Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Wat is copywriting? Nou, in ieder geval niks juridisch. En het heeft ook niks met journalistiek te maken. Eigenlijk is het heel simpel. Copywriting is verkopen met je toetsenbord.
In dit video-artikel vertel ik je waar je copywriting gebruikt, en vooral hoe je dat op internet doet. Plus: we prikken een paar hardnekkige misverstanden over copywriting door.
Copywriting is iets heel anders dan copyright
Door de uitspraak verwarren mensen copywriting soms met auteursrecht: copyright. Maar dat is iets totaal anders.
Copywriting is eigenlijk gewoon een duur woord voor tekstschrijven. Copywriters zijn trouwens inderdaad duurder dan tekstschrijvers. Wat logisch is, want copywriting levert meer geld op.
Copy is namelijk een speciaal soort tekst: tekst die het gedrag beïnvloedt van de lezer. Bijvoorbeeld in een reclamecampagne, op een website of in een nieuwsbrief.
Het verschil tussen copywriting en webredactie
Veel grote bedrijven hebben een webredactie. Daar werken mensen die duidelijke en goed leesbare teksten schrijven voor die website. Maar zij zijn vaak niet bezig met het beïnvloeden van gedrag of met verkoop.
Het verschil tussen copywriting en journalistiek
Journalistieke teksten draaien om waarheidsvinding en nieuwsfeiten. Dat heeft ook niks te maken met copywriting, want het doel van journalisten is niet het beïnvloeden van gedrag. Zij willen niet dat jij iets gaat vinden of ergens mee gaat stoppen, zij willen jou gewoon goed informeren. De 5 W’s duidelijk maken: wie, wat, waar, wanneer, waarom (en hoe).
Het verschil tussen copywriting en content management
Content management op je website is het beheren van de inhoud: het plaatsen en verwijderen van teksten, plaatjes, video’s en audio’s. Ook iets heel anders dan copywriting.
Verkopen met je toetsenbord
Dan Kennedy noemt copywriting salesmanship in print. Ik heb dat vrij vertaald als: verkopen met je toetsenbord. Dus doordat je iets typt, komt er geld binnen op je bankrekening. Omdat copywriting een vorm van verkopen is, is het echt een ondernemersvaardigheid.
Copywriting is core business voor ondernemers
Hoe beter je als ondernemer wordt in copywriting, dus in het kiezen van de juiste woorden die het gedrag beïnvloeden van je lezers, hoe meer omzet er binnenkomt. Als je beter wordt in copywriting, dan word je beter in verkopen.
Klanten zetten de volgende stap
Op je website probeer je als het goed is op elke pagina om klanten een volgende stap te laten zetten. Want het heeft geen zin als jouw klanten op een pagina komen en ze gaan vervolgens niks doen. Je wilt dat ze ergens op gaan klikken.
Een van die dingen die het meest bepaalt of die klant de volgende stap gaat zetten, is copywriting. De woorden die je gebruikt om klanten te verleiden.
Wat er gebeurt als een ondernemer copywriting uitbesteedt
Laat als ondernemer niet anderen bepalen wat er op je website staat. Wat ik vaak zie is dat ondernemers hun webteksten door tekstschrijvers of medewerkers laten schrijven. Maar meestal zijn ze niet tevreden over het resultaat. Ze vinden hun website niet overtuigend, of ze herkennen zichzelf niet.
Klanten proberen je website te matchen met hoe jij bent als persoon. Ze willen je graag herkennen. Ze verwachten dat je authentiek bent. Dat je op je website hetzelfde overkomt als in het echt.
Daarom raad ik je aan om je copywriting-vaardigheden te verbeteren. Zodat je als ondernemer zelf in staat bent om een overtuigende tekst te schrijven voor op je website.
Copywriting op je homepage
Je homepage is de welkomstpagina, waar je een overzicht geeft van wat klanten kunnen vinden op je website. Als klanten binnenkomen op je homepage, wil je dat ze meteen snappen hoe je website in elkaar zit.
Als het goed is beantwoordt je homepage 5 vragen die iedere bezoeker in zijn hoofd heeft als voor het eerst op je website komt.
1. Wat is dit?
2. Wat hebben ze hier?
3. Wat maakt dit uniek?
4. Wat kan ik hier doen?
5. Waar moet ik klikken?
Goede copywriting zorgt ervoor dat deze 5 vragen allemaal in één oogopslag worden beantwoord.
Copywriting op je verkooppagina’s
Je verkooppagina’s verkopen je product of dienst aan klanten. Dit is de pagina waar ze overtuigd raken. Je verleidt ze zo goed dat ze de transactie starten: een reservering plaatsen, zich aanmelden voor je training, je artikel bestellen.
Copwyriting bepaalt het succes van je verkooppagina. Je klanten zeggen ja tegen de aankoop of investering als jij de juiste woorden kiest.
Copywriting op je Over ons pagina
De Over ons-pagina is een van de meestbezochte pagina’s op iedere website. Wat vaak op die pagina staat is een dodelijk saaie mission statement, de geschiedenis van het bedrijf, of iets anders waar de broek van je klanten van afzakt.
Eigenlijk wil je dat je Over ons-pagina klanten overtuigt om een volgende stap te zetten. Je vertelt daar bijvoorbeeld iets onweerstaanbaars waardoor ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief, of waardoor ze contact opnemen.
Welke stap laat jij klanten zetten op je over ons-pagina?
Copywriting in je nieuwsbrieven en mailingen
Ook in je nieuwsbrieven en mailingen zijn je teksten bepalend voor het succes. Want je stuurt klanten een bericht en je hoopt dat ze iets gaan doen. Je wilt dat ze een volgende stap zetten: doorklikken naar je website.
Micro-copywriting in je webformulieren
Het invullen van je webformulier door klanten is het moment supreme in de verleiding. Dit is het moment waarop de deal wordt gesloten. Ze zijn zo verleid dat een bestelling plaatsen, aanvraag doen of zich aanmelden.
Maar helaas haken veel klanten af in formulieren. Doodzonde, want je weet dat ze de intentie hadden om klant te worden. Alleen er ging iets mis of ze gingen twijfelen.
Goede copywriting zorgt ervoor dat je klanten overtuigd blijven tijdens het invullen van het formulier. En dat ze verder kunnen als er iets misgaat.
Help-teksten zijn een voorbeeld van micro-copywriting. Klanten lezen die alleen als het niet anders kan. Als ze het niet meer snappen. Ook foutmeldingen zijn micro-copywriting. Dat zijn de tekstjes die verschijnen – vaak in het rood – als er iets misgaat.
Je wilt niet dat klanten op hun tenen getrapt worden door botte foutmeldingen of dat ze zelfs worden afgeblaft, wat ik verrassend veel tegenkom. Je wilt dat die klant geholpen worden, zodat hij het formulier verder kunnen invullen.
Beluister hier de audio van ‘Wat is copywriting?’
Wil je beter worden in copywriting? Meld je dan aan voor mijn dagelijkse politiek incorrecte marketing-tip.
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Premium persoonlijke begeleiding
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail