Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Waarom arme mensen de slechtste ondernemers zijn


Jack Ma is de rijkste man van China, en hij krijgt jeuk van arme mensen.

Tijdens een speech zei de oprichter van Alibaba, een van de 10 grootste bedrijven ter wereld:

“The worst people to serve are the poor people.”

Het geeft niks om arm te zijn. Maar het is wel pijnlijk om arm te blijven.

En arme mensen hebben hun geldgebrek vaak te danken aan hun mentaliteit.

Jack Ma:

“Tell them it’s free, they’ll think it’s a trap.

Tell them it’s a small investment, they’ll say can’t earn much.

Tell them to come in big, they’ll say no money.

Tell them try new things, they’ll say no experience.

Tell them it’s traditional business, they’ll say hard to do.

Tell them it’s a new business model, they’ll say it’s MLM.

Tell them to run a shop, they’ll say no freedom.

Tell them run new business, they’ll say no expertise.

They do have some things in common:

They love to ask google, listen to friends who are as hopeless as them, they think more than a university professor and do less than a blind man.

Poor people fail because of one common behavior: their whole life is about waiting.”

Op welk gebied ben jij als ondernemer vooral bezig met wachten?

Op welk gebied ben je te veel aan het nadenken?

Op welk gebied ben je te weinig aan het doen?

Iets om over na te denken.

Aartjan van Erkel

PS

Als je marketing en sales het gebied zijn waar je te veel bezig bent met wachten en te weinig met doen, kom dan vandaag nog in actie door Member te worden van Het Lab. Dan krijg je vanaf nu elke maand een bewezen formule om meer te verkopen: www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Au


Minstens net zo interessant als winnen in de Tour, is verliezen in de Tour.

Want je kijkt toch ook voor het drama, en alles wat misgaat is kijkbuisvoer.

Nou zijn er speciale woorden uitgevonden voor rampen en miserie bij het wielrennen.

Zo wil je niet betrokken zijn bij een chasse patate.

Zo’n groepje dat demarreert uit het peloton maar er niet in slaagt om de kopgroep te bereiken.

Ook wil je niet in een mongolenwaaier terechtkomen, een waaier met geloste renners tijdens een etappe met veel zijwind.

Deze Tour heb ik twee nieuwe wielertermen ontdekt.

Achteruit fietsen vond ik een mooie term voor de bezigheid van een renner die een slechte dag heeft.

En in de podcast van Laurens ten Dam hoorde ik de mooiste uitdrukking:

Op je kloten slaan.

Dat is geen duchtige vorm van zelfpijniging, maar wielerjargon voor een valpartij.

Ik weet niet of andere wielrenners dit ook zeggen of dat het een persoonlijke uitdrukking van Lau zelf is.

Hij spreekt het in elk geval op zijn Noord-Hollands uit met hele dikke letters L, waardoor het nog pijnlijker klinkt.

Laurens vertelde in zijn podcast dat hij deze maand tijdens de Ronde van Oostenrijk een partij losse steentjes ontmoette in een scherpe bocht tijdens een afdaling.

Die zorgden ervoor dat hij op zijn kloten sloeg en aan de overkant van de weg onder de vangrail tot stilstand kwam.

Toen hij vlak voor de opname van de podcast even zijn shirt omhoog trok om zijn schaafwonden te laten zien – ook wel asfalt-eczeem genoemd door wielrenners, bleek hij er volgens mede-presentator Stefan uit te zien ‘alsof hij met een beer gevochten had’.

Autsj.

Heel wat woorden uit het peloton zeggen een leek helemaal niks, en dat is ook precies de bedoeling van jargon.

Het is de taal van ingewijden onder elkaar.

Wie nooit naar fietsen kijkt, kan niks met begrippen als wieltjeszuiger, musette, lead-out en op de kant zetten.

Een plek waar het gebruiken van jargon juist helemaal geen goed idee is, dat is je website.

Want je wilt niet dat klanten lossen uit het peloton. En zodra je moeilijke woorden gebruikt haken verrassend veel mensen af.

Het is een veelvoorkomend misverstand onder experts dat iedereen ‘het wel begrijpt’ maar daardoor zorg je er ongewild voor dat mensen afstappen die jouw woorden niet kennen.

Toch kan het soms lastig zijn om jargon te voorkomen. Vooral als je iets verkoopt dat complex of innovatief is.

Daarvoor zijn soms nog geen makkelijke woorden beschikbaar.

Dat moet je wel doorkachelen en gewoon die technische termen gebruiken, toch?

Nee, want je klanten gaan dan zitten harken met hun hol open terwijl ze proberen jou te volgen. Terwijl er een manier is om dat simpel te voorkomen.

Waardoor iedereen het begrijpt, zelfs als ze nog nooit gehoord hebben van jouw soort product of dienst.

Hoe je dat doet, daar gaat het komende maand over in Het Lab.

De Members ontdekken een formule om:

  • Klanten iets ingewikkelds uit te leggen zonder jargon, technische woorden
  • Je met een simpele truc te onderscheiden van je concurrenten, waardoor klanten per direct een sterke voorkeur voor jouw bedrijf krijgen.
  • Een fout te voorkomen die zelfs grote bedrijven maken waardoor bosjes klanten geeuwend afhaken.
  • Een slimme vorm van copywriting zó uit je mouw te schudden, zelfs als je met een pistool op je hoofd nog geen zin zonder taalvoudten kunt schrijven.

Maandag gaat deze formule live en daarna kun je hem niet meer krijgen. Dus geef er even een snok aan en leg je concurrenten op het rooster, dit is de link om Member te worden: www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership.

Een goeie week,

Aartjan van Erkel

We donderen als een steen naar beneden


De Tour kwam gisteren over de Col du Galibier (2642 m).

Kijkend naar de live beelden herinnerde ik me een curieus voorval dat zich voordeed toen ik daar zelf ooit overheen fietste.

Op de top aangekomen bleek daar alleen een stoffige winderige parkeerplaats te zijn.

Dus mijn fietsmaat en ik wrongen onze bidons uit, trokken een jekkie aan, gaven elkaar een boks en begonnen met een HELL YEAH-gezicht aan de afdaling.

Ik was nog een jong ventje en voelde me een hele bink dat ik zojuist een van de hoogste cols uit de Tour had gedaan.

Als ik vroeger met mijn ouders op vakantie was in Frankrijk en we daalden een steile berg af met de auto maakte mijn vader altijd hetzelfde grapje:

“We donderen als een stéén naar beneden!”.

Op de fiets voel je die snelheid nog veel meer.

Terwijl ik naar beneden suisde over het asfaltweggetje raasde de wind om mijn oren, alle omgevingsgeluiden wegdrukkend.

Toen ik een bocht om reed, zag ik daar iets waardoor mijn zelfvoldane gevoel opeens een stuk minder werd.

Want voor mijn ogen gebeurde iets wat volgens mij eigenlijk niet kan en wat ik tot op de dag van vandaag niet kan bevatten.

Ik zag een fietser die bezig was met de beklimming.

Alleen was het geen normale fietser.

Het was een fietser met maar één been.

Rustig zwoegde hij tegen de Galibier op. Ik gaf hem verbijsterd een applausje en rolde verder, me afvragend hoe die gast uit één poot genoeg stoemp kon halen om boven te komen terwijl ik er twee nodig had gehad.

Wat een geweldenaar.

Hij had pech gehad in het leven maar had besloten om zijn hobby niet te laten verpesten.

Zijn leven was een stuk moeilijker geworden, maar hij had zich aangepast en het lukte hem gewoon.

Gelukkig zijn er ook dingen die je leven veel makkelijker maken.

Zoals Member worden van Het Lab. Dan krijg je elke maand een bewezen formule waarvan je zeker weet dat je er meer sales mee binnen kunt halen.

Komende maand krijg je een simpele formule om je website extra overtuigend te maken.

Het is een copywriting-truc die ik vaak toepas als ik een VIP-dag doe met een klant en persoonlijk de copywriting doe voor de belangrijkste pagina’s van hun website.

Je krijgt daarvoor de formule zodat je dat heel simpel ook zelf kunt doen. In een video leg ik uit hoe je daar klanten mee binnenhaalt.

De deadline is nog maar een paar ferme trappen van ons verwijderd, allez wacht niet langer! Dit is de link:

www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Pizza-nerd


Zondag stond ik in een achtertuin in Zeist in de blakerende hitte.

Er was toen nog geen hittegolf hoor – de warmte kwam uit een goed opgestookte houtoven voor het bakken van pizza.

Als ik dichterbij kwam dan 1 meter van het stookgat om naar het vuur te kijken, dan droogden mijn oogbollen bijna uit. Goed knipperen.

We waren uitgenodigd door vrienden die net als ik van pizza bakken een hobby hebben gemaakt.

Een eigen houtoven in de tuin is het non plus ultra voor een amateur-pizzaiolo.

Zo’n oven kun je namelijk opstoken tot rond de 400 graden.

Onze elektrische oven in de keuken gaat maar tot 250 graden.

De baktijd van een pizza op de gloeiende stenen vloer van een houtoven is maar een paar minuten.

In een elektrische oven ligt mijn pizza er wel een kwartier in.

Met een biertje in de hand voerde ik nerdy gesprekken over pizzadeeg met de vrienden die ons hadden uitgenodigd.

Ik stond te kreunen van genot met mijn hoofd voor de halve cirkel van het helse stookgat toen ik een pizza binnen luttele seconden enorme bellen zag blazen door de verzengende hitte van de stenen vloer.

Chiara heeft al jaren zin in zo’n oven in de tuin, maar ik had 1 probleem met dat idee.

Het pizzadeeg zoals ik het heb leren maken tijdens een cursus in Italië, is blubberig zacht en bijna vloeibaar – het lijkt nog het meest op oliebollenbeslag.

Want hoe meer water je in het deeg weet te werken, hoe krokanter je pizza wordt.

Alleen: met zulk deeg is het onmogelijk om er zo’n metalen schep onder te schuiven om het deeg in de oven te jetsen.

Daar is het te vloeibaar voor en dat zou een knoeiboel worden.

Tijdens de demonstratie die ik zondag kreeg van onze vriend, begon ik opeens te zien hoe ik dat kunstje ook zou kunnen flikken.

Hij legde uit hoe hij het deeg maakt dat speciaal geschikt is voor de houtoven, en hij deed het bakken stap voor stap voor.

Eerst de oven opstoken, dan het vuur in een hoek schuiven, de bakvloer schoonbezemen en dan de pizza erin vleien.

Hij bakte die avond 10 verschillende soorten pizza en ik heb in tijden niet zo lekker gegeten.

Het was een mega-overtuigende demonstratie.

Ik moet nu natuurlijk ook zo’n oven hebben, dat snap je.

Een demonstratie geven is een extreem overtuigende manier om klanten te overtuigen om een investering te doen.

Ze hebben dat ook echt nodig, vooral als je iets complex of innovatiefs verkoopt.

Een demonstratie geven kan ook op je website. Want daar kun je namelijk met een paar woorden een micro-demonstratie geven die bijna net zo overtuigend is als een hele avond pizza’s bakken in een achtertuin.

Zo’n micro-demonstratie met een paar woorden kun je geven over iets fysieks dat je verkoopt zoals een houtoven, maar ook over veel abstractere diensten of trainingen.

Als je dit goed doet, zijn klanten meteen om. Zelfs als ze niet precies snappen hoe jouw product of dienst werkt.

Hoe je dit doet en waarom het klanten over de streep trekt, leg ik komende maand uit aan de Members van Het Lab.

Over een paar dagen stuur ik ze de formule om dit te kunnen doen.

Wil jij die ook krijgen, meld je dan op tijd aan als Member. Want als ik de formule eenmaal verstuurd heb, kun jij hem daarna niet meer krijgen.

Dit is de link, koekebakker: www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Wát ligt er op het dak van je auto?


In de Amerikaanse staat Illinois is het ook heet.

Daarom blies ene Jennifer een opblaasbadje op voor haar zwetende kinderen.

Ze had er alleen niet aan gedacht dat je zo’n opgeblazen zwembad maar op één manier kunt vervoeren.

Het ding was een paar meter breed, dus er zat niks anders op dan ‘m op het dak van de auto te leggen.

Helaas was er een probleem. Er stond namelijk een pittig windje. Die kreeg vat op het gevaarte.

Er was dus een plan B nodig.

Moeders keek naar de achterbank, en kreeg een idee.

Ze liet haar twee bloedjes van kinderen op het dak van de auto klimmen, en plaatsnemen in het zwembadje.

Nix meer aan doen! Met de 2 gewichtjes tegen het wegwaaien erin zou alles wel op zijn plaats blijven liggen.

Gauw de auto gestart en de weg op gegaan.

Vanuit een flatgebouw werd deze koekwaus met de bizarre lading op het dak van haar Audi Q5 gespot door geshokte buurtbewoners, die snel de politie inschakelden.

Die stelden als de wiedeweerga een road block in, hielden opblaasmoeder tegen en vroegen of ze wellicht van de konijnen besnuffeld was?

Het kan lastig zijn om een oplossing te vinden voor een nieuw probleem.

Improviserend doe je dan soms de gekste dingen.

We maken het niet allemaal zo bont als Jennifer. Maar nemen we niet allemaal soms kneitergestoorde beslissingen in het leven? Waarvan je achteraf denkt: Gast. Serieus?

Zou het niet lekker zijn als je voor marketing- en sales-problemen niet hoeft te improviseren?

Maar dat je altijd een formule bij de hand hebt waarvan je zeker weet dat hij werkt als de brandweer?

Die benijdenswaardige positie hebben Members van Het Lab.

Komende maand krijgen ze bijvoorbeeld van mij de formule om iets complex of innovatiefs te verkopen zonder moeite:

  • Hoe je klanten iets moeilijks uitlegt – zonder te hoeven uitleggen.
  • Een van de makkelijkste manieren om je te onderscheiden van concurrenten, waardoor klanten per direct een rotsvaste voorkeur voor jouw bedrijf krijgen.
  • Hoe je een fout voorkomt die zelfs grote bekende bedrijven maken waardoor hun klanten geeuwend afhaken.
  • Een vorm van copywriting die je zo uit je mouw schudt, zelfs als je met een pistool op je hoofd geen zin zonder taalfoudten kunt schrijven.

Wil jij ook zo’n bevoorrechte positie? Wil je nooit meer geld hoeven te steken in marketing en dan hopenhopenhopen dat het wat oplevert?

Stop dan met de waanzin, en kom bij Het Lab. De reddende link is www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Houd het hoofd koel en tot morgen.

Aartjan van Erkel

 

Hoe je emotie oproept over een complex of innovatief product


Vandaag kreeg ik een mail van Donald Trump.

Hij mailt me trouwens al jaren.

Soms is hij het zelf die mailt, soms is de afzender ‘Team Donald Trump’. Of zijn zoon Eric of schoondochter Lara.

Maar elke dag krijg ik een mail.

Vroeger kreeg ik ze van Barack Obama. Toen die nog in het Witte Huis zat.

Nu dus van The Donald.

Want ik schrijf me altijd in op de mailinglijst van een paar presidentskandidaten. Uit nieuwsgierigheid.

En dan sta je daarna dus op de mailinglijst van de president.

Ik kan het je aanraden, want je valt van de ene verbazing in de andere.

De mail van vandaag kwam van ene Brad.

En hij ging over hun nieuwe product.

Want producten heeft Team Trump zat. Een hele webshop met merchandise. Trouwens allemaal heel knullig gefotografeerd, alsof Eric met zijn iphone de productfotografie heeft gedaan omdat ze vergeten waren om een fotograaf te boeken.

Mijn favoriete knotsgekke Donald-gift is een koffiemok met een presidentiële tweet erop afgedrukt. Daadwerkelijk een screenshot van Twitter.

De tweet bestaat maar uit 2 woorden. Nee, niet hashtag metoo.

Op de mok staat de tweet: WITCH HUNT!

De mail die ik vandaag kreeg gaat over het nieuwe product in de merchandise-lijn.

Dat nieuwe product zijn rietjes, dames en heren. Plastic rietjes. Brad schrijft:

“I’m so over paper straws, and I’m sure you are too. Much like most liberal ideas, paper straws don’t work and they fall apart instantly.

That’s why we just launched our latest product – Official Trump Straws.

Now you can finally be free from liberal paper straws that fall apart within minutes and ruin your drink.”

Ik moest hier stiekum toch wel keihard om glimlachen.

Plastic rietjes herintroduceren. Dikke rode rietjes met het woord TRUMP erop.

De meester van de symboolpolitiek heeft weer een manier gevonden om de Democraten te bashen.

Je kunt de Trump-aanhangers bijna horen juichen dat hun president weer een linkze hobby heeft gekilled.

Wie weet introduceert hij ook wel Trump Cola, in blikjes met ouderwetsche treklipjes die je nog kan lostrekken zoals vroeger en die je dan zo lekker op het strand kan gooien.

Je kan van ‘president’ Trump vinden wat je wilt, maar wat hij wel slim doet is een hoop emotie oproepen bij zijn klanten met een simpel product als rietjes.

Misschien verkoop jij niet zo’n simpel product. Maar iets wat veel complexer is.

En daarover wil je graag ook emotie oproepen. Want emotie zet mensen niet alleen aan tot stemmen, maar ook tot kopen en investeren.

Maar emotie oproepen kan pas als ze het eerst snappen.

Rietjes snapt iedereen.

Maar jouw complexe dienst of product moet je echt uitleggen. Pas daarna kun je met je marketing emotie oproepen, toch?

Nou, nee. Er is een manier om direct emotie op te roepen. Zonder dat je klanten eerst hoeven te snappen hoe je product werkt.

En dat kan met een paar simpele woorden.

Die leg ik komende maand uit in de Masterclass voor Members van Het Lab.

Ze krijgen mijn formule om:

  • Aan klanten een complex of innovatief product uit te leggen in een paar woorden die emotie oproepen.
  • Je makkelijk te onderscheiden van je concurrenten, waardoor klanten per direct een sterke voorkeur voor jouw bedrijf krijgen.
  • Een fout te voorkomen die zelfs grote bedrijven maken waardoor hun klanten geeuwend afhaken.
  • Een vorm van copywriting uit hun mouw te schudden die superovertuigend is, zelfs als je met een pistool op je hoofd nog geen zin zonder taalfouten kunt schrijven.

Dit is de link om snel aan boord te komen als member: www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Spreek je morgen, rakker.

Aartjan van Erkel

Moeten jouw klanten al het werk doen?


Gisteravond stapte ik met Chiara een restaurant binnen en direct waren we lost.

We stonden in een lege entreehal. Niemand te bekennen.

Links van ons was een glazen deur naar de eetzaal, maar die was uitgestorven. De stoelen stonden op de tafels en het licht was uit.

Rechts van ons was een dichte deur zonder opschrift.

Dat zou dan wel de ingang van het restaurant zijn? We trokken hem open en bleken in de keuken uit te komen. Een kok stond groenten te choppen en keek ons aan met een vragende blik.

De enige andere deur in de entreehal was op slot.

Zouden we hier nog wat te eten krijgen, vroeg mijn maag zich af.

Er was ook een trap naar boven. Die liepen we dan maar op, ook al stond er geen bordje ‘Restaurant’ of een pijl die ons de goede kant op wees.

Boven bleek godzijdank inderdaad het restaurant te zijn. Een kale ober met koude vissenogen bracht ons naar een tafel voor twee en vroeg of hij alvast wat te drinken kon inschenken.

Ik hou van een biertje maar niet van alle biertjes, dus vroeg ik om de drankenkaart.

“Die hebben we niet. We hebben gewoon de gangbare dingen.” Siste hij met een chagrijnig porem.

Nu had ik hem een beetje hangen met deze tent.

Eerst kon ik niet vinden waar ik wat kon knagen.

En nu moest ik in the blind een pilz gaan bestellen? Dacht het niet, vismans. Ik lust geen Brand en ik mot geen Heineken. Dus ik ga er niet op gokken.

We waren een paar minuten binnen en het voelde alsof wij hier al het werk moesten doen.

Ik bestelde dan maar spa rood. Na een KWARTIER verscheen er een fles spa BLAUW op tafel.

Rrrrrrrr.

Het is niet meer goedgekomen de rest van de avond. Toen we na 3 kwartier vroegen waar ons eten bleef, bleek er ‘een bonnetje te zijn kwijtgeraakt’.

Ik voelde me niet welkom in dit restaurant.

En hun verkoopproces haperde aan alle kanten.

Ik had het gevoel dat wij onze verwachtingen steeds moesten verlagen. In plaats dat zij hun best deden om ze te overtreffen.

Een goed verkoopproces voelt voor klanten als een warm badje. Niet als een ice bucket challenge.

Ook websites zijn vaak een koude douche voor klanten die binnenkomen.

En die hebben dan niet een versgestreken overhemd en glimmende schoenen aangetrokken, zoals ik gisteravond.

Ook al ging er van alles fout, ik ging nergens heen. Want ik had toch honger.

Website-bezoekers die bij binnenkomst meteen lost zijn? Poeffff, die peren hem meteen weer.

Online kom je daar echt niet mee weg.

Er is een manier om het klanten supermakkelijk te maken op je website.

Vooral als je wilt overtuigen om te investeren in iets dat nieuw is, complex of onbekend. Of alledrie tegelijk.

Wat dan heel fijn is voor klanten, dat zijn Gebruiksscenario’s.

De formule daarvoor krijg je komende maand als je Member bent van Het Lab.

Wat ik ze ga laten zien komende maand is:

  • Hoe je klanten iets ingewikkelds uitlegt zonder uitleg.
  • Een van de makkelijkste manieren om je te onderscheiden van je concurrenten, waardoor klanten per direct een sterke voorkeur voor jouw bedrijf krijgen.
  • Hoe je een fout voorkomt die zelfs grote bedrijven maken waardoor hun klanten geeuwend afhaken.
  • Een vorm van copywriting die je zo uit je mouw schudt, zelfs als je met een pistool op je hoofd geen zin zonder taalfouten kunt schrijven.

Dit is de link om Member te worden: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Een lekkere tropische week gewenst, spreek je morgen!

Aartjan van Erkel

Feestje zometeen om 10u: Bestseller-training


In een voxpop-voorbijgangersfilmpje gaf GeenStijl TV gisteren een sfeerimpressie tijdens de eerste dag van de Zwarte Cross.

Het boerenrock-festival (eigen woorden Zwarte Cross) waar de redactie heel hard zit te “””werken””” (eigen woorden GeenStijl) terwijl ze een heel klein beetje aan het zuipen zijn.

Er loopt een gast door het beeld op klompen met zo’n lange doordrukstrip in zijn klauw dat hij hem om zijn middel zou kunnen dragen als een pillengordel. Als hij wil.

Maar dat wil hij niet, hij wil hem vanavond leegdrukken en morgen weer nieuwe pilln halen. Roept hij in de roze microfoon.

Het kan soms ondeugend lekker zijn om mensen onvoorstelbare dingen te zien doen. Intens blij om niet bij dit feest te hoeven zijn.

Wat wel een leuk feestje wordt, dat is de Bestseller-training die ik zometeen om 10 uur geef. Voor ons soort mensen, zeg maar.

Geen shotjes en pillen. We zien elkaar ook niet in real life maar online.

En ik geef hem alleen voor ondernemers die ooit een zakelijk boek willen uitbrengen.

Dus bedenk zelf even of het jouw feestje is.

Enniewees, hier gaan we zometeen het over hebben:

  • Hoe je voorkomt dat je boek schrijven jaren duurt (het kan in een paar weken)
  • Hoe je nooit meer last hebt van writer’s block en uitstelgedrag
  • Welke verneukeratieve denkfout auteurs maken, waardoor ze een boek schrijven dat niemand interesseert
  • Hoe jouw boek opvalt tussen de 5.100 zakelijke boeken die jaarlijks verschijnen (dat zijn evenveel boeken als in een middelgrote boekhandel passen) (denk ik)
  • 1 verduiveld simpele eigenschap die bijna alle bestsellers hebben
  • 7 bestseller-killers: zo moet het dus niet mensen!
  • Waar het echte geld zit als je een boek uitbrengt (niet in de boekverkoop krullenbol, je bent Grisham niet)

Dit is de superlink om je aan te melden:

https://attendee.gotowebinar.com/register/3350980888481666828

Je kunt gewoon kiekn vanaf je laptop, ja.

Tot zometeen,

Aartjan van Erkel

Hee auteur, stop eens met zeurneuzen


Weleens gehad dat je op een feestje van iemand probeerde af te komen die maar bleef ouwehoeren?

Als je pech hebt dan heeft hij ook nog een slechte adem.

Met breakdance-achtige hoofdbewegingen probeer je de luchtstroom te ontwijken, terwijl je nadenkt over een exit-strategie.

Veel auteurs zijn ook zo.

Een ontbindings-adem ruik je gelukkig niet als lezer.

Maar het is wel dodelijk als die auteur zeurneust over iets wat jou niet interesseert.

Dodelijk voor dat boek, dan.

Want na een paar bladzijden vul jij het toedeledokie-formulier in en stuurt het terug naar de winkel.

Ik heb honderden auteurs geholpen die een zakelijk boek uitbrengen, en een van de meestvoorkomende valkuilen voor experts die een boek schrijven is:

Een boek schrijven dat niemand interesseert.

Je hebt het boek dan geschreven voor jezelf en voor je moeder. En zelfs je moeder heeft het niet uitgelezen.

Morgen ga ik je een aantal tips geven om dat te voorkomen.

Want om 10 uur begint mijn online Bestseller-training.

Die organiseer ik om jouw boek op nummer 1 te krijgen, en om jou te laten stoppen met moeilijk denken.

Hier gaan we het over hebben:

  • Hoe je voorkomt dat je boek schrijven jaren duurt. Het kan in een paar weken.
  • Hoe je nooit meer last hebt van writer’s block
  • Welke verraderlijke denkfout auteurs maken, waardoor ze een boek schrijven dat niemand interesseert
  • Hoe jouw boek opvalt tussen de 5.100 zakelijke boeken die jaarlijks verschijnen
  • 1 simpele eigenschap die bijna alle bestsellers hebben
  • 7 bestseller-killers: zo moet het dus niet!
  • Waar het echte geld zit als je een boek uitbrengt

Dit is het linkje om je aan te melden:

https://attendee.gotowebinar.com/register/3350980888481666828

Je moeder zal je dankbaar zijn.

Aartjan van Erkel

Achterlijk vroege boeklancering


Deze mail van Ruud Couwenhoven kwam binnen, hij zit middenin zijn boeklancering:

“Ik maakte kennis met Aartjan via een andere training en in 2018 kocht ik BusinessBoek Bestseller. Dat kwam precies op het moment dat mijn ‘fans’ begonnen te vragen of ik een boek wilde schrijven met mijn tips over Frankrijk. Vervolgens heb ik ze gevraagd wat er dan in zou moeten komen te staan.

Ik heb het afgelopen jaar enorm veel geleerd door deze training en het gevolg is dat er vandaag om 07:00 uur een exclusieve pre-sale is gestart waarin ik alles wat ik heb opgestoken is verwerkt. Inclusief ‘epic e-mails’ en een ‘belachelijk aanbod’. 

Er worden nu elke minuut boeken verkocht terwijl het boek er nog helemaal niet is. Ik weet niet wat me overkomt en na 4 uur staat de teller al op een paar honderd en het gaat maar door.

Dat was mij nooit gelukt zonder jou, Aartjan. Merci Beaucoup.

Een paar dagen later kwam er nog een mail van hem:

“We gaan nu al naar een paar duizend terwijl het boek er nog steeds niet is :-)”

Hij vertelde dat hij nog met een rode pen bezig is. De laatste correctieronde. Want zijn boek ‘Frankrijk binnendoor’ ligt pas in september in de winkel.

Raar. Zouden veel auteurs zeggen.

Uitgevers zouden dit zelfs afraden. Lawaai maken over je boeklancering terwijl je tekst nog niet eens definitief is. Als het pas over 2 maanden uitkomt.

Want mensen gaan het niet zó ver van tevoren kopen. Denken uitgevers.

Dus je moet vlak voor de publicatiedatum beginnen met marketing. Denken uitgevers.

Maar Ruud doet wel meer rare dingen dan alleen achterlijk vroeg lanceren. Zoals dat ‘belachelijke aanbod’. En een boekpresentatie (in zijn eigen woorden) “zoals in Nederland en Vlaanderen nog nooit gehouden is.”

Daarom heeft hij al duizenden boeken verkocht terwijl ze nog niet eens gedrukt zijn.

Daardoor is zijn boek al een bestseller op de dag dat het uitkomt.

Veel auteurs worden nerveus van het gedrag dat Ruud vertoont.

Want hij gedraagt zich als een bestseller-auteur.

Terwijl de meeste auteurs iets anders doen.

Zij gedragen zich als worstelende auteurs. Al terwijl ze aan het schrijven zijn.

Dat komt doordat zij het voorbeeld volgen van andere auteurs in hun branche.

Zonder zich te realiseren dat ze daardoor zelf ook worstelende auteurs worden.

Want 82% van de boeken die uitkomen, krijgen nooit een tweede druk.

Daar hoor je nooit iets van. Die liggen in de uitverkoop-bakken. Of ze halen zelfs nooit de boekhandel.

Kopieer dus niet het gedrag van 82% van de auteurs als je ooit een boek wilt uitbrengen.

Vrijdagochtend geef ik een Bestseller-training. Daarin geef ik een aantal voorbeelden van het gedrag van bestseller-auteurs.

Zodat je niet per ongeluk het verkeerde voorbeeld hoeft te volgen.

Je kunt er gratis bij zijn door je aan te melden via deze link:

https://attendee.gotowebinar.com/register/3350980888481666828

Ik heb een verzoek aan je. Want ik heb maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Als je boek een hobby-project is, meld je dan NIET aan. Als het jou dus weinig uitmaakt hoeveel er verkocht worden.

Dan blijft jouw plek beschikbaar voor iemand anders.

De training is ook niet relevant als je fictie schrijft, bijvoorbeeld een roman of kinderboek. Meld je dan ook niet aan.

Kijk alleen als je ondernemer bent, een zakelijk boek wilt uitbrengen en serieus de ambitie hebt om er een bestseller van te maken.

Tot vrijdag, 10 uur sharp!

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly