Je hebt een date met een ongelofelijk cutie.
Laten we even aannemen dat je weer single bent, en aan de tinder of in in ieder geval ‘in de markt’.
In de kroeg afspreken gaat niet, dus dan maar broodnuchter afgesproken op zondag op de hei ergens.
Je hebt een geweldige wandeling met zijn tweeën, en je verdwaalt omdat je vooral bezig bent met hum of heur ogen en niet met je omgeving.
Waar je samen om moet lachen, en wat lacht je wandelpartner leuk.
De wandeling brengt jullie op een bospad dat steeds smaller en smaller wordt, en als je al probeerde anderhalve meter afstand te houden dan is dat nu onmogelijk.
Je loopt nu vlakbij elkaar. Je ruikt elkaars geur. Je raakt elkaar even aan. Het gesprek valt stil.
Het pad wordt weer breder. Je lacht naar elkaar, je voelt je een beetje euforisch en het maakt je niks uit dat het een beetje is gaan regenen.
Dan ben je opeens weer bij de parkeerplaats. Je ziet je auto al staan.
Tot je stomme verbazing zwaait je date naar je met de autosleutels al in de hand, holt naar de auto en roept: we appen!
De auto start en je ziet je date wegrijden zonder nog naar je om te kijken.
Wat begon als een superleuk gesprek, is abrupt afgekapt door je gesprekspartner.
Wat er gebeurt in deze teleurstellende date, gebeurt ook in veel verkoopgesprekken.
Je spot een potentiële goede klant. Je hebt contact. Je klant heeft interesse. Dit kan weleens een grote klant worden.
Je maakt een afspraak voor een kennismakend gesprek.
Je gaat het gesprek in omdat je denkt dat deze nieuwe klant ja gaat zeggen tegen je duurste dienst of training.
Het gesprek verloopt goed en alle seinen staan op groen.
Totdat je klant opeens zegt: “O, ik moet rennen. Stuur nog maar even wat informatie per e-mail”. En ophangt.
Loop je vaak een blauwtje in je verkoopgesprekken? Dan ontbreekt er iets in je aanpak waardoor je gesprek mislukt.
Die call kan zomaar een uur duren. Als een gesprek dan mislukt, is dat een dure les geweest.
En dit is maar 1 van de 8 dure lessen die je kunt leren. Want een verkoopgesprek kan op 8 manieren mislukken.
Je kunt zo doorgaan en blij zijn met de klanten die je wél binnenhaalt. Of je kunt die 8 gaten dichten en je succespercentage fors verhogen.
Your call.
Als je betere gesprekken wilt gaan voeren, dan nodig ik je uit voor mijn nieuwe online seminar ‘Deals closen met verkoopgesprekken’.
Aanstaande donderdag geef ik dat voor de eerste keer.
Het is bedoeld voor experts zoals dienstverleners, trainers, coaches, adviseurs en interimmers.
Die met gesprekken hun hoogstgeprijsde dienst verkopen.
We zijn van 10 tot 12 uur bezig met je verkoopgesprekken, en de link om je gratis aan te melden is http://www.seminars.gratis
Ik wens je een mooie maandag.
Aartjan van Erkel