De 6 geheimen van verleiding

De afgelopen dagen verslond ik het boek Influence van persuasion-professor Robert Cialdini. Hij presenteert daarin 6 wetenschappelijk onderbouwde verleidingstechnieken uit de sociale psychologie. Het boek bracht me op een paar ideeën waarmee websites hun conversie kunnen verhogen. Plus: ik geef praktijkvoorbeelden van Nederlandse sites die de technieken al toepassen.

Influence - Robert Cialdini

Als je dit leest, ben je door 4 van Cialdini’s technieken verleid om door te lezen. Ik heb ze namelijk gebruikt in mijn intro…

Cialdini noemt het zelf ‘weapons of influence’: psychologische ‘knopjes’ waarop gedrukt kan worden voor een automatische respons.

De 6 geheimen van Cialdini zijn:

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment & consistentie
  3. Sociale bevestiging
  4. Sympathie
  5. Autoriteit
  6. Schaarsheid

1. Wederkerigheid

Geef gratis iets weg en de ontvanger voelt zich verplicht om iets terug te doen. Dat is het principe van wederkerigheid. Mensen die in het krijt staan zullen hun schuld altijd inlossen. Dat hoort namelijk zo. Deze sociale verplichting zit bij mensen ingebakken. Geef een cadeautje, en je klant zit gevangen in een onzichtbaar vangnet.

Weggevertjes werken dan ook vaak conversieverhogend. Want vroeger of later zal de prospect de gunst terugbetalen. De makkelijkste manier om dat te doen is door een bestelling te plaatsen. Simpele cadeautjes zijn voldoende. Heb je een website, denk dan bijvoorbeeld aan een gratis:

  • Nieuwsbrief
  • E-book
  • Quickscan
  • DVD met productfilm
  • Kennismakingsgesprek
  • Tip of geheim (dit artikel bijvoorbeeld :)
Ondernemers maken massaal gebruik van de verleidingskracht van cadeautjes, en dus van wederkerigheid. Relatiegeschenken, kerstpakketten en weggevertjes zijn een complete bedrijfstak.
Wederkerigheid Cialdini Vistaprint

Vistaprint gebruikt wederkerigheid:
visitekaartjes niet alleen betaald, maar ook gratis

2. Commitment & consistentie

Jij bepaalt je gedrag op basis van wat je eerder hebt gezegd of gedaan. Je wilt namelijk graag consequent zijn. Ook wat anderen over jou zeggen, wil je kloppend maken. Best een verraderlijk mechanisme, dat volgens Cialdini bij mensen is voorgeprogrammeerd. Slimme ‘persuaders’ maken daar gebruik van.

Cialdini geeft het opmerkelijke voorbeeld van een groep wetenschappers die alle bewoners van 2 straten in Calfornië toestemming vragen om een lelijk, gigantisch bord van de gemeente in hun voortuin te plaatsen met opschrift: “Drive carefully”. In straat 1 weigert 83% van de mensen, in straat 2 slechts 27%.

De verklaring: in straat 2 zijn de wetenschappers een paar weken voordien langs de deuren gegaan om commitment te zaaien. Ze vroegen bewoners namelijk om een piepklein bordje (10×10 cm) in hun tuin te plaatsen met opschrift: “Be a safe driver”. Bijna niemand weigerde dit bescheiden verzoek. Om vervolgens consistent te zijn met hun zojuist geboren commitment aan verkeersveiligheid, gaf 2 weken later 73% toestemming voor het monsterlijk lelijke bord in hun tuin.

Internet-ondernemers kunnen dit principe inzetten. De truc is om stapje voor stapje commitment te kweken bij prospects. Vergroot de kans dat zij klanten worden door ze bijvoorbeeld eerst te vragen om:

  • Je video te bekijken
  • Je online petitie te tekenen
  • Zich in te schrijven voor je nieuwsbrief
  • Je webpoll in te vullen

Commitment Cialdini Nationale vacaturebank

Nationale vacaturebank plant een zaadje voor commitment via een vederlicht verzoek: webpoll over vrijmibo

3. Sociale bewijskracht

Tegen sluitingstijd loop je haastig door een drukke winkelstraat. Bijna bots je tegen een stilstaande man op, die in de lucht staat te kijken. In jezelf mopperend loop je door.

Als er 5 personen in de lucht hadden staan kijken, was je waarschijnlijk niet doorgelopen. Dat is het principe van sociale bewijskracht. Je was ook in de lucht gaan kijken. Want als veel mensen iets doen, is de kans groter dat jij het ook gaat doen.

Sociale bewijskracht wordt veel gebruikt als verleidingstechniek op internet. Een paar voorbeelden die ik tegenkwam op Nederlandse websites:

Sociale bevestiging Cialdini - Independer

Independer.nl gebruikt sociale bevestiging zo:
vraag een offerte aan, want 862 anderen deden dat gisteren ook

Sociale bevestiging Cialdini - Leadz.nl tevredenheid

Sociale bevestiging Cialdini - Leadz.nl

Leadz.nl gebruikt sociale bewijskracht op 3 manieren:
het noemt het totaal aantal gebruikers, totaal aantal transacties, en percentage klanttevredenheid

Sociale bevestiging Cialdini ABN AMRO

ABN AMRO verhoogt conversie met sociale bevestiging:
aantal gemaakte afspraken vorige maand

Nu snap je ook waarom ik hier vermeld hoeveel RSS-abonnees deze blog heeft, en hoeveel mensen me volgen op Twitter. :-)

4. Sympathie

Sympathie is bij Cialdini het mechanisme waardoor je positief staat tegenover personen die:

  • Op je lijken
    (bv bijna dezelfde achternaam hebben, dezelfde bril, dezelfde geboorteplaats, dezelfde auto, dezelfde telefoon)
  • Aantrekkelijk zijn
  • Complimenten geven

Andersom werkt het precies zo. Dat verklaart waarom boodschappers van slecht nieuws vaak vermoord zijn, en waarom we soms een hekel hebben aan weermannen die regen voorspellen.

Veruit de beste manier om sympathie in te zetten als overtuigingsstrategie op internet is Tell a friend. Want tips van vrienden zijn fijn om te ontvangen, en het is moeilijk om te weigeren wat ze ons aanraden.

Sympathie Cialdini 6 minuten

6 minuten gebruikt sympathie via slimme Vertel verder-functie:
e-card of e-mail sturen

5. Autoriteit

Autoriteit is bij Cialdini het principe dat je vertrouwen hebt in mensen die:

  • Expert zijn
  • Onafhankelijk zijn
  • Tegen hun belang in handelen voor jou
  • Hoger staan in hiërarchie (rang, titel, status, kleding, inkomen, opleiding, enzovoort)

Autoriteit wordt bijvoorbeeld gebruikt op de volgende sites:

Autoriteit Cialdini D-reizen

D-reizen kweekt autoriteit door zich kwetsbaar op te stellen:
het geeft bij elk hotel het gemiddelde oordeel van bezoekers weer

Autoriteit Cialdini Bol.com

Bol.com profiteert van de autoriteit van een onafhankelijke award

6. Schaarsheid

Schaarsheid is het typisch menselijke verschijnsel dat we het meest verlangen naar dingen die:

  • Zeldzaam zijn (tijdelijk verkrijgbaar, beperkte oplage, eerste drukken/misdrukken, niet meer leverbaar)
  • Onbereikbaar zijn (duur, volmaakt)
  • Verboden zijn

Ook hier heeft Cialdini weer een les voor schrijvers. Je verleidt klanten makkelijker door te benadrukken wat ze kunnen verliezen dan door te vertellen wat ze kunnen behouden. Sterk vind ik het voorbeeld dat meer huiseigenaren hun woning gingen isoleren als hen verteld werd hoeveel geld slechte isolatie hen kostte, dan wanneer ze hoorden wat ze met isolatie konden besparen.

Schaarsheid wordt slim ingezet door onder andere de Hema online:

Schaarsheid Cialdini Hema

Melding van het aantal stuks dat nog in voorraad is.
Hoe kleiner de voorraad, hoe harder het gaat.

Schaarsheid Cialdini Hema

Artikel op? De optie Houd me op de hoogte verschijnt.
Slimme verleiding: waarschijnlijk converteren die mails erg goed.

Nog een laatste argument om Influence zelf te gaan lezen (er is ook een Nederlandse vertaling). Cialdini  verklapt in dit boek ook hoe je de hypnose kunt opheffen (How to say no) als verkopers of marketeers de weapons of influence op jóu toepassen.

Update september 2013:
Bekijk de video van mijn interview met professor Robert Cialdini toen hij pas geleden in Nederland was. Hij geeft tips voor online verkoop:

Elke week een tip om je website onweerstaanbaar te maken?
Vul  je e-mailadres in:


Gerelateerde artikelen:




68 reacties ↓

#1 René Greve op 26-01-2009 om 23.05 uur

Een geweldig artikel Aartjan. Zeker de voorbeelden van Nederlandse sites zijn zeer duidelijk en praktisch. De punten van Cialdini heb je in dit artikel in de ultieme vorm gegoten. Klasse.

#2 Aartjan op 26-01-2009 om 23.52 uur

Wauw, dank voor je complimenten René!

#3 Evert Stobbe op 27-01-2009 om 00.12 uur

Inderdaad een uitstekend artikel, goede voorbeelden ook!

#4 Aartjan op 27-01-2009 om 00.32 uur

Dank dank :-)

#5 Leon op 27-01-2009 om 00.37 uur

Ik zie nog wel wat extra leukigheden voor webprofessionals. Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen, ik ben nog maar net op de helft van het boek. ;-)

#6 Aartjan op 27-01-2009 om 00.40 uur

@Leon Ben heel benieuwd!

#7 Navin Poeran op 27-01-2009 om 03.42 uur

Mooi artikel. Ik was trouwens getipt door René :P

#8 Alexander op 27-01-2009 om 04.00 uur

Netjes!

#9 hansk op 27-01-2009 om 09.28 uur

Goed artikel Aart-jan. Buiten het feit dat de informatie heel goed is ga ik als een speer door je artikel. Erg goed geschreven. Bedankt.

#10 Ruben op 27-01-2009 om 10.37 uur

Inderdaad lekker om te lezen; overzichtelijk, pakkend en informatief.
Ook prettig om te weten dat ik “nee” zeggen al onder de knie heb en er, voor mij, eigenlijk geen nieuwe dingen in staan..
pffieuww, stel je voor dat er een “PL-etje” aan zat te komen om de ‘staat van hypnose’ te bevredigen.

Slim, dat er op deze manier gebruik gemaakt kan worden van de psyche van een mens maar triest dat het vaak door de verkeerde mensen gebeurd.

#11 Jens Swelson op 27-01-2009 om 10.58 uur

Duidelijk artikel. Ik ga hem thuis even uitprinten en rustig doorlezen. :-)

#12 Aartjan van Erkel op 27-01-2009 om 11.35 uur

@Navin, Alexander, Hansk, Ruben en Jens: bedankt!

#13 Evert Bal op 27-01-2009 om 11.40 uur

Zeer bruikbare informatie. Ik zie in de zes geheimen een lijn naar de ‘primaire driften’ van de mens lopen.

#14 Tanja op 27-01-2009 om 14.14 uur

Goed artikel met goede voorbeelden, het geeft me inspiratie.

Hoe zou jij de neiging noemen die we (mensen) kennen om (socialnetwork-) vriendjes te worden met mensen die ook vriendjes met ons worden (of een ‘recommendation’ schrijven over iemand die juist iets over ons schreef…).

Is het wederkerigheid of is het sympathie?

In wederkerigheid zit ook iets van ‘consessie’, heb jij daar al goede voorbeelden van kunnen vinden? Ik ben daar in een blogpost http://www.tanjadebie.nl/2007/10/29/online-invloed-wederkerigheid-1/ over na gaan denken, maar heb er nog niet helemaal mijn vinger op kunnen leggen.

Dank je wel voor de link trouwens!

#15 Aartjan van Erkel op 27-01-2009 om 14.44 uur

@Tanja Het social network/blogvriendjesgedrag is inderdaad ook zeer menselijk (en handig voor zoekmachines), het lijkt mij vooral een kwestie van voor wat hoort wat, wederkerigheid dus.

Ik kan even geen voorbeelden van een concessie bedenken op internet (moeten er wel zijn). Wel breng je me op een idee voor een site waar ik nu mee bezig ben voor een opdrachtgever. Daar gaan we mensen vragen donateur te worden. Ze moeten dan eerst een account aanmaken. Altijd even een gedoe. Maar… een andere optie – en dat is de concessie – is anoniem doneren.

Bedankt dus!! :-)

#16 Tanja op 27-01-2009 om 14.48 uur

Good thinking! :-)

#17 Arjan Haring op 27-01-2009 om 14.53 uur

Mooi artikel Aartjan, past helemaal in het thema van de conferentie Design for Conversion http://www.designforconversion.nl.

#18 Jolanda Pikkaart op 27-01-2009 om 18.16 uur

Interessant artikel Aart-Jan. Ik zet het boek op mijn verlanglijst

#19 Aartjan op 27-01-2009 om 18.28 uur

@Arjan Ja inderdaad! Komt er een volgende editie? Dan meld ik me zeker aan.

@Jolanda :-)

#20 Erwin Sigterman op 27-01-2009 om 21.27 uur

Ik ga het boek meteen bestellen!

#21 RS op 31-01-2009 om 21.25 uur

“Als je dit leest, ben je door 4 van Cialdini’s technieken verleid om door te lezen. Ik heb ze namelijk gebruikt in mijn intro…”

Incorrect, ik heb de eerste alinea overgeslagen…
Anyway, wel een interessant artikel.

#22 De 6 geheimen van verleiding — Schrijven voor internet « Verenigd ZZP Nederland op 2-02-2009 om 23.55 uur

[...] Continued here:  De 6 geheimen van verleiding — Schrijven voor internet [...]

#23 WJiersema op 3-02-2009 om 18.37 uur

Hallo :-)

MBT het verhaal over wederkerigheid en Tanja’s opmerking over concessies herinnerde ik met 2 klassieke technieken van verkopers. De Foot-in-the-door techniek en de door-in-the-face techniek. De foot-in-the-door techniek komt overeen met het verhaal over wederkerigheid. Je geeft iets kleins en daarmee verkrijg je toegang tot de rijkdommen van de af-te-persen persoon ;-)
De Door-in-the-face techniek werkt juist andersom. Je kweekt medelijden door afgewezen te worden (omdat je een extreem verzoek doet) en dan vraag je om iets minder extreems. Dan is de kans dat je 2de verzoek wordt ingewilligd ineens een stuk groter. Dit lijkt erg op het verhaal wat Aartjan vertelt over de sponsor-site.
Check dit voor achtergrond information: http://en.wikipedia.org/wiki/Door-in-the-face_technique

Je hebt zo nog andere, vergelijkbare technieken zoals de bait-and-switch. De verkoper / aanbieder ‘haalt je binnen’ met een mooi product maar langzamerhand blijken bepaalde features niet meer beschikbaar of extra geld te kosten. Dit had ik laatst toen bleek dat de ‘normale’ kleur rood vd Alfa (Alfa Rosso) die ik had besteld niet normaal was maar extra geld kosten, en die dure rood heb ik dan dus ook besteld. Gefopt dus! :-)

Dit heb ik overigens ook uit een boek van o.a. Cialdini, genaamd Social Psychology.

Goeie blog!

#24 Aartjan op 5-02-2009 om 09.56 uur

@WJiersema
Bedankt voor de interessante aanvullingen en de Wikipedia-link!
Ik wil wel graag benadrukken dat ik alleen geloof in ethische persuasion-technieken. Je wilt tenslotte graag dat klanten een goed gevoel overhouden aan een transactie, want dan komen ze ook graag weer bij je terug.
De bait and switch klinkt zoals je zegt inderdaad als een foptechniek. Maar ook die worden natuurlijk door Cialdini besproken, hij is tenslotte wetenschapper :-)

#25 WJiersema op 5-02-2009 om 10.30 uur

Veel van die persuasion technieken zijn ook gericht op het geven van een goed gevoel aan een persoon. Het zou nog mooier zijn, denk ik, als je naast een goed gevoel ook nog nut had van de dienst of plezier van het product :-)
Daarnaast kun je deze technieken ook op je sociale omgeving toepassen. Je kunt je kind beloven naar de dierentuin te gaan op zondag (bait) maar uiteindelijk ga je gewoon naar de kinderboerderij om de hoek (switch).

Of zoals Hans Teeuwen het doet: Je kleine zwijntje wat in een veel te klein hok aan het stikken is en de bergen wil zien, dan een poster van de bergen beloven. Twee jaar later komt ‘ie er dan achter dat hij die poster nog steeds niet heeft verkocht ivm dat ‘ie langs een fopspullenwinkel kwam :-)

#26 De verleiding « annalen van gamor op 8-02-2009 om 13.50 uur

[...] http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2009/01/26/de-6-geheimen-van-verleiding [...]

#27 Maud Ebbekink op 12-02-2009 om 11.15 uur

Een ander goed boek over (sociale) beïnvloeding is ‘Persuasion, psychological insights and perspectives’. Hier staat o.a. ook een hoofdstuk in met de 6 principes van Cialdini.

Zelf heb ik vorig jaar een onderzoek uitgevoerd naar de Foot-in-the-Door techniek op internet, aangezien dit nog niet eerder was gedaan. Op mijn blog doe ik hier verslag van:
http://www.maudebbekink.nl/2008/08/nieuwe-inzichten-in-de-foot-in-the-door-techniek

#28 Aartjan op 12-02-2009 om 11.39 uur

@Maud, heel interessant punt snijd je aan in je artikel. Ik kan alleen het verslag van je onderzoek niet vinden? Wel heel benieuwd!

#29 Maud Ebbekink op 12-02-2009 om 13.02 uur

Staat NU online!

http://www.maudebbekink.nl/2009/02/foot-in-the-door-techniek-online/

#30 Dave op 15-02-2009 om 13.59 uur

Mooi uit de doeken gedaan !

Dave

#31 Tell a friend illegaal? — Schrijven voor internet op 24-02-2009 om 13.51 uur

[...] Tell a friend-knop op je website is goed voor de conversie. Want sympathie is een van de 6 geheimen van verleiding. Kijk wel uit, want tell a friend valt onder het spamverbod. Lees 4 voorwaarden voor een legale [...]

#32 Online sales p0rno — Schrijven voor internet op 26-02-2009 om 10.13 uur

[...] Veel aandacht is er voor social shopping. Erg, erg slick en simpel is de Product chat van NetShops. Bij deze grote Amerikaanse webshop kun je  een vriend uitnodigen samen met jou een product op de site te bekijken. Je krijgt een code die je aan hem moet doorgeven en vervolgens kun je samen chatten over dat product. Simpele, geniale manier om de mening van vrienden te betrekken bij het aankoopproces. Sympathie is immers 1 van de 6 geheimen van verleiding. [...]

#33 jaronbarends op 26-02-2009 om 14.05 uur

op dconstruct2008 heeft Joshua Porter van Bokardo hierover een lezing gegeven: Leveraging Cognitive Bias in Social Design. mp3 van presentatie: http://dconstruct.s3.amazonaws.com/2008/podcast/dConstruct2008-Porter.mp3
als je liever leest de transcript:
http://2008.dconstruct.org/podcast/transcript-JoshuaPorter.php

#34 Aartjan van Erkel op 27-02-2009 om 21.27 uur

Jaron, bedankt voor de interessante aanvulling! Overigens lijkt het linkje naar de MP3 niet helemaal lekker te werken :-)
Mooie site heb je, en een waanzinnig portfolio natuurlijk.

#35 akie.nl » 6 secrets of persuasion op 2-03-2009 om 12.52 uur

[...] “De zes geheimen van verleiding“. Verplichte kost! reddit_url = ‘http://akie.nl/2009/03/02/6-secrets-of-persuasion/’; [...]

#36 De 6 verleiders van Cialdini op 4-05-2009 om 11.08 uur

[...] lezen Aartjan van Erkel schreef een mooie boekrecensie met veel voorbeelden op zijn blog. Op Molblog stond een uitgebreid verslag van zijn presentatie voor NIMA vorig jaar. [...]

#37 Let je wel goed op? « Marketingblog voor de Podiumkunsten op 10-11-2009 om 22.53 uur

[...] Artjan van Erkel geeft op zijn blog schrijvenvoorinternet.nl een hele fijne samenvatting van het [...]

#38 Mensen onthouden maar één ding — Schrijven voor internet op 22-12-2009 om 08.39 uur

[...] de wetenschappelijke principes van persuasion worden toegepast op websites. Het veel dikkere boek Influence van Robert Cialdini, plus  inzichten uit de neurowetenschap, worden hier omgezet in praktische tips voor [...]

#39 Welke foto’s werken op websites? — Schrijven voor internet op 5-02-2010 om 07.53 uur

[...] De 6 geheimen van verleiding [...]

#40 Copywriting-tip 1 voor webformulieren: button-bijschriften — Schrijven voor internet op 16-03-2010 om 10.59 uur

[...] het vertrouwen wel goed zit, kun je ook schrijftechnieken gebruiken gebaseerd op de 6 geheimen van verleiding uit de sociale en cognitieve psychologie van Robert Cialdini. Online werken deze bijvoorbeeld erg [...]

#41 Dirk Cools op 11-05-2010 om 13.22 uur

Ik raad je ook “Overtuiginskracht: 50 geheimen van de psycholgie van het beïnvloeden” aan, eveneens rijk aan voorbeelden waarbij mensen bij situaties met kleine verschillen een totaal ander gedrag vertonen.

#42 Aartjan van Erkel op 17-05-2010 om 10.01 uur

@Dirk
Dank je, dat is inderdaad ook een goede tip. Ik heb hem in het Engels gelezen (Yes! 50 secrets from the science of persuasion), Cialdini et al geven 50 praktijkvoorbeelden van het toepassen van de weapons of influence. In één ruk uitgelezen.

#43 Mischa Coster op 25-05-2010 om 13.32 uur

@WJiersema: Zoals ik het zie is de foot-in-the-door niet een voorbeeld wederkerigheid, maar van commitment & consistentie. Je vergaart eert toegang met iets kleins, om daarna iets groters te vragen. Zie het voorbeeld van Aartjan over de bordjes in de tuin.
Door-in-the-face is absoluut wederkerigheid :-)

#44 Marcel Wiegerinck op 23-08-2010 om 20.12 uur

Hoi Aartjan,

Gaaf zeg dat Robert Cialdini naar Nederland komt. Ik had er wel eens van gehoord en heb volgens mij onbewust al een aantal technieken van hem toegepast op de website van fotoklasje. Onze verkooppagina; http://www.fotoklasje.nl/fotografiecursus-en-workshop-zaterdag-4-september-2010-eindhoven/

Maar ook iets gratis weggeven zoals jij nu doet;
http://www.fotoklasje.nl/workshops/wij-geven-1-gratis-plek-weg-voor-de-fotografiedag-op-zaterdag-4-september/

en Niet te vergeten een video;
http://www.fotoklasje.nl/nieuws/tot-vanavond-twaalf-uur-heb-je-nog-kans-op-een-gratis-fotografiecursus/

Leuk initiatief!

Met vriendelijke groet,
Marcel Wiegerinck.

#45 Debbie Houtman op 24-08-2010 om 10.13 uur

Ik heb deze interessante informatie direct toegepast op de homepagina van mijn eigen website http://www.ugo4it.nl

Dank je werl Aartjan, het is goed en duidelijk omschreven.

#46 De 6 principes van overtuigen van Cialdini plus 1 « Meer Advies Coaching op 9-09-2010 om 12.00 uur

[...] van websites die voldoen aan deze 6 principes vind je in het artikel van Aartjan van Erkel over de 6 geheimen van verleiding en in zijn oproep om voorbeelden in te sturen (vandaar mijn voorbeeld over Tiggelaar zijn [...]

#47 Adverto » 101 interessante links over Persuasive Design op 18-12-2010 om 12.39 uur

[...] De 6 geheimen van verleiding — Schrijven voor internet [...]

#48 Betaalde Links zijn ‘verboden’ zegt Google..maar ze werken wel ! | E-Tail op 30-05-2011 om 15.37 uur

[...] & vriendjespolitiek : één van Cialdini’s principes : geef iets ‘gratis’ weg en 9/10 zal zich verplicht voelen om ‘iets’ terug [...]

#49 Corona de Wert op 17-06-2011 om 12.28 uur

O, wat fijn dat ik je samenvatting van Caldini hier aantref. Kan het boek niet zo snel vinden in boekenkast, art geeft me weer snel overzicht, kan weer verder met voorbereiding workshop. Super!

#50 Wat zijn Game elementen? | Website of G-motiv group op 27-06-2011 om 13.42 uur

[...] Make believe Robert Cialdini: 6 geheimen van verleiding: [...]

#51 Cadeau ideetje op 31-05-2012 om 15.13 uur

Leuk en leerzaam stuk waarbij je een goede combinatie hebt gemaakt met de gelezen stukken en praktijk voorbeelden. Heb geen petje op anders ging ie af ;)

#52 Simeon op 5-12-2012 om 15.29 uur

`Leuk artikel over Cialdini en de link met websites. Een goed voorbeeld is de website Booking.com. Deze dekt bijna alle dimensies van Cialdini en is enorm bekend onder de verschillende doelgroepen.

#53 Aartjan op 5-12-2012 om 20.43 uur

@Corona
Komt mooi uit :-) leuk.

@Cadeau ideetje
Ik neem het compliment buigend in ontvangst ;-) dank!

@Simeon
Eens, goed voorbeeld inderdaad.

#54 5 tips om zichtbaar te zijn zonder je op te dringen | mijnbedrijfdraaitdoor op 13-03-2013 om 11.12 uur

[...] slim gebruik van allerlei wetenschappelijk bewezen trucjes. De 6 principes van Cialdini ( kijk op http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2009/01/26/de-6-geheimen-van-verleiding/) bijvoorbeeld worden goed toegepast. Als je goed rondkijkt op het internet en deze actieve [...]

#55 Engelman op 27-09-2013 om 11.17 uur

Nogmaals bedankt Aartjan voor alle info en tips!
Onze omzet is met 50% gestegen!
Als je in de buurt van Vught bent tracteer ik op bossche bollen!
Groet,Engelman
http://Www.dakprobleem.nl

#56 Aartjan van Erkel op 27-09-2013 om 18.02 uur

@Engelman
High five, geweldig resultaat!

#57 Verleiden met tekst: Schaarsheid - SOPRESS.nl op 8-01-2014 om 22.20 uur

[...] Schrijvenvoorinternet.nl Marketingfacts Invloed door Robert P. Cialdini [...]

#58 Verleiden met tekst: Wederkerigheid - SOPRESS.nl op 8-01-2014 om 23.18 uur

[...] Schrijvenvoorinternet.nl Marketingfacts Invloed door Robert P. Cialdini [...]

#59 Verleiden met tekst: Sympathie - SOPRESS.nl op 8-01-2014 om 23.44 uur

[...] Schrijvenvoorinternet.nl Marketingfacts Invloed door Robert P. Cialdini [...]

#60 Verleiden met tekst: Sociale bewijskracht - SOPRESS.nl op 9-01-2014 om 00.05 uur

[...] Schrijvenvoorinternet.nl Marketingfacts Invloed door Robert P. Cialdini [...]

#61 Verleiden met tekst: Autoriteit - SOPRESS.nl op 9-01-2014 om 00.45 uur

[...] Schrijvenvoorinternet.nl Marketingfacts Invloed door Robert P. Cialdini Marketingfacts Seminar verslag [...]

#62 Schrijvend Overtuigen | Crazy Creative Marketing op 17-01-2014 om 11.32 uur

[...] overtuig je dan mensen om je product te kopen. Robert Cialdini heeft er een boek over geschreven waarin hij 6 methode omschrijft om mensen te beïnvloeden. Naast [...]

#63 huizing op 10-03-2014 om 14.55 uur

Top boek en wederom een geweldig artikel, thnkx

#64 Suggestme: de kracht van reviews | Online Marketing op 27-03-2014 om 22.17 uur

[...] 80% van de consumenten zich in beslissing laat beïnvloeden door reviews en vergelijkkingssites. Robert Cialdini Robert Cialdini, goeroe op het gebied van verleiden en invloeden stelt dat 1 van de belangrijkste [...]

#65 De psychologie van het overtuigen | We are social op 28-03-2014 om 09.47 uur

[...] http://www.schrijvenvoorinternet.nl/2009/01/26/de-6-geheimen-van-verleiding/ [...]

#66 Suggestme: de kracht van reviews | Online Marketing blog op 29-05-2014 om 14.29 uur

[…] 80% van de consumenten zich in beslissing laat beïnvloeden door reviews en vergelijkkingssites. Robert Cialdini Robert Cialdini, goeroe op het gebied van verleiden en invloeden stelt dat 1 van de belangrijkste […]

#67 Rien Breevaart op 20-11-2014 om 10.46 uur

Ben direct op zoek gegaan naar meer tools om het nog beter toe te passen dan ik al van plan was.

#68 Hieke van Hoogdalem op 21-11-2014 om 16.22 uur

Leerzaam, vooral de video! Cialdini’s voorbeelden van consistentie in bijv. een survey vind ik echt een eye-opener.

Reageer:

Mijn boek

Praktische tips om je website onweerstaanbaar te maken.

99 lezers gaven 5 sterren op Managementboek.nl en Bol.com.

Artikel in AD Weekend: Verleiden op internet - 10 tips.

Bestellen >

Leer klanten verleiden