoud van je vakgebied hoeft te zeggen

Vanmiddag om  17.00 uur sturen we hem naar de drukker en daarna ben je definitief te laat. Straks laat ik ook nog even een luchtalarm afgaan zodat je niet vergeet om hier je membership van Het Lab te starten: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Aartjan van Erkel

Het geheim van de succesvolste ondernemers in iedere markt


Wout Weghorst is een lange Twent die zojuist door Manchester United – een voetbalclub met een van de hoogste omzetten ter wereld – is gehuurd van een Turkse club.

Niet alle Man Utd-fans waren daar blij mee, op zijn zachtst gezegd. Zie Twitter:

“He just runs like a giraffe. Not Utd material.”

“Works incredibly hard and then… nothing”

“Weghorst is utterly useless”

“Shouldn’t be anywhere near the team”

“Get this bastard out of my club!”

Ondanks de kritiek na zijn signing heeft de hollende giraf Weghorst al gescoord voor United en heeft trainer Erik ten Hag hem al 5 wedstrijden achter elkaar in de basis gezet.

Weghorst ziet er aan de bal niet uit als een groot talent. Maar hij heeft bij iedere club waar hij zit snoeihard gewerkt en maakt het de verdediging van de tegenpartij moeilijk doordat hij de hele wedstrijd draaft en druk zet.

Er zijn andere voetballers die meer talent hebben en een balletje met een onhoudbare curve langs de muur in de kruising kunnen janken. En toch schoppen die het nooit zo ver als Woutje Weghorst. Ik heb het eeuwige talent Mo Ihattaren met PSV een keer van grote afstand een beauty tegen FC Utrecht zien scoren doordat hij als enige een klein gaatje in de verdediging had gespot. Maar zijn carrière is gecrashed doordat alle clubs waar hij heeft gespeeld hem de deur uit hebben gewerkt.

Degene met het meeste talent is niet altijd degene met het meeste succes, ook in jouw markt is dat zo. Misschien is er daar ook wel een ‘speler’ die minder talent heeft dan jij  maar toch veel succesvoller is.

Misschien ben jij bijvoorbeeld een coach en heb je allerlei coachingsopleidingen gedaan en al 10 jaar gestudeerd op je vakgebied. Of je bent arts of wetenschapper van achtergrond en je helpt mensen met voeding en beweging. En je ziet coaches en influencers in jouw markt die, zonder echte opleiding en in jouw ogen ook zonder veel expertise – pannekoeken dus – toch een enorme following hebben en veel geld verdienen met adviezen waarvan jij weet dat ze niet evidence based zijn en misschien zelfs wel ongezond voor hun klanten.

Het verschil tussen jou en coach pannekoek is dat jij jezelf minder goed verkoopt dan zulke succesvolle flapdrollen. Wat de succesvolste mensen die zichzelf expert noemen in hun vakgebied gemeen hebben is dat ze zichzelf in eerste instantie zien als een performer en pas daarna als marketeer of dienstverlener. Dat is hun geheim.

En hoe meer jij net als zij bereid bent om jezelf toestemming te geven om je prijzen te verhogen zonder dat er nog een rationele relatie is met de dienst die je verkoopt, hoe meer je kunt verdienen.

Als je veel hogere tarieven wilt kunnen vragen, verkoop dan dus geen diensten, trainingen of adviezen maar verkoop JEZELF.

Ben je bereid om de stap te maken om jezelf niet meer te zien als dienstverlener, jezelf niet meer te zien als marketeer, maar jezelf te zien als performer? En om je zo ook te gedragen?

Dan twijfel je misschien wel hoe je dat moet doen.

Om je te helpen heb ik een masterclass gemaakt waarin ik laat zien wat de 8 formules zijn die ik in mijn business gebruik om mezelf te verkopen. Ik laat je zien wat het beste werkt en wat je nodig hebt om van een kleine naar een grote naamsbekendheid te gaan.

Wil je geen last meer hebben van pannekoeken die maar wat roepen in je markt en zelf gezien worden als wat je bent: de beste aanbieder van allemaal, meld je dan aan als Member van Het Lab voordat de deadline verstrijkt. Want maandag stuur ik de 8 formules naar de drukker.

Hol dus naar deze link voordat je te laat bent: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Extreme compensatie van je serieuze geneuzel


Ik ben opgegroeid in Breda en daar plofte in deze carnavalsmaand februari altijd een krantje op de mat waardoor ik als jong ventje bijna in mijn broek pizte van het lachen: ‘De Kontklopper’.

In De Kontklopper lezen de inwoners van ‘Kielegat’ in de carnavalsweek al het belangrijke nieuws over hun stad, en die krant is als enige krant van het jaar geschreven in plat Bredaos. Met koppen boven artikelen als:

‘De raod van elluf ziet dikkuls dubbel’

‘Carnaval, hoe moes daddok alwir?’

En een advertentie van de lokale Albert Heijn met als slogan:

‘Meej zukke prijzen kunde oew karreke gerus dubbel inloaje!’

Wij waren import dus ik voelde carnaval nooit echt, maar voor bovenderivierenmensen zoals ik is er nog een ander verkleedfeest. En dat is natuurlijk koningsdag. En wie koningsdag niet voelt kan ook altijd nog naar het voetbalstadion of het café als Oranje speelt, met een Zeeuws meisje-klederdrachtmuts op je hoofd, een oversized zonnebril op je neus in de vorm van een oranje fiets en een rood-wit-blauw geschminkt porem. Of je gaat naar een themafeestje van je beste vriendin, die in de uitnodiging aan de gasten heeft gevraagd om te komen in een jaren ’60 plateauzolen-outfit.

Mijn Italiaanse vrouw Chiara verbaasde zich toen ze pas in Nederland was over de obsessie van veel Nederlanders met zichzelf verkleden en vervolgens he-le-maal los te gaan. Iedere kans om compleet uit onze spijker te gaan, pakken we aan.

Sinds ze me daarop wees, zie ik het ook. En sindsdien vind ik het contrast met hoe serieus diezelfde Nederlanders zich op hun werk gedragen hilarisch.

In de werkstand zijn Nederlanders namelijk nogal van de inhoud. Neem ondernemers: als die marketing gaan doen, dan zijn ze bloedjeserieus, humorloos en hun content smaakt zo droog als een pak Brinta dat je rechtstreeks uit de doos in je beck leegschudt.

Nederlandse ondernemers denken dat je alleen maar serieus genomen wordt als je serieus doet.

Ze verkopen de inhoud, en vinden emotie ondergeschikt. Want ze hebben zichzelf ervan overtuigd dat klanten rationele beslissingen nemen.

Heel onnatuurlijk gedrag, want ieder mens weet dat we allemaal emotionele diertjes zijn. Om hun rare gedrag uit te balanceren trekken Nederlanders in het weekend zo vaak mogelijk een Tiroler lederhose aan of een Star Wars cosplay-kostuum aan en gaan compleet naar de whoepsie, of gaan naar het voetbalstadion om keihard te schreeuwen voor 11 random gasten die toevallig het goede shirtje aan hebben.

Dat serieuze gedoe beperkt ook je inkomsten. Ondernemers realiseren zich dat niet. Maar hoe meer jij bereid bent om jezelf toestemming te geven om je prijzen te verhogen zonder dat er nog een rationele relatie is met de dienst die je verkoopt, hoe meer je kunt verdienen.

Dus als je veel hogere tarieven wilt kunnen vragen, verkoop dan geen diensten, trainingen of adviezen maar verkoop JEZELF.

Want je klanten gaan veel beter op de versie van jou die je in het weekend bent dan op de versie in werkkleding. Ze voelen je veel meer als je ze verrast en amuseert.

Misschien vind je het een ongemakkelijk idee om dat in werktijd te doen. Of weet je niet precies hoe.

Stel dat je bereid bent om je comfortzone uit te rekken, dan heb ik 8 formules om jezelf te verkopen. Die kun je gebruiken als je bereid om de stap te maken om jezelf niet meer te zien als dienstverlener, niet als marketeer, maar als performer.

Als je de gok wilt wagen, dan krijg je aanstaande maandag mijn 8 formules in de bus. Tenminste, als je Member bent van Het Lab. Ben je nog niet een van ons, sluit je dan nu aan:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Doe eens gek, droogstoppel.

Aartjan van Erkel

Je bent geen dienstverlener, je bent geen marketeer, je bent een…


David Ogilvy, die bekend staat als the father of advertising – droeg in de jaren ’50 een zwarte cape met een glanzende paarse voering als hij naar een pitch bij een nieuwe klant ging.

Hij droeg regelmatig een kilt naar zijn werk als leider van reclamebureau Ogilvy & Mather – in de Mad Men-tijd op Madison Avenue – en liet zich in New York rondrijden in een Rolls Royce, toen bijna niemand in Amerika ooit een kilt of een Rolls had gezien.

Zijn boeken over adverteren zijn legendarisch onder mensen die de kunst van het adverteren bestudeerd hebben – trek je conclusies als de hipsters bij het mediabureau dat je inhuurt voor je Facebook-advertenties nog nooit iets van Ogilvy gelezen hebben – en staan vol met quotes die niet alleen vol entertainment zitten maar ook vol wijsheid.

Een voorbeeld is deze quote uit het boek ‘Ogilvy on Advertising’ over het doen van marktonderzoek:

“Respondents do not always tell the truth to interviewers. I used to start my questionnaires by asking: ‘Which would you rather hear on the radio tonight – Jack Benny or a Shakespeare play?’ If the respondent said Shakespeare, I knew he was a liar and broke off the interview.”

Ogilvy begreep dat hij als ondernemer bepaalde unieke vaardigheden had, maar dat hij zich daarmee niet genoeg onderscheidde tussen alle wereldberoemde reclamebureaus op Madison Avenue. Hij snapte dat hij ook een performer moest zijn, zodat mensen over hem het meest zouden praten. Wat hij verkocht waren daardoor niet meer de reclamecampagnes door Ogilvy & Mather. Wat hij verkocht was zichzelf. Daardoor is hij de bestbetaalde en meestgeciteerde reclameman geworden.

Hoe meer jij net zoals Ogilvy bereid bent om jezelf toestemming te geven om je prijzen te verhogen zonder dat er nog een rationele relatie is met de dienst die je verkoopt, hoe meer je kunt verdienen.

In andere woorden:

Als je veel hogere tarieven wilt kunnen vragen, verkoop dan geen diensten, trainingen of adviezen maar verkoop JEZELF.

Het kan zijn dat je dat een ongemakkelijk idee vindt. Of dat je niet precies weet hoe.

Stel dat je bereid bent om comfortzone op te stretchen, dan heb ik 8 formules om jezelf te verkopen. Dus 8 antwoorden op de hoe-vraag. Maar: ben je bereid om de stap te maken om jezelf niet meer te zien als dienstverlener, jezelf niet meer te zien als marketeer, maar jezelf te zien als performer? En om je zo ook te gedragen? Je hoeft geen apepakkie aan, maar hoe bereid ben je om meer drama te gebruiken?

Als je de gok wilt wagen, dan kun je aanstaande maandag mijn 8 formules in de bus verwachten. Tenminste, als je voor die tijd Member bent van Het Lab. Ben je nog niet een van ons, sluit je dan nu aan:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Ik hoor je wel.

Aartjan van Erkel

 

Op welk van deze 3 niveaus verkoop jij de inhoud van je gouwe kop?


Verkoop je expertise en is de inhoud van jouw gouwe kop dus je product, dan kun je dat op 3 niveaus doen. Hoe hoger het niveau waarop je zit, hoe hoger je inkomsten:

Het laagste niveau van een business waarin je expertise verkoopt is het niveau waar de meeste ondernemers zitten. Op dat laagste niveau denk je dat je business bestaat uit het leveren van je dienst. Bijvoorbeeld het geven van een training over zakelijk presenteren, het schrijven van een advies over waterbeheer, of het coachen van een klant bij een loopbaanswitch.

Als je denkt dat je business puur het leveren van jouw dienst is, dan zit je op het laagste niveau in die markt. Niks mis mee: veel ondernemers hebben een prima lopende business op die manier, maar je hebt heul veel last van concurrentie. Want er is altijd wel iemand die dezelfde dienst levert en lagere tarieven vraagt. Als je meer wilt verdienen met je expertise dan zijn er andere mogelijkheden.

Het middelste niveau is namelijk dat je de overtuiging hebt dat je business bestaat uit het marketen van je dienst. Dan kan je inkomen al een stuk hoger worden. Je bent dan overgeschakeld naar expertisemarketing. Je bent je kennis aan het delen op een leuke manier, waardoor klanten geattendeerd worden op jou, vertrouwen in je krijgen, je steeds leuker vinden en jou uiteindelijk inschakelen.

Als je op dat middelste niveau zit waarbij je dus denkt: mijn business bestaat uit het marketen van mijn dienst, dan ligt je focus wel nog steeds op die dienst, op die training, op die coaching, dus er is nog steeds een rationele relatie tussen die dienst en je inkomen. Je hebt dus ook nog steeds nogal last van concurrentie. Je kunt wel hogere tarieven vragen dan op het laagste niveau. Verreweg het grootste deel van de ondernemers in je markt zitten op het laagste en middelste niveau.

Het hoogste niveau is dat je de overtuiging hebt dat jouw business bestaat uit het marketen van jezelf. Zodra je dat gaat zien, dan weet je ook waar je grootste onderscheidende vermogen ligt en hoe je de meeste fascinatie triggert bij klanten. Je inkomen kan dan significant hoger worden, doordat de rationele relatie vervalt tussen je dienst en je inkomen. Je bent dus gefocust op het verkopen van jezelf, niet meer op het verkopen van je dienst of het marketen van je dienst.

Op het hoogste niveau heb je geen last meer van concurrentie. Want er is niemand beter in jou zijn dan jijzelf.

Die 3 niveaus kun je ook noemen: dienstverlener – marketeer – performer. Hoe hoger de tree waarop je gaat staan, hoe meer geld je klanten bereid zijn om te betalen.

Voor ondernemers die de stap naar het hoogste niveau durven te zetten heb ik een masterclass gemaakt. Met daarin 8 formules om jezelf te verkopen.

Ben je bereid om jezelf toestemming te geven om je prijzen te verhogen zonder dat er nog een rationele relatie is met de dienst die je verkoopt? Dan kun je veel meer gaan verdienen.

De eerste stap is om jezelf toestemming te geven om je aan te sluiten bij Het Lab. Want de nieuwe masterclass versturen we maandag naar de Members.

De link om je membership te starten is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

De keus is aan jou, hooi!

Aartjan van Erkel

Waarom ondernemers niet willen accepteren dat hun prijzen veel hoger kunnen


In een meme op Bored Panda zie je foto van een koekepan vol met roergebakken boerenkool, met een gezellige houten spatel erin.

Met daarbij de tekst:

‘Pro tip: if you stir coconut oil into your kale,

it makes it easier to scrape it into the trash’

We weten allemaal wat ervoor nodig is om af te vallen.

Gezonder eten. En minder eten.

Een bevriende vijftiger die ik een paar maanden niet had gezien bleek in die tijd een jasje van 20 kilo te hebben uitgedaan. Ik vroeg wat zijn geheim was. Hij vertelde dat hij nog maar de helft van de hoeveelheid opschepte van alles wat hij at. En wat langere rondjes liep met zijn chocoladebruine labrador.

Ook al kennen we allemaal de niet-zo-magische truc om kilo’s te dumpen, dat betekent nog niet dat we het ook DOEN.

We hebben weerstand. “Prop eens niet zo veel eten in je hoofd” is geen boodschap die we graag horen.

We luisteren liever naar een dieetgoeroe op Instagram van 23 jaar met een vlecht en een perzikhuidje die niet zou kunnen aankomen al zou ze het wíllen, die blaat dat we chocola moeten eten bij het ontbijt, meer rode wijn moeten drinken of meer eierkoeken eten.

Voor ondernemers die een hogere omzet willen, is er ook een boodschap die ze niet graag horen omdat ze er geen zin in hebben. Het is alleen een wat minder bekende boodschap.

Wil je een vele malen hogere omzet, dan is de magische truc namelijk:

Hoe meer je bereid bent om jezelf toestemming te geven om je prijzen te verhogen zonder dat er nog een rationele relatie is met de dienst die je verkoopt, hoe meer je kunt verdienen.

In iets minder cryptische taal:

Als je veel hogere tarieven wilt kunnen vragen, verkoop dan geen diensten, trainingen of adviezen maar verkoop JEZELF.

Dit is net zo’n loeiende waarheid als een koe als zeggen: eet minder als je wilt afvallen.

Alleen ondernemers horen het niet graag. Ze focussen veel liever op hun expertise dan op henzelf. Want ze vestigen liever niet te veel aandacht op zichzelf.

Daarom is hun marketing ook zo farking saai. Omdat ze altijd over hun werk praten. Ken je dat van feestjes, mensen die alleen maar over hun werk praten zelfs al hebben ze een wijntje in hun klauw en een feestmuts op? Pfff.

En daarom zit hun omzet ook al jaren vast. Omdat ze het alleen maar over de inhoud willen hebben.

Als je me al wat langer kent, dan weet je dat ik zeg waar het op staat. Dat doe ik ook in de nieuwe masterclass voor Het Lab, die maandag verschijnt. Daarin krijg je namelijk 8 formules om jezelf te verkopen om veel meer te gaan verdienen. Ik ga het niet hebben over slimme social media-trucjes die maar tijdelijk werken of manieren om nog meer saaie contentmarketing uit je kanaal te persen die je klanten al kunnen dromen.

Je krijgt manieren om jezelf te verkopen die nou eens een keer niet over de inhoud gaan, maar over de vorm. Die niet over je expertise gaan, maar over jou.

Als je de waarheid durft te horen en nog geen Member van Het Lab bent, dan is dit de link om je bij ons te voegen en de 8 formules maandag in je brievenbus te krijgen:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Een mooie week.

Aartjan van Erkel

ChatGPT gebruiken voor je copywriting, een copywriter inhuren of zelf doen?


Een van de meestgestelde vragen over ChatGPT en AI is hoe ze gebruikt kunnen worden voor copywriting.

Want scholieren schrijven er al kunstmatige werkstukken en beschouwingen mee zonder dat leraren het opmerken. De socials staan vol met OMG’s en ‘Are you seeing this?!’ en tekstschrijvers en copywriters beginnen een beetje naar muskus te ruiken onder hun oksels.

De meeste professionele schrijvers in Nederland en België hebben daar ook reden toe. Want een groot deel van de teksten die in opdracht geschreven worden zijn basisteksten die binnenkort waarschijnlijk ook wel door een hele slimme robot bedacht kunnen worden.

Het is niet voor niks dat een van de meestgehoorde klachten onder ondernemers is dat ze geen echte goeie copywriters kunnen vinden. Dat komt door het lage niveau en de luiheid van een groot deel van die beroepsgroep. Als je iemand inhuurt is die met een beetje geluk nog net in staat om een heldere tekst te schrijven die de basisinformatie over je bedrijf communiceert. ‘Heldere teksten’ is ook een van de meestgebruikte unique selling points die tekstschrijvers noemen als ze zichzelf aanprijzen op hun website.

Maar zoek je iemand die klanten emotioneel kan maken met copy, die entertainment in copywriting kan stoppen, die klanten hun pinpas laat trekken, die ze charmeert tot op het bot met jouw unieke personality? Veel succes.

De overeenkomst tussen een ingehuurde copywriter, een AI-tool en een siliconen seckspop is dat het op het eerste oog misschien nog wel wat lijkt, maar niet in de buurt komt van the real thing.

Tenminste, als je copy wilt waar personality in zit. Zoek je basistekstjes zoals bijvoorbeeld op de websites van de meeste Nederlandse bedrijven staan? Laat ze dan gerust door een bot schrijven. Ik heb jaren geleden geleden gewerkt op webredacties van banken en verzekeraars waar een deel van de aanwezige ‘copywriters’ basisniveau teksten schreven over standaardproducten zoals bijvoorbeeld reisverzekeringen, en waar de opdrachtgever genoegen nam met de allervermoeidste cliché-zinnetjes, zoals ‘Kies eenvoudig welke reisverzekering bij u past’ en ‘U kunt straks zorgeloos genieten van uw reis’. In 2023 wordt dat niveau trouwens nog steeds geaccepteerd, want ik heb die twee zinnetjes zojuist gecopy-paste van de website van een van de grootste banken van het land.

Maar wil je teksten waarmee je een persoonlijke connectie maakt die klanten voelen in hun hartsjie? Gebruik dan niet de diensten van een ingehuurde tekstschrijver of een geprogrammeerde AI-bot. Want die kunnen nog zo helder schrijven of nog zo’n grote dataset op hun supercomputer hebben staan, maar ze hebben geen toegang tot jouw geheugen, je persoonlijkheid of je marketing-personage. Ze zijn bijvoorbeeld onmachtig om persoonlijke e-mails of stories te schrijven over gebeurtenissen die jij vroeger hebt meegemaakt, bijvoorbeeld hoe de jamkoekjes smaakten die je oma altijd bakte, of hoe het was om voor het eerst een zeelt te vangen in het modderige riviertje waar je als jochie vroeger ging vissen met je beste vriendje van de lagere school.

De standaardteksten en de brave marketing waar de meeste bedrijven genoegen mee nemen en waardoor klanten geeuwend afhaken, zullen waarschijnlijk straks geschreven worden door AI. Ik verwacht dat echt persoonlijke copywriting die je content verslavend maakt, die mensen emotioneert en die van klanten volgelingen maakt, nooit gefaked kan worden door computers of derden en ik adviseer je dus om zelf te leren hoe je die schrijft.

Vind je het handig om daarvoor een een hele lading tips te krijgen en wil je weleens wat goede voorbeelden zien van personality in marketing, lees dan mijn boek Nummer 1. Je bestelt het via https://www.nummer1.online en je krijgt er gratis het audioboek bij cadeau dat ik voor je heb ingesproken.

Enjoy,

Aartjan van Erkel

De gevaren van neuspeuteren


Stuff You Should Know is een podcast waarin twee geinige hosts genaamd Josh en Chuck een halfuurtje keuvelen over hoe iets werkt. Er zijn bijvoorbeeld afleveringen over parfum, fried chicken, clowns, en de gevaren van neuspeuteren.

Het platform waarop zij hun show publiceren heeft nu iets nieuws: Ad Builder. Een handige dienst om snel een podcastcommercial te maken. Je beantwoordt op een website wat vragen over je business, en daarna wordt er gratis een commercial over je bedrijf gemaakt en ingesproken door een professionele voice-over acteur.

Je commercial wordt dan toegevoegd aan zo veel podcasts en streams als jij wilt. Je geeft zelf een budget op. Van een paar tientjes tot een paar duizend euro. In een app op je telefoon kun je zien hoeveel mensen je advertentie hebben gehoord.

Geld uitgeven extreem makkelijk maken voor adverteerders. Het is hetzelfde principe als waar Google Ads en Facebook Ads mee groot zijn geworden. Adverteren op radio en tv was altijd lastig en extreem duur, en daarom trokken kleine bedrijven en masse naar adverteren via internet toen Google en Facebook dat mogelijk maakten. Want dat was veel makkelijk en veel goedkoper. Daardoor werd er vorig jaar voor 112 miljard dollar geadverteerd op Facebook, en voor 168 miljard op Google.

Waar online advertentieplatforms handig gebruik van maken is dat veel ondernemers van toeten nog blazen weten over goede marketing. De deuren staan wijd open voor iedere ondernemer die bereid is om advertenties te plaatsen die ze snel uit hun dikke duim zuigen en met één klik live kunnen zetten. Daardoor is online advertising meestal van bedroevend lage kwaliteit en vooral ultrawinstgevend voor de platforms, en niet voor de meeste gebruikers.

Nou wordt het karretje van Google en vooral Facebook wel behoorlijk in de poep gereden op 1 januari 2024. Want volgend jaar treedt een nieuw pakket Europese wetten in werking die cookies in browsers in de meeste gevallen illegaal maken. Daardoor worden lucratieve vormen van online marketing zoals conversie-optimalisatie van websites door AB-testen, retargeting van advertenties op internet, en ‘lookalike’-doelgroepen aanmaken voor Facebook-advertenties zo goed als onmogelijk.

Het is dus niet voor niks dat er nieuwe moneysuck-platforms ontstaan zoals die Ad Builder voor podcasts. Want ondernemers zonder verstand van marketing zullen op zoek gaan naar platforms waar veel geld uitgeven aan het plaatsen van slechte advertenties net zo makkelijk was als vroeger op Facebook en Google.

Heb ik alleen maar hel en verdoemenis voor je vandaag? Neen. Want ondernemers die wél verstand hebben van marketing zoals jij, hebben in de gaten hoe je de wedstrijd wint van je domme concurrenten.

Niet door te shoppen voor andere media waar je goedkoop kunt adverteren, maar door je eigen media te creëren die geen geld slurpen maar waar je altijd je eigen publiek bereikt zonder moeite en zonder advertentiebudgetten. En niet door zo veel mogelijk mensen te bereiken met lage kwaliteit marketing, maar door een veel kleiner aantal perfecte klanten te bereiken met hoge kwaliteit marketing.

Kap met met maken van matige advertenties. Stop met het sturen van saaie nieuwsbrieven. Maak marketingberichten die je klanten opvreten maar die je concurrenten niet durven te sturen. Charmeer je klanten tot op het bot door meer personality in je copywriting te leggen. Creëer een sterrenstatus in je markt met een minimaal marketingbudget. Word onafhankelijk van grote advertentieplatforms en become your own man or woman.

De formules daarvoor – en nog tientallen andere – vind je in mijn boek Nummer 1 dat door Managementboek is uitgeroepen tot bestverkochte boek van 2022. Bestel het via https://www.nummer1.online en krijg als cadeau gratis het audioboek erbij.

Succes,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Top! Tnx man.

 

Zo regel je het:

1. Geef ons je JAWOORD in ons geliefde Slack.

2. Vermeld je keuze - alleen of samen.

3. Geven wij je verdere eh, instructies.

 

Zo simpel is het.

Makkelijker konden we het niet maken. En het wordt vanaf nu alleen nog maar leuker.

Helaas, Road Runner. Nog even geduld.

 

Deze button doet niet wat-ie belooft.

Slechts een salespagina-voor-de-vorm-dingetje.

 

Te doen: eerst alles doorlezen tot het helemaal hartstikke eind. Zeker van je zaak zijn en zo.

Klik maar ergens naast deze pop-up.

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: