Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

ChatGPT gebruiken voor je copywriting, een copywriter inhuren of zelf doen?


Een van de meestgestelde vragen over ChatGPT en AI is hoe ze gebruikt kunnen worden voor copywriting.

Want scholieren schrijven er al kunstmatige werkstukken en beschouwingen mee zonder dat leraren het opmerken. De socials staan vol met OMG’s en ‘Are you seeing this?!’ en tekstschrijvers en copywriters beginnen een beetje naar muskus te ruiken onder hun oksels.

De meeste professionele schrijvers in Nederland en België hebben daar ook reden toe. Want een groot deel van de teksten die in opdracht geschreven worden zijn basisteksten die binnenkort waarschijnlijk ook wel door een hele slimme robot bedacht kunnen worden.

Het is niet voor niks dat een van de meestgehoorde klachten onder ondernemers is dat ze geen echte goeie copywriters kunnen vinden. Dat komt door het lage niveau en de luiheid van een groot deel van die beroepsgroep. Als je iemand inhuurt is die met een beetje geluk nog net in staat om een heldere tekst te schrijven die de basisinformatie over je bedrijf communiceert. ‘Heldere teksten’ is ook een van de meestgebruikte unique selling points die tekstschrijvers noemen als ze zichzelf aanprijzen op hun website.

Maar zoek je iemand die klanten emotioneel kan maken met copy, die entertainment in copywriting kan stoppen, die klanten hun pinpas laat trekken, die ze charmeert tot op het bot met jouw unieke personality? Veel succes.

De overeenkomst tussen een ingehuurde copywriter, een AI-tool en een siliconen seckspop is dat het op het eerste oog misschien nog wel wat lijkt, maar niet in de buurt komt van the real thing.

Tenminste, als je copy wilt waar personality in zit. Zoek je basistekstjes zoals bijvoorbeeld op de websites van de meeste Nederlandse bedrijven staan? Laat ze dan gerust door een bot schrijven. Ik heb jaren geleden geleden gewerkt op webredacties van banken en verzekeraars waar een deel van de aanwezige ‘copywriters’ basisniveau teksten schreven over standaardproducten zoals bijvoorbeeld reisverzekeringen, en waar de opdrachtgever genoegen nam met de allervermoeidste cliché-zinnetjes, zoals ‘Kies eenvoudig welke reisverzekering bij u past’ en ‘U kunt straks zorgeloos genieten van uw reis’. In 2023 wordt dat niveau trouwens nog steeds geaccepteerd, want ik heb die twee zinnetjes zojuist gecopy-paste van de website van een van de grootste banken van het land.

Maar wil je teksten waarmee je een persoonlijke connectie maakt die klanten voelen in hun hartsjie? Gebruik dan niet de diensten van een ingehuurde tekstschrijver of een geprogrammeerde AI-bot. Want die kunnen nog zo helder schrijven of nog zo’n grote dataset op hun supercomputer hebben staan, maar ze hebben geen toegang tot jouw geheugen, je persoonlijkheid of je marketing-personage. Ze zijn bijvoorbeeld onmachtig om persoonlijke e-mails of stories te schrijven over gebeurtenissen die jij vroeger hebt meegemaakt, bijvoorbeeld hoe de jamkoekjes smaakten die je oma altijd bakte, of hoe het was om voor het eerst een zeelt te vangen in het modderige riviertje waar je als jochie vroeger ging vissen met je beste vriendje van de lagere school.

De standaardteksten en de brave marketing waar de meeste bedrijven genoegen mee nemen en waardoor klanten geeuwend afhaken, zullen waarschijnlijk straks geschreven worden door AI. Ik verwacht dat echt persoonlijke copywriting die je content verslavend maakt, die mensen emotioneert en die van klanten volgelingen maakt, nooit gefaked kan worden door computers of derden en ik adviseer je dus om zelf te leren hoe je die schrijft.

Vind je het handig om daarvoor een een hele lading tips te krijgen en wil je weleens wat goede voorbeelden zien van personality in marketing, lees dan mijn boek Nummer 1. Je bestelt het via https://www.nummer1.online en je krijgt er gratis het audioboek bij cadeau dat ik voor je heb ingesproken.

Enjoy,

Aartjan van Erkel

De gevaren van neuspeuteren


Stuff You Should Know is een podcast waarin twee geinige hosts genaamd Josh en Chuck een halfuurtje keuvelen over hoe iets werkt. Er zijn bijvoorbeeld afleveringen over parfum, fried chicken, clowns, en de gevaren van neuspeuteren.

Het platform waarop zij hun show publiceren heeft nu iets nieuws: Ad Builder. Een handige dienst om snel een podcastcommercial te maken. Je beantwoordt op een website wat vragen over je business, en daarna wordt er gratis een commercial over je bedrijf gemaakt en ingesproken door een professionele voice-over acteur.

Je commercial wordt dan toegevoegd aan zo veel podcasts en streams als jij wilt. Je geeft zelf een budget op. Van een paar tientjes tot een paar duizend euro. In een app op je telefoon kun je zien hoeveel mensen je advertentie hebben gehoord.

Geld uitgeven extreem makkelijk maken voor adverteerders. Het is hetzelfde principe als waar Google Ads en Facebook Ads mee groot zijn geworden. Adverteren op radio en tv was altijd lastig en extreem duur, en daarom trokken kleine bedrijven en masse naar adverteren via internet toen Google en Facebook dat mogelijk maakten. Want dat was veel makkelijk en veel goedkoper. Daardoor werd er vorig jaar voor 112 miljard dollar geadverteerd op Facebook, en voor 168 miljard op Google.

Waar online advertentieplatforms handig gebruik van maken is dat veel ondernemers van toeten nog blazen weten over goede marketing. De deuren staan wijd open voor iedere ondernemer die bereid is om advertenties te plaatsen die ze snel uit hun dikke duim zuigen en met één klik live kunnen zetten. Daardoor is online advertising meestal van bedroevend lage kwaliteit en vooral ultrawinstgevend voor de platforms, en niet voor de meeste gebruikers.

Nou wordt het karretje van Google en vooral Facebook wel behoorlijk in de poep gereden op 1 januari 2024. Want volgend jaar treedt een nieuw pakket Europese wetten in werking die cookies in browsers in de meeste gevallen illegaal maken. Daardoor worden lucratieve vormen van online marketing zoals conversie-optimalisatie van websites door AB-testen, retargeting van advertenties op internet, en ‘lookalike’-doelgroepen aanmaken voor Facebook-advertenties zo goed als onmogelijk.

Het is dus niet voor niks dat er nieuwe moneysuck-platforms ontstaan zoals die Ad Builder voor podcasts. Want ondernemers zonder verstand van marketing zullen op zoek gaan naar platforms waar veel geld uitgeven aan het plaatsen van slechte advertenties net zo makkelijk was als vroeger op Facebook en Google.

Heb ik alleen maar hel en verdoemenis voor je vandaag? Neen. Want ondernemers die wél verstand hebben van marketing zoals jij, hebben in de gaten hoe je de wedstrijd wint van je domme concurrenten.

Niet door te shoppen voor andere media waar je goedkoop kunt adverteren, maar door je eigen media te creëren die geen geld slurpen maar waar je altijd je eigen publiek bereikt zonder moeite en zonder advertentiebudgetten. En niet door zo veel mogelijk mensen te bereiken met lage kwaliteit marketing, maar door een veel kleiner aantal perfecte klanten te bereiken met hoge kwaliteit marketing.

Kap met met maken van matige advertenties. Stop met het sturen van saaie nieuwsbrieven. Maak marketingberichten die je klanten opvreten maar die je concurrenten niet durven te sturen. Charmeer je klanten tot op het bot door meer personality in je copywriting te leggen. Creëer een sterrenstatus in je markt met een minimaal marketingbudget. Word onafhankelijk van grote advertentieplatforms en become your own man or woman.

De formules daarvoor – en nog tientallen andere – vind je in mijn boek Nummer 1 dat door Managementboek is uitgeroepen tot bestverkochte boek van 2022. Bestel het via https://www.nummer1.online en krijg als cadeau gratis het audioboek erbij.

Succes,

Aartjan van Erkel

Als het je niet bevalt, dan sodemieter je maar op


Claudia de Breij deed de meestbekeken oudjaarsconference van 2022 in een rood ‘Elvispak’ gemaakt door een Nederlandse couturier.

Over onze minister-president doet ze deze observatie in haar voorstelling:

‘Mark Rutte doet mij altijd denken aan zo’n lachende purser, als je in het vliegtuig zit. Zo’n purser die door het gangpad loopt, met iedereen een praatje maakt: “Hee hai, hee. Gaaf joh, leuk!” En als je dan aan de stewardess vraagt: Goh, die purser, dat die zo de tijd neemt voor iedereen. Is die man daar niet veel te druk voor? Dat zij dan zegt: “Purser? Nee joh, da’s de piloot!” Huh? Maar wie zit er dan in de cockpit?’

Ze werd uitgebreid geinterviewd over de oudejaarsconference door de Volkskrant, en in dat stuk bekent ze een fan te zijn van zangeres en actrice Barbra Streisand. Waar ze volgens mij een lookalike van is, al zegt ze dat er zelf niet bij.

De Breij was ooit bij show van haar in New York, waar Streisand vanuit de zaal door een man werd aangevallen vanwege haar ‘Democratische praatjes’. Dit was de reactie van Barbra: ‘If you don’t like it, shut the fuck up, you get your money back.’

Wie het niet bevalt, sodemietert maar op. Een stellingname waarvan sommigen zouden zeggen: je moet je nooit zo hard opstellen. Als artiest ben je ondernemer en het is jouw werk om zo veel mogelijk mensen te entertainen. Daardoor word je populair.

Maar allemansvrienden zijn deep down geen slimme ondernemers, maar bangeriken. Pleasers. Die ook een beetje een hekel aan zichzelf hebben omdat ze niet wat meer zijn zoals Barbra Streisand.

Populariteit komt juist als je mensen wegjaagt die niet je beste publiek zijn. Door niet bang te zijn om ze te schofferen en door niet te luisteren naar hun geklaag maar ze gewoon hun geld terug te geven.

Wat denk je dat de rest van de zaal vond van Barbra nadat ze tegen die protesterende man had gezegd dat hij zijn beck moest houden? Die zaten de rest van de avond zo’n beetje bij haar op schoot. Claudia de Breij heeft het er tientallen jaren later nóg over.

Ben je een allemansvriend, kijk dan eens met een koele, harde blik naar je klanten. Wie zijn je beste klanten, en van wie zou je eigenlijk afscheid moeten nemen? Spreek je in je marketing uit op een manier waardoor je beste klanten bij je op schoot komen zitten van genot. Terwijl de rest van de wereld – die toch nooit klant zou worden – er schande van spreekt. Hoe meer weerstand je oproept buiten je beste klantenkring, hoe beter.

In hoofdstuk 7 van mijn boek Nummer 1 laat ik je zien hoe je klanten nee laat zeggen. Je bevrijdt jezelf van ontevreden klanten, klagers en zeikerds door wegjaagmarketing te doen. Ik geef je 4 formules om alleen nog de lucratiefste klanten aan te trekken en de rest van de wereld af te stoten.

Persoonlijk vind ik Barbra Streisand een schreeuwzangeres – net zoals Celine Dion – en ik kan die vrouwen niet aanhoren, maar iedere ondernemer kan een lesje leren van haar wegjaagmarketing. Be like Barbra. Of lees mijn boek:

https://www.nummer1.online

Een mooie week gewenst,

Aartjan van Erkel

Je marketing mag wel wat minder serieus, hoor


Een astronaut van de Apollo 11-missie staat op de maan. In zijn handen een trotse vlaggestok met daaraan de stars and stripes van de USA.

Hij brengt zijn armen omhoog en prikt met kracht de vlaggestok in de grond. Waarop achter hem plotseling een 3 meter hoog maanmonster oprijst uit een maangrot, woedend brult, de astronaut beetpakt en in tweeën scheurt.

Het monster verplettert een andere astronaut met 1 vuistslag. Roerloos blijft hij op de grond liggen, het vizier van zijn ruimtevaardershelm aan scherven.

De camera zoomt uit. Achter een groot rotsblok staat een derde astronaut. Zijn borstkas beweegt snel op en neer. Het monster kan hem niet zien, snuift nog eens en begint dan dreunend terug te lopen naar zijn grot. Op dat moment klinkt er een scheetje. Het monster staat stil en draait zijn hoofd om naar het rotsblok waarachter de arme astronaut staat.

In beeld verschijnt een blik witte bonen in tomatensaus van het merk Haynes. Met daarbij de slogan:

‘Not for astronauts.’

Dit is een van de famous funny commercials die je kunt vinden op YouTube.

En wat een bonenfabrikant kan, dat kan jij ook. Namelijk je marketing eindelijk eens wat minder serieus maken.

Je bent waarschijnlijk nogal van de inhoud. En dan ga je al snel goeie informatie geven in je mailingen en artikelen.

Maar je hebt waarschijnlijk de meeste lol in je werk op de momentem dat je ontspant. En ontspannen, dat kan ook gewoon in je contentmarketing.

Volgende week geef ik daar een online seminar over: ‘Easy money met entertaining e-mails’.

Het wordt leuk, en ik laat je zien:

  • Hoe je entertainment gebruikt in e-mails, waardoor klanten zich bescheuren, gaan knikken met hun hoofd, of moeten slikken
  • Hoe je zelden nog afmeldingen krijgt voor marketingmails – je klanten bedanken je zelfs
  • Hoe je een golf nieuwe klanten aantrekt door iets te verspreiden op internet waar ze verslaafd aan zijn
  • Hoe ik met 10 e-mails in één week 81.000 euro verdiende
  • Hoe je 3 keer zo snel nieuwsbrieven schrijft die klanten ook nog eens 3 keer zo vaak lezen

Het is op woensdag 14 december van 10 tot 12 uur. Meld je gratis aan via deze link: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbg-easy-money-met-entertaining-emails-aanmelden

Spreek je daar,

Aartjan van Erkel

Nummer 1 uitgeroepen tot bestverkochte managementboek vh jaar


Vandaag heeft Managementboek .nl zijn traditionele eindejaarslijstje bekendgemaakt: de Top 10 van het jaar. Mijn boek Nummer 1 blijkt het bestverkochte boek van 2022 te zijn.

Lekker hoor!! :-)))

Ik heb hier met mijn team kneiterend hard aan gewerkt en we zijn hasseke blij met dit resultaat. Daarom heb ik iets leuks voor je bedacht:

Ik organiseer in samenwerking met Managementboek en mijn uitgeverij Van Duuren Management een mini-workshop ‘Stop met teachen, begin met teasen’.

Daarin leer ik je om e-mailnieuwsbrieven te schrijven die je concurrenten niet durven te sturen maar die je klanten lezen om te scheuren.

Ik laat je 1 formule uit het boek LIVE toepassen: je gaat zelf een e-mail schrijven voor je klanten en ik geef live feedback op verschillende deelnemers. Misschien dus ook wel op jouw mail.

Normaal geef ik alléén feedback aan deelnemers aan mijn betaalde training, maar omdat ik iets te vieren heb kun jij nu gratis aan deze sessie meedoen. Dit is een eenmalige online workshop die je e-mailmarketing voor altijd verandert.

Je kunt kiezen uit 2 tijdstippen, de eerste is morgenmiddag om 15.30 uur. Reserveer hier je plek:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/nummer-1-bestverkocht-2022-gratis-miniworkshop/

Spreek je daar,

Aartjan van Erkel

Wat gekookte andijvie te maken heeft met steengoed schrijven


Als er een boek is dat je niet kon wegleggen en je bent geïnteresseerd in schrijven, lees dat boek dan meteen nog een keer. De tweede keer word je minder meegesleept door het verhaal, en daardoor zie je beter wat de schrijver heeft gedaan om jou in de ban van het boek te krijgen.

Een van de dingen die je altijd vindt in steengoeie romans, zijn superconcrete details.

Stel bijvoorbeeld dat jij in je contentmarketing teruggaat naar je kindertijd. Je vertelt wat je vroeger het allersmerigste vond om te eten. Je moest van je moeder je bordje leegeten, maar dat lukte niet omdat je ervan ging kokken.

De meeste amateurschrijvers zouden dan zoiets schrijven als: “Ik lustte vroeger geen gekookte andijvie. Dat vond ik echt goor als kind”.

Ze denken dan dat ze superconcrete details hebben gegeven. Want ze hebben toch precies gezegd wat ze niet lustten? Ze hebben niet geschreven: “Ik lustte geen andijvie”, nee ze zijn concreter geweest: “Ik lustte geen gekookte andijvie”. Superconcreet toch?

Ze krijgen punten voor het proberen, maar heb jij als lezer gevoeld hoe goor ze die gekookte andijvie vonden? Ben je een beetje teruggedeinsd? Kreeg je een herinnering aan het eten waar jij zelf van kokhalsde? Waarschijnlijk niet, en dat komt doordat ze vergeten zijn om hun zintuigen te beschrijven.

Ze hadden bijvoorbeeld kunnen schrijven: “Als ik vroeger gekookte andijvie kreeg opgeschept, dan kneep mijn keel zich dicht en kwam mijn maag een beetje omhoog. Ik was verder geen moeilijke eter, maar gekookte andijvie smaakte voor mij als bittere, warme snot.”

Sorry voor het vieze verhaaltje. Even om je het verschil te laten voelen hoe superconcrete details binnenkomen als de schrijver zijn zintuigen beschrijft.

Jonathan Tropper is mijn nieuwe favoriete romanschrijver, en een van de dingen die zijn boeken steengoed maken is precies dat. Ik citeer een fragment uit een van zijn ontroerende en hilarische ‘dude lit’-romans, getiteld ‘This is where I leave you’:

“Phillip, my baby brother, who used to climb into bed with me, smelling of lavender baby shampoo, and press his smooth, rounded cheek against mine, gently pulling at my arm hairs as I told him stories.”

Als je haar op je armen hebt, dan voel je nu mee met de hoofdpersoon. Omdat je ook hebt meegemaakt dat je neefje, nichtje of je eigen kind tegen je aangeknuffeld zat en aan je armhaartjes trok.

Dat is de reden dat zintuiglijke details snoeihard binnenkomen bij je lezer. Superconcrete beschrijvingen van een gevoel zijn voor je hersenen bijna hetzelfde als de fysieke ervaring. Maak daar gebruik van als je bijvoorbeeld nieuwsbrieven schrijft voor je klanten. En geniet ervan, want dit is superleuk om mee te spelen.

Nog meer tips voor betere e-mailnieuwsbrieven geef ik volgende week in een gratis online seminar: ‘Easy money met entertaining e-mails’. Ik laat onder andere zien hoe je e-mails schrijft waardoor klanten zich bescheuren, druk gaan knikken met hun hoofd, of moeten slikken.

Het is woensdag 14 december van 10 tot 12 uur en je kijkt via je laptop. Reserveer hier je plek: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbg-easy-money-met-entertaining-emails-aanmelden/

Kun je niet op dat tijdstip, meld je dan toch aan want ik stuur je een aantal tips uit het seminar achteraf ook gratis per post toe.

Aartjan van Erkel

 

 

Dutch disease bestaat niet meer


Twee weken geleden stond ik in een zaal van TivoliVredenburg naar Tim Knol en zijn band te luisteren.

Tussen de nummers door kletste hij met zijn publiek. Hij staat bekend als singer-songwriter, maar dat moet eigenlijk singer-songwriter-beroepsouwehoer zijn. Optredens van Tim voelen als een bijeenkomst van vrienden.

Hij vertelde dat corona iets heeft veranderd in het Nederlandse clubcircuit. Voordat het virus uitbrak, heerste daar nog een andere ziekte: the Dutch disease. De typisch Nederlandse gewoonte om keihard door concerten heen te lullen.

Artiesten werden behandeld als achtergrondmuziek. Rustige nummers werden bijna overstemd door het geklets van de zaal. Tim Knol vertelde dat hij soms letterlijke gesprekken over Feyenoord kon verstaan terwijl hij aan het zingen was. Praten met vrienden werd blijkbaar belangrijker gevonden dan aandacht geven aan de band.

Sinds corona is Nederland plotseling genezen van the Dutch disease, vertelde Tim. Alsof we na al dat thuiszitten meer waardering hebben voor de ervaring van een live concert, en de artiesten meer respecteren. Hij geniet van de aandacht die hij krijgt sinds hij weer is gaan optreden en bedankte ons.

Laat klanten in je business ook genieten van jouw aandacht. Ze willen zich belangrijk voelen, en dat doe je door goed te blijven opvolgen nadat ze een koopsignaal hebben afgegeven.

Veel ondernemers laten een klant in de steek als die niet direct ja zegt. Klanten die nee zeggen of twijfelen krijgen weinig aandacht meer.

Terwijl is aangetoond dat veel mensen die een koopsignaal afgeven binnen 12 tot 18 maanden converteren tot een klant, als je maar zou blijven opvolgen.

Er is een aanpak in 5 stappen waardoor je alle klanten die serieus de intentie hebben om te investeren of te kopen, eruit vist. Die 5 stappen zorgen ervoor dat je ontdekt wat ze precies nodig hebben om ja te kunnen zeggen.

De aanpak om klanten die nee hebben gezegd alsnog binnen te halen, stuur ik vanmiddag naar de drukker. De masterclass die ik daarover heb gemaakt valt daarna op de mat bij de Members van Het Lab.

De deadline om de 5 stappen voor het converteren van ongeconverteerde leads in je bezit te krijgen, is vanmiddag om 17.00 uur. Ik laat straks nog even een luchtalarm afgaan, zodat je niet vergeet om je membership op tijd te starten. Doe het anders nu meteen even: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Spreek je in Het Lab,

Aartjan van Erkel

Honderden klanten willen door jou geholpen worden, maar je negeert ze


Stel dat je een bedrijf had met een showroom. Je zit met je team het grootste deel van de dag naar een lege showroom te staren. Je hoopt dat de bel rinkelt en er klanten binnenlopen, maar het blijft nogal stil.

Je mailt en je adverteert en je doet je social media, maar echt opschieten doet het niet.

Totdat je een keer naar het keukentje loopt om een koffie te halen, en voor de achterdeur van je bedrijf een heleboel mensen ziet staan.

Die staan op het dubbele glas te kloppen, maar je had ze niet gehoord. Er blijken honderden mensen met hun pinpas in de hand buiten staan te wachten tot jullie opendoen. Klanten die je niet had gezien en die dringend geholpen willen worden.

Zo is precies de situatie van de meeste ondernemers. Ze hebben tientallen, soms honderden ongeconverteerde leads in hun inbox of in hun telefoon. Die hebben ze op de verkeerde manier behandeld, waardoor het nooit wat is geworden met die klanten.

Ze denken dat die klanten zijn afgehaakt. Maar in werkelijkheid zijn die ondernemers zelf afgehaakt.

De klanten willen nog steeds geholpen worden, maar de ondernemers hebben ze te weinig aandacht gegeven.

Wil je de achterdeur in je bedrijf ontdekken waar klanten voor staan te dringen om door jou geholpen te worden?

Lees dan de masterclass die ik deze maand opstuur naar de Members van Het Lab. Daarin laat ik zien hoe je op 5 manieren ongeconverteerde leads opvolgt zodat de klanten die echt geïnteresseerd waren daadwerkelijk een investering bij je doen.

Denk niet te snel dat klanten zijn afgehaakt nadat ze een koopsignaal hebben afgegeven. Ze hebben destijds niet voor niks contact opgenomen, een offerte gevraagd of een mail gestuurd.

Geef je leads de aandacht die ze verdienen. Gebruik de 5 manieren die ik je volgende week stuur als je Member bent van Het Lab en verander een groot deel van je wachtende contacten alsnog in klanten. Dat kan zelfs als je al anderhalf jaar niks meer hebt laten horen.

Member worden en de masterclass in de bus krijgen? Dat doe je hier https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Alleen al door deze masterclass kun je tienduizenden euro’s omzet binnenhalen die je anders niet had gemaakt. Het enige wat je hoeft te doen is profiteren van de simpele formules die je krijgt. Laat me weten wat je doet.

Aartjan van Erkel

Pijn ame doos


Ik hou van mountainbiken over smalle MTB-routes, en van racefietsen door het Utrechtse landschap.

Het is alleen wel jammer dat mijn rug snel gaat protesteren tijdens het fietsen. En ik krijg er ook nogal pijn ame doos van.

Daarom heb ik ooit een mail gestuurd om een bikefitting aan te vragen bij een gespecialiseerd bedrijf dat fysio’s in dienst heeft die verstand hebben van fietsen, die je lichaam opmeten en je dan op een meetfiets zetten. Om erachter te komen hoe hoog je zadel en je stuur precies moeten, wat de afstand ertussen moet zijn, de hoek van je zadel, de lengte van je stuurcrankbracket, weet ik veel.

Daarna zouden ze aan mijn fiets sleutelen tot hij perfect voor me was, er een ander zadel op hebben gezet, en ik zou hebben gezeten als een koning. Zonder pijn aan mijnen toges.

De bikefitters mailden meteen terug en vroegen wat mijn telefoonnummer was, want dan zouden ze me bellen om de afspraak voor het opmeten te maken.

Ze belden me toen mijn telefoon uit stond. En ze spraken in dat ze nog wel zouden terugbellen. Daarna belden ze op een ongelegen moment. Ik nam niet op.

Daarna heb ik nooit meer van ze gehoord.

Ze hebben me pijlsnel losgelaten als klant, terwijl ik ze had gemaild dat ik een mountainbike, een racefiets en mijn dagelijkse fiets wilde laten fitten. Het ging om een aardig bedrag.

Twee keer voor niks bellen was blijkbaar genoeg om de moed op te geven. Ik ben daar nog steeds een beetje teleurgesteld over. En inmiddels zou ik liever met een ander bedrijf werken dan met deze ongeïnteresseerde club.

Als de bikefitters net zo lang waren blijven proberen totdat ik een afspraak had ingepland, hadden ze een leuke omzet gemaakt. Maar nu hebben ze nu een teleurgestelde klant die het verhaal ook nog doorvertelt aan anderen.

Wie weet hoeveel ongeconverteerde leads deze onhandige fietsnerds wel niet in hun inbox hebben staan. Als ik de eigenaar was van dat bedrijf zou ik mijn haren uit mijn hoofd trekken.

Klanten voelen zich daardoor niet serieus genomen, in de steek gelaten of teleurgesteld. En dit is het standaardgedrag van dienstverlenende bedrijven. Ze denken er niet eens over na. Is het een beetje lastig om een klant te pakken te krijgen, dan vergeten ze hem meteen weer.

Jij hoeft de stupiditeit van anderen niet te imiteren. Realiseer je dat klanten die nee zeggen of eventjes niet reageren, later alsnog ja hadden gezegd als jij had volgehouden.

Gedraag je als een ondernemer door ervan uit te gaan dat je die ja uiteindelijk gaat krijgen. Daar is alleen maar wat opvolging en geduld voor nodig.

In Het Lab laat ik de Members deze maand zien hoe je klanten die nee zeggen alsnog binnenhaalt. In een nieuwe masterclass geef ik ze daar 5 formules voor.

Zelfs als je er daar maar een paar van toepast, kun je voor tonnen aan business binnenhalen door je ongeconverteerde leads alsnog te converteren.

Het maandbedrag voor Het Lab is absurd laag voor de omzet die je maakt als je de formules toepast. Op deze aanmeldpagina vertellen andere Members hoe Het Lab hun business heeft getransformeerd: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Maandagmiddag om 17 uur sturen we de 5 formules naar de drukker. Meld je dus voor die tijd aan als je ze in de bus wilt krijgen. Klik anders meteen even op de link, nu je er toch aan denkt.

Aartjan van Erkel

Deze sociale blunder zou jij nooit maken


Het is een warme zomeravond. Je beste vrienden en hun aanhang zitten bij jou in de achtertuin te kletsen met een IPA of een prosecco in de hand, en jij loopt rond met een bruin leren schort voor omdat je de Big Green Egg hebt aangestoken.

Er ligt een rib eye van een kilo te sissen op het gietijzeren rooster, met een vleesthermometer erin. Je ziet op de app op je telefoon dat hij de juiste kerntemperatuur heeft bereikt. Je opent de klep van je groene ei, pakt met een grote vleestang de fantastisch ruikende homp vlees van Flintstone-afmetingen en legt hem op een houten plank naast de barbecue, en laat hem even rusten onder een zilverpapiertje.

Na een minuut of 5 scherp je het grootste koksmes dat je hebt tegen een aanzetstaal, en je begint plakjes te snijden van je perfect medium rare geroosterde rib eye.

Je brengt ieder van je gasten een bord met daarop een heerlijk stukje vleus. Als je aankomt bij de nieuwe vlam van een van je vrienden die vorig jaar gescheiden is, steekt ze glimlachend haar hand omhoog. “Nee, dank je. Ik ben vegan”.

Je verontschuldigt je en maakt de ronde af. Als iedereen zit te smakken en te koeren, ga je door met het snijden van de grote rib eye. Met de houten vleesplank in je hand maak je nog een keer de ronde en biedt iedereen nog een plak van het rode vlees aan. De nieuwe vriendin van je vriend steekt weer haar hand op, nu zonder te glimlachen. “Nee”. Je vriend kijkt je met opgetrokken wenkbrauwen aan.

Als je de laatste ronde doet en opnieuw de vegan een stuk vlees aanbiedt, staat ze op, maakt een ‘whatever’-gebaar, staat op en gaat naar de wc. Je vriend zegt nijdig: “Eeeh, ze is dus VEGAN! Kun je voor haar niet wat anders grillen?”

Deze sociale blunder zou je waarschijnlijk nooit maken. Mensen steeds opnieuw iets aanbieden waar ze helemaal geen behoefte aan hebben, leidt tot opgetrokken wenkbrauwen.

Maar ondernemers doen vaak niet anders. Ze blijven in hun sales altijd maar hetzelfde aanbod aan mensen doen, zonder ze ooit een alternatief aan te bieden als ze niet toehappen.

Dat is een van de verkoopkillers waardoor ondernemers een groot deel van hun leads meestal niet converteren. Ze krijgen mensen binnen die interesse hebben laten blijken, maar het lukt ze niet om van die mensen klanten te maken.

Om dat probleem voor eens en voor altijd op te lossen, heb ik een masterclass gemaakt over het binnenhalen van klanten nadat ze nee hebben gezegd. Je ziet daarin 5 manieren om geld te verdienen aan ongeconverteerde leads.

Als je er daar een paar van toepast, kun je voor tonnen aan business binnenhalen door je leads die niet reageren op je e-mails en voice mails alsnog te converteren.

Je krijgt 5 formules die iedereen kan toepassen, wat voor business je ook hebt.

De masterclass ‘Zo haal je klanten die nee hebben gezegd alsnog binnen’ gaat maandag om 17 uur naar de drukker, om te worden verstuurd naar alle Members van Het Lab. Wil jij hem ook in de bus krijgen, start dan voor die tijd je membership via deze pagina: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Smakelijk.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030 - 6048418 - E-mail

Top! Tnx man.

 

Zo regel je het:

1. Geef ons je JAWOORD in ons geliefde Slack.

2. Vermeld je keuze - alleen of samen.

3. Geven wij je verdere eh, instructies.

 

Zo simpel is het.

Makkelijker konden we het niet maken. En het wordt vanaf nu alleen nog maar leuker.

Helaas, Road Runner. Nog even geduld.

 

Deze button doet niet wat-ie belooft.

Slechts een salespagina-voor-de-vorm-dingetje.

 

Te doen: eerst alles doorlezen tot het helemaal hartstikke eind. Zeker van je zaak zijn en zo.

Klik maar ergens naast deze pop-up.

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: