Doorstaat je homepage de blinddoektest? – Homepage-schrijftip 2

Een bezoeker komt voor het allereerst op jouw website.
Snapt hij direct waar hij is terechtgekomen? Ook als hij toevallig op je site komt, en nog nooit van jullie heeft gehoord? Behandel bezoekers maar alsof ze een blinddoek omhebben en die afdoen op je homepage. Dat vinden ze fijn.

Lees hoe de Nederlandse spoorwegen, Bing en de FIFA in de fout gaan.
En: hoe zorg je dat jouw website de blinddoektest wél doorstaat?

Dit is artikel 2 in de serie: Hoe wordt je homepage onweerstaanbaar?

Bezoekers die voor het eerst op een website komen, proberen zich te oriënteren. Ze vragen zich af:

  • Wat is dit voor een website?
  • Welke organisatie zit erachter?
  • Is dit commercieel, overheid of non-profit?

Als dat niet direct duidelijk is, haken ze af.

Doe de blinddoektest

Stel dat jij voor het eerst op je eigen website komt. Je hebt nog nooit van je organisatie gehoord en bent zonder voorkennis op de website aangekomen! Is direct duidelijk waar je terechtgekomen bent?

Organisaties – vooral grote – denken vaak dat ze zó bekend zijn, dat toelichting overbodig is. Oei.

Verrassende missers

Toen de Nederlandse Spoorwegen haar huidige website maakte, besloot men om de woorden ‘Nederlandse Spoorwegen’ weg te laten op de homepage. De vergadering daarover met de webdesigners (met hippe bril en heftig haar) ging waarschijnlijk ongeveer zo:

“Jullie logo kent iedereen. Laten we daarom de website rustig houden en witruimte creëren. Er hoeft echt geen Nederlandse Spoorwegen bij te staan, duh! Less is more.”

Waarna iedereen knikte, en een slokje nam van zijn latte macchiato.

Resultaat is dat op de website van het Nederlandse spoorwegbedrijf:

  • De woorden ‘Nederlandse spoorwegen’ ontbreken
  • Het woord ‘trein’ maar één keer voorkomt (als je heel goed kijkt, en niet in de vaste navigatie)
  • Geen foto’s van treinen staan

Je ziet hier 1 van de 4 beelden die elkaar afwisselen op ns.nl. De andere zijn nauwelijks duidelijker.

Ns.nl zakt voor de blinddoektest.
Wat is dit voor site? Niet meteen duidelijk.

Oók verrassend: bij zoekmachine Bing staat nergens het woord ‘zoeken’ of ‘zoekmachine’. (Bedankt voor de tip Reinout.)

Bing is de zoekmachine van Microsoft.
Nergens staat ‘zoeken’ of ‘zoekmachine’.
Gezakt voor de blinddoektest!

Zo slaagt jouw homepage wél voor de blinddoektest

Simpele ingrepen die je homepage onweerstaanbaar duidelijk maken:

  • Zet een tagline bij je logo (je kernactiviteit in 2 of 3 woorden)
  • Zet je kernactiviteit óf het doel van de website in de paginakop op je homepage.
    Schrijf dus nooit welkom.
  • Simpele functionele foto’s

Schouten & Nelissen slaagt voor de blinddoektest, want de kernactiviteit staat in de paginakop op de homepage:

“Versterk jezelf met de beste trainingen, opleidingen, masters en coaching”

Aha, het gaat hier dus om trainingen, opleidingen, masters en coaching. Duidelijk.

Schouten & Nelissen slaagt voor de blinddoektest.
De kernactiviteit staat in de paginakop op de homepage.

Wat je precies doet kun je soms heel makkelijk verduidelijken met functionele foto’s of andere beelden:

  • Ben je een geotechnisch bedrijf dat de bodem onderzoekt met groot materieel? Zet op je homepage foto’s van vliegtuigen, schepen en boorinstallaties.
  • Verkoop je autoverzekeringen? Laat een auto zien.
  • Ben je een onderwijsinstelling? Toon een docent voor de klas.

De FIFA is de internationale voetbalorganisatie die onder andere het WK voetbal organiseert. Dat weet iedereen. Denken ze blijkbaar op het hoofdkantoor van de FIFA. Want als je op de homepage komt, vertellen ze niet even wie ze zijn. Sterker nog: het is nauwelijks te zien dat het over voetbal gaat. Geen foto van een voetbal of van een wedstrijdmoment, de afkorting FIFA wordt niet uitgelegd, het woord “football” komt alleen voor in combinatie met andere woorden (“world football” en “classic football”, wat betekent dat?)

Gezakt voor de blinddoektest: FIFA.com
Wat is de FIFA?
Over welke sport gaat het?

Gerelateerde artikelen:




30 reacties ↓

#1 jarón barends op 10-12-2010 om 10.04 uur

Interessant, maar je moet ook rekening houden met hoe bezoekers op je website komen.

Ik verwacht dat het grootste deel van de bezoekers van ns.nl daar bewust naartoe gaat: ik wil met de trein, dus ik ga naar ns.nl. Dan vind ik het niet per se nodig om naast het logo ook nog “Nederlandse Spoorwegen” toe te voegen. (Al zou de site wat meer “trein” mogen uitstralen.)

De website van Schouten en Nelissen zal denk ik meer bezoekers trekken die via een zoekmachine binnenkomen. Die bezoekers zijn minder zeker van hun keuze, en voor hen is het dus belangrijker ze duidelijk te maken dat ze goed zitten.

#2 Aartjan op 10-12-2010 om 10.11 uur

@Jarón
Hoe bezoekers op je website komen bepaalt wel mede of ze snappen waar ze zijn, maar ik vind het niet genoeg.

Bevestiging dat je goed zit is belangrijk.

Denk aan een Vlaming die het logo en de huisstijl van de NS niet kent. Ken jij die van de Belgische spoorwegen?

Een expliciete homepage waar bijvoorbeeld de woorden Nederlandse spoorwegen op staat is trouwens niet alleen goed voor usability, maar ook voor zoekmachines.

#3 Tweets die vermelden Doorstaat je homepage de blinddoektest? – Homepage-schrijftip 2 — Schrijven voor internet -- Topsy.com op 10-12-2010 om 10.21 uur

[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Aartjan van Erkel, Bert de Boer, wim datema, Marianne Schimmel, André Driessen en anderen. André Driessen heeft gezegd: De bovenmeester spreekt RT @Aartjan: Doorstaat je homepage de blinddoektest? Kijk hoe Bing, NS en FIFA falen http://tinyurl.com/3yrcojl [...]

#4 Jeroen Büchli op 10-12-2010 om 10.22 uur

Ik ben het maar ten dele met je eens. Of wie je bent en wat je doet duidelijk vermeld staat op de home, hangt erg af van het doel van de website en de behoefte van de bezoeker. Mensen die op de website van NS komen voor het overgrote deel om de dienstregeling te raadplegen, niet om te weten wat voor bedrijf NS is. Bij het intikken van ‘trein’ in Google, staat de website van NS gewoon op de eerste twee posities. En bijvoorbeeld campagnewebsites zullen soms ook juist op het mysterieuze willen inspelen.

Maar wat ik vooral mis in je betoog: waarop baseer je je beweringen?

#5 Aartjan op 10-12-2010 om 10.33 uur

@Jeroen
Hi Jeroen, dank voor je opmerkingen.
Eens dat veel mensen doelgericht naar NS.nl gaan en meteen de reisplanner in zullen duiken. Toch is het belangrijk dat ze bij aankomst op een site direct bevestiging krijgen dat ze goed zitten. Zie ook wat ik in reactie op Jarón schreef.

Bronnen: jarenlange ervaring bij allerlei grote websites, en vele usability-onderzoeken, -boeken en -artikelen. Zoals het boek Don’t make me think van Steve Krug.

#6 Marco op 10-12-2010 om 14.21 uur

Interessant en vooropgesteld dat ik totaal niet bekend ben met usability onderzoeken, durf ik ook het tegenovergestelde te beweren. De NS en Bing site zijn ‘goed’, die van ‘schouten en nelissen’ niet.
Wat in dit verband wel interessant is, is het onderzoek van neurowetenschapper Victor Lamme. Wat mensen zeggen in vragenlijsten over producten (lees sites) komt vaak niet overeen met hun onbewuste voorkeur en (dus) hun handelen. Het meeste wordt in een fractie van een seconde, onbewust beslist. Wat goed is op de NS site, een klassieker in de reclame, een groot lachend aantrekkelijk gezicht voor een positieve associatie met de site. Daarnaast worden je ogen automatisch geleid naar de plek waar het bij veel mensen om gaat, de reisplanner. Zoals gezegd, IK ben geen expert, en je zou het moeten meten, maar ik vermoed dat mensen de site van ‘schouten en nelissen’ duidelijk NOEMEN, maar ze er in werkelijkheid nooit meer naar terug willen keren, omdat ie zoveel doet denken (associatie) aan overheidssites waar je uren kunt zoeken zonder te vinden wat je wilde vinden.
Vervang de logo’s eens, zodat het ineens de NS site is geworden. Het lijkt mij geen vooruitgang.
just a thought.

#7 Aartjan op 10-12-2010 om 14.29 uur

@Marco
Interessante punten, dank je!

Begrijp me goed: ik vergelijk NS, Schouten Nelissen en Bing alléén op het topic van dit artikel: zie ik DIRECT op wat voor website ik ben? Dan doet SN het beter dan NS en Bing denk ik.

Alle andere usability-aspecten laat ik buiten beschouwing en ik ben het op de meeste punten ook met je eens.

#8 Francis Herbers op 10-12-2010 om 15.15 uur

Hoi Aartjan,

Ik realiseerde me dat ik dat op mijn eigen website toch niet zo goed gedaan had. Ik heb weinig over mezelf, maar veel vanuit de (potentiële) klant gedacht. Jouw stuk bracht me toch aan het denken en ik heb er dus wel een regel aan gewijd. Dank!

#9 Aartjan op 10-12-2010 om 15.21 uur

@Francis
Leuk om te horen dat je iets aan het artikel hebt gehad!

#10 Easy Internet positionering op 10-12-2010 om 15.44 uur

Leuke cases! Ik snap goed dat het verschilt per bezoeker die op je site komt, maar ik denk dat het desalniettemin belangrijk is om uit te stralen waar je voor staat. Dit leert men ook in de offline marketing. De NS gaat daar geen billboard uithangen zonder te laten weten dat de NS reizen of trein betekent.

gr,

Stijn Driessen

#11 Nico van der Wel op 15-12-2010 om 20.21 uur

Erg leuke serie zeg.
Een bijkomend punt over NS en FIFA en het ontbreken van de sleutelwoorden: ik geloof sterk in oude vertrouwde merken en woorden. Ik houd van treinen, van de merknaam ‘Nederlandse Spoorwegen’, van de merknaam ‘Postbank’ en ik houd van voetbal. Bij veel uitkomsten van reorganisaties en/of moderne communicatiestrategieën haak ik af omdat de oude sleutelwoorden zomaar verdwijnen. ‘Sociale Verzekeringsbank’, ‘Sociale dienst’, ‘Woningbouwvereniging’, ‘Tuinbouwschool’ om er nog een paar te noemen. Veel nieuwe namen daarentegen zijn slechte symbolen geworden, bijv. VMBO, woningcorporatie.
En herinner je je dat Veilig Verkeer Nederland met twee andere clubs fuseerde tot ’3VO’? Hopeloos. Een paar jaar later was de naam Veilig Verkeer Nederland gelukkig weer terug.
M.a.w. ik zou organisaties altijd adviseren om Nederlandse sleutelwoorden en ‘oude’ beelden op de een of andere manier te blijven gebruiken of weer te gaan gebruiken.

Groet,

Nico van der Wel

#12 Aartjan op 16-12-2010 om 10.23 uur

@Nico
Bedankt voor je overwegingen en voor het compliment! :-)

Ben het helemaal met je eens dat het een achteruitgang is als herkenbare woorden in organisatienamen wegge-rebrand worden. Dat is in elk geval op internet geen vooruitgang in de herkenbaarheid en dus de gebruikersvriendelijkheid.

#13 Aartjan op 16-12-2010 om 10.25 uur

@Stijn van Easy Internet Positionering
Tnx, en goed punt!

#14 Hendrik-Jan op 23-12-2010 om 10.21 uur

Ik vind het nuttige tips, alleen ben ik het oneens met het voorbeeld Schouten&Nelissen dat je geeft. Ik vind termen als ‘trainingen, opleidingen, masters en coaching’ net zo vaag als het reizen waar NS op zijn website over spreekt. Dan wil je als bezoeker weten wat voor een opleidingen, trainingen, masters en coaching. Specificeren gaat dus echt heel ver. Reizen kan per vliegtuig, fiets en paardenwagen, maar coachen strekt zich ook uit over een heel breed werkveld.

#15 Marloes op 9-01-2011 om 19.20 uur

Beste Aartjan,
Kijk, dat zijn nou fijne tips! Daar heb ik wat aan. Dank je wel!
Ondanks dat ik niet tot de doelgroep behoor, heb ik er toch wat aan gehad. Meteen wat kleine aanpassingen op mijn website gemaakt.
mvrgr. Marloes

#16 Maarten ter Huurne op 2-02-2011 om 16.41 uur

Goed artikel Aartjan. Uit psychologisch onderzoek blijkt ook nog maar eens dat we maar zeer beperkt onze bewuste aandacht tot iets kunnen richten.

Een duidelijke en to-the-point homepage is alleen daarom al onontbeerlijk.

#17 Aartjan op 2-02-2011 om 17.26 uur

@Hendrik-Jan
Bedankt voor je reactie. Ik ben het wel met je eens, al is het soms lastig om in weinig woorden tot de essentie te komen. Vooral als je een breed assortiment hebt zoals SN. Dan moet je soms wel op een iets generieker niveau gaan beschrijven wat je doet. Maar wel eens dat je ook daarbij moet streven naar zo scherp mogelijk formuleren.

@Marloes
Bedankt voor het compliment, en goed dat je de tips hebt kunnen toepassen op je site!

@Maarten
Dank je!

#18 Peter De Bruyn op 11-06-2012 om 19.38 uur

Ik moet zeggen dat ik deze keer wel sta te kijken van de post die je vandaag deelt via Twitter. Ik zie dat hij niet erg recent is maar wil er toch op reageren. Niet omdat ik het oneens ben met het uitgangspunt, wel met de praktische uitwerking.

Het interesseert mij als bezoeker niet echt wie je bent. En al minder of je een private dan wel een overheidsinstelling bent. Ik wil in eerste instantie ervaren wat jij mij te bieden hebt. Het is daarbij niet superbelangrijk om te weten wie iets zegt. Wel wat hij zegt (wat hij mij te bieden heeft). Op basis daarvan beslis ik of ik al dan niet blijf.

Voor de “meerwaardebezoeker” is het belangrijk dat de site voldoende informatief is, d.w.z. dat hij of zij kan achterhalen met wie men te maken heeft. Ik verdenk er veel internetgebruikers van, zelfs gebruik te maken van sites waarvan ze niet eens de URL kennen.

Ik kan deze stelling niet met cijfers staven. Wat ik wel kan staven, is dat het belang van de homepagina overroepen wordt. Daarom moet niet alleen de homepagina maar het geheel duidelijk weergeven waar de site voor staat.

#19 » Je onderneming en online aanwezigheid. Wat moet? Starting Business op 7-11-2012 om 10.47 uur

[...] Met andere woorden: Is je homepage blinddoek proof? [...]

#20 nico streefkerk op 15-08-2013 om 10.58 uur

Thanks!
Direct toegepast, nieuw logo MET tagline.
Ben benieuwd naar de invloed op onze conversie.

#21 Ben op 15-08-2013 om 10.59 uur

Ik los het doodsimpel op door sec bovenaan de site te zetten wat het is. Boven mijn weblog over cultureel erfgoed (monumentje.wordpress.com) staat gewoon ‘Weblog over cultureel erfgoed’. Weet iedereen gewoon waar hij aan toe is. Blinddoekproofer kan niet.

#22 Gesuino op 15-08-2013 om 11.19 uur

Hoi Aartjan,

Leuk artikel! En hierdoor ook weer uitdagend om naar mijn eigen site te kijken ;) Toch ook fijn om te zien dat grote bedrijven met grote marketingteams het verkeerd kunnen doen. En als zzp-er kun je dan een stuk sneller corrigeren gelukkig.

#23 Annemarie Vaes op 15-08-2013 om 12.03 uur

Altijd leuk om je artikelen te lezen en vervolgens je eigen site te bekijken.
Volgens mij zijn wij geslaagd.
De docent voor de klas hebben we niet op de homepage staan (misschien kunnen we die nog een keertje toevoegen), maar we geven wel met een grote kop aan dat we Avondopleidingen in Vught en Den Bosch verzorgen.
Ook zie je direct voor welke diploma’s we opleiden en wélke opleidingen we verzorgen.
Én we vragen aan de bezoeker meteen of hij/zij een opleiding wil volgen. Overigens is dit laatste alleen op de homepage. Terwijl veel bezoekers op een andere pagina binnen komen.

#24 Lucy Lambriex op 15-08-2013 om 12.36 uur

Leuk artikel, met interessante voorbeelden. Bij Lowlands denk ik dat IEDEREEN weet wat het is en is het bijna suf om het erbij te zetten.

Volgens mij ben ik geslaagd. Of zie jij dat anders?

#25 Ton op 15-08-2013 om 14.21 uur

Leuk artikel met leuke voorbeelden. Zooo logisch maar goed dat je weer even wakker schudt. Iedereen denkt dat iedereen iedereen kent. Maar iedereen is niemand

#26 Aartjan op 15-08-2013 om 19.04 uur

@Peter
Dank voor je reactie! Oneens dat een site niet eerst hoeft duidelijk te maken wat het is en wie er achter zit. Dat is de basis die eerst nodig is. Zit dat niet goed dan kunnen twijfels ontstaan die de gebruikersvriendelijkheid en de conversie schaden

@Nico
Ben ook benieuwd Nico, zet je nog een keer hier in de reacties of je effect gemerkt hebt?

@Ben
Goede ingreep!

@Gesuino
Tnx, en succes!

@Annemarie
Klinkt goed!

@Lucy.
Wie aankomt op de site wil graag even de bevestiging dat hij goed zit, dat is het vooral.

@Ton
Tnx, leuk dat je iets aan het artikel hebt! Ga je het toepassen?

#27 vincent de vries op 16-08-2013 om 16.54 uur

Duidelijkheid is key. Zie dat veel mensen opmerking maken over mensen die regelrecht de site van de NS bezoeken om die te raadplegen met als opmerking die ken je toch wel. Toch is de bevestiging dat je goed zit mijns inziens erg belangrijk. VB: Ik woon in Miami en toen ik laatst de site bezocht voor het verlengen van mijn rijbewijs, bleek later dat ik niet op de officiële site zat maar van iemand die extra centjes probeerde te verdienen. Toen ik uiteindelijk wel op de goede site zat (gecontroleerd dmv afspraak maken) voelde dat nog steeds niet zeker omdat de afspraken page er heel anders uitzag dan de huisstijl. Op de homepage maken ze dezelfde misser als de NS. Verwarrend en potentieel gevaarlijk. Duidelijkheid (en eerlijkheid) loont op het web!!

#28 Ria op 20-08-2013 om 18.56 uur

Bekijk ook maar eens de site van Arriva. Ook al zo vaag. Je moet niet teveel van je bezoeker verwachten. Hoe hij ook op je site komt en waar hij ook vandaan komt. Duidelijkheid is alles. Dat ben ik met je eens Aartjan.

Je boek (en in het verlengde ervan dit artikel) heeft me aangezet tot het schrijven van een nieuwe blog. De eerste op mijn totaal vernieuwde site. Hopelijk doorstaat ie de blinddoek test ;-)

#29 Aartjan van Erkel op 13-09-2013 om 17.26 uur

@Vincent
Goed punt Vincent, en dat is inderdaad het gevaar. Voor je het weet verlies je tijd (of erger) aan het invullen van je gegevens op de verkeerde website.

@Ria
Het lijkt wel of OV-websites er patent op hebben. Ook de meeste gemeentelijke vervoerbedrijven doorstaan de blinddoektest niet. Leuk voorbeeld, tnx!

Succes met je website en met het bloggen Ria!

#30 Je onderneming en online aanwezigheid. Wat moet? op 29-09-2013 om 18.52 uur

[...] De homepage of thuispagina: Hier kun je kort en bondig uitleggen waar jouw onderneming voor staat en wat jij voor de klant kan betekenen. Het is belangrijk om niet te veel in details te treden maar kondig wel aan wat jouw onderneming speciaal maakt (belangrijkste diensten/producten, interessante projecten, etc.)Met andere woorden: Is je homepage blinddoek proof? [...]

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden