Toen hij 46 was, werd de auto van Tracy Morgan geramd door een vrachtwagen.
Hij lag 2 weken in coma en overleefde het maar net.
Nu 5 jaar later is hij terug op het podium als comedian, ouder en wijzer.
In zijn show Staying Alive leert hij middelbare mannen een lesje die nog steeds achter de meiden aan zitten.
“Don’t go chasin’ waterfalls. Stick to the rivers and the lakes that you’re used to.
Chasin’ them young girls out there. That’s arrested development!
You gotta grow the fark up. Can’t keep doin’ the shit you were doing when you was 18.”
Middelbare mannen die vergeten wat ze thuis hebben, zijn net als veel ondernemers.
Die alleen maar bezig zijn met scoren.
Hijgerig achter nieuwe klanten aan zitten.
Terwijl ze allemaal bestaande klanten hebben waar ze niet naar omkijken.
Willem uit Drenthe, eigenaar van een tapijtreiningingsbedrijf:
“Wat ik nooit deed dat was mails sturen om contact te houden met bestaande klanten. Omdat ik niet wist wat ik erin wilde zetten.
Ik wist trouwens ook nooit onderwerpen om blogs over te schrijven. En ik dacht van: ‘Wie is daar nou in geïnteresseerd?’”
Wie ondernemers ook vaak vergeten, dat zijn prospects.
Daar flirten ze wel mee, maar alleen maar om direct te scoren.
Telefoonnummers vragen daar doen ze niet aan.
Willem zei tegen me:
“Ik zag niet echt de noodzaak om in contact te komen met prospects die niet direct geïnteresseerd zijn. Ik focuste me echt op de mensen die een offerte aanvroegen.
Maar nu heb ik die markt eigenlijk wel zo’n beetje helemaal. Daarom was het tijd om die andere mensen ook meer aandacht te geven.”
Snel scoren is leuk als je bedrijf nog een jonge hond is.
Maar kijk uit voor arrested development. Je stagneert als je dat maar blijft doen. Je stopt met groeien.
Heb je een volwassen bedrijf, dan probeer je niet alleen maar hertjes te tackelen.
Je gaat ook aandacht geven aan de moeder van je kinderen.
Dat zijn je bestaande klanten. Aan wie je alles te danken hebt.
En je gaat aandacht geven aan al die geïnteresseerden en prospects.
Een volwassen bedrijf doet geen marketing als een jager, maar als een boer.
Die boer zaait zo veel mogelijk content en hij maakt zijn akker zo groot mogelijk.
Die is extreem zichtbaar, heeft altijd iets interessants te vertellen en oogst de contactgegevens van iedereen die geïnteresseerd zijn hand opsteekt.
En houdt daarna langdurig contact.
Willem is deelnemer aan Marketing Masterpieces en is dat toen ook gaan doen. Bijvoorbeeld door slimme follow up mails te sturen naar prospects die een offerte hebben aangevraagd.
Zijn conversie op offertes voor vloerkleden reinigen is gestegen van 30 naar 35%. Alleen dat al levert hem € 135.000 extra omzet per jaar op.
Is het voor jou tijd om net als Willem van een jager een boer te worden?
Is het tijd voor opschalen in plaats van hijgerig achter je prooi aanrennen?
Is het tijd voor lang contact houden en warme relaties bouwen in plaats van snel scoren?
Laat het me dan weten. Want over 1 maand start ik met een nieuwe groep van Marketing Masterpieces.
Het programma waarin ik een klein groepje high-end ondernemers 6 maanden lang help om de bekendste naam in hun markt te worden.
Details en de link om een belafspraak aan te vragen vind je hier:
Aartjan van Erkel