Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Weet je niet waar je nieuwsbrieven over moet schrijven?

Aartjan van Erkel

in Content marketing en E-mailmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Vraag jij je ook wel eens af wat je nou weer in je nieuwsbrief schrijven? Kun je geen onderwerpen meer bedenken om in je mailing te zetten?

Met dit video-artikel maak ik dat makkelijk. Ik geef je een tip waardoor je een onuitputbare bron van inspiratie krijgt om altijd volop ideeën te hebben voor content in je nieuwsbrief.

Beluister hier de audio van ‘Weet je niet waar je nieuwsbrieven over moet schrijven?’

Ondernemers onderschatten vaak 2 dingen als ze nadenken over hun nieuwsbrief en wat je daar nou in moet zetten:

Je onderschat hoeveel je weet

Het eerste dat je waarschijnlijk onderschat is hoeveel je zelf weet over datgene dat je verkoopt. Dus of je nou trainingen verkoopt, adviezen, artikelen in een webshop, aanmeldingen op een event of reserveringen in een bed and breakfast: je onderschat wat jij daar allemaal over weet.

Voor jou is het allemaal heel normaal en vanzelfsprekend. Gesneden koek. Je denkt er niet eens over na.

Maar voor je klanten is het allemaal nieuw. Ze weten nog niks.

Je onderschat hoeveel klanten willen weten

Het tweede dat je onderschat is hoeveel klanten willen weten over datgene dat jij verkoopt. Hoe graag klanten dat allemaal willen horen.

Stel: je hebt een B&B op Terschelling. Er zijn 1.000 verhalen die je kunt vertellen over Terschelling en over je B&B.

Of stel: je verkoopt artikelen in een webshop. Dan zijn er ook 1.000 dingen die je over die artikelen kunt vertellen.

Alleen vaak doe je dat niet in je contentmarketing. Je vertelt die verhalen niet op YouTube. Je vertelt ze niet in je nieuwsbrief.

Dat komt nog weleens doordat je onderschat hoeveel je zelf weet. Als je onderwerpen zoekt om in je nieuwsbrief te zetten of om leuke content te maken voor internet, ga dan gewoon eens vertellen wat je allemaal weet.

Geef succestips aan je klanten

Wat zijn de tips die je altijd geeft aan klanten over jouw product? Je geheide succestips, over onderwerpen waar klanten altijd vragen over stellen?

Van die dingen waarvan je weet: altijd als ik dit vertel aan klanten, dan is het een eye-opener voor ze. Waarschijnlijk kun je tientallen tips bedenken.

Dat zijn stuk voor stuk onderwerpen om te verwerken in artikelen.

Verschiet je kruit langzaam in je contentmarketing

Schrijf niet 1 artikel over 10 onderwerpen. Maar verschiet je kruit langzaam.

Maak dus 10 of 20 artikelen over allemaal van die mini-onderwerpjes.

Zo wordt je contentmarketing al snel rijk en waardevol voor je klanten. Doordat je over al die onderwerpen die ze interessant vinden een artikel hebt, of een video, een audio, een tweets, een Facebook-post, een LinkedIn-update.

Vertel over de details van je product of dienst

Klanten vinden het fantastisch als je ze details vertelt over je product of dienst en allemaal concrete voorbeelden daarover. Echt, vinden ze hartstikke leuk.

Terwijl jij misschien denkt dat het open deuren zijn. Dat komt doordat je denkt dat iedereen dit allang weet. Of doordat je denkt dat niemand erop zit te wachten.

Dat hoor ik vaak van ondernemers. Je onderschat dan hoe graag klanten dat allemaal willen horen.

Mensen zijn verslaafd aan verhalen

Hollywood en de filmindustrie zijn een van de grootste sectoren op aarde. Dat komt door onze verslaving aan verhalen. Dus ga ook jouw verhalen vertellen.

Beantwoord de vragen van je klanten in je nieuwsbrieven

Nog een tip als je onderwerpen zoekt voor in je nieuwsbrief: ga vragen beantwoorden van je klanten.

Maak gewoon eens een lijstje van de vragen die klanten altijd stellen. Wat zijn nou de dingen die klanten meestal willen weten?

Stel dat je een hondenuitlaatservice hebt. Dan krijg je misschien heel regelmatig deze vragen van klanten:

  • Hoe laat wordt mijn hond opgehaald door de hondenuitlaatservice?
  • Hoe lang wordt mijn hond uitgelaten door de hondenuitlaatservice?
  • Waar wordt mijn hond uitgelaten door de hondenuitlaatservice?
  • Hoeveel honden worden er tegelijk uitgelaten?
  • Hoeveel begeleiders gaan er mee tijdens het uitlaten?
  • Hoe wordt mijn hond vervoerd van mijn woning naar de uitlaatplek?

Er is altijd een kort en een lang antwoord mogelijk op zulke vragen.

Op de vraag ‘Hoeveel honden worden er tegelijk uitgelaten?’ kun je het korte antwoord geven: ongeveer 10 honden.

Maar in je content marketing ga je het lange antwoord geven. Bijvoorbeeld:

‘Uw hond wordt uitgelaten in een roedel van maximaal 15 honden. Voor de sociale ontwikkeling van honden is het gezond als ze regelmatig hun plaats leren kennen in een roedel honden. Ze zien uw gezin ook als een roedel, maar doordat mensen zich natuurlijk anders gedragen dan honden leren ze daar andere dingen van. We maken bewust groepen van 10-15 honden en die worden op karakter bij elkaar gezocht. We stellen de roedel samen op dezelfde manier als in de vrije natuur, bijvoorbeeld bij wolven. Er is dus altijd een dominant mannetje en een dominant vrouwtje, enzovoort enzovoort.’

Ik improviseer, en ik weet niet of dit verhaaltje hondentechnisch helemaal klopt 😉 Maar je snapt het idee.

Een hondenexpert zoals die ondernemer met een uitlaatservice kan honderduit vertellen over dit onderwerp. En als hij slim is, doet hij dat ook. Hij maakt van het antwoord op elke vraag een aparte nieuwsbrief.

Zet je nieuwsbrief-artikelen ook op je blog

Niet vergeten: zet de antwoorden ook als blogartikelen op je website of blog. Zodat iedereen die die vraag intypt in Google op jouw website komt.

Ninja-tip: spreek het artikel in als YouTube-video

YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Na Google is YouTube de plek waar de meeste zoekopdrachten worden ingetypt.

Het is dus goed voor je vindbaarheid als je de tip uit je nieuwsbrief ook opneemt als video.

Want misschien heb je wel niet zoveel met schrijven. Of vind je het makkelijker om even voor een camera te zitten. Of voor je smartphone die je op een statiefje voor je op tafel zet.

Je lult zo een video vol. Je bent zo tien minuten aan het praten over dat onderwerp. Dat vinden klanten superleuk, voor jou is hartstikke makkelijk om te doen en je hebt leuke content gemaakt.

Laat die video dan uittypen. Stuur dat naar iemand die dat goedkoop voor je kan doen. Ik liet het wel eens doen door onze oppas. Gewoon een student die op onze kinderen paste. Voor haar was het makkelijk te combineren met haar studie. Jij hebt daardoor iemand die voor iets meer dan oppastarief een leuk baantje heeft.

Dan hoef je alleen die tekst nog maar een beetje te fatsoeneren. Je hebt daardoor met weinig moeite een leuk stuk content voor in je nieuwsbrief gemaakt. En voor op je blog, voor op YouTube, op LinkedIn, op Twitter, enzovoort.

De tekst van dit artikel heb ik op precies dezelfde manier ‘geschreven’: ik heb eerst de video opgenomen en daarna is dit artikel ervan gemaakt.

Dit werkt ook in jouw markt, kijk maar naar het voorbeeld van Arnoud

Lijkt het je lastig om dit in jouw markt te doen? Dat lijkt misschien ook zo als je kijkt naar de markt van Arnoud Engelfriet.

Hij is een jurist met een blog over ICTrecht. Een droog onderwerp, zou je zeggen. Wat valt daar nou over te vertellen?

Nou, Arnoud beantwoordt al jaren de vragen van klanten op zijn blog en hij is daar heel succesvol mee geworden. Hij is in Google niet te verslaan op zijn onderwerp ICT recht.

Het is heel moeilijk om in Google een website te verslaan die al jaren leuke content en allerlei vragen beantwoordt op zijn blog en op YouTube. Ook omdat hij daarnaast nog gastblogger is op Marketingfacts en andere blogs.

Wat Arnoud doet, kun jij ook doen in jouw markt, over jouw product, jouw type training, jouw B&B, jouw type producten die je in je webshop verkoopt.

Hoe eerder je daarmee begint, hoe moeilijker het voor je concurrenten wordt om jou te verslaan in zoekmachines.

Op welk idee ben je gekomen?

Heel veel succes, en ik ben benieuwd wat jouw eerste idee is om te gaan doen. Over welk onderwerp ga jij een nieuwsbrief, artikel of video maken? Zet het even in de reacties, dat vind ik leuk om te lezen.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly