Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Hoe je e-mails schrijft als een Mexicaanse kok


Billy Conolly is een standup comedian die zijn carriere begon als lasser op een scheepswerf. Hij praat met een knetterend Schots accent.

Hij treedt nu niet meer op vanwege Parkinson, maar in zijn goede jaren was hij een van de besten in het maken van grappen gebaseerd op alledaagse observaties.

Hij had bijvoorbeeld een duidelijke mening over Mexicaans eten. Je weet wel, Mexico, waar ze tortillas, burritos, enchiladas en quesadillas eten.

Maar Billy Connolly uit Glasgow vertelde tijdens een van zijn shows dat hij er er geen wijs uit kan:

“In Mexico, everything on the menu is the same dish. The only difference is the way it’s folded.”

Als je bezig bent met je marketing, krijg je misschien soms ook wel het gevoel dat je een Mexicaanse kok bent.

Je hebt elke keer ongeveer dezelfde ingrediënten en je moet er toch steeds weer iets anders lekkers van maken.

Je hebt altijd wel een voorraadje zwarte bonen, rode bonen, maiskorrels, tomaten en meelflapjes in huis, of nou ja, jouw equivalent daarvan dan he, en soms weet je niet hoe je lezers daar nog mee kunt verrassen.

Ironisch genoeg zijn het Amerikaanse presidentskandidaten die het marketing-equivalent van Mexicaans eten elke keer weer op een verrassende manier opdienen. Ja, ook Donald Trump onder andere.

Ik bestudeer al 9 jaar de mails die ik krijg van Barack Obama, Bernie Sanders, Donald Trump en Joe Biden, die een extreem hoge frequentie hebben en soms meer dan 5 e-mails per dag sturen.

Als je dan je lezers nog hongerig wilt houden naar de volgende mail waarin je iederen keer diezelfde politieke onderwerpen bespreekt, dan moet je behoorlijk goed kunnen koken.

Daar hebben ze een oplossing voor gevonden. Ik noem die oplossing ‘presidentiële e-mailmarketing’.

Ze hebben een aantal formules om:

– Lezers geen genoeg van hun mails te laten krijgen.

– Alleen maar potentiële stemmers op hun mailinglijst te krijgen – hun beste klanten dus.

– Het schrijven van veel e-mails makkelijker te maken, terwijl hun lezers toch hongerig blijven

Amerikaanse presidentskandidaten vouwen er niet iedere keer een ander flapje omheen. Ze sturen elke keer een verrassing die ze nog niet eerder hebben gehad.

In de nieuwe masterclass voor de Members van Het Lab, die we vandaag naar ze opsturen, onthul ik alle formules voor presidentiële e-mailmarketing. Zodat ze zelf ook in staat zijn om vaak langs te komen met lekkere hapjes.

Ik ga ze niet vertellen hoe ik zelf mijn dagelijkse marketing-mail schrijf. Wat ik doe is namelijk niet hetzelfde als presidentiële e-mailmarketing. De Members krijgen dus nieuwe formules erbij voor in hun e-mailgereedschapskist.

In de ‘Fast Lane’ sessie van Het Lab ga ik ze bovendien persoonlijk helpen om presidentiële e-mailmarketing deze maand nog toe te passen in hun business.

Vanmiddag om 17 uur sturen we de nieuwe masterclass op. Als je hem wilt ontvangen, start je membership dan voor die tijd. Want als je morgen pas Member wordt, dan krijg je deze masterclass niet meer omdat je geen toegang hebt tot eerdere afleveringen.

De gepeperde pagina om nog snel voor de deadline toe te slaan en Member te worden van Het Lab Fast Lane is:

www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

We spreken elkaar binnenkort met een witte jas aan.

Hasta luego,

Aartjan van Erkel

De 2 geheimen van de langstlopende radio- en tv-programma’s


“Gute Nacht, Freunde. Es wird Zeit für mich zu gehen.”

De bekendste tune van Nederland is al meer dan 15.000 keer te horen geweest op de radio: de eerste uitzending van Met het oog op morgen was in 1976.

Het Oog is niet het enige extreem duurzame format. De eerste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden was vandaag precies 31 jaar geleden. Arbeidsvitaminen is zelfs 75 jaar oud: het is sinds 1946 op de radio en daarmee ’s werelds langstlopende radioprogramma.

Het zijn dierbare programma’s die cultuurdragers zijn, en grote groepen fans hebben die hun show soms al tientallen jaren trouw zijn.

Hun trouw komt niet alleen maar door het aantrekkelijke format van het programma. Het komt ook door 2 andere dingen:

(1) hoge frequentie en (2) vaste regelmaat.

Laat tot jezelf doordringen dat zowel het Oog, GTST als Arbeidsvitaminen elke dag uitgezonden worden.

Als jij als ondernemer in staat blijkt om ook een prettige verschijning te zijn die met een hoge frequentie en een vaste regelmaat in het leven van je klanten verschijnt, dan word jij ook zo’n dierbare stem waar ze graag naar luisteren.

Dat triggert niet alleen trouw. Het geeft jou ook status.

Want het is voor iedereen duidelijk dat alleen de top-aanbieders in staat zijn tot (1) hoge frequentie en (2) vaste regelmaat. Je beloningen daarvoor in de markt zijn erkenning, ontzag en emotionele binding.

Alles wat je daarvoor hoeft te doen, is vaak langskomen. Liefst elke dag even.

Wie dat ook heel goed begrepen hebben, zijn Amerikaanse presidentskandidaten. Ik bestudeer e-mailmarketing al meer dan 10 jaar en van alle verzenders die ik ken hebben zij de hoogste frequentie.

Elke dag krijg ik mails van ze, vaak verschillende mails per dag.

9 jaar geleden meldde ik me aan voor de mailinglijst van Barack Obama, ten tijde van zijn herverkiezingscampagne.

Sindsdien heb ik alle lessen van presidentiële e-mailmarketing opgeschreven.

Wat ik in 9 jaar heb gezien, zijn behalve hoge frequentie en vaste regelmaat nog een flink aantal andere formules.

Bijvoorbeeld een formule om alleen mensen van de hoogste kwaliteit op je mailinglijst te krijgen. En een formule om het sturen van veel e-mails een stuk makkelijker te maken.

Al mijn bevindingen heb ik opgeschreven in een masterclass. De nieuwe masterclass van oktober, over presidentiële e-mailmarketing, gaat aanstaande maandag naar de Members van Het Lab.

De deadline om deze masterclass nog in handen te kunnen krijgen is maandag om 17 uur. Want als je het membership van Het Lab na die tijd start, dan is de eerste masterclass die je krijgt die van november.

De pagina waar je voorkomt dat je te laat bent is:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Hoe je een ruziezoeker met 4 woorden onschadelijk maakt


Uitsmijters in discotheken hebben een trucje om agressieve gasten het pand uit te werken waar geen geweld of spierballen voor nodig zijn.

Alles wat ze hoeven te doen om een doorgesnoven testosteronhooligan mee te kunnen nemen naar de uitgang en hem naar buiten te werken is… een vraag stellen.

Door die ene simpele vraag wordt de ruziezoeker onderbroken in zijn gedachtenstroom. Hij is even niet meer beledigd of gekrenkt in zijn trots en kijkt de kalme uitsmijter die zojuist de vraag heeft gesteld verbouwereerd aan.

De vraag waarmee het op hol geslagen brein van de discotheekbezoeker kortstondig tot stilstand wordt gebracht is:

Wat is je geboortedatum?

Als je dat aan iemand vraagt, geeft hij bijna automatisch antwoord. En hij moet daarvoor eerst een nanoseconde nadenken. Om een stukje informatie op te halen in een gedeelte van het brein dat op dat moment totaal niet actief was: het geheugen.

Het emotionele brein is daardoor kortstondig gebypasst en zodra de geboortedatum over de lippen komt van de probleembezoeker, slaat de uitsmijter een arm om hem heen en begeleidt hem naar de deur.

Het doorbreken van de gedachtenstroom is ook een beproefde techniek om toe te passen in de inbox.

Als je de aandacht van je klanten wilt, dan doe je in je mailing iets waardoor je een “Huh?”-reactie krijgt.

En vervolgens fiets jij de boodschap met boter en suiker bij ze naar binnen.

Amerikaanse politici zijn hier meester in. Presidentskandidaten mailen in verkiezingstijd zo extreem vaak – ik kreeg destijds soms 10 mails per dag van Trump en Biden – dat ze riskeren om een negatieve gedachtenstroom in het hoofd van de ontvangers te triggeren.

Daarom doen ze iets dat lijkt op het vragen van de geboortedatum door een uitsmijter.
Hoe ze dit precies doen, en nog tientallen andere lessen die je kunt leren van de meesters van de e-mailmarketing heb ik beschreven in een masterclass over presidentiële e-mailmarketing.

Daarin laat ik de formules zien die ik de afgelopen 9 jaar heb gedestilleerd uit de tienduizenden mails die ik heb ontvangen van Obama, Bernie Sanders, Trump en Biden.

Voor iedereen die zich niet laat verblinden door vooroordelen over de Amerikaanse politiek en de stijl van sommige politici, is het leerzaam om te profiteren van hun meesterschap.

De nieuwe masterclass versturen we aanstaande maandag om 17 uur naar de Members van Het Lab. Wil je een van de gelukkige ontvangers zijn, start dan voor die tijd je membership.

Dat doe je op deze pagina:

www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Sjaloom,

Aartjan van Erkel

Hij voelde zich op zijn harige tenen getrapt, en toen…


De trainer van de voetbalclub Carpignano die speelt op het 7e niveau in Italië, werd dit weekend met rood weggestuurd door een scheidsrechter.

Waarop de beste man zich zo op zijn harige tenen getrapt voelde, dat hij uithaalde en de scheids met volle vuist op zijn volgens hem superarrogante muil sloeg.

De beelden daarvan werden door een vloekende toeschouwer op haar mobiel opgenomen.

Wedstrijd stilgelegd, trainer ontslagen, enzovoort enzovoort.

De Nederlandse club Ajax die speelt op het 1e niveau in Europa, tikte gisteravond de kampioen van Turkije helemaal gek.

De beelden daarvan werden op televisie uitgezonden over de hele wereld.

Het verschil tussen het geknok op de amateurvelden en het ballet op de Champions League-velden is te vergelijken met het verschil tussen de e-mailmarketing van Nederlandse politieke partijen en de e-mailmarketing van Amerikaanse politieke partijen.

Ik weet niet of je weleens de moeite hebt gedaan om je aan te melden voor de nieuwsbrief van de Nederlandse partijen – niet alleen die waar je op stemt maar ook alle andere – maar je zou daardoor waardevolle marketinglessen hebben geleerd.

Alleen al door het aanmeldproces te bestuderen krijg je een aantal inzichten.

En het gaat echt kwartjes regenen als je de e-mailmarketing bestudeert van Obama, Bernie Sanders, Trump en Biden en hem dan vergelijkt met die van Klaver, Kaag, Hoekstra en Baudet.

Sinds 9 jaar sta ik op de mailinglijsten van de Amerikaanse presidentskandidaten – de rode en de blauwe – en bestudeer ik hun e-mails.

Wat de Amerikanen doen, is presidentiële e-mailmarketing. Wat de Nederlanders doen, is op onchristelijke tijden plotseling op je raam beuken en een voddig briefje door je brievenbus frommelen.

De lessen die je kunt leren van presidentiële e-mailmarketing, heb ik na 9 jaar eindelijk eens opgeschreven. Dat is een masterclass geworden, die we maandag opsturen naar de Members van Het Lab.

In de masterclass zie je hoe je e-mailmarketing op Champions League-niveau doet.

Wat ik je onder andere laat zien is hoe je mensen van betere kwaliteit op je mailinglijst krijgt.

En hoe het sturen van e-mailnieuwsbrieven een stuk makkelijker wordt.

Natuurlijk heb ik ook de blunders van de Nederlandse partijen meegenomen, want er moet ook iets te lachen zijn.

Alleen wie uiterlijk maandag om 17 uur Member is van Het Lab, krijgt deze masterclass toegestuurd. Treed je later toe tot Het Lab dan krijg je hem niet, want je krijgt geen toegang tot afleveringen van voor jouw startdatum.

De link om je aan te melden is:

www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Aartjan van Erkel

Kom jij in je e-mailmarketing over als een zelfingenomen rapper met een gouden tand?


In zijn eigen Woeste Meuk Podcast vertelde Nico Dijkshoorn een keer het verhaal van de songtekst waar hij het meest jaloers op is: het nummer Sick Day van de band The Fountains of Wayne.

De tekst van het liedje gaat over een meisje dat in New York op weg is naar haar werk met de metro.

Dijkshoorn vertelt hoe hij voorafgaand aan de live uitzendingen van De Wereld Draait Door backstage tijdens het eten vaak een gesprek probeerde te voeren over songteksten met de muzikale gasten van het programma. Vaak waren dat jonge hiphoppers.

Hij liet ze dan het nummer van The Fountains of Wayne horen. En als hiphopliefhebber stelde hij de jonge homies dan altijd deze vraag:

“Hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat in de muziekstroming die juist voor 80% draait om de teksten, om schrijven, om de goede woorden vinden, dat letterlijk nog nooit ook maar één rapper op het idee is gekomen een verhaal te vertellen vanuit een ander personage? Nou ja, Eminem misschien met Slim Shady, maar die maakte er meteen weer een psychopaat van.”

Happend in hun hamburger keken de rappertjes hem dan altijd glazig aan, niet begrijpend waar hij het over had.

“Een liedje over een ander. Dus niet over jou. Wat je allemaal kunt. Maar over een visboer die heel graag schildert bijvoorbeeld. Of over een vrouw die de hele dag in een wasserette werkt en dat ze dan droomt van een balletcarriere. En dus een keertje niet over een huis met 17 badkamers. Dat je voor één keertje uit je eigen hoofd kruipt”.

Ali B zei tegen Dijkshoorn dat hij dat wel degelijk deed. Als voorbeeld begon hij een nummer te rappen, maar na een minuut zei Nico dat hij wel kon stoppen. Hij had al 12 keer het woord ‘ik’ gehoord.

In je e-mailmarketing kom je ook over als een zelfingenomen hiphopper met een gouden tand als jij het alleen maar over jezelf hebt.

Hoe vaker je mailt, hoe saaier dat wordt.

En om te weten hoe je dat kunt fiksen, hoef je alleen maar te kijken naar mensen die extreem vaak mailen en toch interessant willen blijven voor hun lezers.

En dat zijn Amerikaanse presidentskandidaten in verkiezingstijd.

Ik heb mappen in mijn inbox met duizenden e-mails van Barack Obama, Joe Biden, Donald Trump en Bernie Sanders.

En allemaal doen ze iets waardoor ze ondanks een gigantische maildruk toch blijven verrassen en interessant blijven.

Ik noem dat: presidentiële e-mailmarketing.

Ik heb van Trump bijvoorbeeld 5800 e-mails gekregen in 3 jaar, wat een gemiddelde is van 5 e-mails per dag.

Dat is zelfs voor hardcore capitoolbestormende Trumpgekkies best wel een bietje veul.

Maar toch blijft hij dat doen, net als de andere kandidaten in verkiezingstijd.

Dat alleen al is een les voor ondernemers. Want ga er maar van uit dat alle presidentiële marketing door de campagneteams tot ver achter de komma is getest op resultaat. Dus als ze iets blijven doen, dan weet je dat het werkt.

Welke lessen je als Nederlandse ondernemer kunt leren van Amerikaanse presidentiële e-mailmarketing, leg ik komende maand uit in een nieuwe masterclass voor de Members van Het Lab.

Daarin vertel ik onder andere hoe je het sturen van veel e-mails een stuk makkelijker maakt zonder je klanten te ontrieven.

En hoe je mensen van betere kwaliteit op je mailinglijst krijgt.

Daarmee bedoel ik niet mensen die biologisch eten, geld geven aan goede doelen of lekker ruiken, maar mensen die voor jou de lucratiefste leads zijn.

De pagina om je membership te starten voordat de deadline verstrijkt is

www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Aartjan van Erkel

 

Dit is de Champions League van de e-mailmarketing


E-mailmarketing serieus bestuderen betekent goed om je heen luisteren.

Een manier om dat te doen is door jezelf in te schrijven voor de e-mailnieuwsbrief van alle Nederlandse politieke partijen.

Als je dat had gedaan, dan zou je een week of twee geleden een mail van de PVV in je inbox hebben zien landen.

Als je die mail had geopend, dan had je dit gelezen:

‘Geert Wilders: ‘‘D66-leider en Minister Kaag moet volgende week aanwezig zijn bij de Algemene Politieke Beschouwingen, het belangrijkste politieke debat van het jaar. En dus niet stiekem op haar bezem naar New York vliegen voor de VN.’’ ‘

Misschien zou je dan net als ik keihard geglimlacht hebben.

E-mailmarketing serieus bestuderen betekent: leren van de besten.

Die werken trouwens niet bij de partij van Wilders. Het enige wat de PVV aan e-mailmarketing doet, is quootjes van de grote leider sturen. De mails hebben bijna altijd vrijwel dezelfde titel, en nooit neemt iemand de moeite om een verhaaltje te schrijven.

Als je een tijdje op de mailinglijst van alle politieke partijen staat, dan zul je merken dat de beste e-mailmarketeers ook niet bij een andere partij werken.

Jesse Klaver van GroenLinks stuurt bijvoorbeeld wel persoonlijke verhaaltjes, maar zijn frequentie is onregelmatig en gemiddeld hoor je maar een keer per anderhalve week van hem.

Om te leren van de besten kun je beter de plas oversteken en rondkijken waar extreem veel geld wordt geïnvesteerd in het overtuigen van de kiezers.

Amerikaanse presidentskandidaten spelen de Champions League van de e-mailmarketing.

E-mailmarketing serieus bestuderen betekent dus: lezen wat zij mailen naar hun electoraat. Ik sta op de mailinglijst van Barack Obama sinds de start van zijn herverkiezingscampagne in 2012. En ik heb me sindsdien ook aangemeld voor de mailinglijst van de belangrijkste presidentskandidaten na hem, democraten en republikeinen.

En een van de grote verschillen met de mails van Nederlandse politici is dat de presidentskandidaten veel vaker mailen. Niet een beetje vaker, maar extreem veel vaker.

Een ander verschil is dat ze het zeer persoonlijk maken.

Wat je als Nederlandse ondernemer kunt leren van Amerikaanse presidentskandidaten die proberen honderden miljoenen kiezers te krijgen en alles testen wat los en vast zit om te weten wat het beste werkt, dat heb ik 9 jaar na het krijgen van de eerste mail van Barack Obama opgeschreven in een nieuwe masterclass voor de Members van Het Lab.

Ik ga komende maand de e-mailmarketing van de members presidentieel maken. Dat betekent niet 5 keer per dag mailen, met modder smijten of onder de gordel stoten. Iedereen die alleen maar dat ziet als ze de Amerikaanse politiek bekijken, is sensatiebelust en niet bereid om patronen te ontdekken die zowel bij de ‘marxistische’ Bernie Sanders als bij de ‘fascistische’ Donald Trump zichtbaar zijn en die aantonen dat ze precies weten wat werkt en het vervolgens ideologisch ieder op hun eigen manier inkleuren.

In Amerika doen ze een hoop dingen niet goed. Maar e-mailmarketing doen hun politici beter dan de onze. Zo veel beter.

Om de geheimen van presidentiële e-mailmarketing te ontvangen, heb je een membership nodig van Het Lab. Als je dat nu start dan stuur ik je maandag de masterclass. Doe je het te laat dan kun je nog steeds Member worden maar dan krijg je deze masterclass niet meer, want je krijgt geen toegang tot eerdere afleveringen.

Dit is de pagina waar je moet zijn om je membership te starten:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Waarom je niet met een groot net op e-mailadressen moet vissen


Gisteren werd ik bijna overhoop gefietst.

Ik stak te voet een weg over en de tegenpartij van het bijna-ongeluk was een millennial met baard die voorbijfietste met een grote koptelefoon op zijn knar.

Met de blik op oneindig fietste hij door, niet horend wat ik tegen hem zei. Dat kwam doordat hij van die sjieke noise cancelling-headphones droeg. En dan hoor je nog maar weinig van je omgeving.

Hinderlijke geluiden hoor je dan niet meer. Zoals mopperende voetgangers, en naderende auto’s. Wat als fietser natuurlijk heerlijk rustig is.

Dat leverde voor mij niet alleen een nieuw inzicht op over de verbijsterende stupiditeit van sommige weggebruikers, maar ook een onderwerp voor een mail.

Want ook in de marketing van veel ondernemers worden fouten gemaakt waar mijn verstand soms bij stil staat.

Een veelgemaakte fout is het vissen op e-mailadressen met een groot net in plaats van met een hengel. De meeste ondernemers doen dat, want ze willen een zo groot mogelijke mailinglijst zodat ze hun mailingen naar lekker veel mensen kunnen sturen.

Daarvoor zetten ze een aanmeldformuliertje op hun website en nodigen ze iedereen uit om hun e-mailadres achter te laten. Zonder aanzien des persoons.

Daardoor krijg je niet alleen potentiële grote klanten in je visnet, maar kun je ook allerlei nare bijvangst krijgen. Zoals monsters, droeftoeters en biergooiende hooligans.

Je mailt dan naar een lekkere grote mailinglijst, maar een flink deel van de ontvangers zijn een complete mismatch met jou.

E-mailmarketing op die manier doen is net zoiets als een single man die handenwrijvend een stampvolle discotheek binnenloopt en roept: alle meiden zijn voor mij!

Ondernemers die weten wat ze aan het doen zijn, die zijn selectief aan de poort. Die willen in hun marketing alleen maar praten tegen de allerbeste prospects. Niet tegen de massa.

Een best practice daarvan is wat je Amerikaanse presidentskandidaten ziet doen als het campagnetijd is.

Je zou verwachten dat als er iemand met een groot net vist, dat het dan politici zijn die proberen honderden miljoenen stemmen te krijgen.

Maar in werkelijkheid gooien ze geen groot net uit, maar vissen ze met een heleboel hengels. Daardoor komt er geen hinderlijke bijvangst in hun marketingmachine.

Dat zou te kostbaar zijn, want ze geven een hoog bedrag uit per potentiële kiezer.

Presidentiële e-mailmarketing is een onderwerp dat ik al bestudeer sinds de eerste campagne van Barack Obama.

Daardoor krijg ik al jaren alle mails binnen van zowel de democratische als de republikeinse presidentskandidaten. En er zitten tientallen lessen verborgen in hun aanpak die je als ondernemer kunt leren als je geïnteresseerd bent in een betere kwaliteit mailinglijst en in het laten groeien van je bereik.

De slimste best practices heb ik verzameld in een masterclass die ik zojuist heb geschreven voor de Members van Het Lab, over presidentiële e-mailmarketing.

In de maand oktober ga ik met de Members een middag aan de slag om hun e-mailingen presidentieel te maken.

Daarmee bedoel ik niet dat je de Donald Trump in je markt gaat worden.

Het zal je misschien verbazen dat ook Joe Biden en Barack Obama een aantal technieken die Trump gebruikt in zijn mails, op precies dezelfde manier toepassen.

Dat doen die Amerikanen niet voor niks al jaren zo. Dat is met zeer grote hoeveelheden e-mails uitgebreid getest. Het staat dus vast dat het werkt, en je hoeft alleen maar te kijken wat zij doen om er extreem waardevolle lessen uit te kunnen trekken.

Als je een mailinglijst wilt van hogere kwaliteit, zorg dan dat je op tijd je membership start van Het Lab Fast Lane.

Loop naar deze pagina en meld je aan als nieuwe Member, en kijk uit bij het oversteken:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Waarom je menselijk contact niet kunt wegbezuinigen uit je online training


Gisterochtend vroeg zat ik zoals bijna iedere dag als eerste bezoeker in een koffietent, om te schrijven aan mijn boek.

Mijn bestelling is altijd een cappuccino en een spa rood, en ik merkte na een kwartier dat er niemand naar mijn tafeltje kwam.

Toen pas ontdekte ik het kleine plastic bordje dat op mijn tafel stond, met daarop een QR-code om te kunnen bestellen.

Niet alleen mijn bestelling bleek ik op die manier te moeten doen met mijn telefoon, maar ook meteen de betaling.

Er zat niemand anders in die koffietent en het personeel was in geen velden of wegen te bekennen, dus ik ging er maar van uit dat het goed zou komen en ik deed de betaling.

Ik wil geen ijs, geen schijfje ongewassen citroen en geen nat plastic stokje in mijn spa, maar dat had ik nu niet kunnen doorgeven. En nu maar hopen dat iemand mijn bestelling zou gaan uitvoeren.

Ja verdammt, weer een minuut of 10 later verscheen er een dame aan mijn tafeltje met een dienblad, met daarop mijn cappuccino en mijn spa rood in een glas vol met ijsblokken, citroen en plastic bestek.

Het was het eerste menselijke contact dat ik in een halfuur in die tent had, nadat ik bij het binnenkomen hallo had gezegd.

Ik snap dat het personeel minder hoeft te lopen om bestellingen op te gaan halen bij tafeltjes op deze manier. En misschien krijgen ze ook minder per ongelukke waterdruppeltjes in hun gezicht gespuugd bij het praten met een klant, want dat zal wel de reden zijn geweest voor die QR-codes op de tafels.

Maar de kwaliteit van de ervaring wordt wel minder door het ontbreken van het menselijke contact. En het wás al zo stil in die koffietent.

Als je mensen een topervaring wilt geven, dan is de simpelste manier om aan die ervaring een goede dosis menselijk contact op hoog niveau toe te voegen.

Zo is het ook als je online trainingen wilt verkopen voor hoge prijzen.

Ik weet niet of jij weleens ergens een online training hebt aangeschaft, in Amerika of zo, maar 99 van de 100 keer is dat niets meer dan een transactie.

Na de betaling krijg je de inloggegevens gemaild en daarna is alles Doe Het Zelf. Je hoort nooit meer wat.

Dat is ook een beetje het idee van een online training, zou je zeggen. Dat klopt als een training een paar honderd euro of nog minder kost, maar het klopt niet meer als je er veel meer voor vraagt.

Dan kun je het menselijke contact niet wegbezuinigen, maar moet je daarvan een goede dosis toevoegen aan de ervaring van je klant. Die moet niet alleen een transactie doen, maar daarna ook met alle égards behandeld worden.

Doe je dat niet, dan wordt het een moeilijk verhaal als je wilt dat je klanten topresultaten behalen door je training. Het wordt ook een moeilijk verhaal om ook je andere online trainingen voor hoge prijzen aan diezelfde klanten te verkopen. En het wordt ook een moeilijk verhaal om doorverwijzingen van diezelfde klanten te krijgen, die enthousiast hun vrienden naar jou toe sturen.

Nou ja, eigenlijk alles wat je wilt met je online trainingen wordt dan dus moeilijk.

Klanten met alle égards behandelen is maar een van de manieren waarop je online trainingen kunt verkopen voor hoge prijzen, in onbeperkte aantallen.

Omdat het onderwerp superrelevant is geworden door covid, geef ik er morgenochtend een gratis online seminar over.

In het seminar vertel ik niet alleen hoe je deelnemers door ze op de goede manier te behandelen motiveert om extreme resultaten te behalen.

Maar ook:

– Waarom de meeste online trainingen verkocht worden voor peanuts

– ​​​​​​​Hoe jij wél de hoofdprijs krijgt voor je online training

– Hoe de meeste trainers hun deelnemers demotiveren zonder dat ze het zelf door hebben

– Hoe je voorkomt dat je verkeerde deelnemers binnenkrijgt die negativiteit zaaien

– Hoe je door je training klanten voor het leven krijgt

– Hoe je door een online training een veel bekendere naam krijgt in jouw branche, waardoor iedereen je kent en naar je doorverwijst

– Hoe je deelnemers motiveert om extreme resultaten te halen

Je kunt morgen gratis naar dit seminar kijken, mits je tijd vrijmaakt van 10 tot 12 uur. Dit is de link om je plek te reserveren:

www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-hoe-je-trainingen-verkoopt-in-onbeperkte-aantallen

Wie weet spreek ik je morgen.

Aartjan van Erkel

Zijn online trainingen door de prijzenoorlog een ruk verdienmodel geworden?


Laatst had ik de neiging om hipsters te knuffelen.

Heb ik niet vaak. Maar ze hebben nú een nieuwe hobby waar ik helemaal week van word.

In Engeland en Frankrijk was dit al een hype, en door de Hortus Botanicus in Leiden is het laatst ook in Nederland geïntroduceerd.

De Fransen hebben het over ‘Les Sauvages de ma rue’ en de Britten noemen het ‘botanical chalking’.

In het Nederlands wordt dat: ‘botanisch stoepkrijten’.

Ontstaansgeschiedenis: sinds een paar jaar mag er in Europese landen geen gif meer worden gespoten tegen onkruid.

Dat is de reden dat de gemeente bij jou in de straat met van die bad-ass vlammenwerpers voorbijkomt. En met van die karren met kokend water.

Onkruid wordt nu verhit in plaats van vergiftigd.

Gif werkte natuurlijk wel wat langduriger. Dat is de reden dat je nu wat meer groen ziet tussen de stoeptegels.

Door het frame ‘onkruid’ zien we dat groen als overlast.

Dat komt door de ophitsing van de Gardena-maffia. Liefhebbers van tuinieren gaan helemaal uit hun panty als er bijvoorbeeld zevenblad opkomt in hun tuin, aka tuinmansverdriet.

Dat plantje is zó hardnekkig dat tuinwebsites met droge ogen adviseren om het te bestrijden door de hele tuin af te dekken met zwart folie.

Fun fact: van zevenblad kun je ook een salade maken en het zuivert de nieren. Hmmm, je vijand vermoorden en opeten… dát is pas oorlog voeren.

Enniewees, die straatplantjes hebben een functie in de natuur. Behalve dat sommige planten heel mooi bloeien, zitten er ook waardplanten voor vlinders bij.

Sommige vlinders leggen hun eitjes maar op één soort plant, bijvoorbeeld de grote weegbree is zo’n waardplant. Dat is een veelvoorkomend ‘onkruid’.

Laat je dat staan, dan kunnen er mooie dingen gebeuren.

Wat doen nou die botanische stoepkrijters? Ze hurken op het trottoir bij een plantje, en schrijven met een schoolbordkrijtje de naam erbij.

Als je de hond loopt uit te laten, kun je dus opeens de woorden ‘kleine varkenskers’ zien staan op straat, met een pijl erbij. Of ‘akkerwinde’.

Om stoepplantjes te determineren kun je een zoekkaart van het IVN gebruiken, of zo’n app op je telefoon.

De beste app die ik heb geprobeerd heet ObsIdentify. Door een foto te maken van een opschietende varen vlak voor het raam van mijn kantoor wist ik opeens dat ik een ‘mannetjesvaren’ heb staan.

Ik zweer, ik ben meteen hooked. Ontzettend leuk. Waar is het stoepkrijt?!

Hoe dan ook grote smurf, zo kwam ik hierop: als je nou behalve botanisch stoepkrijten en postzegels verzamelen ook nog iets anders wilt doen waar je niet alleen lol mee hebt maar ook nog harde knaken mee verdient…

Overweeg dan om een online product te lanceren.

Natuurlijk heb ik zelf de meeste ervaring met online trainingen, want ik ben al meer dan 6 jaar bezig om de code daarvan te kraken.

Inmiddels verkoop ik 6 verschillende, en ik heb de markt daarvan sterk zien veranderen.

In het begin was het: wat de gek ervoor geeft.

Maar nu heb je wereldwijde platforms zoals Udemy waar iedereen heel makkelijk zijn online trainingen op kan verkopen.

Maar dan wel voor bijna niks. De gangbare prijs voor een online training op Udemy is, tromgeroffel….. 19,99 euro per stuk.

Je ziet daar nu tienduizenden experts die op dat platform hun waardevolle trainingen kopen voor peanuts.

Is het door die prijzenoorlog inmiddels een ruk verdienmodel geworden?

Nou, het is in ieder geval lastiger om goed te verdienen met online trainingen.

De negatieve prijsspiraal wordt trouwens nog verergerd door YouTube, waar honderdduizenden gratis videotutorials op staan over…. alles wat je maar wilt leren.

Toch verkoop ik zelf mijn online trainingen voor hoge bedragen, en heb ik honderden klanten die als ze eenmaal een training bij me kopen ook de andere trainingen gaan kopen die ik aanbied.

Hoge prijzen vangen kan dus wel, als je het goed aanpakt. En het heeft een paar grote voordelen: je trekt bijvoorbeeld de beste klanten in jouw markt aan als je hoge prijzen vraagt – als je het goed aanpakt.

Omdat ik de code hiervan gekraakt heb en omdat een online product voor veel experts die tijdens de lockdowns weinig omzet maakten super-urgent is geworden, geef ik hier donderdag een graties online seminar over.

Daarin zie je hoe je online trainingen verkoopt in onbeperkte aantallen.

De aanmeldlink is:

www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-hoe-je-trainingen-verkoopt-in-onbeperkte-aantallen

Spreek je dan.

Aartjan van Erkel

Ondernemer, vul je potten voor wat er komen gaat


Gisteravond ging ik met Chiara eten bij een bevriend stel dat als hobby bijen houdt.

De twee imkers vertelden dat ze een fout hebben gemaakt met een van hun bijenvolken. Een fout die schokkende gevolgen had voor hun bijen.

Omdat ze verhuisd zijn naar een plaats 20 kilometer verderop, hadden ze besloten om ook hun bijenvolken te verhuizen.

Ze pakten één van hun bijenkasten op de juiste manier in, zetten hem in de auto en reden er voorzichtig mee naar de nieuwe standplaats.

Daar aangekomen bleek dat de honing, die door bijen bovenin de bijenkast wordt opgeslagen in raten terwijl de bijen zelf onderin de bijenkast verblijven, uit de raten was gestroomd.

Honing is in eerste instantie erg vloeibaar en bijen doen na het verzamelen van de nectar een tijdlang hun best om de vochtigheidsgraad van de honing te verlagen. Dat doen ze via ventilatie in de bijenkast. Hoe ze die ventilatie organiseren is aandoenlijk: ze gaan met zijn allen wapperen met hun vleugels. Daarom kun je op zomeravonden bijenkasten horen zoemen: dan is het hele volk druk aan het fladderen als één grote ventilator.

Zodra de honing is ingedikt, dekken de bijen de raten af met was en de honing is klaar.

Als je een bijenkast te vroeg in het seizoen vervoert in de auto, staan de raten nog open. De honing is dan nog erg vloeibaar.

De honing overstroomt dan het bijenvolk tijdens het transport. Dat was bij onze vrienden ook gebeurd. Met tranen in hun ogen constateerden ze dat hun bijenvolk de verhuizing helaas niet had overleefd.

Interessant aan bijen is dat ze de hele zomer bezig zijn om honing, stuifmeel en propolis te verzamelen. Stuifmeel is voedsel voor bijenbaby’s, en propolis is spul dat ze zelf maken om het volk te beschermen tegen bacteriën en schimmels.

Ze halen daarvoor hars van de knoppen van dennen, populieren en kastanjes af, mengen die met was, pollen en lichaamssappen, en gebruiken de propolis dan als een soort stopverf om alle gaatjes en kieren van de bijenkast dicht te stoppen.

De honing zelf is niks anders dan hun energievoorraad voor de winter.

De hele zomer wordt er dus gezoemd en gevlogen om klaar te zijn voor de winter. In de winter als het koud is blijft een bijenvolk veel binnen en om zichzelf en hun koningin warm te houden.

Morgen is het 21 september en gaan we een nieuw seizoen in. Het is te hopen dat we onze vrijheden niet weer moeten inleveren als het koud wordt en we met zijn allen binnen gaan zitten.

Maar er hoeft maar één nieuwe covidvariant te ontstaan en we zitten weer maandenlang opgesloten.

Ik ga ervan uit dat je hebt geleerd van 2020, en dat je business nu op die situatie is voorbereid. En dat je dit keer in staat bent om omzet te blijven maken, hoe streng de maatregelen ook worden deze winter.

Bijvoorbeeld door een online expertise-product aan te bieden, dat mensen onder alle omstandigheden kunnen consumeren. Waardoor ze kunnen leren van alle kennis die jij de afgelopen tientallen jaren hebt opgedaan.

Ik ga ervan uit dat je doet als de bijen. Hard werken nu de goede tijden goed zijn, om safe te zijn in de slechte tijden.

Als je nog geen online product hebt, dan is dit het moment om het te maken. Zodat je het kunt lanceren als er een nieuw covidseizoen aanbreekt dat donker en koud is.

Om je daarbij te helpen, geef ik donderdag een online seminar. Dat gaat over het maken en lanceren van online trainingen. Over het vullen van je honingpotten, dus eigenlijk.

Mijn online seminar is gratis en heet ‘Hoe je online trainingen verkoopt in onbeperkte aantallen’. Je kunt er gratis bij zijn als je donderdag tijd vrijmaakt van 10 tot 12 uur.

Zoem naar deze pagina en meld je even aan:

www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-hoe-je-trainingen-verkoopt-in-onbeperkte-aantallen

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail