Je hebt een etentje bij iemand thuis en zit aan een tafel met vrolijke gezichten.
Het is een uur of 11 ’s avonds. Jullie zitten aan het laatste glaasje dessertwijn voordat iedereen naar huis gaat: een Royal Oporto Colheita. Godendrank uit Portugal.
Bij het afscheid nemen trek je in de hal je jas aan. Je ziet jezelf in de spiegel naast de kapstok.
O fak, er zit iets groens tussen je tanden! Snel haal je met je nagel het vieze groene dingetje weg tussen je voortanden.
En dan komt de schrik binnen:
Het enige groene wat je de hele avond hebt gegeten was een spinaziesalade. De eerste gang om 7 uur, toen iedereen net was gaan zitten.
Het is nu eind van de avond en je hebt dus uren zitten kletsen en lachen terwijl niemand heeft gezegd dat er een groene ketser tussen je tanden zat.
Je kijkt opeens heel anders terug op de avond.
Zo’n genante situatie heeft veel overeenkomsten met je leven als ondernemer.
Het equivalent van het groene dingetje tussen je tanden is de manier waarop jij uitlegt wat je doet.
Veel ondernemers zeggen jarenlang iets dat mensen eigenlijk vrij onduidelijk vinden. Maar niemand zegt het. Of niemand is geïnteresseerd genoeg om even die feedback te geven.
Ik kom vaak ondernemers tegen die al prima omzetten draaien, maar toch een van deze 3 groene dingetjes tussen hun tanden hebben:
Op hun website staat iets wat iedere concurrent ook kan zeggen. Je logo kan dus zonder problemen verwisseld worden met het logo van een ander bedrijf.
Het is een beetje onduidelijk wat je precies doet. Jij denkt dat het duidelijk is, alleen je bezoekers snappen het niet.
Er staat iets dat geen recht doet aan jou. Je bent een vakidioot en je klanten zijn lyrisch, maar je website vertelt niet hoe uniek je bent.
In mijn ervaring is de kans minstens 80% dat jouw boodschap door een van die dingen ontoegankelijk is voor het grote publiek.
Vage marketing stoot net zo hard af als praten met klanten terwijl er een stronk spinazie tussen je tanden zit. De beste klanten die je eigenlijk wilt aantrekken steken daardoor nooit hun hand op. Je hoort ze niet.
Als je zulke klanten tóch krijgt, is dat meestal via anderen die aan hun vrienden hebben verteld hoe steengoed je bent.
Je krijgt dus klanten door wat anderen zeggen, niet door wat jij zelf zegt.
Vanaf januari ga ik ondernemers zoals jij intensief begeleiden in een klein groepje – ik noem ze sleeping giants:
Je maakt minimaal een ton omzet per jaar
Je omzet is al jaren een beetje hetzelfde
Je bent retegoed in je vak en je klanten zijn lyrisch
Je doet nog maar weinig aan marketing, of je groeit niet meer met je huidige marketing
Als jij een sleeping giant bent en ik spreek je over je business, dan voel ik dat ik AAN ga. Omdat ik zie hoe hard je kan gaan als je de marketing in één keer goed zou aanpakken.
Daarom wil ik even met je in gesprek komen.
Als je meedoet aan mijn groepje dan geven we in 6 maanden je marketing een complete make-over, zodat veel meer klanten zien wat je superpowers zijn.
Denk je dat je een sleeping giant bent en wil je dat ik je wat informatie stuur, stuur me dan even een berichtje.
Aartjan van Erkel