Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Doe jij marketing als een jager of als een boer?


Toen hij 46 was, werd de auto van Tracy Morgan geramd door een vrachtwagen.

Hij lag 2 weken in coma en overleefde het maar net.

Nu 5 jaar later is hij terug op het podium als comedian, ouder en wijzer.

In zijn show Staying Alive leert hij middelbare mannen een lesje die nog steeds achter de meiden aan zitten.

“Don’t go chasin’ waterfalls. Stick to the rivers and the lakes that you’re used to.

Chasin’ them young girls out there. That’s arrested development!

You gotta grow the fark up. Can’t keep doin’ the shit you were doing when you was 18.”

Middelbare mannen die vergeten wat ze thuis hebben, zijn net als veel ondernemers.

Die alleen maar bezig zijn met scoren.

Hijgerig achter nieuwe klanten aan zitten.

Terwijl ze allemaal bestaande klanten hebben waar ze niet naar omkijken.

Willem uit Drenthe, eigenaar van een tapijtreiningingsbedrijf:

“Wat ik nooit deed dat was mails sturen om contact te houden met bestaande klanten. Omdat ik niet wist wat ik erin wilde zetten.

Ik wist trouwens ook nooit onderwerpen om blogs over te schrijven. En ik dacht van: ‘Wie is daar nou in geïnteresseerd?’”

Wie ondernemers ook vaak vergeten, dat zijn prospects.

Daar flirten ze wel mee, maar alleen maar om direct te scoren.

Telefoonnummers vragen daar doen ze niet aan.

Willem zei tegen me:

“Ik zag niet echt de noodzaak om in contact te komen met prospects die niet direct geïnteresseerd zijn. Ik focuste me echt op de mensen die een offerte aanvroegen.

Maar nu heb ik die markt eigenlijk wel zo’n beetje helemaal. Daarom was het tijd om die andere mensen ook meer aandacht te geven.”

Snel scoren is leuk als je bedrijf nog een jonge hond is.

Maar kijk uit voor arrested development. Je stagneert als je dat maar blijft doen. Je stopt met groeien.

Heb je een volwassen bedrijf, dan probeer je niet alleen maar hertjes te tackelen.

Je gaat ook aandacht geven aan de moeder van je kinderen.

Dat zijn je bestaande klanten. Aan wie je alles te danken hebt.

En je gaat aandacht geven aan al die geïnteresseerden en prospects.

Een volwassen bedrijf doet geen marketing als een jager, maar als een boer.

Die boer zaait zo veel mogelijk content en hij maakt zijn akker zo groot mogelijk.

Die is extreem zichtbaar, heeft altijd iets interessants te vertellen en oogst de contactgegevens van iedereen die geïnteresseerd zijn hand opsteekt.

En houdt daarna langdurig contact.

Willem is deelnemer aan Marketing Masterpieces en is dat toen ook gaan doen. Bijvoorbeeld door slimme follow up mails te sturen naar prospects die een offerte hebben aangevraagd.

Zijn conversie op offertes voor vloerkleden reinigen is gestegen van 30 naar 35%. Alleen dat al levert hem € 135.000 extra omzet per jaar op.

Is het voor jou tijd om net als Willem van een jager een boer te worden?

Is het tijd voor opschalen in plaats van hijgerig achter je prooi aanrennen?

Is het tijd voor lang contact houden en warme relaties bouwen in plaats van snel scoren?

Laat het me dan weten. Want over 1 maand start ik met een nieuwe groep van Marketing Masterpieces.

Het programma waarin ik een klein groepje high-end ondernemers 6 maanden lang help om de bekendste naam in hun markt te worden.

Details en de link om een belafspraak aan te vragen vind je hier:

www.marketingmasterpieces.nl

Aartjan van Erkel

640 cheese burgers


De kok van het Post Oak Hotel in Houston, Texas heeft iets nieuws bedacht.

De ‘Black Gold Burger’, vernoemd naar de goldrush om aardolie die van Houston een van de grootste olieproducenten ter wereld maakte.

De burger is meestal de allemansvriend en de bestseller op het menu van een restaurant.

Not this burger. Deze jongen kost namelijk 1.600 dollar.

Er ligt dan ook geen platgeslagen gehaktbal op.

Nee, hij is belegd met 450 gram gegrild Wagyu A5 rundvlees. Speciaal ingevlogen vanuit Japan.

Daar bovenop schijfjes foie gras, gekruid met shavings van zwarte truffel.

Het geheel is niet bedekt met een machtige blob ketchup, maar met royale scheppen kaviaar.

De bovenkant van het broodje is versierd met 24 karaats eetbaar bladgoud.

Natuurlijk krijg je patatjes bij je blingburger, die ook zijn besprenkeld met bladgoud-glitter.

Je krijgt er een lekker drankje bij om het allemaal weg te spoelen. Geen lauw Amerikaans biertje, maar een poepstrakke fles Dom Perignon champagne uit 2006.

Voor die 1.600 dollarpiek moet een normale burgertent 640 cheese burgers verkopen.

De Black Gold Burger is geen hoax, hij wordt gewoon besteld en gegeten. Want er is een markt voor.

Geen grote markt, wel een rijke markt.

In veel markten is er een klein groepje klanten bereid om veel meer te betalen voor een veel rijkere ervaring.

Of voor veel snellere resultaten.

Ook in jouw markt is er waarschijnlijk zo’n segment.

Die klanten hebben alleen nog nooit bij je aangeklopt. Want je verkoopt niks dat duur genoeg voor ze is.

In je aanbod zit geen product of dienst voor het absolute topsegment.

En je bent niet de enige. De meeste bedrijven vergeten hun rijkste klanten.

Misschien is het VIP-segment niet jouw ding.

Maar misschien vind je het wel interessant om te weten waar het meeste geld vandaan komt in jouw business.

Welk segment onder jouw klanten levert de meeste omzet op?

Dat laat ik binnenkort zien aan de deelnemers aan Marketing Masterpieces.

Wie zijn hun ideale klanten? Want dat kunnen ze binnen een kwartier ontdekken.

Daarna weten ze precies wat de eigenschappen zijn van de mensen die het meeste geld opleveren.

Alles wat je daarna hoeft te doen is in je marketing tegen die mensen praten.

Daardoor trek je nog meer van diezelfde types aan.

Nog meer van die klanten die veel meer geld uitgeven dan alle anderen.

Marketing Masterpieces start begin november al.

Ik laat alleen Sleeping Giants toe, en de groep is invitation only.

Op deze vergulde pagina staat of jij ook een Sleeping Giant bent:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Aartjan van Erkel

Ondernemershumor in de Tweede Wereldoorlog


Adolf Hitler las in de jaren ’30 een boek waardoor hij een ideetje kreeg.

Door dat ideetje besloot hij tijdens de oorlog om 80.000 bommen op Londen te gooien.

Hij dacht namelijk dat Engeland daardoor uitgeschakeld zou worden.

Het Engelse leger dacht dat ook, schrijft Rutger Bregman in zijn nieuwe boek ‘De meeste mensen deugen’.

‘Het verkeer zal stoppen, de daklozen zullen gillen om hulp en de stad zal afglijden in totale chaos’, vreesde een Britse generaal.

Want het boek ‘Psycologie des foules’ (Massapsychologie) door de Franse auteur Gustave le Bon was HOT in die tijd.

Niet alleen Hitler had het gelezen. Ook Stalin, Mussolini en Churchill vonden het fascinerond.

De auteur zegt dat de ware natuur van de mens zich openbaart in noodsituaties.

Als de pleuris uitbreekt, dan dalen we een aantal treden op de ladder van de beschaving. Paniek en geweld grijpen om zich heen.

Rutger Bregman noemt dat de ‘vernistheorie’: onze beschaving is maar een dun laagje, dat barst bij het minste of geringste.

Alleen: Hitler kreeg de Engelsen er niet onder door al die bombardementen.

Journalisten en wetenschappers hebben namelijk beschreven wat er daadwerkelijk gebeurde in die tijd, toen Hitler’s Blitzkrieg Londen in de poeier legde.

En ze zagen geen beestachtig gedrag. Geen plunderingen, verkrachtingen en anarchie.

Een Amerikaanse correspondente sprak een Engels echtpaar in hun keuken dat gewoon een kopje thee dronk terwijl de bommenwerpers boven hun hoofd gierden en de lucht boven de stad donkergrijs en oranje kleurde.

Of ze niet bang waren?

“Oh no. And if we were, what good would that do?”

Bij een winkel die veranderd was in een ruïne had de winkelier een bordje neergezet: ‘More open than usual.’

De eigenaar van een pub hing een briefje op de deur: ‘Our windows are gone, but our spirits are excellent. Come in and try them.’

Je zou kunnen denken: typisch Engels. Dachten de Engelsen ook na de oorlog. Keep calm and carry on, en zo.

Maar ook Duitse steden werden in de gaten gehouden tijdens WOII.

De Sicherheitsdienst rapporteerde dat de mensen rustig bleven, samen in de schuilkelders wachtten tot de explosies ophielden, en gezinnen opvingen van wie het het huis in puin lag.

Een kruidenier zette buiten de winkel een bordje neer: ‘Hier wird katastrophenbutter verkauft!’

De Britten hadden betere humor dan de Duitse burgers, maar in beide landen is de moraal nooit geknakt. Hoeveel diabolische aanvalsgolven er ook neerdaalden uit de lucht.

Dat is ook het hele punt van Rutger Bregman’s boek. Al eeuwen geloven mensen in het westen dat de mens van nature verdorven is. Maar wat als het tegenovergestelde waar is?

Ik ben opgeknapt door dit boek, en ik raad je echt aan om het ook te lezen. Mijn mensbeeld is positiever geworden. En het heeft ook iets gedaan met mijn verwachtingen voor de toekomst.

In het boek vielen mij die geinige schrijfsels van ondernemers op. Middenstanders die gewoon lekker aan marketing bleven doen terwijl ze in een absolute hel leefden.

Want dat doen we. Gewoon lekker doorgaan.

Misschien ligt jouw business helemaal niet in de puin, maar gaat het juist superlekker.

En misschien doe je eigenlijk nog helemaal niet zo veel aan marketing.

Je bent dan wat ik noem een Sleeping Giant.

Als je een Sleeping Giant bent, dan draai je minstens een ton omzet, vrijwel zonder marketing.

Kun je nagaan wat je zou doen als je opeens superopvallend naar buiten zou treden.

Met megaveel marketing, waardoor klanten je overal tegenkomen. Waar ze ook kijken op internet, ze komen jou tegen.

Geen tijd voor? Wel als je iets doet wat ik een ‘explosie van content’ noem.

Die kun jij laten afgaan door maar 2 uur per week in marketing te steken.  Daarna ben je opeens op alle socials vol zichtbaar, heb je zat video’s om een YouTube-kanaal te vullen, plus allemaal superinteressante nieuwsbrieven en blogartikelen.

In 2 uur per week.

Ben je een Sleeping Giant en is het tijd voor meer marketing?

En zou je daar mijn hulp bij willen? Ga dan naar deze pagina over Marketing Masterpieces: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Daar kun je een belafspraak met me aanvragen. Want dit halfjaarprogramma is invitation only en ik wil eerst persoonlijk met jou naar je marketing kijken zodat ik kan zien of je een match bent met de rest van de Sleeping Giants in de groep.

Wie weet spreek ik je binnenkort.

Aartjan van Erkel

 

 

Gas!


Op een zonnige dag een paar weken geleden reed ik met mijn fiets van een enorm schip af.

De ferry Newcastle – IJmuiden had zojuist aangemeerd.

In de rij voor de paspoortcontrole stond ik te wachten tussen de meurende auto’s.

Naast me stond een andere fietsvakantieganger. Een hipster die nors voor zich uitkeek.

Het viel me op dat hij iets handigs had gedaan met zijn bidons.

Hij had namelijk niet 1, niet 2, maar 3 bidonhouders op zijn fiets zitten.

De 3e zat aan de onderkant van zijn diagonale buis. Had ik nog nooit eerder gezien.

We raakten aan de praat en hij bleek 11 dagen te hebben gefietst in Schotland.

Ik vroeg of hij een kaart of op een app had gebruikt voor navigatie, en hij vertelde dat hij een speciale kaarten-app had voor fietsers.

Daardoor kon hij altijd de weg vinden, ook in gebieden waar hij geen internet had.

Bloedhandig. Ik schreef de naam op van zijn app en van het apparaatje dat op zijn stuur zat.

We fietsten 5 minuten samen op en toen gingen we ieder een kant op.

Ik pakte in Haarlem de trein naar huis en ontmoette daar bij de fietsencoupé weer een vakantiefietser.

Een oudere dame, die vertelde dat ze de hele wereld over had gefietst. Zelfs in de Himalaya.

Op dat ding? Ik wees naar haar fiets.

Die zag er niet sportief uit. Er zat niet eens een derailleur op.

Hoe kom je daar al die bergen mee over dan?

Ze bleek een speciale achternaaf te hebben waar ik nog nooit van gehoord had.

Een Rohloff-naaf. Een groot lomp Duits ding. Maar ze vertelde dat ze 14 versnellingen had en daarmee inclusief bepakking de meeste bergen met gemak over kwam.

Als je fiets in een vliegtuig naar India wordt gesmeten, is het handig als er weinig kapot kan gaan.

Ik zag inderdaad dat er geen wirwar van kabeltjes, tandwielen en derailleurs op haar fiets zat.

Ik herinnerde me nog die keer tijdens een regenachtige fietsvakantie in Schotland dat mijn achterwiel een rotsblok schampte. Door de impact verboog mijn achterderailleur.

Ik kon meteen niks meer.

Niet meer schakelen, niet meer krachtzetten, ik kon niet eens meer de trappers rondkrijgen.

In een dorp een kilometer verderop werd ik geholpen door een fietsenmaker die hem weer rechtboog. Als me dit in een woestijn was gebeurd,  was ik fakt geweest.

Bloedhandig dus, versnellingen die gooi en pleur proof zijn. Ik schreef de naam van haar naaf op en na een halfuur stapte ik uit de trein.

Die ochtend had ik in toevallige gesprekjes met andere fiets-nerds superhandige dingen geleerd waar ik nooit op was gekomen.

Door heel effies te kletsen tijdens het wachten.

Wat had ik kunnen leren door ze regelmatig te spreken?

En wat als we met een groepje waren geweest?

We zouden elkaar helemaal gek gekakeld hebben over fietsavonturen en handige trucs en hacks.

Die mogelijkheid creëer ik vanaf begin november voor een klein groepje ondernemers.

Ook een stelletje nerds. Maar dan business-nerds.

Die op hetzelfde level zitten en allemaal verliefd zijn op hun business.

De groep die ik bij elkaar breng noem ik Sleeping Giants.

Ze doen mee met Marketing Masterpieces.

Wat mijn Sleeping Giants allemaal gemeen hebben:

Ze draaien lekker – een ton of meer omzet per jaar – maar ze doen nog weinig aan marketing.

En nu hebben ze jeuk. Jeuk om te groeien. Want het is tijd.

Ze voelen: ik draai nu al zó lekker. Wat gebeurt er allemaal als ik goeie marketing ga doen?

Dan kunnen ze exploderen.

Veel meer naamsbekendheid.

Veel meer klanten.

Veel meer omzet.

Gewoon door gas te geven met marketing. Want hun bedrijf staat, en ze zijn klaar om op te schalen. Nu het gas erop.

Maar dan wel in één keer goed. Niet de beginnersfouten maken met marketing.

Daar ga ik ze 6 maanden persoonlijk bij helpen in Marketing Masterpieces.

Dat vind ik ontzettend leuk, omdat ik in vorige groepen heb gezien wat er dan met hun business gebeurt.

Ben jij een Sleeping Giant en is het tijd om gas te geven? Laat het me dan weten.

Dit is de link: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Aartjan van Erkel

Laat je klanten met hun hoofd knikken


Gisteravond scheurde ik het plastic open van de Emerce, het clubblad van digital business people en online marketeers.

En dit waren een paar van de koppen die je daar leest.

Ik zweer dat ik het niet verzin:

“Meer nadruk op context dan op sturing”

“Merken richten zich te veel op korte termijn”

“Flexibele en gecombineerde mobiliteit is de toekomst”

Ik wist al van tevoren dat de redacteuren me zouden proberen in slaap te typen.

En ik lees zo’n blad vooral om gruwelbriljanten te spotten.

Door naar de reclames, wat vind je van deze reclame van bedrijf X dat anoniem zal blijven:

“X continuously explores new frontiers in IT. We help you change new technology trends into business advantages, so you always stay one step ahead of costumers’ needs.”

Ik stop nu met citeren, anders val jij ook in slaap in je kleren.

(En ja, in die advertentie staat écht het woord ‘costumers’, kostuum-makers.)

De Emerce is niet het enige vakblad waar je onuitstaanbaar vervelende koppen en reclames vindt.

Maar het is wel extra grappig omdat hun lezers marketeers zijn.

Wil jij iets fris zeggen waardoor jouw klanten hun oren spitsen, plop dan een heel ander vaatje open.

Bijvoorbeeld in een bedrijfsvideo die je laat maken voor je website.

De meeste bedrijven maken namelijk een ‘vakbladvideo’.

In die filmpjes hoor je precies dezelfde marketing bullshidt bingo als in de Emerce.

Op internet, he?

Dus waar je klanten net nog op Netflix of YouTube hebben gezeten.

En vervolgens jouw boring bedrijfsvideo onder ogen krijgen.

“We continuosly explore new frontiers…” 

Voorkom dat je klanten met hun ogen gaan rollen.

Voorkom dat je wereldvreemd overkomt.

En maak dus geen ‘vakbladvideo’.

Maak in plaats daarvan een bedrijfsvideo die klanten oplevert.

Een marketingfilmpje dat klanten naar binnen trekt, waarna ze alles om zich heen vergeten, en aan het eind contact met je opnemen.

Zonder het spektakel van YouTube.

Vloggen is nergens voor nodig. Sensationele clickbait-titels zijn nergens voor nodig.

Het enige wat je nodig hebt op je website is een filmpje waardoor klanten met hun hoofd gaan knikken.

De legendarische Britse copywriter Drayton Bird noemt dat ’the nod factor’. Laat ze knikken tot het eind van je video.

En geef ze daarna een dringende reden om te klikken op de knop Contact of Offerte.

Deze maand geef ik aan de Members van Het Lab de formule voor zo’n bedrijfsvideo.

Daarin staat wat je moet zeggen in je video, en in welke volgorde.

De deadline is vandaag. Dat betekent: wil je de formule voor een bedrijfsvideo die klanten oplevert, dan kun je die alleen vandaag nog krijgen door je Membership nu te starten.

Dit is de link: www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Aartjan van Erkel

 

 

 

 

Bed time battles


Jessica en Eric staan altijd moe op de foto.

Dat komt, ze hebben 2 kleuters die als het avond is door het huis heen stuiteren.

De zusjes hebben Sensory Processing Disorder: moeite met het verwerken van informatie van de zintuigen.

Daardoor zijn ze gauw overprikkeld.

Jessica en Eric krijgen de meiden bijna niet in bed ’s avonds.

Totdat Jessica iets briljants bedacht waardoor de bed time battles in één keer over waren.

Ze rukte de favoriete pyjamaatjes uit een la. Glow in the dark pyjama’s.

Meiden, voordat je naar bed gaat moeten jullie de pyjama’s opladen. Dat werkt het beste als jullie helemaal stilliggen.

Die opmerking werkte als een toverformule. De foto die Jessica die avond van de zusjes maakte, ging viral.

Je ziet een slaapkamer bezaaid met speelgoed waar 2 dreumesen met serieuze gezichtjes gestrekt op het laminaat liggen.

Allebei hetzelfde paarse pyjamaatje aan. Strakke blik gericht naar de lamp aan het plafond. Roerloos.

Elke avond hebben Jessica en Eric hierdoor even 5 minuten tijd voor zichzelf.

Terwijl de pyjama’s liggen “”””op te laden””””.

Daarna laten hun uitgeraasde dochters zich zó in bed leggen.

Op die leeftijd laten kids zich nog voor de gek houden door een bizarre formule die mams met groene wallen onder de ogen ter plekke verzint omdat ze even, éééven op de bank wil liggen na het eten.

Ik kan haar nu al vertellen dat zoiets bij pubers niet gaat werken.

En weet je bij wie het nog meer niet werkt?

Bij je klanten. Die laten zich ook niet bezweren door een formule die jij ter plekke uit je dikke duim zuigt.

Bijvoorbeeld als je gaat improviseren bij het opnemen van je bedrijfsvideo.

Hmmm, wat zullen we laten zien in het filmpje op de website?

Ach, gewoon wat leuke random beelden van het bedrijf en als voice over een tekst die letterlijk uit je brochure komt van een paar jaar geleden.

Zo’n vilmpje staat op de meeste bedrijfswebsites.

Dat heeft ongeveer net zoveel aantrekkingskracht op klanten als het 8 uur journaal op een kleuter.

Maar als je iets wilt om je klanten mee te hypnotiseren als een kleuter met YouTube, maak dan geen geïmproviseerd bedrijfsfilmpje.

Gebruik dan een formule waardoor je zeker weet dat je filmpje onweerstaanbaar wordt.

Waar klanten minutenlang roerloos naar kijken en daarna op Contact of Offerte klikken.

Die succesformule voor een bedrijfsvideo stuur ik maandag naar Members van Het Lab.

Maandag is daardoor meteen ook de deadline. Dus wil je de formule, klik dan op de gloeiende link voordat het te laat is:

www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

PS

Wil je ook de gelegenheid hebben om elke maand vragen aan me te stellen, klik dan op dezelfde link en meld je aan voor het VIP Membership.

 

7 dingen die moeten gebeuren als klanten je website bezoeken


Wat moet er gebeuren als klanten je website bezoeken?

Nou, 7 dingen:

1. Hun ogen worden onweerstaanbaar getrokken door 1 ding op je website

2. Dat ding zuigt ze naar binnen als een gootsteen-ontplopper en houdt hun aandacht vast

3. Ze vergeten alles om zich heen

4. Ze voelen diep van binnen dat ze nú in actie moeten komen

5. In hun hoofd en hart maken ze ter plekke de keuze voor jou

6. Je concurrenten vallen af omdat ze die opeens niet meer serieus nemen

7. Ze komen in actie en zetten een volgende stap in jouw richting: ze nemen contact op, vragen een offerte aan of laten hun e-mailadres achter

Wishful thinking?

Neewoor, je krijgt dat voor elkaar met een simpel videootje.

Hoe je een filmpje maakt van 1 of 2 minuten waardoor dit allemaal gebeurt in het hoofd van je klant, dat laat ik deze maand zien aan de Members van Het Lab.

Ze krijgen een korte masterclass over een bedrijfsvideo die klanten oplevert.

Want ik geef ze een formule die op 1 A4’tje past.

Die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken om snel een filmpje te maken om leads en sales te scoren.

Dat kan met simpele tools die weinig of niks kosten. Een van die tools heb je nu sowieso al op je laptop staan.

Klim nog snel aan boord voordat het schip afvaart, want de deadline is maandag.

Dit is de link: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Aartjan van Erkel

Formule voor de perfecte bedrijfsvideo


In het skidorp Cortina d’Ampezzo werd gisteren een gevaarlijke indringer neergeschoten.

Tijdens het wintersportseizoen zie je in Cortina allemaal rijke Milanezen in ski-jacks met bontkraag die in Porsche Cayennes naar hun vakantiehuizen rijden voor een weekendje skiën en een bord canederli allo speck.

In oktober kun je normaal een kanon afschieten in de Corso Italia, maar gisteren was de winkelstraat in alle staten.

Plaats van handeling was een chique dameskledingzaak.

De winkelbel ging, het winkelmeisje keek op van haar telefoon en zag een hert naar binnen stappen met een gewei van een meter lang.

Het gevaarte dat een paar honderd kilo woog struinde wat rond, liep het magazijn in en snuffelde verward tussen de kledingrekken.

Op social media staan verschillende filmpjes die winkelbezoekers op een paar meter afstand stiekem van het gestresste hert hebben gemaakt.

Rudolf had een gewei als een kromzwaard en hij hoefde maar met zijn hoofd te schudden om die geniuses als kebabs aan zijn prikstok te rijgen. Maar hee, hipsters will be hipsters en die leven voor duimpjes, hartjes en likes.

Zes grote mannen van de politie waren nodig om het beest te verdoven en op een pickup truck te hijsen, waarna hij werd afgevoerd en losgelaten in het bos.

Het is niet handig als je de verkeerde klanten in je bedrijf krijgt.

Van die types die vreemd ruiken, hun portemonnee niet eens bij zich hebben, en als ze weggaan vezelige uitwerpselen achterlaten.

In die kledingwinkel hebben ze veel liever rijke dames uit Milaan met een hele serie creditcards in hun Gucci-clutches.

En welke klanten heb jij het liefste?

Welke types wil jij aantrekken met je website?

Welk type klant geeft over time het meeste geld bij je uit, met wie werk je het liefste, met wie heb je de grootste klik?

Zorg dat zulke topklanten zichzelf direct herkennen als ze binnenkomen op je website. Dat jouw site een warm badje voor ze is.

Bij veel bedrijven gaat dat fout door de tenenkrommende bedrijfsvideo op hun homepage.

Vaak is dat een standaard filmpje volgens een vast format van een videoproductiebedrijf.

Die filmen dan wapperende vlaggen op de parkeerplaats, en medewerkers die pingpongen in je hippe kantine.

Gaan daar jouw ideale, cash heavy, supersympathieke klanten op aanhaken? Naaaah.

Een filmpje maken dat je ideale klanten trekt is niet zo moeilijk. En je hebt er geen filmcrew voor nodig.

Het enige dat je hoeft te doen, is 6 psychologische triggers in je filmpje stoppen. In de juiste volgorde.

En vervolgens zitten er alleen nog maar van die rijke, geparfurmeerde dames in je inbox met hun VISA card al in hun gemanicuurde handjes.

Of hoe jouw ideale klanten er dan ook maar uitzien.

De formule voor die video geef ik komende maand aan de Members van Het Lab.

De deadline nadert. Dus wil je de formule krijgen, dan is dit de link om nog net op tijd Member te worden: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership/

Wil je me ook elke maand vragen kunnen stellen over je website, je marketing of je copywriting? Klik dan ook op dezelfde link, maar kies dan voor het VIP Membership.

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Scène op een camping


Fragment uit het voetbalcommentaar bij de wedstrijd Juventus – SPAL dit weekend:

“De verdedigers staan heerlijk als op de camping te wachten wat er gaat gebeuren.

En dat is over het algemeen niet al te veel.”

Je ziet die camping meteen voor je.

Ome Teun onder de luifel van de caravan op een tuinstoel. Badslippers, kalknagels.

Bakkie koffie.

Tante Coby pontificaal ernaast.

Ze praat aan één stuk door over zichzelf.

Zwijgend kijkt ome Teun om zich heen naar de andere campinggasten onder hun luifels.

Die ook allemaal geen plannen hebben.

Zo komen veel bedrijfsvideo’s op websites ook over.

Er gebeurt niks, en het gaat nergens heen.

Op de camping kan dat heerlijk ontspannend zijn.

Maar op jouw website kijken klanten niet naar een filmpje dat over niks gaat.

Ze luisteren niet naar een bedrijf dat aan één stuk door over zichzelf kakelt.

En dat gebeurt wel in de meeste bedrijfsvideo’s.

Wil je dat ze jouw bedrijfsvideo wél uitkijken, doe dan iets totaal anders.

Stop psychologische triggers in je video die onzichtbaar zijn voor klanten en waardoor ze weerloos worden.

Zeg iets waardoor je status in de markt als een raket stijgt.

Voorkom elementen waardoor klanten afhaken, soms zelfs zo hard dat je ze nooit meer terugziet op je website.

Raak je klanten in hun ziel door wat je zegt, zodat ze de video helemaal uitkijken en daarna meteen op Contact klikken.

De formule om zo’n video te maken, geef ik komende maand aan Members van Het Lab.

Ik vertel ze ook hoe je zelf zo’n bedrijfsvideo no budget kunt opnemen – met simpele tooltjes die je gratis kunt downloaden en die nu misschien al op je laptop staan.

En ik laat Members ook voorbeelden zien van 3 klanten die ik tijdens een VIP-dag een tijdje geleden dezelfde formule heb gegeven en die nu een entertaining en superovertuigend filmpje op hun website hebben staan.

Voorspelling: je slaat jezelf met den vlakken hand tegen het natgeregende voorhoofd als je die filmpjes ziet.

Waarom heb jij niet allang zo’n video?

Waarom heb je dit niet veel eerder gedaan?

Maar je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Daarna wordt het leuk om te kijken naar de oeverloze filmpjes op de websites van je concurrenten. Waar zijn ze mee bezig? What are they thinking?

Om je hebberige handjes op de formule te leggen is het nu tijd om in actie te komen, want de deadline nadert en als de slagboom dicht is dan blijft hij dicht: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Aartjan van Erkel

Bestel in godsnaam groene thee met een burrito


Ontspannen zit je in een restaurant op het menu te kijken.

Glas sjaardonnee in de hand.

Plotseling krijg je een machtige aandrang. Je verexcuseert je bij je tafelgenoten en schuifelt richting het toilet.

Je ploft neer op de pot en slaakt een diepe zucht.

Bij het handenwassen ploept er opeens een beeldschermpje aan naast de spiegel.

Daarop lees je:

“Goedenavond. Uw urine heeft een kwaliteit van 4 op een schaal van 10.”

Er verschijnt een grafiekje in beeld met alleen maar rode balkjes. Met knipperende waarschuwingstekstjes:

“Het zoutgehalte in uw urine is: Extreem hoog. Pas uw dieet direct aan!”

“De temperatuur van uw urine is: Veel te hoog. Pas uw dieet direct aan!”

“Uw bloeddruk is: Aan de hoge kant. Pas uw dieet en uw stressniveau aan.”

Je kijkt jezelf aan in de spiegel. Het wordt je bleek rond de neus.

Heb je nou zojuist een waarschuwing gekregen van de WC waar je een boodschap in hebt geplonsd?

Op het schermpje staat:

“Menu-advies: bestel een pot groene thee en de sodium-arme burrito.”

Wait a minute, de plee vertelt je wat je moet bestellen?!

Je krijgt misschien jeuk in de bilnaad van deze toekomstmuziek.

Alleen is het geen toekomstmuziek. Het Smart Toilet bestaat al.

Er worden op dit moment feasability studies (viezebilletjes-studies) mee gedaan.

De slimme plee was een hit op Lowlands. Lange rijen.

Niet verbazingwekkend. Want het grijpt je bij de strot als iemand iets superpersoonlijks tegen je zegt.

Iets waaruit blijkt dat ze je extreem goed kennen. Misschien wel beter dan jij jezelf kent.

Zelfs als het een WC is.

Je spitst direct je oren. Want misschien krijg je iets te horen dat je nog niet wist.

Dit kun je ook in een bedrijfsvideo op je website doen.

Dingen zeggen die zó raak zijn, dat klanten denken:

Krijg nou tiedten, hangt er soms een verborgen camera in mijn huis of kantoor? Hoe weten ze dit?

Jij kunt dit als ondernemer. Rake dingen zeggen tegen je klanten. En daar heb je geen verborgen camera voor nodig.

Want je weet precies wat ze doormaken. Hoe stressvol het probleem is waar jij bij kunt helpen.

Je hebt het al zo vaak gezien bij andere klanten.

Klanten denken altijd dat hun situatie uniek is.

But you have seen it a million times.

Een filmpje maken dat klanten zó bij de strot grijpt dat ze wel móeten kijken en daarna wel móeten klikken, daar gaat de masterclass over die Members van Het Lab komende maand krijgen.

In zo’n filmpje zitten in totaal 6 psychologische triggers die nodig zijn om met een bedrijfsvideo klanten te trekken.

De meeste filmpjes op bedrijfswebsites presenteren hun oplossing als een nice to have.

Maar jouw filmpje zet jouw dienst, training of consultancy neer als een Must Have.

Wil je weten hoe je klanten duidelijk maakt dat zaken doen met jou net zo noodzakelijk is als naar het toilet gaan?

Word dan op tijd Member, want de deadline komt eraan.

Jezelf aanmelden is poepen zonder douwen, gewoon op deze link klikken:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Laat je kassa maar rinkelen!

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen