Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Scène op een camping


Fragment uit het voetbalcommentaar bij de wedstrijd Juventus – SPAL dit weekend:

“De verdedigers staan heerlijk als op de camping te wachten wat er gaat gebeuren.

En dat is over het algemeen niet al te veel.”

Je ziet die camping meteen voor je.

Ome Teun onder de luifel van de caravan op een tuinstoel. Badslippers, kalknagels.

Bakkie koffie.

Tante Coby pontificaal ernaast.

Ze praat aan één stuk door over zichzelf.

Zwijgend kijkt ome Teun om zich heen naar de andere campinggasten onder hun luifels.

Die ook allemaal geen plannen hebben.

Zo komen veel bedrijfsvideo’s op websites ook over.

Er gebeurt niks, en het gaat nergens heen.

Op de camping kan dat heerlijk ontspannend zijn.

Maar op jouw website kijken klanten niet naar een filmpje dat over niks gaat.

Ze luisteren niet naar een bedrijf dat aan één stuk door over zichzelf kakelt.

En dat gebeurt wel in de meeste bedrijfsvideo’s.

Wil je dat ze jouw bedrijfsvideo wél uitkijken, doe dan iets totaal anders.

Stop psychologische triggers in je video die onzichtbaar zijn voor klanten en waardoor ze weerloos worden.

Zeg iets waardoor je status in de markt als een raket stijgt.

Voorkom elementen waardoor klanten afhaken, soms zelfs zo hard dat je ze nooit meer terugziet op je website.

Raak je klanten in hun ziel door wat je zegt, zodat ze de video helemaal uitkijken en daarna meteen op Contact klikken.

De formule om zo’n video te maken, geef ik komende maand aan Members van Het Lab.

Ik vertel ze ook hoe je zelf zo’n bedrijfsvideo no budget kunt opnemen – met simpele tooltjes die je gratis kunt downloaden en die nu misschien al op je laptop staan.

En ik laat Members ook voorbeelden zien van 3 klanten die ik tijdens een VIP-dag een tijdje geleden dezelfde formule heb gegeven en die nu een entertaining en superovertuigend filmpje op hun website hebben staan.

Voorspelling: je slaat jezelf met den vlakken hand tegen het natgeregende voorhoofd als je die filmpjes ziet.

Waarom heb jij niet allang zo’n video?

Waarom heb je dit niet veel eerder gedaan?

Maar je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Daarna wordt het leuk om te kijken naar de oeverloze filmpjes op de websites van je concurrenten. Waar zijn ze mee bezig? What are they thinking?

Om je hebberige handjes op de formule te leggen is het nu tijd om in actie te komen, want de deadline nadert en als de slagboom dicht is dan blijft hij dicht: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Aartjan van Erkel

Bestel in godsnaam groene thee met een burrito


Ontspannen zit je in een restaurant op het menu te kijken.

Glas sjaardonnee in de hand.

Plotseling krijg je een machtige aandrang. Je verexcuseert je bij je tafelgenoten en schuifelt richting het toilet.

Je ploft neer op de pot en slaakt een diepe zucht.

Bij het handenwassen ploept er opeens een beeldschermpje aan naast de spiegel.

Daarop lees je:

“Goedenavond. Uw urine heeft een kwaliteit van 4 op een schaal van 10.”

Er verschijnt een grafiekje in beeld met alleen maar rode balkjes. Met knipperende waarschuwingstekstjes:

“Het zoutgehalte in uw urine is: Extreem hoog. Pas uw dieet direct aan!”

“De temperatuur van uw urine is: Veel te hoog. Pas uw dieet direct aan!”

“Uw bloeddruk is: Aan de hoge kant. Pas uw dieet en uw stressniveau aan.”

Je kijkt jezelf aan in de spiegel. Het wordt je bleek rond de neus.

Heb je nou zojuist een waarschuwing gekregen van de WC waar je een boodschap in hebt geplonsd?

Op het schermpje staat:

“Menu-advies: bestel een pot groene thee en de sodium-arme burrito.”

Wait a minute, de plee vertelt je wat je moet bestellen?!

Je krijgt misschien jeuk in de bilnaad van deze toekomstmuziek.

Alleen is het geen toekomstmuziek. Het Smart Toilet bestaat al.

Er worden op dit moment feasability studies (viezebilletjes-studies) mee gedaan.

De slimme plee was een hit op Lowlands. Lange rijen.

Niet verbazingwekkend. Want het grijpt je bij de strot als iemand iets superpersoonlijks tegen je zegt.

Iets waaruit blijkt dat ze je extreem goed kennen. Misschien wel beter dan jij jezelf kent.

Zelfs als het een WC is.

Je spitst direct je oren. Want misschien krijg je iets te horen dat je nog niet wist.

Dit kun je ook in een bedrijfsvideo op je website doen.

Dingen zeggen die zó raak zijn, dat klanten denken:

Krijg nou tiedten, hangt er soms een verborgen camera in mijn huis of kantoor? Hoe weten ze dit?

Jij kunt dit als ondernemer. Rake dingen zeggen tegen je klanten. En daar heb je geen verborgen camera voor nodig.

Want je weet precies wat ze doormaken. Hoe stressvol het probleem is waar jij bij kunt helpen.

Je hebt het al zo vaak gezien bij andere klanten.

Klanten denken altijd dat hun situatie uniek is.

But you have seen it a million times.

Een filmpje maken dat klanten zó bij de strot grijpt dat ze wel móeten kijken en daarna wel móeten klikken, daar gaat de masterclass over die Members van Het Lab komende maand krijgen.

In zo’n filmpje zitten in totaal 6 psychologische triggers die nodig zijn om met een bedrijfsvideo klanten te trekken.

De meeste filmpjes op bedrijfswebsites presenteren hun oplossing als een nice to have.

Maar jouw filmpje zet jouw dienst, training of consultancy neer als een Must Have.

Wil je weten hoe je klanten duidelijk maakt dat zaken doen met jou net zo noodzakelijk is als naar het toilet gaan?

Word dan op tijd Member, want de deadline komt eraan.

Jezelf aanmelden is poepen zonder douwen, gewoon op deze link klikken:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Fik


Ik typ dit om 7 uur ’s morgens onder de hanebalken van een koetshuis uit 1793.

Met mijn mastermind ben ik 2 dagen in een kasteeltje in Leersum dat BN’ers als trouwlocatie gebruiken.

Het is een weelderig gestyled boutique hotel, de keuken heeft een Michelin-ster en ons zaaltje kijkt uit over een park waar je kilometerslange wandelroutes kunt lopen.

Begin deze eeuw is dit kasteel afgebrand, staat in hun eigen glossy magazine.

Een kaars kwam te dicht bij een gordijn en er ontstond een zee van vuur.

Toen de brandweer aankwam waren er geen blusmiddelen tegen de heftige vlammenzee opgewassen en is het landhuis tot op de grond afgebrand.

Het enige dat gered kon worden waren 20 schilderijen, en de rest van het huis is verloren gegaan.

De eigenaar startte direct de herbouw en gaf opdracht om gebruik te maken van de modernste brandwerende materialen.

Ridder Pauw van Wieldrecht – in 1906 konden volwassen mannen blijkbaar nog met droge ogen zeggen dat ze een ridder waren –  hoefde niet overtuigd te worden om iets aan de brandveiligheid te doen.

Hij was een easy sell voor de aannemer.

De emoties gierden nog door zijn lijf en als hij ’s nachts schreeuwend wakker schoot kon hij de brand nog ruiken.

Jouw klanten zijn ook een easy sell. Ook hun emoties gieren ze door de keel.

Als jij tenminste de juiste dingen tegen ze zegt waardoor ze de brand kunnen ruiken.

Bedenk welke ‘fik’ jouw klanten hebben meegemaakt of in hun engste dromen voor zich zien.

Want je helpt ze niet door saaie verhalen over je product te vertellen.

Maar als je hun emoties laat gieren dan komen ze in actie.

Die aannemer uit 1906 heeft ook niet tegen de ridder gezegd dat nieuwe dragende balken een brandvertragingsfactor van B-s3 hadden.

Die hoefde alleen maar te wijzen naar de berg zwartgeblakerd stinkend puin en zeggen:

“Weet u nog dat de brandweer zei dat ze het kasteel had kunnen redden als ze geen 20 minuten nodig hadden gehad om van de kazerne naar de brand te rijden?

Deze nieuwe balken vertragen een eventuele brand met minimaal 60 minuten. Dus de brandweer zou op tijd geweest zijn om het casco van het kasteel te redden.”

Je meest opvallende marketingboodschap wordt veel overtuigender als je het over de fik gaat hebben. Het probleem dat jij oplost.

En een van de opvallendste dingen op je website, dat is een bedrijfsvideo.

Een filmpje dat je klanten overtuigt om de telefoon te pakken of een offerte aan te vragen.

Mijn tip: begin je video door te praten over de ‘fik’ en als je hem echt overtuigend wilt maken, stop er dan nog 5 psychologische triggers in.

Welke triggers dat zijn laat ik komende maand zien aan Members van Het Lab, want ze krijgen de formule voor een bedrijfsvideo die klanten trekt.

Wil je dat jouw klanten een easy sell worden, word dan Member voordat het te laat is want de deadline komt eraan: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership/

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Zo maak je een saaie bedrijfsvideo


Ome Teun is van de zomer op vakantie geweest met tante Coby.

Een groepsreis, naar Italië. Met nog 12 andere stellen op leeftijd:

“Zo mooi joh! Ooooooh, nienormaal. Echt keileuk.

Kijk, hier zijn we in Venetië. Op het water. In zo’n gondel, he?

En hier dronken we een cappuccino van 11 euro op de Piazza San Marco.

11 euro! Afzetters he? Hahaaaaa, land van de maffia he? Maar lekker! Die cappuccino! Ooooh, nie mooi meer!

Toen reje we naar Florence met de bus. Dawas wel een end rije.

Kijk hier ziede den David, wittenie? Die is helemaal van marmer dus he? Leonardo da Vinci heeft die gemaakt. Of Michelangelo. Kwit effe nie meer.

Nouja, maakt het uit he?”

Je zit op de bank thuis bij ome Teun, die een camcorder mee had op vakantie.

Met zo’n videobandje erin van 60 minuten.

Hij heeft de camera aangesloten op zijn flatscreen en de hele vakantie naar Italië komt voorbij.

Een potje met vet zingen in de bus naar Rome.

Zwaardvechten met een echte gladiator bij Het Colosseum.

Een pizza eten met een liter bier erbij die 19 euro kostte terwijl hij gewoon een pilske had besteld.

De fragmenten duren allemaal nét iets te lang.

De hele vakantie staat op band, ongemonteerd.

Alle energie stroomt uit je weg terwijl ome Teun commentaar geeft bij zijn saaie avonturen.

Bedrijfsvideo’s zijn ook vaak opgenomen als een vakantievideo.

Dus allemaal random saaie fragmentjes achter elkaar.

Eerst zie je de parkeerplaats van het bedrijf, met wapperende vlaggen.

Dan zijn we opeens binnen. We zien de knappe receptioniste met rode nagels die glimlacht naar een bezoeker.

De camera loopt nu de werkvloer op, waar een stel millennials verveeld naar hun beeldscherm staren.

O wacht, nu zien we ze samen pingpongen. Work hard, play hard!

Dan een drone-opname van je pand in vogelvlucht.

Onder de bedrijfsvideo is een rechtenvrij gitaarmuziekje gemonteerd.

Zo’n serie random fragmentjes achter elkaar is super boring om naar te kijken.

Maar op veel websites van bedrijven staat precies zo’n filmpje.

Denk je dat ze daar klanten mee binnentrekken? Met opnames van de directeur die met een stift op een white board tekent?

Naaah. Het is opvulmateriaal op de website. Decoratie.

Klanten helemaal gek maken lukt niet met zo’n standaardfilmpje.

Toch kun je met een bedrijfsvideo wel degelijk klanten trekken.

Als je slimme verleidingsprincipes verwerkt in je video.

Waardoor klanten snoeihard naar binnen worden getrokken en waardoor ze je filmpje ademloos uitkijken.

Waarna ze de telefoon pakken of een offerte aanvragen.

Members van Het Lab krijgen komende maand de formule voor een bedrijfsvideo die klanten oplevert. Daarin zien ze:

  • Hoe je psychologische triggers in een video stopt die onzichtbaar zijn voor klanten en waardoor ze weerloos worden
  • Wat je moet zeggen om je status in de markt als een raket te laten stijgen
  • Welke elementen in een bedrijfsvideo klanten laten afhaken, soms zelfs zo hard dat je ze nooit meer terugziet op je website
  • Welke lengte een bedrijfsvideo het beste kan hebben 
  • Wat je precies moet zeggen in een filmpje en in welke volgorde, zodat klanten het helemaal uitkijken tot het einde en daarna meteen op Contact klikken
  • Hoe je een bedrijfsvideo zelfs no budget kunt opnemen – met simpele tooltjes die je gratis kunt downloaden en die nu misschien al op je laptop staan

De deadline voor deze formule komt eraan. Want Members krijgen de video op de eerste maandag van de maand en op die dag gaat de masterclass ook naar de drukker.

Daardoor kun je hem niet meer krijgen als de deadline eenmaal voorbij is.

Klik dus op de link en meld je aan als Member voordat het te laat is: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

A domani, tot morgen,

Aartjan van Erkel

Absurd idee voor je e-mailmarketing


Sinds er een golf water over de dijk bij Fukushima klotste, zijn veel mensen niet zo dol meer op kernenergie.

Ook de meltdown van Tsjernobyl door een serie van menselijke fouten hielp niet echt.

Maar volgens veel klimaatwetenschappers is het moeilijk voor te stellen dat we onszelf ooit gaan bevrijden van CO2 zonder kerncentrales.

Als er bijvoorbeeld 4 dagen lang een tyfoon over Tokyo raast, wekken windmolens en zonne-energie geen stroom meer op.

En er zijn geen batterijen die genoeg groene stroom kunnen opslaan.

Metropolen zoals Tokyo zouden het risico lopen om compleet op zwart te gaan als ze afhankelijk waren van wind en zon.

Dus hoe kun je een energiebron ontwerpen die geen CO2 uistoot, onder alle omstandigheden doordraait, ongevoelig is voor menselijke fouten, tegen tyfonen, aardbevingen en tsunami’s kan en meteen ook maar bestand is tegen neerstortende vliegtuigen?

Want de huidige kerncentrales vallen allemaal af. Dat zijn diva’s die gillend uit hun vel springen als een techneut in de control room per ongeluk op een paar verkeerde knoppen drukt.

Ze zijn ook sterk verouderd. De meeste kerncentrales in de VS zijn ontworpen in de jaren ’60. En er wordt al 25 jaar niet meer geinnoveerd in kernenergie.

Bill Gates vindt dit wel een mooie uitdaging, en in de Netflix-documentaire Inside Bill’s Brain is te zien hoe hij de slimste nerds en uitvinders aan het werk heeft gezet met geld van zijn foundation.

Het blijkt dat ze op het punt staan om op te schalen met een compleet nieuw type kerncentrale.

Dat doordraait bij de meeste natuurrampen, en ongevoelig is voor menselijk falen.

Maar wacht, er is nog een ander dingetje. Kernafval.

Deze week was nog in het nieuws dat in Groenland een lading roestige vaten aan de oppervlakte is gekomen met kernafval dat de Amerikanen tijdens de Koude Oorlog onder het ijs hebben gemoffeld.

Die troep kun je ook moeilijk de ruimte in schieten.

De nerds van Bill hebben nu een kerncentrale bedacht die dat smerige kernafval als brandstof gebruikt.

Voorbeeld: er is een opslagplaats in Kentucky waar genoeg nuclear waste ligt om alle elektriciteit mee op te wekken die Amerika de komende 125 jaar nodig heeft.

Ze hebben de code gekraakt.

Politici staan daardoor in hun hemd.

Die keken wel uit om geld te stoppen in het innoveren van kernenergie.

Dat zou ze de verkiezingen kosten. Absurd idee. Gingen ze echt niet doen.

Er was een ondernemer voor nodig om het wél te doen.

Die een absurd idee heeft en daar vol voor gaat.

Daardoor staan ze nu op het punt om proef te gaan draaien met pilots in China, dat een giga energiehonger heeft.

Door dat absurde idee kunnen de Chinezen, de grootste kolenbranders van de wereld die overal in de wereld kolencentrales aan het bouwen zijn, straks compleet schone kerncentrales neerzetten.

Je bedrijf kan ook gered worden door een absurd idee. Dat bizarre resultaten blijkt te hebben.

Wat als je in je marketing opeens een andere richting zou inslaan?

Die iedereen in jouw markt absurd vindt?

Wat als je entertainende nieuwsbrieven zou gaan sturen naar klanten, in een markt waarin iedereen met meel in de mond praat?

Wat als je daardoor veel vaker mails kunt sturen, doordat je onder de radar vliegt?

Doordat je geen weerstand meer oproept met je marketing, maar sympathie?

Hoe dat werkt, laat ik zometeen om 10 uur zien in de gratis online training Easy Money met Entertainende E-mails.

Je bent nog net op tijd om je aan te melden. Dit is de link: https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Kom maar kijken als je durft. Gewoon op je laptop.

Het is live en er komt geen herhaling, dus be there!

Aartjan van Erkel

Honderdduizendmiljoen dollarpiek


Wat doe je als je honderdduizendmiljoen dollarpiek op de bank hebt staan?

Die vraag moest Bill Gates zichzelf stellen toen hij stopte bij Microsoft in 2008.

Hij had het bedrag voor het gemak nog naar beneden afgerond.

Samen met Melinda besloot hij dan maar om zijn IQ van 160 en zijn bill-jarden fulltime te gaan inzetten om harige problemen op te lossen.

Je ziet ze daarmee bezig in de nieuwe Netflix-serie Inside Bill’s Brain – Decoding Bill Gates.

Hoe zijn brein werkt ontdek je helaas niet echt. Want de regisseur heeft er meer een reclamefilm voor de Bill & Melinda Gates Foundation van gemaakt.

Maar wel interessant is een van de doelen die de foundation al tientallen jaren najaagt: het uitroeien van polio.

Pokken is de eerste bloedgevaarlijke horrorziekte die door vaccinatie van de aardbodem is verdwenen. Bill en Melinda willen van polio de tweede maken.

De documentaire focust op Nigeria, een hotbed van polio waar duizenden mensen op krukken en kruipend door de straten strompelen.

Maar de ziekte komt in 125 landen voor en de bill-jonairs stoppen een paar honderd miljoen in een wereldwijde campagne.

Kinderverlamming is zó besmettelijk dat je door een paar nieuwe gevallen al snel een tsunami van honderduizenden zieke kinderen hebt.

Juist op het moment dat de polio na jaren van onderzoek en prikcampagnes in Nigeria bijna helemaal is weggevaccineerd, scheuren er opeens vrachtwagens met schietende testosteronterroristen door het beeld.

Boko Haram vermoordt vaccinerende vrijwilligers en hun beveiligers, en de aantallen zieken schieten in de jaren daarna omhoog.

Maar in plaats van de moed op te geven, schroeft de foundation de campagne op tot een extreem hoog toerental door een injectie van nog eens 6 miljard dollar.

Aan het begin van hun campagne in 1988 waren er 350.000 polio-gevallen in de wereld. In 2018 waren dat er nog 31.

Een fietsmaat van Bill Gates zegt over hem:

Bill takes chances. When riding bikes with him he will go full-on down the steepest hill. No fear whatsoever. Same with skiing. He’s fearless. He dislocated his shoulder surfing down a volcano in Ecuador. He will do the most extreme thing.”

De meeste ondernemers zijn geen Billen en Melinda’s. Maar toch ook wel.

Want net als Bill doe je als ondernemer extreme dingen in de ogen van de rest van de wereld.

Je maakt keuzes die misschien in jouw omgeving helemaal niet begrepen worden.

Je kiest op een tweesprong graag een nieuwe richting die anderen te riskant zouden vinden.

Jouw energie gaat daar juist van borrelen.

Precies een jaar geleden koos ik een compleet andere richting met mijn marketing.

Ik ben toen een nieuwe mailinglijst gestart, terwijl ik al een mailinglijst had van meer dan 30.000 e-mailadressen.

Op de nieuwe lijst stonden letterlijk nul mensen toen ik begon.

Ik ben aan iedereen gaan vertellen dat ik dagelijks een marketing-mail zou gaan sturen.

En dat ze zich vooral niet moesten aanmelden als ze daar geen zin in hadden.

Want ik ging ze totaal andere mails sturen dan ik de afgelopen 10 jaar had gedaan.

Vandaag staan er ruim 3.500 mensen op die nieuwe lijst. En draait mijn business bijna helemaal op die veel kleinere lijst. Ik heb nog nooit zo veel omzet gemaakt met zo’n kleine lijst.

Morgen om 10 uur geef ik een online training over de extreme keuze die ik heb gemaakt.

En hoe je mijn inzichten kunt gebruiken in jouw business. Ook als je geen dagelijkse mail wilt sturen.

Ben je niet bang aangelegd, kijk dan morgen naar de training.

Dit is de link: https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Er komt geen herhaling, dus be there!

Aartjan van Erkel

Hoe geef je klanten een kriebel in hun buik?


Lezer Rob van Zeijst mailde zijn favoriete reclamecampagne door.

Het is een foto van een stadsbus in Kopenhagen die wordt vermorzeld door een 20 meter lange boa constrictor.

Die is bezig om lijn 6 te verwurgen en al het plaatwerk is compleet verwrongen.

Het reclamebureau heeft de volledige bus gebruikt als reclamebord en de bestickering is zó realistisch dat sommige mensen niet durfden in te stappen.

Maar de metro was ook geen optie. Want daar werden de forenzen opgeschrikt door slangen op de vloer en leeuwinnen in de wagons.

Plus alle raampjes lagen eruit. De schuldige was een neushoorn die zijn kop naar buiten stak.

Als je de foto’s van de bestickering in het openbaar vervoer ziet krijg je onbewust een kriebel in je buik.

Net als bij Jurassic Park. Kan ook niet, maar ik stopte toch minstens 5 minuten met paprikachips eten toen die velociraptor met zijn bebloede bek in het laboratorium rond zich heen snuffelde en steeds dichterbij kwam terwijl de wetenschappers zich verstopten achter hun erlemeyers.

Er wordt zo veel emotie opgeroepen dat je wel móet kijken. En soms reageer je compleet irrationeel door je gedrag te veranderen.

Kom je opeens met een natte rug op je werk aan omdat je hebt gelopen in plaats van vermorzeld te worden in de bus.

Je weet het allemaal wel. Het is slim om emotie op te roepen met je marketing. Je weet dat wel.

Maar doe je het ook?

Trek je net als Hollywood alles uit de kast om mensen een onvergetelijke ervaring met jouw bedrijf te geven?

Valt hun beck open van verbazing als ze iets van je horen?

Dat hoeft geen prijswinnende miljoenencampagne te zijn. Je hoeft niet alle bussen van de stad te bestickeren.

Je kunt ook emotie oproepen op het moment dat ze je training volgen of je software gebruiken.

Of je e-mails lezen.

Hoe je emotie oproept met e-mails, daar geef ik woensdagochtend een online training over:

Easy Money met Entertaining E-mails.

Het gaat onder andere over Netflix en welke ideeën je van ze kunt swypen om mensen jouw nieuwsbrieven te laten lezen.

Je kunt gratisch naar de training kijken door je aan te melden via deze link:

https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Wie weet zie ik je dan, tijger.

Aartjan van Erkel

3 tips voor het schrijven van fascinerende nieuwsbrieven


Gisteren sloeg ik het lokale sufferdje open, en daarin stond het verhaal van de gouden haan.

Die verdween 100 dagen geleden, en is deze week in het dorp teruggekeerd.

Het ging over de restauratie van de gouden windhaan op de toren van de katholieke kerk.

Het restauratieproject kon uitgevoerd worden dankzij subsidie van de Stichting Vrienden van het Witte Kerkje, die in dit geval was opgebracht door kringloopwinkel ’t Snuffelhonk.

Ik verzin dit niet.

Er staat een enorme foto bij van de blinkende gouden haan op het moment van terugplaatsing. Gevangen in een zonnestraal zien we hem in de handen van meneer pastoor die met een bouwlift ten hemel is gestegen.

Met een ferme hengst ramt hij de kukelende haan op een speciale koperen wiemel op het topje van de toren.

Kolommen moesten dringend gevuld worden, dus het artikel vertelt hoe de haan in 1907 ook al eens gerestaureerd was, en daarna door de jongeling Tinus van der Linden is teruggeplaatst.

Zonder bouwlift of steigers besteeg hij de toren. Gelukkig was Tinus een “klein, soepel ventje” zonder hoogtevrees. Het is hem gelukt, “al was dat toen niet van gevaar ontbloot”.

Nogmaals, ik verzin dit niet.

Ik ben dol op lokale sufferdjes, en ik ben niet de enige.

Uit marktonderzoek blijkt dat huis-aan-huis-kranten door 53% van alle Nederlanders wekelijks gelezen worden.

We lezen die dingen dus om te scheuren.

Waarom zijn we zo gefascineerd door ultralokaal nieuws?

Dat komt door 3 dingen.

Lokaal nieuws is klein, herkenbaar en het komt dichtbij.

Daarom roept het geen weerstand op zoals landelijke kranten soms wel doen, doordat ze gevuld zijn met ellende.

Dagbladen worden nog maar door 30% van de Nederlanders dagelijks gelezen.

In je e-mailmarketing kun je gebruik maken van onze liefde voor het kleine.

Het is een enorme marketing opportunity.

Want misschien mail je nu maar heel zelden omdat je klanten niet wilt stalken.

Of je bent bang dat je ze stoort.

Kan ook zijn dat je niet weet waarover je moet schrijven.

Dat is allemaal op te lossen door te schrijven over kleine, herkenbare dingen. Daardoor kom je dichtbij.

Zonder dat je weerstand oproept. En zonder dat de marketing bullshit radar van je klanten gaat piepen.

Hoe je dat doet, daar geef ik woensdag een online training over. Je kunt live kiek’n en dit is de link om je aan te melden:

https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Moaj!

Aartjan van Erkel

 

 

 

 

 

Als je de sweet spot raakt met je e-mailmarketing


In mijn kantoor staan 5 planten.

Van 2 van die planten word ik blij. Van de andere 3 krijg ik stress.

Want ze zijn niet happy, en ik daardoor ook niet.

Vroeger had ik nooit planten, want alles ging dood.

Maar toen ik er een tijdje geleden eindelijk eentje in leven wist te houden, begon het te kriebelen.

Ik kan dit. Was mijn mindset opeens.

Dus kwam er een plant bij, en voor de verandering zocht ik eens een keer op hoe ik die moest verzorgen.

Ik ontdekte dat je altijd gekmakend vage instructies krijgt. Zoals: ‘matig water geven’.

Of: ‘Zet de plant in halfschaduw’.

Wat de vliegende fak is halfschaduw?

Na een paar nieuwe sterfgevallen kwam ik erachter dat sommige planten gewoon kritische zeikerds zijn.

Terwijl je andere gruwelijk kan mishandelen, en toch overleven ze.

Ze staan een beetje te lillepoten, but they hang on.

Zo’n mishandelde plant kan opeens helemaal opleven als je de sweet spot raakt.

Precies de goede hoeveelheid water.

Zoals een ubercoole hangplant die ik nu heb.

Hij heet Scindapsus epipremnum. Hij heeft gevlekte bladeren. En ik hou van gevlekte bladeren.

Zijn mooie blad was altijd omgekruld. Sinds ik hem had. Ik dacht dat het zo hoorde.

Totdat ik een keer teveel water gaf.

Toen rolden zijn bladeren opeens uit. Hij was helemaal heppiedepeppie. Die bleek dus zeiknat te willen staan.

Geen enkele website had me dat verteld.

Sindsdien is het mijn favoriete plant.

Hij heeft nog iets cools: als je een tak hangplant afknipt die te lang wordt en je douwt hem in de grond, dan groeit die meteen verder alsof er niks aan de hand is.

Wortel schieten en gaan. Awesome!

Het is in je bedrijf ook lekker als je na heel veel klooien en proberen opeens de sweet spot raakt.

En alles begint te groeien zonder moeite.

Met e-mailmarketing is me dat een jaar geleden gelukt.

Ik begon op een totaal andere manier te schrijven, en mijn resultaten gingen door het dak.

De mails gaan naar een veel kleinere lijst dan vroeger, en die krijgt compleet andere teksten. Je weet dat, want je staat op die lijst.

Ik heb nog nooit zo goed gedraaid met zo’n kleine mailinglijst.

Hoe het werkt en wat ik heb ontdekt vertel ik woensdag in de gratis online training Easy Money met Entertaining E-mails.

De link om live te kijken naar de training is: https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Het is een webinar, dus je hoeft niet de deur uit. Je klapt gewoon je laptop open en klaar.

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Personality based marketing


Er is een lekkage in Blenheim Palace, bij Oxford.

Dat ontdekten de eerste medewerkers toen ze ’s ochtends de poorten openmaakten voor toeristen.

Het lekt omdat dé internationale trekpleister van het paleis nogal hardhandig is gestolen.

Een 18 karaats massief gouden plee die serieus serieus serieus in gebruik was als shitter. Iedereen mocht er max 3 minuten op.

Hij stond er pas 2 dagen.

Het was een poepdoos van een paar miljoen en de loodgieter die hem geswypet heeft die staat nu hysterisch lachend in zijn kelder goud te gieten.

De enige andere claims to fame die Blenheim Palace had, zijn dat Winston Churchill er is geboren (boeien), en dat er een metersgrote verdrinkende pinokkio in de vijver Kunst ligt te wezen (kolere).

Die goudklomp van 103 kilo die je daadwerkelijk kon doortrekken was natuurlijk pants down de grootste publiekstrekker, en nu hebben ze niks meer.

Door die vuile dief is Blenheim gewoon weer een van de vele kastelen.

Het is niet handig als je grootste money maker simpel gestolen kan worden. Ook niet in je business.

Als je alleen maar uniek bent door iets dat zó meegenomen kan worden door een jodokus met een waterpomptang.

Dat is simpel te voorkomen.

Gewoon door je personality te gebruiken.

No bling required.

Doe gewoon lekker normaal. En doe niet zo S A A I.

Ik durf te wedden dat bijna al jouw concurrenten een stelletje sufneuzen zijn die naar het pluis in hun navel staren en verschrikkelijk stoffige dingen zeggen in hun marketing. Of niet dan?

Personality based marketing maakt jou uniek, kan door geen enkele concurrent gestolen worden (of ze moeten jou stelen), en je hebt ook nog eens een hoop lol.

Plus dat het veel minder tijd kost.

Hoe je met e-mail een frisse geur in de muffe inbox van je klanten spuit, leg ik volgende week uit in een gratis online training:

Easy Money met Entertaining E-mails.

Je kunt er alleen live bij zijn, meld je van tevoren aan via deze link:

https://attendee.gotowebinar.com/register/8966188971641452556

Ik ga je ruiken!

Aartjan van Erkel

 

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly