Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Hoe David Ogilvy briljant een stukje zeep positioneerde


Ken je Dove? Dat is dat zeepje dat is bekend is geworden omdat het de huid niet alleen schoonmaakt maar ook hydrateert.

Het is een product dat is gelanceerd door het reclamebureau van David Ogilvy, die ook wel the father of advertising wordt genoemd.

De headline van de advertentie waarmee Dove werd geïntroduceerd in de jaren ’50 was: “Dove creams your skin while you bathe”.

Deze headline was een fascinerend nieuw idee in de markt, dat zo spot on was dat het tot op de dag van vandaag gebruikt wordt om dit product te verkopen.

Ogilvy zei daarover:

“I could have positioned Dove as a detergent bar for men with dirty hands, but chose instead to position it as a toilet bar for women with dry skin. This is still working 25 years later.”

Sterker nog, Ogilvy is allang dood en Dove gebruikt dit kenmerk 64 jaar later nog steeds om zich te onderscheiden in een superverzadigde markt.

Dus je ziet hoe lang zo’n fascinerend nieuw idee kan blijven leven.

De formule voor een fascinerend nieuw idee is goud waard in je marketing, want die stelt je in staat om je klanten te emotioneren over nieuwe producten of diensten die je op de markt brengt.

Het bedenken van een fascinerend nieuw idee is een van de meestgezochte skills in de marketing- en reclamewereld. Want je kunt daarmee de wereld veranderen.

Daarom heb ik de formule voor je vastgelegd in een nieuwe masterclass. De Members van Het Lab krijgen komende maand een stappenplannetje waarmee je het equivalent van Dove kunt introduceren in jouw markt.

Je krijgt de formule voor een fascinerend nieuw idee toegestuurd als je Member wordt van Het Lab. De deadline is vanmiddag om 17.00 uur, want op dat moment sturen we de masterclass met daarin de formule naar de drukker. Daarna ben je definitief te laat.

Meld je nu aan als Member en kies voor Het Lab Fast Lane, want dan krijg je niet alleen de formule maar dan ga ik hem ook samen met jou toepassen in je eigen business:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Extreem eerlijk


Het reclamebureau van de Volkswagen Kever maakte eind jaren ’50 de slimme keuze om eerlijk te zijn. Extreem eerlijk.

Kijk maar eens naar deze advertentie uit de Think Small-campagne van VW uit die tijd

“[headline:] Presenting America’s slowest fastback:

There are some new cars around with very streamlined roofs. But they are not Volkswagens.

They are called fastbacks, and some of them are named after fish. You can tell them from Volkswagens because a VW won’t go over 72 mph. Even though the speedometer shows a wildly optimistic top speed of 90. So you can easily break almost any speed law in the country in a VW. And you can also cruise right past gas stations, repair shops and tire stores.

The VW engine may not be the fastest, but it’s among the most advanced. It’s made of magnesium alloy (one step better than aluminum). And is’t so well machined you may never add oil between changes.

The VW engine is cooled by air, so it can never freeze up or boil over. It won’t have anything to do with water. So we saw no reason to name it after a fish.”

Je zie hier dat ze het tegenovergestelde doen van wat je zou verwachten in een advertentie.

Ze hebben het namelijk over hoe langzaam kevers zijn: ze kunnen niet eens harder dan 72 mijl per uur. Als je dat zou zijn tegengekomen in je krant in de jaren 50-60, dan was dat compleet tegendraads. Dat móest je dus gewoon lezen.

Ze hebben je daarmee bij je kladden, en ze trekken je die advertentie in. Ze sleuren je naar binnen met een fascinerend nieuw idee.

Ze zeggen: dit is misschien niet de snelste auto, maar het is wel de meest geavanceerde, en je hebt niet al die nadelen die je met die snelle en grote bakken hebt. Je banden gaan veel langer mee, je hebt veel minder reparaties nodig, je hebt nooit problemen als het buiten heel heet of heel koud is, en hij verbruikt minder benzine.

Dat was het fascinerend nieuwe idee van de Volkswagen Kever, en dat is heel goed gedaan destijds. Ze hebben daarmee toen een nieuwe standaard neergezet. En de resultaten zijn bekend: tot op de dag van vandaag is het onooglijke Duitse autootje een van de bestverkochte automodellen aller tijden.

De formule voor een fascinerend nieuw idee is goud waard in je marketing, want die stelt je in staat om je klanten emotioneel te maken over nieuwe producten of diensten die jij op de markt brengt.

Het bedenken van een fascinerend nieuw idee is een van de meestgezochte skills in marketing. Want je kunt daarmee de wereld veranderen. Daarom heb ik die formule voor je vastgelegd in een nieuwe masterclass. De Members van Het Lab krijgen komende maand een stappenplannetje waarmee je het equivalent van de Volkswagen Kever kunt introduceren in jouw markt.

Je krijgt de formule voor een fascinerend nieuw idee in handen door maandag vóór 17.00 uur Member te zijn van Het Lab. Want op dat moment sturen we de masterclass met daarin de formule naar de drukker. Daarna ben je definitief te laat.

Meld je hier aan als Member en kies voor Het Lab Fast Lane, want dan krijg je niet alleen de formule maar dan ga ik die ook samen met jou toepassen in jouw eigen business:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Zo werd Hitler’s auto de bestverkochte auto ter wereld in de jaren ‘50


Het reclamebureau van Volkswagen zat eind jaren ’50 in een moeilijke situatie. Ze wilden namelijk meer auto’s verkopen in Amerika.

Auto’s in Amerika waren in die tijd fashion statements. Een auto was een soort testosteron-bom.

Je weet hoe die Amerikaanse sleeën er in de jaren ‘50 en ‘60 uit zagen: de markt was verzot op vinnen, veel chroom, banden met een witte zijkant: auto’s waren over the top stijliconen.

En daar kwam VW toen aan, met een autootje van niks: de Volkswagen Kever. Die kwam ook nog eens uit Duitsland, en was ontwikkeld in opdracht van Adolf Hitler himself.

Het reclamebureau had dus de schone taak een in potentie kansloos product te introduceren. Het resultaat is bekend: de VW Kever werd een van de bestverkochte auto’s aller tijden. Hoe heeft Volkswagen dat geflikt?

Het geheim van de campagne was het introduceren van een fascinerend nieuw idee. Het fascinerende nieuwe idee is een concept uit de reclamewereld. Het is de heilige graal van alle reclamejongens en -meisjes. Als je iets nieuws introduceert, dan wil je het presenteren als een nieuwe mogelijkheid waar mensen emotioneel over worden.

Een van de klassieke voorbeelden van een fascinerend nieuw idee is de ‘Think small’-campagne van Volkswagen van eind jaren ‘50.

Dit was de copy van een paginagrote advertentie in kranten waarop alleen maar een heel klein autootje te zien was op een verder lege pagina:

“Our little car isn’t so much of a novelty any more. A couple of dozen college kids don’t try to squeeze inside it. The guy at the gas station doesn’t ask where the gas goes. Nobody even stares at our shape.

In fact, some people who drive our little flivver don’t even think 32 miles to the gallon is going any great guns. Or using five pints of oil instead of five quarts. Or never needing anti-freeze. Or racking up 40,000 miles on a set of tires.

That’s because once you get used to some of our economies, you don’t even think about them any more. Except when you squeeze into a small parking spot. Or renew your small insurance. Or pay a small repair bill. Or trade in your old VW for a new one.

Think it over.”

Veel auto’s waren in Amerika niet alleen fashion statements in die tijd, maar ze waren ook berucht vanwege het benzine slurpen en de hoge kosten van onderhoud.

Met de introductie van de Volkswagen Kever werd daar een fascinerend nieuw idee tegenover gezet om de Amerikaanse consumenten te prikkelen: zou het niet slim zijn om een geinig klein autootje te hebben dat langer mee gaat, meer mijlen aflegt op een gallon benzine, en zelden naar de garage hoeft? De Volkswagen Kever werd een hit.

Het hebben van een formule voor een fascinerend nieuw idee is goud waard in je marketing, want die stelt je in staat om je klanten emotioneel te maken over nieuwe producten of diensten die jij op de markt brengt.

Het bedenken van een fascinerend nieuw idee is een van de meestgezochte skills in marketing. En daarom heb ik die formule voor je vastgelegd in een nieuwe masterclass. De Members van Het Lab krijgen komende maand een stappenplannetje waarmee je het equivalent van de Volkswagen Kever kunt introduceren in jouw markt.

De enige manier om de formule in handen te krijgen, is door uiterlijk komende maandag om 17 uur Member te zijn van Het Lab. Want op dat moment sturen we de masterclass met daarin de formule naar de drukker. Daarna ben je voorgoed te laat.

Meld je hier aan als nieuwe Member – kies voor Het Lab Fast Lane, want dan krijg je niet alleen de formule maar dan ga ik die ook samen met jou toepassen in jouw eigen business:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Ben Tiggelaar interviewt Aartjan van Erkel over persoonlijke marketing


 

Op BNR Nieuwsradio werd ik door Ben Tiggelaar geïnterviewd over mijn boek Nummer 1, dat vorige week door Managementboek is uitgeroepen tot bestverkochte boek van de eerste helft van 2022. Bestel het hier als je een page-turner zoekt voor op vakantie: https://nummer1.online/

In het voorgesprek bleek Ben al sinds zijn 18e jaar supergeïnteresseerd te zijn in copywriting en als ik me goed herinner zelfs een tijdje als copywriter gewerkt te hebben.

Door het grote aantal dieptevragen dat hij stelde, liepen we flink uit de tijd bij het radio-interview. Hij besloot daarom de extended version van ons gesprek integraal te gebruiken voor een aflevering van zijn podcast.

Die kun je hier beluisteren, of zoek De Ben Tiggelaar Podcast in je podcast-app. De titel van de aflevering is Persoonlijke marketing: zo word je nummer 1.

On the air hadden we het onder andere over:

  • De rol van angst in marketing
  • Hoe je voortdurend leuke persoonlijke verhaaltjes vindt om te vertellen als je een mailing gaat schrijven of voorbeelden wilt geven tijdens een keynote of een dagvoorzitterschap
  • Hoe je het onderbewuste aan het werk zet bij het bedenken van onderwerpen voor je nieuwsbrief
  • Interessant zijn is een hygiënische voorwaarde om klanten te krijgen. Maar wat is de overtreffende trap van interessant zijn?
  • Het verschil tussen Discovery Channel en Netflix: waarom er nauwelijks binge-watchers van documentaires zijn
  • Hoe je oudste vrienden en vriendinnen je kunnen helpen bij je marketing

Enjoy!

Aartjan van Erkel

Ik wil met je de koffer in


Ga je binnenkort op vakantie, dan zou ik alleen maar een trolley meenemen. Op Schiphol maar even geen koffer inchecken, anders zit je misschien de hele vakantie zonder onderbroeken 🙂

Van die stapel boeken die mee moest op vakantie kan er dan waarschijnlijk nog maar 1 mee in dat kleine rolkoffertje.

Zelf kom ik op vakantie altijd alleen maar toe aan leuke boeken. Heel vreemd 🙂

Wat tattegaat zit je goed als je ‘Nummer 1’ in je rolkoffer stopt, zeggen deze lezers op Managementboek .nl:

“Wat een heerlijk boek!! Meteen zin om toe te passen.” – Marina Morks

“Dikke vette aanrader! In dit boek is Aartjan extreem vrij en geverig. Ik pas het ook toe in mijn politiek incorrecte mails en het werkt als een TGV-trein.” – Bodo Agterhof

“Dit boek over marketing is een feestje om te lezen vanwege het enorm hoge entertainment-gehalte. Aartjan van Erkel is een geboren verhalenverteller die de lezer op humoristische wijze meeneemt in tal van leerzame anekdotes en metaforen” – Anneke van der Kuip

Ik wens je alvast een mooie vakantie en misschien spreek ik je dus wel als je aan het zwembad ligt 😉 Dit is de link om Nummer 1 nog snel in huis te halen:

https://nummer1.online/

Aartjan van Erkel

P.S.

Nummer 1 is vorige week door Managementboek trouwens uitgeroepen tot zomer-bestseller van 2022: bestverkochte boek in de periode januari t/m juni.

Is jouw marketing vriendschappelijk?


Er is een grote schoonmaak bezig: turncoaches worden ontslagen, zwarte piet krijgt andere schmink, vieze mannen bij talentenjachten gaan in therapie, tegen handtastelijke collega’s wordt aangifte gedaan en racistische agenten komen voor de rechter.

En ook op privacygebied pikken we geen bullshidt meer. Wie voelt zich nog goed bij de vieze zaakjes van Facebook? Wie wil er dat zijn privégegevens verkocht worden aan de hoogste bieder als een psychologisch dataprofiel? Wie wil er over het hele web heen gepixeld en achtervolgd worden?

De samenleving is woke as f#ck en dat heeft gevolgen voor je marketing. Google Analytics wordt misschien wel verboden door de Autoriteit Persoonsgegevens, en misschien wil je als ondernemer ook liever niet meer afhankelijk zijn van algoritmes.

Pik jij het bijvoorbeeld nog als je tonnen uitgeeft aan zoekmachine-optimalisatie, daardoor op de eerste pagina van Google rankt, en tóch minder traffic op je website krijgt? Dat komt door die fijne nieuwe featured snippets in het algoritme van Google, waardoor vragen beantwoord worden op de zoekresultatenpagina zodat mensen niet meer doorklikken naar je website. Daarmee stimuleert Google kliks op Adwords-advertenties.

Als je minder afhankelijk wilt zijn van het Facebook advertentieprogramma, de socials en het Google-algoritme, dan is het tijd om lekker normaal te gaan doen in je marketing.

Mensen pikken het in het echte leven ook niet als jij ze stalkt of onder druk zet. Gedraag je in plaats daarvan liever als een goede vriend. Iemand die regelmatig bij ze incheckt, interesse toont, geinige berichten stuurt, en altijd een leuk voorstel heeft om samen wat te gaan doen. Chill out.

Als je een vriendschappelijke relatie hebt met je klanten, dan hou je ze niet alleen veel langer bij je maar ze gaan jouw naam ook vaker noemen bij hun vrienden.

Vriendschappelijke marketing kan voor een groot deel algoritme-vrij. Daar heb je helemaal geen manipulatieve bedrijven uit Amerika voor nodig.

Het enige wat je hoeft te doen is vaak interessante berichten sturen die mensen graag openen, lezen en inkoppen.

Hoe je vriendschappelijke marketing doet, lees je in mijn boek ‘Nummer 1 – Zo word je de bekendste naam in je markt en krijg je klanten voor het leven’. Ik geef je mijn formules om mensen te fascineren en over jou te laten praten, die gebruikt worden door de succesvolste schrijvers uit de wereldliteratuur, cartoon-tekenaars met miljoenen militante fans, makers van box office-succesfilms uit Hollywood en bingewaardige series, en door wereldreligies met miljarden gelovigen.

Nummer 1 is deze week uitgeroepen tot zomer-bestseller van 2022 door Managementboek. Het is een fun read voor op vakantie, bestel hem op https://nummer1.online/

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

PS

Je krijgt er gratis het audioboek ter waarde van €20 bij dat ik voor je heb ingesproken.

Nummer 1 bestverkochte boek zomer 2022


Boven mijn hoofd zit een grote trilspin. Terwijl ik dit schrijf probeert hij ondersteboven over het plafond te lopen.

Dat lukt niet erg, want hij valt steeds naar beneden. Richting waar mijn hoofd zit. Hij blijft gelukking wel aan zijn draad hangen.

Dan geeft hij het plafondwandelen op, en ik zeg ‘hij’ want hij doet me aan Tom Cruise denken in Mission: Impossible. Hij komt nu namelijk als een abseiler heel snel naar beneden zakken en ik maak me uit de voeten voordat hij in mijn haar zit.

Ik zat glazig naar die Pholcus Phalangioides te kijken, want het was een kort nachie. Mijn pubers kwamen heu-heu-heul laat terug van een feest en daarna heb ik niet meer geslapen. En gisteren is het een enerverende feestelijke dag geweest met taart en confetti.

’s Morgens werd er namelijk onverwacht een grote regenboogtaart bezorgd en een feestpakket, met de felicitaties van Managementboek. Het blijkt dat Nummer 1 in de eerste 6 maanden van dit jaar het bestverkochte boek is geweest.

Het is uitgeroepen tot de zomer-bestseller van 2022.

Ik heb vandaag mensen uitgenodigd om die taart op te krijgen, en ik nodig jou uit om Nummer 1 ook in huis te halen als je dat nog niet had gedaan.

Volgens de lezers is het een prima boekie voor in de koffer op vakantie. Het is al gesignaleerd op verschillende kokend hete stranden langs de Middellandse Zee.

Een van de redenen dat het goed verkoopt, zijn denk ik de extreme bonussen die je in het boek aantreft als je het koopt:

  • Gratis audioboek, voorgelezen door mijzelf. Kun je lezen met je ogen dicht.
  • Epic E-mail Formule
  • 100 onderwerpen voor epic e-mails
  • 50 elementen voor een onvergetelijk marketingpersonage
  • Samenvattende checklist van elk hoofdstuk

Dankjewel als je Nummer 1 al had gekocht, you’re awesome! Zo niet, dan is dit de link:

https://www.managementboek.nl/boek/9789089656124/nummer-1-aartjan-van-erkel

Ciao,

Aartjan van Erkel

Zou je de kop van je klant er wel af willen trekken?


De meest bevrijdende filmpjes om naar te kijken vind ik op dit moment ‘ASMR cracks’.

Daarin zie je chiropractors in hun behandelkamer die een duchtige snok aan het hoofd van een patiënt geven, waarna je een luid gekraak hoort.

Ze gebruiken een speciale microfoon om het loskomen van de vastzittende nekwervels op te nemen. Buitengewoon bevredigend om naar te luisteren als je zelf ook regelmatig vast zit in je nek en schouders, zoals ik.

Maarre, heb jij soms ook klanten van wie je de kop er wel af zou willen trekken?

Die zo onbeschoft zijn als het achtereind van een varken?

Een trainer die in zijn groepen van dat soort klanten kreeg, voelde zich na een trainingsdag alsof hij door een bus was overreden.

Dat komt: hij kreeg die klanten binnen doordat hij adverteerde met AdWords. En dat leverde nou niet echt de fine fleur van internet op, zummemaarzeggen.

Deze trainer, een Lab Member genaamd Bodo Agterhof, besloot het daarom helemaal anders aan te gaan pakken. En in plaats van alle gratis content die hij weggaf alleen nog maar betaalde freebies op zijn website te zetten.

Betaalde freebies, klinkt dat niet vreemd? Scherp van je! Ja, is inderdaad vreemd. En toch is de wereld van Bodo erdoor veranderd.

Hij vertelt erover in de nieuwste masterclass voor de Members van Het Lab, en laat zijn geheimen zien voor het converteren van websitebezoekers naar de aankoop van een ‘freebie’ voor een paar euro, waarna hij ze eerst een trainingsdag verkoopt en vervolgens een halfjaarprogramma van een paar duizend euro.

Zijn conversie percentages zijn achterlijk hoog sinds hij besloot: No more mister nice guy, en alle klanten van wie hij het hoofd wel op een schaaltje had willen zien voortaan te weren uit zijn groepen en volledig te stoppen met gratis content.

Vandaag is de deadline om de masterclass in handen te krijgen om de formules van Bodo te leren. Hij houdt niets achter en geeft je al zijn geheimen voor het maken van een simpele, betaalde freebie-funnel.

Dit is de link:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

See you inside,

Aartjan van Erkel

Verwen jij die kleine ettertjes van je?


Op deze klamme ochtend las ik op Reddit deze ‘Shower Thought’, een helder ogenblik dat ene Rounder057 had gekregen tijdens het doezen. Hij schrijft:

“A lot of people that had to be raised by their grandparents were raised by the source of the problem”

Daar ging iemand anders nog eens een keertje overheen met deze levenswijsheid:

> “if you spoil your kids you will have to raise your grandchildren but if you raise your kids then you can spoil your grandchildren”

En inderdaad. Je moet die kleine ettertjes van je niet verwennen.

En dat kun je maar beter ook niet met je klanten doen. Tenminste, dat vindt een Member van Het Lab. Hij heet Bodo Agterhof, hij is loopbaantrainer en hij was klaar met de onbeschofte klanten die hij trok door in AdWords en op zijn website gratis freebies aan te bieden.

De e-books die ze konden downloaden op zijn website vulden dan wel de zaaltjes waarin hij een betaald loopbaan ‘boostcamp’ gaf, maar de klanten die hij over de vloer kreeg doordat ze de aanbieding hadden ingekopt die hij doet in zijn e-book waren onbeschoft. Na een trainingsdag voelde hij zich alsof hij ‘door een bus was overreden.’

Hij besloot om het helemaal anders te gaan doen. In de nieuwe masterclass van Het Lab die we maandag opsturen naar de Members, legt hij zijn ‘betaalde freebie-funnel’ uit.

Betaalde freebies zijn weggevers die vroeger gratis waren. Want op zijn websites staan nu geen gratis e-books meer om e-mailadressen binnen te hengelen, maar alleen nog maar e-books die een paar euro kosten.

Gratis weggevers in ruil voor optins kunnen nog steeds prima werken. In mijn business is het de manier waarop ik mijn beste klanten heb binnengekregen. En ik ben voorlopig niet van plan om daarmee te stoppen.

Maar het is niet per sé voor iedereen. En je zult moeten uitvogelen wat in jouw business en met jouw leukste klanten het beste werkt.

Als je net als Bodo niet blij bent met het volk dat binnenkomt doordat jij dingetjes gratis weggeeft, of je wilt een formule achter de hand hebben voor wanneer de tijd komt dat jouw gratis boekies niet meer werken, neem dan kennis van wat Bodo doet.

De formules voor de politiek incorrecte betaalde freebie-funnel deelt Bodo namelijk met vrije hand in de nieuwe masterclass die we maandag naar de Members van Het Lab sturen. Hij trekt de gordijnen weg en je mag precies weten wat hij doet. Hij laat zien hoe hij gratis e-books heeft vervangen door betaalde e-books, en hoe hij het flikt om laagdrempelige introductiedagen te organiseren over zijn loopbaanbegeleiding waarin hij vervolgens 75% van de deelnemers converteert naar een veel hoger geprijsd halfjaartraject.

De deadline nadert om de formules van Bodo nog toegestuurd te krijgen. Maandag sturen we hem naar de drukker, die hem een paar dagen in een envelop doet en opstuurt naar alle Members. Wil jij die envelop ook in de bus krijgen, zorg dan dat je vóór maandag 17.00 uur Member bent van Het Lab:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Aartjan van Erkel

Het graf gaapt, de tijd zoemt en nergens is redding


…sprak hoofdpersoon Frits van Egters in ‘De Avonden’.

De eerste keer dat ik het las, begreep ik niet waarom De Avonden wordt gezien als een klassieker. De wereld van Frits was die van de tikkende schoudermantelklok, de depressieve gevoelens en de gebreide spencer. Ik kwam er niet doorheen en ik was 16.

Een paar jaar later kocht ik als student een goedkope heruitgave en probeerde het nog eens. Nu kwam Reve wel binnen, en ik geloof niet dat ik daarna ooit nog zo hard heb gelachen bij het lezen van een Nederlandse roman.

Reve is de meester van de rake uitspraken – hij sprak ooit: “De anus is de artiesteningang van het menselijk lichaam” – en soms verzint hij zijn one-liners niet zelf maar herhaalt hij dingen van anderen.

Op een woensdagmiddag liep hij langs een portiek in de Ploegstraat – het was in de buurt van nummer 109 – en er heerste een herfstige, droge atmosfeer en een lauwe, onstuimige wind, door Reve het ‘weer van alle mensen’ genoemd.

Op dat moment hoorde hij een vrouw tegen een andere vrouw zeggen:

“Veel groente en weinig aardappelen, dat eet voor een man niet zo lekker.”

Niks meer aan doen. Die vrouw – ik stel me haar voor met een hoofddoek om en verstandige schoenen aan, want het was begin jaren ’60 – had natuurlijk gelijk. Het is zo’n uitspraak die je hoort en waarvan je met een schokje inziet dat je dat altijd al hebt geweten, zonder het te weten.

Die quote van Gerard Reve schiet me nog wel eens te binnen als ik in een restaurant zit te armpjeworstelen met een salade.

Een salade eet ook niet zo lekker.

Enniewees, daar mail ik je niet over, daar mail ik je niet over: ik wilde het met je hebben over gratis freebies. Je weet wel, van die weggevers op je website waar je e-mailadressen mee probeert te vangen voordat ze wegglippen.

Gratis e-books en andere dikke pdf’s, die eten voor je klanten ook niet zo lekker. PDF’s lezen rottig op het scherm en klanten zijn toch al lui als iets gratis is geweest, dus ze downloaden braaf jouw e-book en dat verstoft dan op hun C:-schijf tot het moment dat ze de map Downloads weer eens leegschudden in de Prullenbak.

Dagifniks, zeiden ze bij ons vroeger in Breda. Je hebt toch hun e-mailadres? Nou dan!

Klopt, tijger, klopt. Maar denk ook een stap verder. Hoe gedragen die klanten zich nadat ze jouw gratis dinges hebben opgevraagd? Hoor je nog weleens wat van ze? Geven ze geld uit?

Daar moet je ook naar kijken. Dat deed Bodo een tijdje geleden. Hij zag in zijn business dat hij niks had aan die gratis freebie-klanten. En ook niet aan mensen die via een klik op een Adwords-advertentie bij hem waren aangekomen.

Dat waren ‘quick hit and run’-klanten. Na een dag zulke klanten getraind te hebben – hij geeft loopbaantrainingen – voelde Bodo zich alsof hij door een bus was overreden. Ze leverden ook maar heel weinig omzet op.

Hij besloot te stoppen met freebies en met dat type klanten. Hij tuigde een betaalde freebie-funnel op en mailde mij enthousiast over de resultaten daarvan, want hij is een Member van Het Lab.

Ik vroeg hem om zijn resultaten en aanpak exclusief te delen met de andere Members van Het Lab, en hij stemde toe.

De formules voor de politiek incorrecte betaalde freebie-funnel deelt Bodo met vrije hand in de nieuwe masterclass van volgende maand. Hij trekt de gordijnen weg en je mag precies weten wat hij doet. Hij laat onder andere zien hoe hij gratis e-books heeft vervangen door betaalde e-books, en hoe hij het flikt om laagdrempelige introductiedagen te organiseren over zijn loopbaanbegeleiding, waarin hij vervolgens 75% van de deelnemers converteert naar een veel hoger geprijsd halfjaarprogramma.

De deadline nadert om de formules van Bodo nog toegestuurd te krijgen via tante Pos. Dat gaat alleen gebeuren als je voor maandag 17.00 uur Member bent van Het Lab. En dat word je via deze pagina:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Je strenge, liefhebbende meester,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030 - 6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: