Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Frankwatching Podcast: Jelle Drijver interviewt Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

in Boekmarketing en Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Podcaster en vlogger Jelle Drijver van de Frankwatching Podcast interviewde me over MAAK ZE GEK! Hij is een enthousiaste gast met een echte radiostem. We hadden het over sliders, treinen, en the next level in online marketing. In dit artikel kun je het hele interview lezen, of de podcast beluisteren, of de video bekijken. Enjoy!

Frankwatching Podcast: Jelle Drijver interviewt Aartjan van Erkel

Beluister het interview voor de Frankwatching Podcast:

Of lees het interview:

Vertel eens, jij zit in de verleiding en daar komt altijd een verhaal achteraan.

Wat ik doe is dat ik mensen leer verkopen vanachter het toetsenbord. Dus, hoe zorg je ervoor dat iets tegen klanten zegt of schrijft waardoor ze denken, ‘What The Fuck, ik word hier helemaal blij van. Ik wil hier meer van weten en ik ga doorklikken.’ Vooral op internet is dat een skill die nog niet zoveel ondernemers hebben. Het is tijd voor the next level op internet. We zitten allemaal op internet, we hebben allemaal wel een website en we doen allemaal wat op social media, hoe zorg je er dan voor dat je er bovenuit gaat steken?

In je eerste boek heb je het er onder andere over: de banaan. Wat is een banaan op je website?

Nou, als je een pagina hebt en je ziet eigenlijk niet de gedoodverfde volgende stap, als dat ontbreekt, als er geen duidelijke volgende stap of actie is, dan loopt die pagina eigenlijk meteen dood. Dan kunnen mensen wel op je pagina komen via je navigatie of via Google, maar ze kunnen er niet meer vanaf. Dan gaan ze weer terug naar waar ze vandaan komen en dan gaat je bounce rate omhoog.

Het voorbeeld dat jij in je boek hebt aangehaald is firefox.com. Als je naar firefox.com gaat dan staat er in het midden alleen een duidelijke grote groene knop.

Amerikanen noemen het ook wel een Big Ass Button. Echt een vet groot lelijk ding, dat vloekt met de andere kleuren op de website. Niet de steunkleuren van je website, maar het liefst de contrastkleuren van je steunkleuren. Dus als jij een groene website hebt, zet dan een oranje knop neer.

Heb jij ook nog weleens een uitdaging als de mensen zich vasthouden aan hun huisstijl om ze dan te overtuigen?

Ja, die vinden het ook echt niet tof. Ik heb bij ABN AMRO meegemaakt dat zij groen en donkergroen als kleuren hadden die wij mochten gebruiken. Maar wij wilden graag testen met een roze knop, want we dachten dat dat misschien beter zou doorklikken. Dat was vloeken in de kerk, dat kon echt niet. Uiteindelijk is het iemand gelukt om dat erdoor te krijgen en heel verrassend, die roze knop klikte beter door. Dat viel iets meer op, haha.

Uiteindelijk hebben de grafisch ontwerpers en de mensen die de brand manual gemaakt hebben wel ingezien dat ze moeten optimaliseren. Het moet wat opleveren, en uiteindelijk hadden ze ook buttons met een palmboompje erop voor een reisverzekering.

Dat is dus een van de best practices: je hebt opvallende knoppen nodig op je website zodat je bezoeker weet welke volgende stap hij moet zetten.

Dit is dan een van de drie, maar welke andere twee best practices voor op een website zou je kunnen delen?

Wanneer mensen op je website binnenkomen, dat ze direct snappen wat het is. Als je gaat kijken naar websites, wat gaat er dan altijd mis? Dat is dat ik niet precies weet wat die ondernemer doet. De ondernemer en zijn team weten het zelf heel goed, daarom zien ze zelf niet dat het op hun site eigenlijk helemaal niet duidelijk is.

Je slaat dan zoveel stappen over dat de klant denkt, ‘Ik kom hier echt voor de allereerste keer. Jongens, ik weet niet precies wat jullie doen.’

Als je op de website van de NS kijkt, dat vind ik altijd een heel leuk voorbeeld, de woorden ‘Nederlandse Spoorwegen’, komen niet voor op de homepage van de NS. Vaak zie je ook geen plaatje van een trein en het woord ‘Trein’ komt een of twee keer voor.

Dan zou je kunnen denken, ‘Ja maar, de NS, die kent iedereen.’ Maar als jij een Belg bent, weet jij de naam van de spoorwegen in België? Maar het is toch best wel handig om het op de homepage te zetten. Dat is wat ik je meteen zou aanraden.

Geef eens een voorbeeld van hoe je dit nou kunt testen. Ik ben ook een ondernemer en ik denk nu meteen, ‘Fuck, heb ik dat ook?’ Maar ik zie dat dus niet.

Ja, dat kun je heel makkelijk testen. Je maakt dan een printje van je homepage en je dekt alles af behalve de topbalk, waar je logo en de menubalk in zit. Dat leg je zo voor een paar mensen neer en je vraagt wat zij denken dat jij doet.

Als mensen dat niet kunnen zeggen, dan heb je een probleem. Want daar kijken ze het eerste en je wilt dat meteen duidelijk is wat je doet.

Wat vind jij van sliders op een homepage?

Veel usability- en a/b-test resultaten zeggen ‘Niet doen, niet doen.’ Het zijn conversie-killers. Niet altijd, maar wel bijna altijd.

Als ik tijdens mijn programma met een aantal ondernemers websites zit te bespreken en er staat een slider op, dan scroll ik hem altijd uit beeld. Dan zeg ik, ‘Sorry jongens, maar ik zet hem even uit beeld. Ik kan mij niet concentreren, want dat ding gaat de hele tijd heen en weer.’

Dat hebben je klanten ook. Zij krijgen de zenuwen van zo’n ding en kunnen gewoon niet meer lezen wat er op je site staat.

Toch zijn er heel veel bedrijven die graag een slider op hun homepage willen hebben. Terwijl ik denk dat er niemand is die slide nummer drie nog gaat zien.

Dat klopt. Er wordt op de eerste slide nog weleens doorgeklikt, maar op die andere slides niet of nauwelijks. Dus je kunt veel beter die beelden statisch op je pagina zetten.

Veel ondernemers hebben geïnvesteerd in een mooie website en hebben al inzichten in social media, en ze gaan zich nu afvragen wat ze erop moeten zetten. En dan komt copywriting om de hoek kijken. Meeblaffen met de rest is niet onderscheidend genoeg.

Download hier de sneak preview van MAAK ZE GEK! met de 10 beste tips uit het boek.

Jelle publiceerde dit interview op zijn eigen blog inclusief een leuk extra voorbeeld.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly