Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Doorstaat je homepage de blinddoektest? – Homepage-schrijftip

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Een bezoeker komt voor het allereerst op jouw website.
Snapt hij direct waar hij is terechtgekomen? Ook als hij toevallig op je site komt, en nog nooit van jullie heeft gehoord? Behandel bezoekers maar alsof ze een blinddoek omhebben en die afdoen op je homepage. Dat vinden ze fijn.

Lees hoe de Nederlandse spoorwegen, Bing en de FIFA in de fout gaan.
En: hoe zorg je dat jouw website de blinddoektest wél doorstaat?

Bezoekers die voor het eerst op een website komen, proberen zich te oriënteren. Ze vragen zich af:

  • Wat is dit voor een website?
  • Welke organisatie zit erachter?
  • Is dit commercieel, overheid of non-profit?

Als dat niet direct duidelijk is, haken ze af.

Doe de blinddoektest

Stel dat jij voor het eerst op je eigen website komt. Je hebt nog nooit van je organisatie gehoord en bent zonder voorkennis op de website aangekomen! Is direct duidelijk waar je terechtgekomen bent?

Organisaties – vooral grote – denken vaak dat ze zó bekend zijn, dat toelichting overbodig is. Oei.

Verrassende missers

Toen de Nederlandse Spoorwegen haar huidige website maakte, besloot men om de woorden ‘Nederlandse Spoorwegen’ weg te laten op de homepage. De vergadering daarover met de webdesigners (met hippe bril en heftig haar) ging waarschijnlijk ongeveer zo:

“Jullie logo kent iedereen. Laten we daarom de website rustig houden en witruimte creëren. Er hoeft echt geen Nederlandse Spoorwegen bij te staan, duh! Less is more.”

Waarna iedereen knikte, en een slokje nam van zijn latte macchiato.

Resultaat is dat op de website van het Nederlandse spoorwegbedrijf:

  • De woorden ‘Nederlandse spoorwegen’ ontbreken
  • Het woord ‘trein’ maar één keer voorkomt (als je heel goed kijkt, en niet in de vaste navigatie)
  • Geen foto’s van treinen staan

Je ziet hier 1 van de 4 beelden die elkaar afwisselen op ns.nl. De andere zijn nauwelijks duidelijker.

Ns.nl zakt voor de blinddoektest.
Wat is dit voor site? Niet meteen duidelijk.

Oók verrassend: bij zoekmachine Bing staat nergens het woord ‘zoeken’ of ‘zoekmachine’. (Bedankt voor de tip Reinout.)

Bing is de zoekmachine van Microsoft.
Nergens staat ‘zoeken’ of ‘zoekmachine’.
Gezakt voor de blinddoektest!

Zo slaagt jouw homepage wél voor de blinddoektest

Simpele ingrepen die je homepage onweerstaanbaar duidelijk maken:

  • Zet een tagline bij je logo (je kernactiviteit in 2 of 3 woorden)
  • Zet je kernactiviteit óf het doel van de website in de paginakop op je homepage.
    Schrijf dus nooit welkom.
  • Simpele functionele foto’s

Schouten & Nelissen slaagt voor de blinddoektest, want de kernactiviteit staat in de paginakop op de homepage:

“Versterk jezelf met de beste trainingen, opleidingen, masters en coaching”

Aha, het gaat hier dus om trainingen, opleidingen, masters en coaching. Duidelijk.

Schouten & Nelissen slaagt voor de blinddoektest.
De kernactiviteit staat in de paginakop op de homepage.

Wat je precies doet kun je soms heel makkelijk verduidelijken met functionele foto’s of andere beelden:

  • Ben je een geotechnisch bedrijf dat de bodem onderzoekt met groot materieel? Zet op je homepage foto’s van vliegtuigen, schepen en boorinstallaties.
  • Verkoop je autoverzekeringen? Laat een auto zien.
  • Ben je een onderwijsinstelling? Toon een docent voor de klas.

De FIFA is de internationale voetbalorganisatie die onder andere het WK voetbal organiseert. Dat weet iedereen. Denken ze blijkbaar op het hoofdkantoor van de FIFA. Want als je op de homepage komt, vertellen ze niet even wie ze zijn. Sterker nog: het is nauwelijks te zien dat het over voetbal gaat. Geen foto van een voetbal of van een wedstrijdmoment, de afkorting FIFA wordt niet uitgelegd, het woord “football” komt alleen voor in combinatie met andere woorden (“world football” en “classic football”, wat betekent dat?)

Gezakt voor de blinddoektest: FIFA.com
Wat is de FIFA?
Over welke sport gaat het?

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly