Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Het belangrijkste tekstje op je website

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

De tagline is een van de eerste dingen die je ziet op een website. Het is het tekstje bij het logo. Meestal maar enkele woorden lang. Het is denk ik het belangrijkste tekstje op je website. Lees waarom, en bekijk goede en slechte voorbeelden.

Waarom is de tagline zo belangrijk?

Omdat een bezoeker door je tagline direct kan beslissen of je website voor hem relevant is. De tagline mag niet ontbreken op een homepage, vind ik. Eigenlijk vind ik dat hij op elke pagina van een website thuishoort.

Dit is wat je tagline vertelt:

  • De reden dat je organisatie er is
  • Wat je onderscheidt, je belangrijkste USP
  • Wat ik van je site kan verwachten

Hoe schrijf je een goede tagline?

Hoe meer van deze richtlijnen je volgt, hoe sterker je tagline:

  • Houd het kort: 1 of enkele woorden, streef niet naar een grammaticale volzin.
  • Wees concreet, gebruik geen abstracte woorden als professioneel, oplossingen, producten/diensten enzovoort.
  • Wees objectief, vermijd bijvoeglijke naamwoorden die een waardeoordeel bevatten.
  • Maak duidelijk waarom ik op jouw site moet zijn en niet bij je concurrent.
  • SCHRIJF NIET IN HOOFDLETTERS, DAT IS SCHREEUWERIG EN SLECHTER LEESBAAR.
  • Denk eraan om je belangrijkste SEO-keyword in je tagline op te nemen.
  • Zorg dat de tekst in je HTML voorkomt, maak van je tagline dus geen GIF of JPG.
  • Zet geen punt aan het eind.

Voorbeelden van goede taglines

Tagline Elsevier

Het weekblad Elsevier is een van de bekendste mediamerken in Nederland. Toch is Elsevier zo verstandig om niet te veronderstellen dateen tagline dus overbodig is. Wekelijks de achtergronden van het nieuws zegt in 6 woorden precies wat je van het blad en de site kunt verwachten.

Tagline Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek is een bekende naam, maar wat is het nu eigenlijk precies? De tagline legt het in 4 woorden heel aardig uit: Nationale bibliotheek van Nederland. Dat communiceert de essentie van de organisatie: de bibliotheek voor iedereen en over iedereen in Nederland.

Tagline Funda

Funda integreert in zijn logo het onleesbare tekstje ‘powered by nvm’. Jammer. Wel erg goed vind ik de paginatitel met de essentie, de USP van Funda die in feite dienst doet als tagline: Zoek in xxx.xxx koopwoningen.

Tagline Youtube

YouTube heeft maar 2 woorden nodig: Broadcast Yourself. Uitstekend.

Tagline Odeo

De grote lengte van de tagline van Odeo doet vermoeden dat ze iets te veel bezig zijn geweest met SEO. Toch is het resultaat wel overtuigend: Millions of MP3s and 1000’s of audio channels—podcasts, music, and more. Listen, download, subscribe… FREE.

Verwar de tagline niet met de payoff of slogan

Een payoff – ook wel slogan genoemd – is iets anders dan een tagline.
Dat zijn namelijk reclame-zinnetjes. Bekende voorbeelden:

  • Sense and simplicity (Philips)
  • Go! Go! Go! (Monsterboard)
  • Everyday low pricing, high service (BCC)

Payoff en slogan hebben een andere functie: branding. Ze hebben ook een andere plek binnen de layout van websites. Het is een internetconventie dat de tekst bij het logo bovenaan de homepage (of bovenaan elke pagina) de tagline is. Zet je op die plaats een payoff, dan verbreek je die conventie. En voor het verbreken van een conventie betaal je altijd een prijs: je vermindert de usability van je site.

Tagline GX

Een voorbeeld van een payoff op de plek van de tagline vind je op de site van GX: Open for business. Als je ze niet kent, snap je dan direct dat GX content management systemen maakt?

Veelgemaakte fout: tagline weglaten

De tagline weglaten is niet verstandig. Weer een paar voorbeelden. Stel dat je nog nooit van deze merken hebt gehoord. Denk je dat je direct door hebt wat dit voor bedrijven zijn?

Tagline Cisco ontbreekt

Cisco: de homepage maakt niet duidelijk wat dit bedrijf precies verkoopt. Een heldere tagline had onbegrip kunnen voorkomen.

Tagline Ahrend

Ahrend: Producten? Oplossingen? De homepage is prettig eenvoudig, maar je ziet of leest niet in een oogopslag wat Ahrend aanbiedt.

Onscherpe of onvolledige tagline werkt niet

Kijk maar wat er gebeurt:

Tagline Iens

Iens: Onafhankelijke en betrouwbare restaurantgids. Waardeoordelen over je eigen site zijn altijd link. Je bezoekers bepalen zelf wel of jij betrouwbaar bent. Waarom staat er niet wat Iens zo geweldig en uniek maakt: Klantreviews van bijna alle restaurants in Nederland.

Tagline Computable

Computable: Website voor ICT-professionals. Duh, dit is een website. Vertel me liever iets wat ik nog niet weet. Bijvoorbeeld: Nieuws, evenementen en vacatures voor ICT-professionals.

Tagline Gispen

Gispen: Kantoorinrichters. Hmm, daar zijn er nog wel een paar van in Nederland. Veel daarvan zullen jaloers zijn op de reputatie van Gispen, dat al sinds 1916 bestaat en ik weet niet hoeveel designklassiekers achter zijn naam heeft. Daar zou ik iets mee doen in de tagline.

Ik houd me aanbevolen voor meer goede voorbeelden!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly