Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Nóg een BBB-deelnemer op 1 => Nummer 1 Deal 1 dag verlengd


Elk goed businessboek lost een probleem op.

Auteur Danny Mullenders is assessment-psycholoog en hij ziet waarom mensen problemen hebben met grenzen stellen:

“Ze houden zichzelf onbewust gevangen in beperkende percepties en waarheden in ruil voor veiligheid, status, de status quo en het kunnen betalen van de hypotheek. Zo laten ze zich in de mal duwen van een functie, relatie of samenwerking om maar geaccepteerd te worden.

En als ze toch een stap zetten om meer controle te krijgen, dan schieten zij door naar het andere uiterste: ze slaan met de vuist op tafel en stellen rücksichtslos hun grenzen”

In zijn boek ‘Laat je niet kiezen’ lees je in negenennegentig korte, herkenbare verhalen uit zijn assessment- en coachingpraktijk waarom mensen doen wat ze doen en waarom ze wel of geen keuzeruimte ervaren of benutten.

Een goed businessboek lost het probleem van de lezers op door een oplossing te geven die ze nog niet kenden. In het geval van Danny Mullenders heet de oplossing: psychologische bewegingsruimte. Wat dat is, moet je maar lezen in zijn boek. Ik weet het zelf ook niet, want het verschijnt morgen pas 🙂

Danny heeft gisteren de deadline-dag verstoord van mijn Nummer 1 Deal. Mijn BusinessBoek Bestseller-deelnemer Frank Deuring stond op nummer 1 stond bij Managementboek en dan krijgen nieuwe deelnemers altijd een deal waardoor ze met 50% korting de training kunnen kopen.

Gisterenmiddag liep de Nummer 1 Deal af en ‘s morgens werd Frank plotseling van de nummer 1-positie afgeduwd door Danny Mullenders, die daarmee het gouden stokje overnam.

Ook Danny Mullenders is deelnemer van BusinessBoek Bestseller. Dit is nog NOOIT eerder gebeurd, en ik heb besloten om Danny ook de aandacht te geven die hij verdient met zijn topprestatie.

Omdat we deze week twee verschillende deelnemers op nummer 1 hebben gehad, verleng ik de Nummer 1 Deal met 1 dag. Je kunt jezelf daardoor vandaag tot 17.00 uur alsnog aanmelden voor BusinessBoek Bestseller met €1.500 korting.

Je krijgt er 3 bonussen bij ter waarde van €2.000, én ik heb er 2 bonusvideo’s aan toegevoegd: ik heb beide heren geinterviewd over hun boek, en in ons gesprek vertellen ze hoe ze er een succes van hebben gemaakt. De video’s van deze gesprekken met deze bloedenthousiaste en niet onknappe auteurs krijg je erbij als je vandaag nog de stap zet om je aan te melden voor dezelfde training als Frank en Danny hebben gevolgd:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring/

Wie weet spreek ik je binnenkort over je boek.

Aartjan van Erkel

Vandaag ‘n NIEUWE nummer 1: weer een BusinessBoek Bestseller-deelnemer


Zojuist kijk ik op Managementboek en het boek van Frank Deuring is verdrongen van nummer 1 door een ander boek. Dat andere boek is ‘Laat je niet kiezen – 99 verhalen van een psycholoog’.

Lekker dan, op de dag waarop de deadline afloopt van de Nummer 1 Deal waarmee je BusinessBoek Bestseller kunt kopen met €1.500 korting…

Maar: de auteur van de nieuwe nummer 1 is Danny Mullenders, en hij is óók deelnemer aan BusinessBoek Bestseller.

Dus vandaag geeft de ene deelnemer de andere deelnemer een high-five terwijl ze elkaar afwisselen op de gouden nummer 1-positie. Dit is nog NOOIT eerder gebeurd.

En het doet me wat. Ik ben zo farking trots op die mannen. Want ik weet wat het voor een auteur betekent om een boek uit te brengen: wat ze ervoor hebben moeten doen, en laten. Dit moment is een life event. Je eerste boeklancering is right up there met verhuizingen, bevallingen en diploma-uitreikingen van je kinderen.

Als je dan ook nog de nummer 1-positie bereikt, dan raak je wel even een wolk aan met je wijsvinger.

Donderdag verschijnt het boek van Danny. Hij kan dus al op zijn boekpresentatie zeggen dat hij zojuist een nummer 1 bestseller heeft gepubliceerd. Die borrel gaat ze lekker smaken donderdag.

Gefeliciteerd Danny, well done man!

Vandaag is het nog steeds deadline-dag van de Nummer 1 Deal van BusinessBoek Bestseller. Tot 17.00 uur vanmiddag krijg je nog steeds €1.500 korting op je investering. Je krijgt dan dezelfde training en begeleiding die Danny Mullenders, Frank Deuring en nog 7 andere nummer 1-auteurs van me hebben gekregen.

Maar vanwege de DUBBELE nummer 1 die we deze week meemaken in BusinessBoek Bestseller, voeg ik iets bijzonders toe als bonus. Ik interview beide auteurs op video, en stel vragen over hun schrijfproces en hun marketing. Je krijgt mijn interviews met de spartelende, pasgeboren nummer 1 bestseller-auteurs Frank en Danny cadeau als je vandaag de stap zet om je aan te melden.

Dit is de tijdelijke pagina waar je tot vanmiddag 17.00 uur €1.500 bespaart, bonussen krijgt met een waarde van €2.000 plus als extra de interviews met deze twee succesvolle deelnemers die vertellen hoe ze het hebben gedaan:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring

Wie weet spreek ik je binnenkort over je boek,

Aartjan van Erkel

Zo veeg je met een warm doekje over het brein van je lezers


Morning! Om de week te beginnen een paar grappige citaten uit een boek dat ik aan het lezen ben.

Dit is een anekdote uit de studententijd van de auteur:

“Lisanne komt vaak een drankje doen in het café waar ik achter de bar sta en het klikt als een laminaatje. Alleen durft deze held op sokken geen move te maken omdat hij te bang is voor afwijzing.”

Dit gebeurde er vlak na zijn studie:

“Toen ik pas begon met stand-up comedy had ik Javier Guzman eens in mijn voorprogramma. Dat wil zeggen: hij was zesde en ik was zevende. Guzman ging geweldig en dat voelde voor mij alsof ik tijdens de Tweede Wereldoorlog met een waterpistool het strand van Normandië op werd gestuurd.”

En hier zijn we weer terug in de studietijd:

“Bij feedback moet ik altijd aan mijn oude docent Rambo denken. Dat was niet zijn echte naam, maar deze docent had de uitstraling van een commandant van de ‘special forces’. Hij was eind vijftig, helemaal afgetraind met een kale kop. Hij was zo’n type die geen honing eet maar bijen kauwt.”

Er zijn restaurants waar je binnenkomt, plaatsneemt, en vervolgens zo’n kokend heet, strak opgerold opfrisdoekje krijgt van de ober. De anekdotes van deze auteur hebben op het brein van zijn lezers net zo’n effect als die hot towel. Ze voelen zich gezien, worden opgefrist en letten beter op wat er komen gaat.

De meeste Nederlandse non-fictie auteurs neuzelen je in slaap met muffe cliché’s, maar Frank Deuring doet de moeite om zijn eigen metaforen te bedenken. Dat voelt alsof je een hele avond een echte ouderwetse ober aan je tafel hebt, die voor je zorgt tijdens een goed diner.

Frank heeft me in een interview verteld dat hij bewust een stukje entertainment koppelt aan de lessen die hij leert in zijn boek SuperFalen. Ik interviewde hem omdat hij deelnemer is aan BusinessBoek Bestseller en nu op 1 staat bij Managementboek. Als we een nummer 1-notering hebben in de training interview ik altijd de auteur voor een testimonial, en start ik een Nummer 1 Deal.

Door de Nummer 1 Deal kunnen nieuwe deelnemers met €1.500 korting op de investering de training aanschaffen. Frank is de achtste deelnemer die op 1 is gekomen, en je krijgt de video van mijn interview met hem als extra bonus als je morgen voor 17.00 uur de knoop doorhakt en meedoet.

De tijdelijke pagina waar je gebruik kunt maken van de Nummer 1 Deal voor BusinessBoek Bestseller is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring

Wie weet spreek ik je binnenkort persoonlijk over je boek. Gaan we samen info-tainment over je hoofdstukken strooien voordat jij ze opdient.

Aartjan van Erkel

Tip van een horrorschrijver


Taal hoeft niet altijd een stropdas te dragen, en gepoetste schoenen. Je hoeft niet altijd netjes te schrijven. Je woorden mogen ook weleens vieze kleren aan hebben en naar zweet ruiken.

Zegt Stephen King, in zijn boek-voor-schrijvers: On Writing. Dat is nou eens een keertje geen bloedverklonterende horrorroman, maar een persoonlijk en klassiek geworden adviesboek voor iedereen die weleens wat schrijft. Echt lezen. Bedank me later maar.

Het is prima als je af en toe onaffe zinnen schrijft, gemompel, of alinea’s die maar uit één enkele zin bestaan.

Over dat laatste zegt King:

“The object of fiction isn’t grammatical correctness but to make the reader welcome and then tell a story… to make him/her forget, whenever possible, that he/she is reading a story at all. The single-sentence paragraph more closely resembles talk than writing, and that’s good. Writing is seduction. Good talk is part of seduction. If not so, why do so many couples who start the evening at dinner wind up in bed?”

Als je af en toe alinea’s van één zin schrijft in je e-mails of je boek – en ik hoop dat je dat doet – dan krijg je daarop geheid kritiek van een paar taalnazi’s lezers.

Realiseer je dan dat je niet moet luisteren naar die mensen. Luister alleen maar naar al die anderen die stil zijn en die zich door jou hebben laten verleiden.

Lezers die echt bij je passen, klagen niet maar kopen. Dááraan herken je de mensen op wie je moet letten. En hun gedrag laat zien dat je goed bezig bent.

Bedank nationaal-linguïstische zwarthemden hooguit voor hun feedback, of negeer ze compleet. Herken je eigen mensen.

Zo, dat was het zakelijke deel van vandaag – en dan komt nu het feestelijke deel.

Op dit moment is de nummer 1 bij Managementboek een deelnemer van BusinessBoek Bestseller: Frank Deuring. Hij schreef het nu al populaire boek SuperFalen over het creëren van een open foutencultuur binnen organisaties.

Op de dag dat hij de nummer 1 notering bereikte met zijn boek, veranderde hij. Op dat moment transformeerde Frank namelijk voorgoed van een auteur in een nummer 1 bestsellerauteur.

Zelfs als hij maar één dag op nummer 1 was blijven staan, mag hij zichzelf de rest van zijn leven zo blijven noemen.

Omdat een nummer 1-notering marketing-goud is, vieren we deze week in BusinessBoek Bestseller samen met Frank een feestje. We verwelkomen namelijk nieuwe aspirant-bestsellerauteurs in de training. Zij mogen nu het inner sanctum betreden door zich aan te melden met €1.500 korting.

Ze krijgen dan mijn geteste en bewezen aanpak om met je boek op 1 te komen. Ik heb die zelf gebruikt voor mijn recente boek Nummer 1 dat in januari uitkwam, en voor Maak ze gek. Beide stonden meer dan een maand op 1. En 8 deelnemers aan BusinessBoek Bestseller kwamen ook met hun boek op 1: Frank Deuring, Leon Schaepkens, Robin Stevens, Elke Wiss, Femke Hogema, Mark Tigchelaar, Anne Raaymakers en Floris Wouterson.

Dit is de link om je aan te melden en direct toegang te krijgen:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

P.S.

Het is dan wel een online training, maar je staat er nooit alleen voor. Je hebt niet alleen een jaar lang toegang tot onze exclusieve community van auteurs die met hun bestseller bezig zijn, maar je kunt ook je vragen over je boek aan mij persoonlijk stellen in online feedbacksessies en ik neem dan uitgebreid de tijd voor je.

Zo voorkom je dom copycat-gedrag van concurrenten


De Amsterdamse kledingbaas Rob Schalker zag op Facebook een keer een videoadvertentie van mij, waarin ik mijn favoriete colbert met delftsblauwprint draag van zijn mannenmerk A Fish Named Fred.

De dag daarna zat hij in mijn inbox:

“Hi Aartjan!

Goeie colbert in je FB video 🙂

We gaan binnenkort afspreken bij ons. We gaan jou goed in de A fish named Fred kleding steken en elkaar een stuk verder helpen.

Leuk idee? Laat me weten wanneer je in de buurt bent!

Rob”

Nieuwsgierig ging ik bij hem langs en werd Friend of the Brand, omdat ze politiek incorrecte colberts en shirts maken die ik sindsdien draag als ik op een groot podium sta als spreker, of in de media ben.

Gisteren ging ik weer eens langs en een medewerkster gaf me een paar wilde nieuwe setjes van colbert+shirt+gilet mee, waarvan ik er morgen een draag als ik voor 150 ondernemers ga spreken in de buurt van Amsterdam.

Rob vertelde me een verhaal over de rip-offs die concurrenten soms maken van de psychedelische prints van hun kleding. En hoe ze die voor het oog van de wereld voor lul zetten als ze hen betrappen.

In elk design zit altijd ergens het visje genaamd Fred uit hun logo verwerkt. Je moet goed zoeken, maar hij zwemt altijd ergens.

Alleen hebben copycats dat niet altijd door. A Fish Named Fred sommeert dan die partij om te stoppen met verkopen, waarna de copycat claimt dat ze het patroon zelf hebben ontworpen. Rob of zijn jurist hoeft dan alleen maar een ingezoomde foto van het visje op het rip-off kledingstuk te mailen en de concurrent moet de partij uit de handel halen.

Hoe politiek incorrecter jij bent in je content, in je product, in je adviezen of in je marketing, hoe moeilijker het is voor concurrenten om jou te kopiëren zonder zichzelf onsterfelijk belachelijk te maken.

De huidige nummer 1 bij Managementboek Frank Deuring heeft een kale knar, een heftige bril, is bijna 2 meter en stond na zijn studie een paar maanden op het podium als stand-up comedian.

Hij schreef een grappig boek over het creëren van een open foutencultuur in organisaties, met daarin volgens de achterflap onder andere:

  • Superstrategieën om te leren van fouten, afkomstig van Harvard, Stanford en Dries Roelvink.
  • 83 grapjes en belachelijk veel praktijkvoorbeelden

Door zijn verhaal en zijn kneitergeinige achterflap weet je al: dit wordt leuk om te lezen. Frank combineert zijn onorthodoxe schrijfstijl met brute auteursfoto’s en het plaatje is compleet. Frank is niet te kopiëren.

Schrijf je een boek, durf dan ook los te gaan op een manier die andere schijterige auteurs niet in hun hoofd zouden halen. Have fun en creëer een Braziliaans carnaval in je boek, en er omheen. Je wordt dan onvergelijkbaar.

Om de nummer 1 notering van Frank Deurings boek SuperFalen te vieren, loopt er nu tijdelijk een Nummer 1 Deal. Daardoor kun je nu meedoen aan BusinessBoek Bestseller met €1.500 korting op je investering, en je krijgt er tijdelijk 3 bonussen bij ter waarde van €2.000.

De pagina om met een dikke deal de training te bestellen die Frank en nog 7 andere nummer 1-auteurs hebben gevolgd is:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring

Wie weet spreek ik je binnenkort, want je krijgt als deelnemer toegang tot online feedbacksessies waarin ik persoonlijk meekijk naar je boek en uitgebreid de tijd voor je neem.

Aartjan van Erkel

Plat op zijn beck op de knalblauwe vloerbedekking


Een auteur met rare foto’s op zijn website is Frank. Je ziet hem op zijn homepage liggen na een valpartij, plat op zijn beck gegaan op de knalblauwe vloerbedekking met een stapel ordners in zijn handen.

Andere foto’s zijn van overstromende koffiebekers, Frank die zichzelf een muilpeer geeft, ergens anders ligt hij met zijn gezicht in een slagroomtaart.

Dat komt: Franks ding is fouten maken. Naar eigen zeggen vindt hij positief kijken naar fouten maken belachelijk belangrijk.

Dit verhaaltje vertelt hij erover:

“Mijn mond viel open van verbazing. Zó ver open, dat mijn onderkaak bijna op de grond lag.

Ik zag een enorm grote bobbel onder het tapijt bij een organisatie.

‘Wat is dat?’ vroeg ik aan een medewerker.

‘Daar liggen onze fouten. Die vegen we hier onder het tapijt,’ antwoordde de medewerker bloedserieus.

Misschien is dit een nogal foute metafoor, maar helaas vaak wel de keiharde waarheid.

Bizar veel organisaties schuiven hun fouten onder het tapijt. Daarmee slopen ze hun eigen leerpotentieel en worden talentvolle werknemers naar de uitgang geduwd.

Fouten onder het tapijt schuiven is één van de grootste ergernissen op de werkvloer. Bovendien is het dodelijk voor de psychologische veiligheid in een team.”

Frank geeft workshops over het creëren van een open foutencultuur en hij heeft zojuist zijn boek SuperFalen uitgebracht bij uitgeverij Boom. Dit is zijn tweede boek en deze keer wilde hij het serieus aanpakken met dikke PR en marketing. Daarom deed hij een tijdje geleden mee met BusinessBoek Bestseller, en deze week staat hij op 1 in de Managementboek Top 100.

Nou hebben we in BusinessBoek Bestseller een traditie. Als een van ons het ultieme doel bereikt door de nummer 1 aan te tikken bij Managementboek, dan transformeert hij op die dag in een nummer 1 bestsellerauteur. Die status verlies je als auteur nooit meer – zelfs al heb je maar één daggie op nummer 1 gestaan – en je kan die gouden koe melken voor wat zij waard is in je marketing. Om dat te vieren start ik dan een Nummer 1 Deal.

De Nummer 1 Deal die nu loopt, betekent dat je kunt meedoen aan BusinessBoek Bestseller met 50% korting op je investering. Je betaalt daardoor €1.500 minder dan normaal, en je krijgt er tijdelijk 3 bonussen bij ter waarde van €2.000.

Na je aanmelding krijg je mijn complete, geteste aanpak om van je boek een succes te maken.

Die bestaat uit 6 simpele stappen:

  1. Zo vind je een onderwerp waar lezers supergeïnteresseerd in zijn
    Breng pas een boek uit als je zeker weet dat er veel vraag naar is. Ontdek hoe je erachter komt welke onderwerpen het meest gewild zijn, zodat je van tevoren al weet dat je boek goed gaat verkopen.
  2. Zo bedenk je een tekstje voor de achterflap waardoor lezers per se je boek willen kopen
    Het eerste wat gelezen wordt is de achterkant van je boek. Ontdek hoe je boek met een paar woorden een must-have wordt. Lezers worden zó nieuwsgierig dat ze direct op Bestellen klikken of naar de kassa lopen met je boek.
  3. Zo maak je uitgeverijen enthousiast om je boek uit te geven
    Bijna alle bestsellers komen van een bekende uitgeverij. Hoe je daar simpel binnenkomt, zelfs als je nul contacten hebt. Door een paar onweerstaanbare dingen te zeggen in het gesprek, waardoor ze weten dat jouw boek een succes wordt.
  4. Zo schrijf je snel een boek, zelfs als je het hartstikke druk hebt
    ​Als copywriter heb ik een paar simpele trucs voor je waardoor je boek verrassend snel klaar is. Je hoeft niet meer tegen het schrijven op te zien want dat wordt opeens een eitje. Hoe lekker is het als jouw boek er opeens ligt, zonder stress!
  5. Simpele marketingtrucs waardoor je boek als een raket stijgt in de bestsellerlijsten
    Als auteur kun je simpele dingen doen om de verkoop te bevorderen. Het is superleuk om steeds hoger te komen in de hitlijsten voor boeken. De meeste auteurs wachten af, maar jouw boek stijgt hoger en hoger.
  6. Zo brengt je boek business binnen voor je bedrijf: leads, offertes, klanten en sales
    99% van de auteurs denken dat ze geld gaan verdienen met boekverkoop. Wees slimmer en ontdek hoe je boek een commercieel succes wordt doordat het continu offerteaanvragen, aanmeldingen en sales binnenbrengt.

Je krijgt als deelnemer van BBB ook toegang tot de besloten community van dit programma. Een unieke plek waar je in contact komt met allemaal andere toekomstige bestsellerauteurs: ondernemers die van plan zijn om een boek te schrijven, of bezig zijn met hun boek.

De pagina waar je tijdelijk gebruik kunt maken van de korting van €1.500 op de training is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring/

Dit is de enige training in Nederland en België waarin je persoonlijk begeleid wordt door een meervoudig nummer 1 bestsellerauteur van zakelijke non-fictie. Je kunt namelijk een aantal keer vragen aan me stellen over je boek, en ik neem dan persoonlijk uitgebreid de tijd voor je.

Wie weet tot binnenkort.

Aartjan van Erkel

Frank Deuring staat op 1 met SuperFalen: tijdelijk 50% korting op BusinessBoek Bestseller


Frank Deuring is een ondernemer wiens leven vorige week voorgoed is veranderd.

Hij is namelijk van de ene dag op de andere veranderd van een auteur in een nummer 1 bestseller-auteur.

Dat gebeurde op de dag dat zijn boek SuperFalen de nummer 1 notering bereikte in de Managementboek Top 100.

Vanaf nu is Frank daardoor niet meer een auteur. Hij is dé auteur in zijn vakgebied, met een nummer 1 bestseller op zijn naam. Zijn nieuwe status in de markt is goud waard voor hem als expert, omdat hij die voor de rest van zijn leven kan gebruiken in zijn marketing.

Frank is deelnemer aan BusinessBoek Bestseller. Gefeliciteerd man!

Ik heb ooit een dure belofte gedaan. En die is: zodra een deelnemer van BusinessBoek Bestseller op nummer 1 komt bij Managementboek, start ik tijdelijk een Nummer 1 Deal. Dat betekent dat je 50% korting op je investering krijgt, plus een stapel bonussen met een waarde van €2.000. Om het te vieren.

Deze week is het de 8e keer dat ik een Nummer 1 Deal moet starten. Dus Frank is de 8e deelnemer aan BusinessBoek Bestseller wiens status in de markt voorgoed is getransformeerd. Die 8 auteurs zijn verdomd trots op hun boek, en ik ben ook een beetje heel erg trots op hen.

Ik heb tijdelijk deze pagina live gezet waar je gebruik kunt maken van dit aanbod en je 50% korting kunt verzilveren:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/businessboek-bestseller-nummer1-deal-gefeliciteerd-frank-deuring/

Waarschuwing: Deze online training is UITSLUITEND bedoeld voor auteurs die de serieuze intentie hebben om van hun zakelijke non-fictie boek een bestseller te maken. Je krijgt als deelnemer mijn persoonlijke begeleiding, en toegang tot onze community van bestseller-auteurs. Meld je alléén aan als je bereid bent om coaching te accepteren en te doen wat nodig is om je boek op 1 te krijgen. Het gaat NIET vanzelf.

Wie weet zie ik je binnen.

Aartjan van Erkel

Zijn publiek ging he-le-maal stuk


Onze koning Willem A. maakte een kneitergoeie grap tijdens een toespraak op een Mexicaanse universiteit in 2009. De studenten gingen he-le-maal stuk nadat hij zijn speech afsloot met een Spaans spreekwoord. WA, die zijn meiden tweetalig opvoedt, prevelde:

‘Let me conclude by giving you a Mexican proverb: “Camarón que se duerme se la lleva la chingada”.’

Het spreekwoord betekent in Argentinië ‘Een garnaal die in slaap valt, wordt door het getij meegenomen’, maar in Mexico betekent ‘se la lleva la chingada’ dat de garnaal naar de klote gaat.

Er was nog nooit gelachen tijdens een toespraak, dus WA had wel door dat er iets aan de hand was. Het is altijd handig als iemand je behoedt voor het maken van fouten, en de vertaler van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken die de speech had voorbereid had zijn werk dus niet goed gedaan.

Niet alleen een communicator wordt graag beschermd tegen domme fouten, maar ook de ontvangers van communicatie. En laat dat nou precies ook een van de geheimen zijn om marketingcontent luchtiger te maken.

Wat ondernemers namelijk vaak doen, is net als de koning plaatsnemen achter een spreekgestoelte en dan hun publiek overladen met inhoud. Dat doen ze bijvoorbeeld als ze een marketingartikel schrijven, of een hoofdstuk in een boek. Ze gedragen zich net als een saaie docent.

Zelf heb ik die neiging ook gehad, maar ik heb hem afgeleerd door een formule te gebruiken waardoor mijn content luchtiger is geworden. Jouw marketingteksten lezen moet voor je klanten niet aanvoelen als wadlopen. Ze gaan echt niet zompend en zuigend door een blubberig verhaal heen struggelen. Wat ze willen is door jouw tekst heen blazen, af en toe grinniken en ook nog een handige tip krijgen.

Een van de elementen in mijn formule is dat je lezers zodra je ze een tip hebt gegeven, ook het omgekeerde van die tip geeft. Je vertelt ze dus niet alleen maar iets wat handig is om te doen en gaat daarna razendsnel door naar alweer de volgende tip. En de volgende. En de volgende.

Nee, na het geven van je tip vertel je ze eerst maar eens wat er gebeurt als ze jouw tip NIET opvolgen. Snap je dat je dan nog steeds diezelfde tip aan het geven bent? Maar je hebt hem dan omgedraaid. Eerst vertel wat ze moeten doen, daarna wat er gebeurt als ze niet naar je luisteren.

Het is een kleine mindfuck die heel goed werkt om je content lekker brossig te maken. Makkelijk om te verteren. Je haalt het tempo er namelijk een beetje uit, waardoor je niet gaat ratelen en je publiek tijd heeft om even adem te halen en je tip tot zich te laten doordringen.

Door het omkeren van de tip voeg je zelfs emotie toe in het brein van de ontvangers van je communicatie, en daarvan is bewezen dat ze dan beter onthouden wat ze hebben gehoord en het ook nog eens makkelijker kunnen toepassen.

Hoe de formule precies werkt om brossige content te schrijven waar je lezers zo door beïnvloed worden dat ze onthouden wat je zegt en je tips daadwerkelijk opvolgen, leg ik uit in de nieuwe masterclass van Het Lab die we vanmiddag om 17.00 uur naar de drukker sturen. Om je eraan te herinneren dat je vanmiddag om 17.00 uur te laat bent, laten we straks om 12.00 uur nog even een handig luchtalarm afgaan.

Met mijn nieuwe formule ben je in staat om een artikel, hoofdstuk of training te maken die je klanten niet verzadigt, maar hongerig maakt.

De pagina waar je vandaag nog Member kunt worden van Het Lab zodat je de formule in handen krijgt, is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Kies voor Het Lab Fast Lane, want dat is het complete membership waarin ik je niet alleen de formule geef, maar je ook persoonlijk help om hem in jouw eigen teksten te gebruiken.

Hasta luego,

Aartjan van Erkel

Om het weekend in te gaan: ik heb me bescheurd om deze video


De meeste talk show hosts geven hun gasten een makkelijke stoel, een lekker drankje en proberen ze dan te verleiden tot prikkelende uitspraken.

Maar er is een talk show op YouTube die het minder makkelijk maakt. Sterker nog: elke uitzending heeft maar één gast en die wordt in extreme mate gepijnigd. Ze voelen echte, fysieke pijn waardoor ze het letterlijk uitschreeuwen.

De show heet Hot Ones, en het format is dat de gasten geïnterviewd worden terwijl ze een serie hot wings eten. Iedere wing is heter dan de vorige, en bij ieder stukje kip staat de fles hot sauce waarmee ze zijn behandeld.

De flesjes met rode vloeistof hebben namen als Los Calientes Barbacoa, Garlic Reaper Hot Sauce, Hellfire Fear This, Secret Aardvark Habanero Hot Sauce en een van de meest gevreesde is een piepklein flesje genaamd Da Bomb Beyond Insanity Hot Sauce.

De grootste filmsterren en comedians nemen plaats in de Hot Ones-studio, en in een van de afleveringen zien we een tv-beroemdheid uit Engeland die bekend staat om zijn gekruide taalgebruik en het pijnigen van de deelnemers aan zijn eigen shows. Hij vertelt dat hij door zijn 4 kinderen is gestimuleerd om zich aan te melden voor Hot Ones.

Het is Gordon Ramsay, en als je geïnteresseerd bent in het pittige vocabulaire van Londense dokwerkers, taxichauffeurs en doorgesnoven Arsenal-hooligans dan raad ik je aan om 20 minuten te gaan zitten voor Hot Ones S8 A1, ik heb me gisteravond bescheurd:

Ramsay is goed voorbereid naar de studio gekomen. Hij heeft allerlei blusmiddelen meegebracht om de schade beperkt te houden. Standaard staat er voor elke gast al een glas melk, een glas chocolademelk en een pitcher met ijswater op tafel, maar Gordon heeft daarnaast zelf ook een limoen meegebracht, donuts, zoete broodjes, een flesje limoensap, een flesje citroensap en een eiwitdrank.

Het haalt allemaal niet veel uit. Vanaf de vierde wing die Ramsay eet, is er geen houden meer aan. Brandend, jankend, spugend en zijn gezicht afvegend met het tafelkleed probeert hij de serieuze vragen van de host Sean te blijven beantwoorden, die fascinerend genoeg precies dezelfde wings aan het eten is maar geen krimp geeft.

Aan het eind van het interview spert Ramsay zijn mond open en spuit met kracht tegelijkertijd een straal citroensap én een straal limoensap in zijn mond. Onder een snoeiharde hagelbui van vloeken en beledigingen aan het adres van de onkreukbare gastheer en crew verlaat hij de studio, wel nadat hij de complete serie wings heeft afgemaakt.

Goed weekend, en vergeet niet dat maandag om 17.00 uur de deadline is voor mijn nieuwe masterclass over hongerig maken versus verzadigen met je marketingcontent, die je alleen krijgt als je op dat moment Member bent van Het Lab:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Hij bewees dat hij hem voor de camera omhoog kan houden


Documentairemaker Louis Theroux maakt ongemakkelijke uitzendingen. Dat komt doordat hij langsgaat en filmt bij groeperingen zoals swingers, witte racisten in Zuid-Afrika, UFO-wappies, de bible belt, chauffeurs in de beruchte ‘demolition derbies’ en zwaarbewapende milities in Amerika die voorbereid zijn op het einde der tijden.

In een aflevering van zijn serie Weird Weekends ging hij langs op de set van een purnofilm. Wat Theroux uniek maakt is dat hij iedereen oordeelvrij interviewt, en zich compleet overgeeft aan de situatie die hij aantreft. Zo besloot hij op de set van de secksfilm om zelf auditie te doen als acteur.

Hij vertelt erover in een aflevering van The Graham Norton Show op de BBC. Theroux legt uit dat mannen in deze branche niet per se gespierd of knap hoeven te zijn. Iets anders is veel belangrijker. Purno-acteurs moeten namelijk in staat zijn om een boom op te zetten die standhoudt onder alle omstandigheden. Ook als er een filmcrew om ze heen staat van 5 mannen met paardenstaarten en zwarte t-shirts, moeten zij onverstoorbaar hele scènes lang de vlag blijven uithangen. Deze eigenschap van de mannelijke acteurs wordt ook wel ‘wood’ genoemd.

Om in de huid te kruipen van de acteurs en actrices, trekt Theroux zijn kleren uit en neemt plaats voor de polaroidcamera van de regisseur om te laten zien dat hij in staat is om te performen in zo’n film.

Hij neemt de 3 foto’s die de regisseur van hem en zijn wilg heeft gemaakt altijd mee als hij de performers op de set interviewt. In een normale werksituatie zou het een tikkeltje ongepast zijn om zulke foto’s te laten zien, maar in dit geval geven de pics hem een credibility waardoor de geinterviewden hem als een van hen zien. Hij komt opeens dichtbij, en dat levert unieke gesprekken op.

In de nieuwe aflevering van Het Lab laat ik je ook dichtbij komen in mijn wereld. Gelukkig kunnen we allemaal onze kleren aan houden, maar ik neem je wel mee in wat ik doe als werk: namelijk het schrijven van mijn boek.

In de nieuwe masterclass laat ik je van dichtbij zien hoe ik mijn boek Nummer 1 zo heb geschreven dat lezers op Managementboek reviews gaven zoals deze:

‘Ik heb dit boek voor het slapengaan gelezen en heb mijn man meerdere keren keihard wakkergelachen. Midden in de nacht moest ik mijn bed uit om briljante inzichten op te schrijven.’ – Maja

Hoe schrijf je zo dat je lezers niet verzadigd raken, maar hongerig krijgen naar meer? Dat is een vraag die veel ondernemers hebben, en ik heb daarom besloten om mijn formule daarvoor uit elkaar te trekken en voor eens en voor altijd uit te leggen.

Door de formule te gebruiken ben je in staat om artikelen te schrijven voor je nieuwsbrief of je blog, of hoofdstukken voor je boek, die lezers op het puntje van hun stoel houden maar niet overvoeren met informatie.

Want dat is de meestvoorkomende fout van experts die gaan opschrijven wat ze weten. Ze gieten de maag van hun lezers vol met informatiebeton. Terwijl die klanten alleen maar even een lekker hapje wilden om te proeven.

Mijn formule om lezers hongerig te maken in plaats van te verzadigen gaat maandag naar de drukker. Als je voor die tijd Member bent van Het Lab dan krijg je hem in je brievenbus. Zo niet, dan ben je na maandag voorgoed te laat. Kies voor Het Lab Fast Lane, want dan krijg je niet alleen de formules toegestuurd maar ook toegang tot het ‘klasje’ waarin ik in 1 middag de formule met jou samen toepas in je marketing en copywriting.

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

P.S.
Heb je mijn boek ‘Nummer 1’ nog steeds niet besteld? Tsssss.
https://www.nummer1.online

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030 - 6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: