Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Door haar natte haar keek ze me glimlachend aan met lichtblauwe ogen


Er werd aangebeld en ik deed open. Voor de deur stond een knappe blonde studente.

Het was een regenachtige avond in november. Door haar natte haar keek ze me glimlachend aan met lichtblauwe ogen.

Ze had een klembord in haar hand. Ze begon een verhaal te vertellen over kinderarbeid.

Toen ik de deur weer dichtdeed, had ik mijn handtekening onder een machtiging gezet voor maandelijkse afschrijving.

Vlak voordat de deur dichtging, kwam de collega van de knappe studente aanlopen.

Vierkante schouders, vierkante kaak. Een mooiboy.

Het voelde niet helemaal lekker. Ik was zojuist ingepakt door colporterende fotomodellen in opdracht van een goed doel. En ik was er met open ogen ingetrapt.

Het voelde een beetje plat. Als een trucje.

Dat had ik ook toen er op een andere avond weer een ander goed doel aanbelde: een frisse jongeman in een rood jekkie.

“Als het goed is ben ik hier op nummer 218, klopt dat?”

“Bent u de bewoner?”

Beginnen met 2 vragen waarop je zeker weet dat je klant ja gaat zeggen.

Overbodige vragen. Het bordje met mijn huisnummer hing naast de deurbel waar hij op had gedrukt, en ik had zojuist de deur voor hem opengedraaid met de sleutel.

De beruchte ja-reeks. Als je die zo opzichtig toepast is het ook een trucje. Plat.

Geen wonder dat sommige ondernemers bang zijn om verkoperig over te komen.

Als zelfs de goede doelen platte trucjes gebruiken om donateurs binnen te harken.

Blijkbaar is het geen probleem meer om technieken te gebruiken waardoor klanten zich achteraf een beetje vies voelen.

De reden dat klanten zich vies voelen, is vooral doordat ze in de gaten hebben dat iemand wat aan ze verkocht heeft.

Dat vindt bijna niemand leuk.

Maar wat veel mensen wél leuk vinden, is kopen.

Ze gaan dolgraag shoppen. Kopen vinden we heerlijk, soms op het genante af.

Dus als je ondernemer bent, zorg dan dat klanten nooit het gevoel krijgen dat je iets aan ze verkoopt. Bijvoorbeeld op je website.

Maar zorg dat ze bij jou zin krijgen om te kopen.

Er zijn overtuigingstechnieken die werken op 99% van de websites, en die voor klanten goed voelen.

Waardoor je ze op een ethische, normale manier beïnvloedt.

Want je helpt ze om een beslissing te nemen, en het gaat er niet alleen maar om dat jij scoort.

Donderdagochtend ga ik 7 van zukke overtuigingstechnieken uitleggen in een online seminar.

Ik laat je 7 manieren zien om je klanten in de buying mood te krijgen. Zonder platte colportage-trucjes te gebruiken.

Zodat ze in de toekomst graag bij je terugkomen, voor nog meer business.

Je kunt gratis naar mijn online seminar kijken als je donderdag tijd vrijmaakt van 10 tot 12 uur en je van tevoren aanmeldt via deze link: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg

Aartjan van Erkel

Dikke gast


Ondernemers beginnen soms te blazen als ik met ze praat.

Als ik zeg dat ze bij mij betere copywriters worden.

Dan zie ik hun wangen opbollen. Pffff, zuchten ze.

“O, maar ik was op school slecht in Nederlands”, zeggen ze dan.

“O, maar ik ben dyslectisch.”

“O, maar ik kan niet schrijven. Ik ben een bèta”.

Tegen zuchtende ondernemers vertel ik altijd dit verhaaltje:

Stel je voor dat je op een bospad aan het wandelen bent. En opeens hoor je in de bosjes een wild gekraak.

Wat komt daar aan? Een hongerige beer, net ontwaakt uit zijn winterslaap. Hij struint door het bos, op zoek naar zijn lunch.

Dan ziet hij jou.

Jij denkt op dat moment misschien: Shidt, ik moet harder rennen dan die beer. Anders loopt het slecht met me af.

Maar dat hoeft helemaal niet. Je hoeft alleen maar harder te rennen dan die dikke gast met wie je op dat bospad loopt.

Die dikke gast, dat is je grootste concurrent.

Zo werkt het met copywriting ook. Het is heel handig als je goed bent in copywriting als je ondernemer bent.

Want copywriting is gewoon verkopen met je toetsenbord.

Maar je hoeft er geen meester in te worden. Net zo min als je een marathonloper hoeft te zijn om te ontkomen aan een hongerige beer.

Je hoeft alleen maar iets beter te zijn dan je grootste concurrent.

En je concurrent, dat is echt geen marathonloper.

Die schrijft echt geen overtuigende copy. Want de marketing van de meeste bedrijven is naatje. Ook van bedrijven in jouw markt.

Voor ondernemers die iets beter willen worden in copywriting, geef ik aanstaande donderdag een online seminar.

Daarin geef ik ze 7 overtuigingstechnieken waardoor klanten ja zeggen.

Het zijn simpele technieken om je website overtuigender te maken.

Door iets kleins te veranderen aan de tekst op je pagina.

Het seminar is gratis en je kunt je hier aanmelden als je donderdag tijd vrij maakt van 10 tot 12 uur: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg

Aartjan van Erkel

Twee keynote-tips voor de zaterdag


Twee keynote-tips voor de zaterdag:

(1) Woensdag spreek ik op het Social Media Ondernemer Congres.

Maar ik ga het natuurlijk niet hebben over social media.

Mijn keynote-in-labjas gaat over de Epic E-mail Copywriting Formule. Die heb ik ook een keer uitgelegd aan de Members van Het Lab, en woensdag doe ik dat nog eens dunnetjes over op het SMO Congres.

De 500 fysieke tickets zijn uitverkocht, maar je kunt er nog wel online bij zijn.

Je krijgt trouwens 20 piek korting met mijn persoonlijke kortingscode SMOC20-Aartjan, ga naar https://socialmediaondernemer.nl/smoc20-virtueel

(2) Een paar weken later sta ik op Het Online Copy Festival 2020, georganiseerd door de frisse jonge copywriter Willy Bakker. Tickets hier: https://willyswereld.nl/hetonlinecopyfestival

Wie weet spreek ik je op een van beide events, of op alletwee.

Goed weekend.

Aartjan van Erkel

Slalomfietsers


In de Tour de France was er gisteren 1 renner die kilometers verder fietste dan de rest.

Niet omdat hij een verkeerde afslag nam op een rotonde.

Maar omdat hij aan het spelen was.

Daar leek het nog het meeste op.

Je hebt ook weleens als kind op een tweerichtings fietspad gefietst. En dan ging je slalommen om de strepen midden op de weg.

Zo fietste Pello Bilbao gisteren in etappe nummer 18.

Dat viel op doordat hij in het zicht van de camera het peloton aanvoerde op jacht naar de kopgroep.

Dat kan hij wel, als tijdritkampioen van Spanje.

Hij gaf er een duchtige snok aan.

Slalommend alsof hij stoned was. Echt even terugkijken, je weet niet wat je ziet.

Enniewees, als je het Tourpeloton kan aantrekken dan ga je blijkbaar hard.

Ook al krijg je een hoop kritiek over de manier waarop je het doet.

Hij deed me meteen denken aan strondteigenwijze ondernemers.

Die ook uitgegniffeld worden door mensen in hun omgeving omdat ze niet begrepen worden.

Maar die ondernemers snappen wat de rest van de wereld niet snapt: dat ze die eigenwijsheid keihard nodig hebben in hun markt.

Want dat is hun manier om harder te gaan dan de rest.

Daarom ga ik volgende week samen met jou naar je website kijken.

Ik denk namelijk dat jij ook ijzerenheinig je eigen gang gaat. Dat je een eigen stijl hebt die anderen niet begrijpen.

Behalve je klanten. Die gaan er juist heel goed op.

Maar ik denk óók, dat je op je website tóch overkomt als een gebakken eenheidsworst.

Dat die website van jou niks bijzonders is.

Ik denk dat je klanten daar veel te weinig meekrijgen hoe eigenwijs jij bent. Klopt dat?

Fiets je op je website keurig rechtdoor?

Als jij ook het gevoel hebt dat je website saai is, dan heb ik iets voor je.

Volgende week donderdag geef ik namelijk een online seminar waarin ik je 7 manieren geef om je website overtuigender te maken.

Dat webinar heet ‘7 overtuigingstechnieken waardoor klanten JA zeggen’.

Je kunt gratis kijken naar deze training voor slalomfietsers door je hier aan te melden: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-7-tech_reg

Ik wens je een mooi weekend.

Aartjan van Erkel

Bestseller-training start zometeen: 10u scherp


Breakie breakie.

Ik trek zometeen de deur achter me dicht en ga op weg naar kantoor. Daar ga ik mijn Bestseller-training geven van 10 tot 12.

Je krijgt een lading tips en anekdotes over het schrijven van een business-boek.

Dus een zakelijk boek om je naam definitief te vestigen als autoriteit in jouw markt.

Het is een webinar waarin je ziet:

  • Hoe jouw boek opvalt tussen de 5.100 zakelijke boeken die ieder jaar verschijnen
  • Hoe je voorkomt dat het schrijven jaren duurt. Het kan in een paar weken.
  • Hoe je nooit meer last hebt van een writer’s block
  • Waarom veel auteurs een boek schrijven dat niemand interesseert
  • Een simpele eigenschap van bijna alle bestsellers
  • De 7 bestseller-killers: zzzzo moet het dus niet!
  • Waar het echte geld zit als je zakelijke non-fictie publiceert

Je mag gratis bij de Bestseller-training zijn mits je ondernemer bent en serieus van plan bent om een bestseller uit te brengen.

Dit is de link om te kijken: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Tot zometeen,

Aartjan van Erkel

Mag jij de koffer in met je lezers?


In november komt hij als het goed is uit: de nieuwe film over de geheim agent met de getuite lippen.

De duckface in tuxedo.

De nieuwe James Blond, ik kijk er handenwrijvend naar uit.

In No Time To Die wordt 007 voor de laatste keer gespeeld door Daniel Craig.

Toen een interviewster hem in een tv-interview 3x vroeg om dat ding met zijn lippen te doen waarmee hij altijd op promofoto’s voor de Bond-films staat, verliet hij naar verluidt vloekend het pand.

Ligt blijkbaar gevoelig.

Toen iemand me laatst wees op zijn lippen, kon ik het niet meer NIET zien.

Het is een van de dingen waardoor Craig onvergetelijk is geworden als Bond.

Dat is net als met het schrijven van een boek: je hebt iets nodig waardoor mensen het niet meer NIET kunnen onthouden.

En dan graag iets dat dieper gaat dan een duckface.

Bij een boek is dat: een one-liner.

Een zinnetje – meestal is het de ondertitel van je boek – waardoor ze automatisch op de Bestel-knop klikken.

Dat zinnetje moet niet alleen nieuwsgierigmakend zijn.

De lat ligt hoger. Lezers moeten namelijk VOORPRET krijgen.

Door die paar woorden gaan ze in hun handen wrijven.

Zet daar dus niet iets cryptisch. Niet iets geestigs dat alleen jij snapt.

Maar iets waardoor je lezers gekneukeld worden.

Waardoor je de koffer met ze in mag. Dus waardoor jij als enige zakelijke boek de rolkoffer in gaat, mee op vakantie.

Samen met verders alleen maar Nicci Frenches en Dan Browns voor op het strand.

Hoe je dat voor elkaar krijgt, leg ik morgenochtend uit aan een paar honderd ondernemers.

Want van 10 tot 12 geef ik een bestseller-training: een lading tips en anekdotes over het schrijven van een zakelijke bestseller.

Het is een online sessie waarin je ziet:

  • Hoe je voorkomt dat een boek schrijven jaren duurt. Het kan in een paar weken.
  • Hoe je nooit meer last hebt van een writer’s block
  • Welke vernoikeratieve denkfout auteurs maken, waardoor ze een boek schrijven dat niemand interesseert
  • Hoe jouw boek opvalt tussen de 5.100 zakelijke boeken die elk jaar verschijnen
  • Een simpele eigenschap die bijna alle bestsellers hebben
  • De 7 bestseller-killers: zo moet het dus niet!
  • Waar het echte geld zit als je een zakelijk boek uitbrengt

Je mag daar gratis bij zijn. Mits je voldoet aan 2 voorwaarden: je bent ondernemer en je bent serieus van plan om een bestseller uit te brengen.

Dit is de aanmeldlink: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Wie weet tot morgen.

Aartjan van Erkel

Doe nou eens rustig aan, expert


Op YouTube staat een schattig filmpje van een Brit die 1.000 km door Nederland heeft gefietst.

Voor een of andere charity.

Hij vindt Nederland een fietsparadijs.

Want in Engeland heb je cyclists. Dat zijn andere beesten.

Cyclists dragen fluoriserende jekkies en harde helmen.

Fietsers dragen schoolkleren of werkkleren.

Cyclists worden door motorists gezien als mensen met een hobby. Die moeten oprotten als ze gestresst naar het werk rijden en de stad sogges vol staat met foeterende auto’s.

Fietsers worden in het verkeer anders behandeld.

En daar zit hem meteen het verschil.

En het is de reden dat Nederland een wielerwalhalla is.

Het is de reden dat fietsers hier geen helm dragen, dat 27% van al het verkeer in de stad uit fietsers bestaat en dat 49% van de kinderen op de fiets naar school gaat.

De reden daarvoor zijn niet alleen de fietspaden, fietsstoplichten en fietsrotondes.

De simpele reden is vooral deze:

Nederlandse automobilisten zijn zelf ook fietsers.

Ze weten hoe het is om vloekend door een plotselinge regenbui te fietsen en met een natte bril even een rood stoplichtje over te slaan.

Ze anticiperen op je gedrag.

Even opschakelen: een automobilist kun je vergelijken met de auteur van een zakelijk boek.

Want auteurs van een bestseller anticiperen ook op het gedrag van hun lezers.

De meeste gewone auteurs doen dat niet.

Die behandelen hun lezers als hun gelijken.

Die schrijven een boek voor iemand als hunzallef.

En je lezers lijken misschien best wel heul veel op jou, behalve met één ding:

Ze weten bijna niks van jouw expertise.

Behandel je lezers dus niet als experts, krotenkoker. De expert, dat was jij, weet je nog?

Je lezers zijn beginners. Of hooguit gevorderden. Maar ze zijn jou niet.

Ze willen best graag wat leren, maar doe het effe rustig aan.

Prop niet 20 jaar ervaring en vakkennis in dat boek.

Maak niet de fout om je kraan van kennis volledig open te draaien.

Weet je hoe dat voelt als je zoiets leest?

Als een slokje water drinken uit een brandslang.

Schrijf liever een onderhoudend boek met een aantal interessante inzichten.

Entertain en demonstreer. Vertel verhalen en geef voorbeelden.

Je rijdt in een cabrio, dakkie open, zonnetje schijnt. Ga max 30 kilometer per uur.

En stop vaak voor een pauze. Ga vaak picknicken en koffie drinken met je lezers onderweg.

Anticipeer. Harder kunnen ze helemaal niet. Willen ze helemaal niet.

Het is ook veel relaxter om zo’n boek te schrijven. Je hoeft echt niet het ultieme telefoonboek over jouw vakgebied te schrijven.

Dat is zelfs dodelijk als je wilt dat het een populaire bestseller wordt.

Meer tips voor het uitbrengen van een kaskraker geef ik donderdag in mijn bestseller-training.

Je kunt daar gratis bij zijn als je een ondernemer bent en serieuze plannen hebt om een zakelijk boek te schrijven.

Spring in het zadel en rij naar de aanmeldpagina: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Spreek je donderdag.

Aartjan van Erkel

Lezers van je boek willen een theaterzaal, geen vergaderzaal


In de zondagochtend tv-show van Voetbal International op YouTube was gisteren Jordy Zuidam te gast.

Good old Kees Jansma probeerde een uur lang leuke kwootjes uit de technisch directeur van FC Utrecht te trekken.

Nou is Zuidam goed in het ophalen van transfervrije topspelers die een krasje hebben opgelopen.

Zodat we er in de Galgenwaard nog een paar jaar lol van hebben.

Maar waar hij niezo goed in is, dat is geïnterviewd worden.

Hij is een herkenbaar voorbeeld van een introvert die weet dat hij niet ad rem is.

En daarom in live interviews 2 paardenmiddelen gebruikt om niet in verlegenheid te komen.

Een pokerface en voorgeknauwde antwoorden.

Ik heb hem een uur lang alleen maar dingen zien zeggen die ik de afgelopen weken al in andere interviews had gehoord.

In exact dezelfde woorden ook. Gekmakend.

Een skoepje over een nieuwe speler die gaat tekenen zat er al helemaal niet in.

Zuidam stond met zijn volle gewicht op de rem.

Als je bedenktijd nodig hebt voordat je een goed verhaal vertelt, dan zijn live interviews door journalisten waarschijnlijk niet je favoriete podium.

En dan is er een ander podium dat juist een warm badje voor je is.

Waar je volledige controle hebt, niet van achteren getekkeld wordt en zo veel spreektijd krijgt als je wilt.

En dat is een boek schrijven.

Maarrrr. Maak dan niet de fout om in je boek ook je pokerface op te zetten.

Want een boek is als een zaal waarin je mensen uitnodigt om naar een monoloog te komen luisteren.

Geen suffe zaal in een zakenhotel met thermoskannen lauwe koffie en een flipover, grote smurf.

Maar een theaterzaal. Met dimlicht, pluche en een geparfumeerd publiek.

Een publiek dat zin heeft in een leuke voorstelling.

Ook als je een zakelijk boek schrijft.

Ook dan zitten ze liever in een theaterzaal dan in een vergaderzaal.

Je lezers hopen op verhalen. Verrassingen.

ENTERTAINMENT.

Wees als auteur dus geen zunige technocraat. En verschuil je niet achter een pokerface.

Wees een entertainer, circusdirecteur of querulant.

In jouw theater willen ze de volledige jij.

Zet jezelf AAN in je boek.

Haal het doek maar op, doe het licht maar aan. En start de show.

Ga niet de shidt uit je lezers staan teachen. Je boek is geen frikkin Death By Powerpoint.

Als je tips wilt om zaal na zaal na zaal uit te verkopen en van je boek een bestseller te maken, kijk dan donderdag naar mijn bestseller-training.

Die zend ik online uit van 10 tot 12 als een webinar.

Je kunt daar gratis bij zijn onder 2 voorwaarden.

Je bent serieus van plan om een zakelijke bestseller te schrijven.

En je bent bereid om je publiek te entertainen.

Klik alleen in die 2 gevallen op de link om je aan te melden: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Goeie week!

Aartjan van Erkel

Plekje


Je staat in de kroeg met je lief.

De barman zet de eerste borrel neer op de bar. Jullie tikken de glazen in de lucht tegen elkaar en glimlachen.

De eerste slok gaat naar binnen en terwijl je slikt, kijkt je lief naar je hals.

Raakt je even aan daar.

Kijkt dan verbaasd.

“Hè? Daar zit een moedervlek!

Die zat er eerst niet.”

De verbaasde blik wordt een bezorgde blik.

“Je was in de vakantie ook goed verbrand die ene keer. Ik zou daar even naar laten kijken. Iemand op mijn werk had dat laatst ook en die moest hem laten weghalen.”

Je glimlach verdwijnt en je heft het glas nog een keer in de lucht.

“Hee, doe eens even gezellig. Ik zit vol met moedervlekken. Vroeger noemden ze me altijd stracciatella. Er kan er echt nog wel eentje bij.”

Je denkt er niet meer over na, totdat je een paar weken later bij de huisarts zit voor iets anders.

Terwijl ze haar stetoscoop in doet en dichterbij rolt op haar bureaustoel, wijst je huisarts opeens naar je hals.

“Ik ga eerst even naar dat plekje kijken. Dat ziet er verdacht uit. Hoe lang heb je die moedervlek al?”

Ze pakt uit haar bureaula een klein lampje waarmee ze op je moedervlek schijnt.

Je vertelt dat je lief heeft gezegd dat hij er eerst nog niet zat.

De huisarts typt een verwijsbrief op haar laptop en zegt terwijl ze de telefoonhoorn oppakt:

“Ik bel meteen even met het diaconessenhuis. Dat vlekje is geen normale moedervlek. Je moet daar vandaag nog mee naar de dermatoloog.

Ik vraag of je er straks even tussendoor kunt op de poli. Ben je met de auto? Rij maar meteen even naar het ziekenhuis.

Als je afspraken hebt vanochtend, dan kun je die misschien beter afzeggen want ik denk dat ze een biopt willen doen.”

Je slikt een paar keer en je hoort niet wat ze verder tegen je zegt.

Deze keer maak je geen grapjes over stracciatella.

Je loopt naar je auto. Je appt een paar mensen dat er iets tussen is gekomen en dat je de afspraak wilt verzetten.

Als je op de Power-knop drukt om de auto te starten, zie je dat je vinger trilt.

Twee keer dezelfde boodschap. Twee keer dezelfde moedervlek. Jij bent niet veranderd.

Alleen de afzender is veranderd.

Als je lief het zegt, dan proost je met je biertje.

Als je arts het zegt, dan laat je alles uit je handen vallen.

Je lieft stelt iets voor.

Je arts SCHRIJFT iets voor.

Neem dit ook mee naar je eigen bedrijf.

Zien klanten jou als de expert die iets voorstelt?

Of ben jij de expert die iets voorschrijft?

Als je merkt dat klanten je adviezen niet opvolgen, verhoog dan je expertstatus.

Want als ze niet doen wat jij adviseert, dan verandert er niks voor ze.

De patiënten genezen pas als je jouw adviezen zien als voorschriften. Doctor’s orders. 

Een van de snelste manieren om te worden gezien als een diepexpert, is een boek schrijven.

Het is net zoiets als een witte jas aantrekken als je een ziekenhuis inloopt. Opeens kijkt iedereen heel anders naar je.

Hoe je die witte jas aantrekt in jouw markt, leg ik volgende week uit in een gratis bestseller-training.

Het wordt een online sessie van 2 uur waarin ik je de geheimen vertel van het bereiken van de nummer 1 positie op de bestsellerlijsten.

Meld je alleen aan als je een zakelijk boek wilt uitbrengen en serieus van plan bent om daar een bestseller van te maken.

Dit is de link: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Aartjan van Erkel

4 soorten extreme marketing


Dit jaar ben ik geïnterviewd door 5 podcasters. En er staan nog 2 andere interviews in mijn agenda.

Meestal zijn het superblitse shows met jingles, artwork en een slimme host.

High-end microfoons en opname-apparatuur. Soms lopen er voor YouTube een paar GoPro’s of andere camera’s mee.

De host heeft overal aan gedacht.

Behalve aan één ding.

Bijna zonder uitzondering vergeten podcasters iets te doen wat ik veel ondernemers zie vergeten die aan extreme marketing doen.

Waarom is podcasten extreme marketing? Omdat je er extreem mee opvalt.

Het is trouwens ook extreem veel werk. Maar dat geeft niet, want de ondernemer vindt het extreem leuk om te doen.

Het ding dat podcasters meestal vergeten in hun enthousiasme is: geld verdienen aan hun luisteraars.

Dat komt doordat hun podcast niet gekoppeld is aan hun back end.

Daarmee bedoel ik niet hun welgevormde achterwerk. Met back end bedoel ik de trainingen, diensten of producten met een hoge marge die je kunt verkopen aan de leads die je binnenhaalt met die extreme marketing die zo kostbaar is om te maken.

Zodat je de investering tig keer terugverdient.

De podcast is de dure voorkant van je bedrijf, die alleen maar geld kost.

De back end is de lucratieve achterkant van je bedrijf, waar het geld rinkelt dankzij de leads die aan de voorkant binnenkomen.

Next level daarbij is om je back end zo uitgebreid te maken dat je aan je podcast klanten voor het leven overhoudt. Doordat ze steeds weer nieuwe dingen bij je kopen.

De meeste podcasters vergeten je te vragen om je contactgegevens in hun intro, outro, shownotes of commercial breaks.

Ik heb een donkerpaars vermoeden dat ze dat niet zo chic vinden om te doen.

Ze zien hun podcast als relatie opbouwen. Ze hoeven niet zo nodig te scoren.

Ze denken: Als luisteraars een volgende stap willen zetten, dan weten ze me te vinden.

Ze noemen even hun bedrijfsnaam of hun website en that’s it.

Wat ze daarmee doen is: de bal bij de klant leggen.

Ze gooien de voetbal hun kant op, draaien zich om en lopen weg. Kijk maar wat je ermee doet!

Ze vergeten dat klanten het lekkerder vinden als jij de bal op de stip legt, ze aanwijst (hee jij, met je blauwe t-shirt!), keihard op je scheidsrechtersfluitje blaast en dan naar het doel wijst.

Maak knetterduidelijk wat de bedoeling is.

Als je hun e-mailadres wilt, ZEG dan dat je hun frikkin e-mailadres wilt. Bied ze een feestelijk cadeau aan. Iets dat te maken heeft met het onderwerp van je podcast en dat extreem waardevol voor ze is.

Waarom zou je anders al die moeite doen voor het maken van die briljante podcast? Ik ken ondernemers die meer dan honderd afleveringen hebben gemaakt zonder ooit expliciet om de contactgegevens van luisteraars te vragen.

Dat zijn honderd gemiste kansen om geld aan die show te verdienen. MAAL het aantal luisteraars per aflevering.

Er zijn ondernemerspodcasts in Nederland met honderdduizenden luisteraars. Als je daar toch alleen al aan denkt!

Misschien heb jij geen podcast, maar doe je andere extreme marketing.

Bijvoorbeeld vloggen, gratis events organiseren of een boek schrijven.

Dat is ook extreem. Kost je extreem veel tijd, is extreem leuk om te doen, en je valt ermee op.

Maar als je niet uitkijkt, wordt dat project de allerduurste hobby die je ooit hebt gehad.

Duurder dan je badkuip laten vollopen met champagne en sigaren aansteken met honderd euro-biljetten.

Want als je geen contactgegevens oogst, en geen back end van betaalde trainingen of diensten koppelt aan je extreme marketing, dan is je podcast, je vlog, je event of je boek een bleeder voor je bedrijf.

Zelf heb ik gekozen voor boeken als extreme marketing.

En nadat ik bij mijn eerste boek de fout had gemaakt om geen back end te hebben van hooggeprijsde trainingen die ik kon verkopen aan mijn lezers, heb ik dat bij het tweede boek rechtgezet.

In dat tweede boek staan trouwens ook 16 redenen voor lezers om hun e-mailadres aan me te geven. En de beste klanten blijven daarna jarenlang op mijn mailinglijst staan.

Misschien heb jij ook zin om een boek uit te brengen. Of om NOG een boek uit te brengen.

Dan nodig ik je uit om volgende week te kijken naar mijn bestseller-training.

Daarin geef ik een aantal tips om je boek op nummer 1 te krijgen. En ik vertel het bloederige verhaal van een aantal lessen die ik heb geleerd.

Wil je liever vloggen of podcasten, prima. Kijk dan niet volgende week donderdag.

Ben je meer van de boeken, dan is dit de link: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-bestseller_reg

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly