6 schrijftips voor een onweerstaanbare website

Hoe wordt jouw website zó onweerstaanbaar dat mensen als gekken het linkje gaan rondsturen? Dat lees je in een steengoed boek door Chip en Dan Heath over ideeën die blijven plakken. Ik vat Made to Stick voor je samen in 6 schrijftips.

Made to stick - Heath & Heath

Made to Stick is ook in het Nederlands vertaald: De Plakfactor.

1. Simpel

 

Beperk je tot de essentie!

Een idee blijft alleen plakken als je het simpel houdt. Wat is de kern? Zaag alle takken af en houd alleen de boomstronk over.

Simpelheid is niet: Schrappen tot er niets overblijft

Simpelheid is wel: Rigoreus hoofdzaken van bijzaken scheiden. Keuzes maken! Als jij niet kunt kiezen, verwacht het dan ook niet van je site-bezoekers. Keuzestress en ‘decision paralysis’ liggen op de loer!

Strip als copywriter een online concept, product of strategie dus keihard. Totdat je één hoofdboodschap overhoudt van een onweerstaanbare simpelheid.

De Heath brothers geven in het boek prachtige voorbeelden van simpele succesverhalen. Bijvoorbeeld hoe Disney het gedrag van al zijn medewerkers wereldwijd stuurt door het gebruik van één simpele analogie: als je bij Disney werkt ben je geen ‘medewerker’ maar ‘cast member’.

Simpel en ‘sticky’ online voorbeelden zijn bijvoorbeeld:

Een Nederlands  voorbeeld van een simpele online strategie is Ditzo: maak een nieuwe, online verzekeraar die stopt met alles wat fout is in de verzekeringswereld. En noem de concurrentie vervolgens: Datzo.

Ik was zelf betrokken als copywriter bij Ditzo, dus  bevooroordeeld :-)

shirtsmyway

En wat dacht je van Shirts my way: online overhemden ontwerpen – zelf alle details bepalen, van kraag tot knoopsgat – 1 standaardprijs – gratis wereldwijd bezorgd. Simpel verhaal!

2. Onverwacht

Verras je lezer door wat je schrijft. Want dan let ze beter op en onthoudt ze de boodschap beter.

Zo verras je je lezer:

  • Creëer een verwachting en doorbreek die
  • Laat haar schrikken
  • Prikkel haar nieuwsgierigheid met een mysterie
  • Prikkel haar nieuwsgierigheid met een kennisgat

Het graven van een kennisgat is uit dit rijtje mijn favoriete schrijftechniek. Laat je lezer voelen dat ze iets nog niet weet. Iets dat ze wel WIL weten. De titel van dit artikel bevat bijvoorbeeld een kennisgat: misschien vroeg jij je ook wel af wat die tips zijn die je website onweerstaanbaar maken.

Titels van blogartikelen die een kennisgat graven:

Bizarre, fantastische websites zijn ook:

Eternal moonwalk - Studio Brussel

3. Concreet

Schrijf in beeldende taal. Want het menselijk brein kan maar 2 dingen goed onthouden. Eén daarvan is beeld (voor de andere moet je even doorlezen ;-)

We zijn gek op film, fotografie en metaforen. Gebruik dus concrete, beeldende woorden in je boodschap.

Merk het verschil:

  • “WELLdotCOM is een allround dienstverlener op het gebied van webdesign, ontwikkeling en hosting in Nederland die met een groot partnernetwerk op het hoogste niveau werkzaam is voor ondernemingen, instellingen en overheden. ” –  (WELLdotCOM)
  • “CODE schrijft code. Niet zomaar code, maar code zoals code vindt dat code geschreven moet worden. Volgens de laatste standaarden, zoekmachinevriendelijk, toegankelijk en zo kort en compact mogelijk.” – (code.nl)

4. Geloofwaardig

Gebruik details, meetbaarheid & autoriteit!

Mensen geloven je als:

  • Je wordt bevestigd door een externe autoriteit
  • Details gebruikt
  • Statistieken concreet maakt

37signals

Kijk bijvoorbeeld eens hoe 37 signals gebruik maakt van geloofwaardigheid als overtuigingstechniek. Zowel testimonials van bescheiden ZZP-ers als Praise from the Press: Time en Business Week.

5. Emotioneel

Laat je lezer voelen wat ze belangrijk vindt. Omgekeerd: pas op met een analytische benadering. Want daar voelt je lezer weinig emotie bij. Gedrag wordt vooral getriggerd door emoties.

Dit zie je bijvoorbeeld terug in het Moeder Teresa-effect. Goede doelen gebruiken dat al jaren. Potentiële donoren trekken eerder hun portemonnee als je ze vraagt om een bijdrage aan een concrete persoon of micro-project.

Een geruchtmakende TV-campagne die de Heath brothers noemen in hun boek is de Truth Campaign gericht tegen de tabaksindustrie.

  • Analytische boodschap – Elke dag sterven 1.200 rokers.
  • Emotionele boodschap – Bekijk de commercial (En? Werd je boos?):

6. Verhaal

Gebruik de eeuwenoude kracht van het verhaal. Ons brein onthoudt een boodschap het makkelijkst als het een verhaaltje is. Want: we snakken naar entertainment. Als kinderen, maar zeker ook als volwassenen.

Maak daar gebruik van als je online tekst schrijft.

Zelfs in ultrakorte teksten kun je een verhaal vertellen. Bijvoorbeeld een AdWords-advertentie. Toen ik kort geleden een workshop Verleiden op internet gaf aan AdWords-copywriters, merkte ik dat zij daar nog weinig gebruik van maken. Kansen om je te onderscheiden dus!

Prop in een AdWords-advertentie niet het hele verhaal, maar gebruik een teaser. Schaarse voorbeelden die ik heb kunnen vinden in AdWords:

adwords-verhaal

Op de website van Made to Stick krijg je gratis PDF’s over Teaching That Sticks en Making Presentations That Stick. Je moet je wel inschrijven voor de nieuwsbrief (ook een aanrader).

Dit artikel is verschenen op Webanalisten.

Meer boeken over online copywriting

Wil je elke week een gratis tip om je website onweerstaanbaar te maken?

Vul dan je e-mailadres in:

Beluister dit artikel:

Gerelateerde artikelen:



Reacties

  1. zegt

    Hallo Aartjan,

    Echt een uitstekend artikel over schrijven op internet. Leerzaam en krachtig. Nieuwsgierig makend dankzij de titel met kennisgat. (Heb het boek meteen besteld.)

  2. zegt

    Bedankt Stan! :-)
    En leuk om te horen dat je Made to Stick gaat lezen. Ik vind het echt smullen, de gebroeders Heath hebben hun eigen boek natuurlijk erg sticky gemaakt :-)

  3. Felix zegt

    Aartjan,

    Handige tips wederom! Dat boek hoef ik zelfs niet meer te lezen geloof ik… (al zie ik dat je van clicks naar de winkel een graantje meepikt, toch? Ook handig!)

  4. zegt

    Dank Felix!
    Wel lezen hoor, dit is maar een tipje van de sluier.
    Paperback-editie is net uit, voor een luttele 11 euro :-)

    Heb inderdaad sinds deze post Tradedoubler-links vanuit het Bol-partnerprogramma. Ik linkte altijd al naar Bol als ik boeken besprak, en nu krijg ik op deze manier een kleine fee mocht iemand die bij Schrijven voor internet vandaan komt het boek aanschaffen.

  5. Ruud zegt

    Hallo Aartjan,
    n.a.v. je Adwords – voorbeeld :
    Heb je ook dergelijke tips voor het schrijven van die Adwords. Het is namelijk niet alleen – nadat al die anderen ook al dezelfde woorden gebruikt heben – de beperking van 1 x 25 en 2 x 35 karakters, maar ook nog eens de slag winnen van Google, de woorden zodanig kiezen dat Google denkt, dat ze converterend zijn en dus een laag bod toelaten. Schrijven voor een onbeperkt budget is stukken simpeler dan voor een beperkt.

  6. zegt

    Ruud, ook de andere schrijftips zijn goed toe te passen op AdWords-teksten. Graaf ook eens een kennisgat in de rechterkolom in Google ;-)

    Ik mis bijvoorbeeld meestal ook de persuasion-technieken van Cialdini in AdWords, er wordt vaak van dezelfde verleidingsmethoden gebruik gemaakt: lage prijs, breed assortiment, geografische spreiding vestigingen, aanbiedingen, kwaliteit, enzovoort.

  7. Vincent zegt

    Goed artikel, klein puntje: stickynes heeft ook te maken met andere keuzes die je maakt. Als ik nu een voorbeeldlink aanklik, ben ik bijvoorbeeld van deze website weg. Openen in een nieuw venster zou beter zijn.

  8. zegt

    na het kijken van een slide van Robert, via de site adverto plots op je pagina beland. Kwam om 20.35 en het is nu 21.08. Ik heb mij prima vermaakt op je site en zeker ook veel opstoken. Je banner onder neverendingmoonwalk zul je even moeten aanpassen; deze verwijst naar een .nl ipv de .com versie.

  9. zegt

    Hallo!

    Ik wil me graag aanmelden voor je artikelen per e-mail, maar dan kom ik op een pagina waarvan ik vermoed dat het niet de bedoeling is. Of begrijp ik iets niet goed?
    Hartelijke groet,

    Anne Marie

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>