Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

IG nobelprijs: gore flappen, warme ballen en met pizza leef je langer


Hier in Newcastle kom ik erachter dat de Engelse bankbiljetten van plastic zijn.

Het biljet van 5 pond met Winston Churchill erop bijvoorbeeld. Daar kun je doorheen kijken, want er zit een transparant venster in. Dafuq.

Wel lekker makkelijk schoon te maken, plastic.

Beter dan de Roemeense Leu, want dat zijn de goorste bankbiljetten op aarde.

Ontdekte de Nederlandse wetenschapper Andreas Voss. Met zijn onderzoek won hij gisteren een IG nobelprijs.

Van alle bankbiljetten houden die van Roemenië de meeste soorten bacterien vast.

Je betaalt in Boekarest dus zeg maar met een vies wc-papiertje waar iemand ook nog zijn neus in gesnoten heeft.

Andere bankbiljetten zijn meestal maar gespecialiseerd in 1 soort bacterie die ze lekker goed absorberen.

De Amerikaanse dollar slurpt bijvoorbeeld het goed de multiresistente ziekenhuisbacterie MRSA op. Die biljetten worden dan ook gemaakt van linnen.

De IG nobelprijs gaat elk jaar naar onderzoek dat je eerst laat lachen, en dan aan het denken zet.

Italiaanse onderzoekers kregen gisteren bijvoorbeeld een IG omdat ze ontdekten dat het eten van pizza beschermt tegen kanker – als de pizza tenminste in Italie is gemaakt.

Engelse onderzoekers ontdekten dat je enkels het lekkerste lichaamsdeel zijn om aan te krabben.

En Franse onderzoekers ontdekten dat de linker bal van een man warmer is dan zijn rechter.

Deze knettergestoorde alternatieve prijzen krijgen bijna net zo veel publiciteit als de echte Nobelprijzen.

Dus met de marketing van de IG is niks mis. Wat raar is, trekt aandacht.

Maar wat raar is, wordt niet altijd onvergetelijk.

Want alleen maar iets mafs doen is niet genoeg.

Als jij bijvoorbeeld gaat pitchen op kantoor bij een klant en je verschijnt in een roze tutu met een gele badmuts op, dan val je op.

Maar je krijgt de opdracht alleen als je verhaal ook nog retestrak is. Net als bij de IG nobelprijs-winnaars. Dat zijn allemaal bloedserieuze onderzoekers.

Om de bekendste naam te worden in je markt, is het nodig dat je mega gaat opvallen met een retestrak verhaal.

Zodat iedereen van je gehoord heeft.

En op een manier waardoor je onvergetelijk wordt.

Om dat voor elkaar te krijgen komt er begin november een klein groepje ondernemers naar me toe voor een 2-daagse bijeenkomst.

Want ze beginnen dan met mijn programma Marketing Masterpieces, waarin we die ondernemers binnen 6 maanden onvergetelijk gaan maken.

Niet voor de hele wereld trouwens – alleen voor hun markt. Voor hun ideale klanten.

Ze worden een celebrity in hun niche.

Ze kunnen dus nog gewoon ongestoord over straat. Maar als ze op een congres van de branche komen, dan willen mensen selfies met ze maken.

Ze worden de bekendste expert in hun markt.

Het is een klein exclusief groepje want ik laat alleen Sleeping Giants toe.

Een Sleeping Giant is een expert die minstens 1 ton jaaromzet maakt, die minstens 1 product of dienst heeft die al verkocht wordt, en die nog maar weinig aan marketing doet.

Sleeping Giants kunnen dus achterlijk hard gaan groeien als ze hun marketing eenmaal goed doen.

En daar gaan mijn handen dus van jeuken.

Marketing Masterpieces is invitation only, en hoe je in aanmerking kunt komen voor een persoonlijke uitnodiging staat op deze brandschone pagina: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Aartjan van Erkel

Gedraag jij je als een 14-jarige in je marketing?


Gisteren sprak ik een Amerikaanse ondernemer die al 7 jaar video’s op YouTube plaatst.

Dat is zijn ding.

En hij krijgt er af en toe klanten mee voor zijn business: hij geeft fluitlessen.

Ik vroeg hem wat hij klanten aanbiedt als volgende stap in zijn video’s.

Wat vraagt hij klanten om te doen als ze de bamboe fluit willen leren spelen, waar een hypnotiserend mooi geluid uit komt als je het goed kan.

Het bleek dat hij in 7 jaar tijd nog nooit een aanbod voor een volgende stap had gedaan.

Hij keek een beetje betrapt. Njaaa, dat moet ik inderdaad nog steeds een keer doen…

Het enige wat hij doet bij zijn video’s is een link naar zijn website in de omschrijving zetten.

De kijkers moeten dus zelf maar bedenken wat ze gaan doen op zijn website. Hij stuurt ze geen enkele kant op.

En hij biedt ze niks leuks aan.

Dat deed me denken aan mijn eerste stappen op het liefdespad, toen ik 14 was.

Ik was dodelijk verlegen, zeer introvert en droeg een scheiding in mijn haar. Dat was in de jaren ’80 nog NIET cool.

Ik had via een vriend verkering gevraagd aan een heel mooi meisje, en ik had geen idee wat ik nu moest doen.

Omdat ik haar niet durfde te bellen, deed ik het enige wat ik kon bedenken: elke dag langs haar huis lopen.

In de hoop dat zij de deur zou opendoen en tegen me zou praten.

In de hoop dat zij de volgende stap zou zetten.

Dat gebeurde nooit.

En toch bleef ik de bal bij haar leggen, en nam geen enkel initiatief.

Ik deed nooit een voorstel voor een volgende stap. En dus werd die verkering natuurlijk niks.

Precies hetzelfde zie ik ondernemers vaak doen.

Zoals die Amerikaan, die vertelde dat hij in zijn online business ook nog maar weinig klanten krijgt.

Klanten zien hem wel voorbijkomen op YouTube, maar ze weten niet wat hij wil.

Ze weten waarschijnlijk niet eens dat hij online fluitlessen verkoopt.

En ze denken dat het zijn hobby is, video’s op YouTube plaatsen.

Want hij biedt geen volgende stap aan.

Ik raad je aan om je marketing slimmer aan te pakken.

En om je te gedragen als een ondernemer.

Door initiatief te nemen. Door te laten zien wat je wilt. Door altijd een volgende stap aan te bieden.

Had iemand dit maar tegen me gezegd toen ik 14 was, goddimme. Dan was mijn verkering met dat bloedmooie meisje heel anders gelopen.

Begin november ga ik een groepje ondernemers helpen om altijd een volgende stap aan te bieden.

Ze doen nog maar weinig aan marketing op internet, en toch draaien ze al best lekker.

Alleen willen ze naar het volgende level. Want de groei is er een beetje uit.

En ze zijn nog onbekend.

Het is tijd om eindelijk de bekendste naam te worden in hun markt.

Dus willen ze serieus aan marketing gaan doen, om te kunnen groeien.

Alleen hikken ze daar mega tegenaan. Tegen die marketing.

Hoe pak je het in één keer goed aan? Zonder alle fouten te maken? Want ze hebben helemaal geen tijd voor een leercurve van een paar jaar.

Ze hebben ook geen zin om 7 jaar video’s te gaan posten en maar te hopen dat daar iets uitkomt.

Als je iets herkent, dan ben je een Sleeping Giant.

Het is niet normaal dat jij zonder marketing al hartstikke lekker gaat. De meeste ondernemers zijn strontjaloers op je.

Maar hoe ga je nu doorpakken?

Als je hard wilt gaan, kun je overwegen om mee te doen aan Marketing Masterpieces.

Want ik breng op dit moment een klein groepje high-end ondernemers net als jij bij elkaar. Vanaf begin november begeleid ik die persoonlijk, 6 maanden lang.

In dit exclusieve programma pakken we samen jouw marketing in één keer goed aan. Daarna ben je in staat om met 2 uur marketing per week de bekendste naam in jouw markt te worden.

Het programma is invitation only en je kunt alleen uitgenodigd worden door eerst een belafspraak met me aan te vragen. De link staat hier: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Aartjan van Erkel

 

Lekker ongepolijste marketing door introverten


Newcastle is niet alleen bekend door Newcastle United FC en Earl Grey, maar ook door de MTV-serie Geordie Shore.

Een reality show vernoemd naar de bijnaam van de inwoners: Geordies.

De deelnemers zijn een groep tokkies die een heftig plat Engels praten.

Een legendarische quote van een van de jongens die meedoen aan de serie is wat hij blafte toen een andere gast volgens hem te veel tatoeages had laten zetten:

“Ye look like a fookin colorin book!”

Vandaag en morgen ben ik in Newcastle voor Retain Live, een conferentie over memberships en marketing.

Die is georganiseerd door Callie en Mike, twee Geordies die het niet konden laten om hun accent te gebruiken bij het designen van de bordjes en banners die in de zaal staan.

Bij een zithoek met fauteuils staat bijvoorbeeld dit bordje:

“Set yerself doon”

Het hele welkom in de conferentie is delightfully British, een grappig verschil met de aanpak van Amerikanen.

Lekker ongepolijst.

Al maanden geleden zette Callie bijvoorbeeld een video in de besloten Facebook-groep voor deelnemers.

Daarin legt ze zonder make-up en fris gedoucht uit dat we vanavond na de presentaties een social event hebben, met onder andere pool en snooker. En dat ze eerlijk gezegd niet weet wat het verschil daartussen is.

En dat je niet mee hoeft te doen met dansen of karaoke als je daar geen zin in hebt.

Aan hun lichaamstaal kun je al zien dat zij en Mike aandoenlijke introverten zijn. Daarmee scoren ze punten bij mij.

Door hun persoonlijke aanpak ontstond in de Facebook-groep van dit event een jolige sfeer.

Veel deelnemers postten fotootjes van zichzelf terwijl ze onderweg zijn naar Newcastle vanuit Australie, Zweden of Amerika. Ik maakte een selfie met mijn fiets op de veerboot.

Bij de borrel hadden we het gevoel dat we elkaar al een beetje kenden.

Callie en Mike hebben hun eigen sfeertje opgeroepen met hun marketing, en dat kun jij ook doen.

Gebruik je eigen accent, fohn jezelf niet op als een getoupeerde poedel zoals de Amerikanen, zie er gewoon uit zoals je eruitziet.

Bijvoorbeeld als je een marketing-video of een foto maakt.

Dat maakt het voor je klanten veel makkelijker om met je te connecten. Om iets bij je te voelen.

En pas als ze iets bij je voelen, kunnen ze je vertrouwen. Als ze weten wat jij er voor een bent.

Alleen: wat zég je dan precies in je marketing?

Waar ga je het over hebben?

Omdat veel ondernemers daarmee struggelen, heb ik een programma voor ze gemaakt.

Ik laat je daarin zien hoe simpel het is om altijd een voorraad te hebben van onderwerpen voor je marketing.

Onderwerpen waar klanten om zitten te springen.

Geen ronkende reclamepraatjes.

Je hebt straks zo veel onderwerpen dat je een explosie van content kunt veroorzaken.

Waardoor klanten je overal op internet tegenkomen. Je wordt de bekendste expert in je markt.

Met superwaardevolle content.

En zonder dat je er meer tijd in hoeft te steken dan nu. Als je 2 uur per week tijd voor marketing hebt, is dat zat.

Het programma heet Marketing Masterpieces, en het is invitation only.

Ik laat alleen Sleeping Giants toe, en die selecteer ik persoonlijk.

Om te kijken of jij misschien een Sleeping Giant bent, kun je kijken op deze pagina: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Moet nu rennen om nog wat worstjes en bacon naar binnen te werken want we gaan zo beginnen, laters!

Aartjan van Erkel

 

 

Wat je kunt zeggen in je marketing als je niet uniek bent


Engeland heeft een hele hoop geinige dorpjes aan zee.

En ze willen mekaar allemaal de loef afsteken.

Want zo zijn dorpjes.

En ze moeten ook wel, want het meurt hier aan de kust overal naar naar rottend zeewier.

Dat ligt in lillende zwarte hopen op het strand en trekt blauwe bromvliegen aan.

Als toerist moet je dus wel wat overwinnen. En daarom doet elke gemeente zijn best om reclame voor zichzelf te maken.

In Newbiggin-by-the-sea waar ik gisteren sliep, hebben ze een unieke claim to fame.

Het is een object dat op het strand ligt tussen het zeewier, en dat ze heel bijzonder vinden.

Al eeuwenlang staat het aangegeven op alle landkaarten van de streek.

En al eeuwenlang gebruiken mensen dat object om op te zitten en vanaf te duiken, zegt de VVV.

Daarom staat het in 2019 vermeld in alle toeristische folders. En er staan informatieborden over langs het strand.

Dat ‘bijzondere’ object is de Hunkleton Stone.

Een rotsblok van 1 bij 1 meter.

Het is een manmoedige poging van de marketing-medewerker op het gemeentehuis.

Om van niks toch nog iets te maken.

Koddig en very British.

Het kan zijn dat jouw bedrijf ook niks unieks heeft.

Dat je gewoon iets verkoopt dat zo veel anderen ook verkopen.

En dan kan het lastig zijn om te zeggen wat daar nou zo bijzonder aan is.

Dan kun je dat proberen op te lossen door iets te noemen dat eigenlijk niks is.

Zoals de meeste bedrijven doen.

Die bedenken uit onmacht een nikszeggende slogan.

Zoals automerken, die bullshidt-slogans bedenken zoals ‘Moving Forward’ of ‘Passion for the Road’.

Of de kaasboer die ik laatst zag, met de slogan ‘Altijd (h)eerlijke kaas’.

Dat soort teksten is decoratie. Opvultekst. Meer niet.

Iets om op je winkelruit te zetten. Op je website.

Maar het zegt je klanten geen kont.

Toch is er een manier om jezelf uniek te maken, zelfs als je in een commodity-markt zit. Als je een van de velen bent.

Je kunt iets over jezelf zeggen waardoor klanten je gaan zien als uniek, terwijl je nog steeds precies hetzelfde product hebt als nu.

Het is een magisch zinnetje, dat verandert hoe klanten jou zien.

Ik noem dat zinnetje de ‘preventieve claim’.

Het is een van de makkelijkste manieren om jezelf te onderscheiden, omdat je er niks voor hoeft te veranderen.

Je hoeft alleen dat ene zinnetje uit te spreken in je marketing. Als een soort toverspreuk.

Behalve de preventieve claim heb ik nog 12 andere simpele manieren om je bedrijf uniek te maken voor je.

Die krijg je allemaal als je deelneemt aan Marketing Masterpieces.

Dat is mijn exclusieve 6 maandenprogramma voor high-end ondernemers. Begin november start ik met een nieuwe groep.

Daarin help ik ze om de bekendste naam in hun markt te worden door maar 2 uur per week iets aan marketing te doen.

Het programma is alleen toegankelijk voor Sleeping Giants.

Je bent een Sleeping Giant als je: een bestaand bedrijf hebt, minstens 1 product hebt dat je nu al verkoopt, minimaal 100.000 euro jaaromzet maakt, en nog weinig aan marketing doet.

Voor details fiets je naar deze link: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Aartjan van Erkel

Full English breakfast, 8.00 uur


Vandaag schrijf ik je vanaf mijn ontbijttafel in het plaatsje Newbiggin-by-the-sea.

Ik ben aan het fietsen in Noord-Engeland omdat ik later deze week een marketing-event heb in Newcastle.

Zaterdag heb ik nachtboot gepakt in IJmuiden – veel leuker dan vliegen, en je kunt je fiets heel makkelijk meenemen.

In het piepkleine dorpje aan zee waar ik vannacht heb geslapen, liep ik gisteren door het plaatselijke museumpje over de visvangst.

Ze vangen hier vooral kreeft, haring en kabeljauw.

Die kreeften doen ze niet met netten, maar met een soort kooien waar ze dan aas in stoppen.

Een video uit de jaren ’50 legde uit hoe je een kreeft moet vastpakken als je hum hebt gevangen: bij zijn middel.

Uitkijken voor je vingers, hij blijkt trouwens 1 schaar te hebben om te grijpen en 1 schaar om te kraken. Respect.

Je moet erbij gaan zitten. Dan moet je 1 schaar tussen je bovenbenen klemmen (daar voorzie ik meteen allerlei complicaties) en 1 schaar vastpakken en dichtknopen met een stukkie touw.

Dit luistert allemaal nogal nauw.

Of zoals het zwartwitte filmpje het in droog polygoon-Engels zei:

“If you take it right, it will know it.

If you take it wrong, YOU will know it.”

Ik zag ook vissersvrouwen uit de jaren ’20, op de foto met blozende strenge gezichten, heel veel lagen kleding over elkaar aan, en met de armen in de zij.

Ze maakten vroeger dagen van 18 uur terwijl hun mannen op zee waren.

Om 4 uur ’s morgens begonnen ze al, met het bevestigen van het aas aan de vislijnen.

Tussendoor gaven ze de kinderen te eten, en deden ze het huishouden.

Daarna lieten ze de roeiboot te water, haalden de vangst op en brachten hem aan wal, maakten de haringen schoon en waren de rest van de dag bezig met het huis-aan-huis uitventen van de vis.

Ik voelde een beetje mee met het harde leven van de vissers, omdat ik uit een middenstandsfamilie kom.

Lange dagen maken was normaal voor mijn ouders, die vroeger een Decorette-winkel hadden.

Mijn ene opa was melkboer en de andere was drogist, en mijn overgrootouders waren melkboer en fietsenmaker.

Dus in mijn jeugd vond iedereen om me heen het normaal om kneiterhard te sloven. Geen 18 uur per dag en je klauwen stonken niet naar vis, maar toch.

En ik vond het he-le-maal niks.

Ik ging absoluut nooit ondernemer worden. Ammehoela.

Veel respect voor mijn familie, maar ik wilde meer in het leven dan alleen maar werken.

Tot ik er jaren geleden achterkwam dat ondernemen ook heel anders kan.

In veel minder tijd. En met een multiplier-effect.

Dat leek er meer op! Ik ontdekte dat ondernemen ook volgens mijn eigen voorwaarden kan.

Ik ontdekte bijvoorbeeld hoe je 1 keer een stukje marketing kunt maken, en het daarna kunt blijven hergebruiken. Automatisch, dus zonder te sloven.

Ik noem zoiets een marketing masterpiece.

Met die aanpak kost je marketing maar 2 uur per week. Max.

In die 2 uur veroorzaak je een explosie van content, waardoor jij het bekendste gezicht wordt in je markt.

Iedereen kent je, want ze zien je opeens overal.

Zonder dat je elke dag op social media hoeft te zitten. Zonder dat je ooit hartjes hoeft te zetten bij foto’s van anderen.

Je hoeft er ook niet dagelijks voor te e-mailen, trouwens.

In 2 uur per week de bekendste naam worden in je markt, daar neem ik vanaf begin november een groepje ondernemers persoonlijk in mee.

Ik laat ze precies zien hoe ik dat jarenlang heb gedaan, en ze passen het direct toe in hun eigen bedrijf.

6 maanden begeleid ik ze intensief, in mijn programma Marketing Masterpieces. En ze kunnen mijn team inzetten bij hun marketing.

Alleen een bepaald type ondernemer kan deelnemen, want het programma is invitation only. Die ondernemers noem ik: Sleeping Giants.

Op deze speciale pagina kun je checken of jij zelf een Sleeping Giant bent – zo ja dan kun je een belafspraak met me aanvragen zodat we je marketing kunnen bespreken: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Ik stap weer op de fiets, de zon schijnt vandaag in Noord-Engeland.

Aartjan van Erkel

 

 

 

Wat als ze fake news over JOU verspreiden?


Gisteren stond er een opmerkelijk bericht in de Volkskrant over Dolle Dinsdag.

Nee dat is niet de uitverkoop van de Bijenkorf, grote smurf.

Het is de dag waarop de bevrijding van Nederland begon – dachten ze op 5 september 1944.

Inwoners van Rotterdam stonden voor het raam te wachten op de Canadese tanks die toch aanstonds den stad zouden binnenrollen?

Ze dronken de fles oranjebitter leeg die ze de hele oorlog lang speciaal voor dezen heuglijken dag hadden bewaard.

In Leiderdorp liepen burgers gekleed in het oranje over straat en de Duitsers deden er niks tegen.

Foute burgemeesters werden gearresteerd door het verzet. Een groep Duitse soldaten werd zelfs krijgsgevangen genomen.

Niemand wist toen dat de hongerwinter nog voor de deur stond.

Dat Nederland die dag uit zijn stekker ging van dolle vreugde kwam door fake news, zegt de Volkskrant nu.

Onder andere verspreid door de goeie ouwe BBC, die haar berichtgeving bleek te baseren op wel hele dunne bronnen.

Een Britse tankcommandant bijvoorbeeld. Die ratelde op zijn pantservoertuig door het Belgische plaatsje Maria ter Heide, toen hem gevraagd werd om zijn positie door te geven.

Tommy keek om zich heen en brulde de naam van een café langs de weg, dat toevallig ‘Breda’ heette. Alleen lag de stad Breda 50 kilometer verderop…

Een andere bron: een taxichauffeur in datzelfde Breda die beweerde dat hij ‘in de verte’ patrouillerende Engelse soldaten had gezien.

Waarop de BBC het nieuws verspreidde dat het zuiden van Nederland as we speak bevrijd werd door de geallieerden.

Nogal pijnlijk. Toen het Nederlandsche volk erachter kwam hoe het zat voelde men ‘een haast niet te verwerken teleurstelling’.

Fake news bestond toen nog niet, ze gebruikten toen het geëmailleerde woord ‘desinformatie’.

Al in 1944 kon dus binnen 1 dag hysterie ontstaan door zoiets.

Kejjenagaan hoe snel het in 2019 kan gaan.

Wat als er over jouw bedrijf opeens fake news verspreid wordt? Of over jou persoonlijk?

Op Fakebook roepen ze dingen over je die niet kloppen.

In Google krijg je allemaal leugens te zien als je zoekt op je eigen naam.

Helaas is het lastig om fake news te voorkomen. Maar je kunt het wel overstemmen.

Door zo aanwezig te zijn op de socials en je website dat alle bullshit al snel uit beeld verdwijnt.

Door zelf zo veel positieve berichten te verspreiden dat je reputatie bulletproof wordt.

Dat doe je door een explosie van content te veroorzaken.

Je overstroomt het internet met waardevolle content. Met positieve berichten over je bedrijf.

Een paar jaar geleden heb ik daarvoor een manier ontdekt om dat te doen in extreem weinig tijd.

Het hoeft je maar 2 uur in de week te kosten om je markt te domineren.

Om de bekendste naam te worden. Door klanten gezien te worden als de ultieme expert.

Af en toe begeleid ik een klein groepje ondernemers om die stap te maken.

Ondernemers die al minstens een ton per jaar omzetten, zonder eigenlijk nog iets aan marketing te doen.

Ik noem die ondernemers Sleeping Giants.

Een groepje van maximaal 10 Sleeping Giants die meedoen aan mijn programma Marketing Masterpieces komt begin november naar me toe om 2 dagen lang marketing te maken voor hun bedrijf.

Daarna blijf ik ze nog 6 maanden lang helpen, waarin we elkaar vaak ontmoeten. Zowel offline als online.

Draai jij al lekker, maar ben je nog veel te onbekend?

En wil je binnen 6 maanden de bekendste naam worden in je markt?

Dan ben jij misschien ook wel een Sleeping Giant – je kunt dat checken op deze pagina: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces. Gaat het jeuken? Vraag dan een belafspraak met me aan.

Want Marketing Masterpieces is invitation only en ik wil eerst een aantal vragen aan je stellen om te kijken of je een goede match bent.

Aartjan van Erkel

 

 

Set it and forget it


Bij mij in de tuin heb ik gisteravond de kraan uitgezet.

Want het water was hier de hele dag in rechte stralen uit de lucht gekomen.

De pepernoten zijn weer in ons leven en we gaan hout hakken voor de open haard. Dekbedje op het bed leggen.

En dus heb ik ook het Magische Masjientje in mijn tuin weer opgeborgen.

Dat zit op de buitenkraan geschroefd en ik heb het geprogrammeerd om elke dag de planten water te geven.

Want er lopen overal slangen door onze tuin.

Een van de beste ideeën ooit, als je een tuin hebt.

Godzijdank kregen we dat idee nog precies op tijd, vlak voordat de hovenier een paar jaar geleden bij ons de bestrating ging leggen.

Joh weet je wat, laten we hem ook een watergeefsysteem laten aanleggen.

Hij nog gauw een zooi van die slangen ingegraven onder het terras door, die boven de grond uitpiepen bij de heggen en de tuinplanten.

Op de grond liggen er dan lekke druppelslangen.

Zodat je planten nooit uitdrogen, zelfs als het 3 maanden niet regent.

Daardoor hoeven we nooit te sproeien. Nooit te sjouwen met gieters.

Nooit de buren te vragen.

Want wij weten zeker: de planten krijgen altijd genoeg water. Ook tijdens onze vakanties.

Amerikanen noemen zo’n systeem:

Set it and forget it.

Als het eenmaal werkt, hoef je er nooit meer over na te denken.

Heerlijk heur.

Ook je marketing kun je op die manier aanpakken.

Een systeempje aanleggen, dat automatisch voor je werkt.

Er komt steeds nieuwe business binnen, terwijl jij wat anders aan het doen bent.

Werkt ook tijdens je vakanties. Hoe lekker wil je het hebben?

Set it and forget it.

Marketing die 1 keer tijd kost, en daarna hoef je er nooit meer over na te denken.

Zulke marketing ga ik maken met een klein groepje ondernemers die binnenkort bij me starten in het programma Marketing Masterpieces.

Ik nodig daarvoor uitsluitend de Sleeping Giants uit onder mijn klanten.

Dat zijn ondernemers die lekker draaien, zonder dat ze nog echt aan marketing doen.

Kan ook zijn dat ze al wel wat marketing doen, maar veel te weinig. Of het loopt nog niet.

En ze willen nu gaan groeien. Het is tijd om op te schalen.

Als je meer dan een ton omzet per jaar draait en je bent niet tevreden over je marketing, dan is Marketing Masterpieces voor jou toegankelijk.

Je stapt dan in een exclusief groepje van ondernemers net zoals jij, en krijgt 6 maanden intensieve begeleiding van mij persoonlijk.

We komen een paar keer samen, en ik help je om je marketing voor het hele jaar klaar te zetten.

Samen met marketing-specialisten uit mijn team, die voor jou gaan werken.

Dat scheelt je bakken met tijd.

En ik geef je een formule om je marketing vanaf nu in 2 uur tijd per week te doen.

In extreem weinig tijd word je extreem zichtbaar in jouw markt.

Bob deed vorig jaar mee aan Marketing Masterpieces en zegt daarover:

“Onze zichtbaarheid is ontzettend toegenomen. Onze mailinglijst groeit keihard. Ik merk dat we echt opvallen. Iedereen ziet ons nu. En daar krijgen we veel complimenten over.

Met onze marketing communiceren we nu elke dag met 10.000 bedrijven die samen ruim 2 miljoen werknemers hebben. Ik krijg op sommige mails meer reactie dan in de afgelopen 5 jaar bij elkaar. Niet normaal wat voor een bereik wij nu als gewoon papa- en mama-bedrijfje hebben. Dat maakt ons uniek. Onze marketing is in onze branche echt bizar.”

De eerstvolgende groep start begin november en we zijn nu begonnen met de gesprekken. Want voordat we je toelaten, heb je een persoonlijk gesprek met mij.

De link om de kraan in je bedrijf open te zetten is www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces. Spreek ik je binnenkort persoonlijk?

Aartjan van Erkel

 

Een Dude op jacht naar tampons


Lewis is een man met een missie.

Want onderweg naar de supermarkt kreeg hij dit appje van zijn vriendin Brogan:

“kun je ook even een doosje tampons voor me meenemen schat”

Het haar op de getatoeëerde bovenarmen van Lewis ging overeind staan. Maar hij is geen pussy, dus appte terug: “sure babe”

Nadat hij zijn karretje had volgeladen met boodschappen – eerst alle andere dingen pakken – liep hij een beetje awkward het pad in met de damesdingen.

Voor het eerst nam hij waar.

Het pad met de kotexen en de tampaxen van deze wereld, bleek een ware muur van absorberende waren.

Ook als hij alleen maar bij de tampons keek, had hij een zee van keuzestress.

Zo veel verschillende wajemetous. Kies dan maar eens de goeie.

Vaag kon Lewis zich het merk herinneren van het doosje bij hun thuis in de wc.

Fist pump!

Van het goeie merk pakte hij 2 verschillende kleuren doosjes met tampons uit het schap.

Het gele doosje bevatte ‘regular’ tampons en in de groene doos zat het formaat ‘super’.

Had hij kunnen lezen als hij rustig was gebleven.

Maar is een dude rustig tijdens een maandverbandmissie?

Precies.

Haastig haalde Lewis uit zijn broek het apparaat waar het allemaal om draait in het leven van een man.

Met zijn telefoon schoot hij snel een pic van zijn hand, waarmee hij het gele en het groene doosje vasthield.

En appte naar Brogan een hele logische vraag:

“Do u want the lemon or the lime?”

Brogan ontving dit appje-dat-viral-zou-gaan en ging thuis he-le-maal stuk.

Met gekruiste benen van het lachen zette ze het appje van die arme Lewis op Twitter, hashtag #roflol

Het vrouwelijk deel van het internet vond er wat van.

Het mannelijke deel ook. Zoals Brah, die terugtwitterde:

“Wait there’s flavours?”

Maar kunnen we het Lewis kwalijk nemen dat hij niks snapt van die dingen?

En hoe hilarisch is het dat een vrouw vraagt om tampons, zonder specifics te geven?

Dan snap je ook helemaal niks van mannen.

Want alsof die het verschil snappen tussen 2, 3 en 4 druppels op een verpakking.

Full disclosure: dat verschil heb ik zelf ook letterlijk vandaag pas ontdekt tijdens de “”””research”””” voor dit stukkie.

Als ondernemer heb je misschien ook van die dingen waar je nog helemaal niks van snapt.

Zoals marketing.

Kan zijn dat je nog eigenlijk niet eens bent begonnen. Je bent vooral je bedrijf aan het leiden.

Producten aan het ontwikkelen. Klanten aan het helpen.

En dat draait zo lekker, dat je aan marketing nog niet eens toekomt.

Tot het moment dat je bedrijf gewoon staat. En dat je wilt gaan groeien.

Die omzet kan nog flink omhoog, dat merk je aan de markt.

Want kijk eens hoe lekker het al gaat, terwijl je nog geen piet aan marketing doet.

Je zou alleen willen weten wat werkt.

En geen tijd verkwisten aan een jarenlange marketing-leercurve.

Of advertentiebudget wegpiesen zonder enig resultaat.

Als jij hierin zit  – goed draaiend bedrijf – minstens een ton jaaromzet – maar weinig marketing – dan ben je wat ik noem een Sleeping Giant.

Speciaal voor Sleeping Giants start ik begin november een nieuwe groep van Marketing Masterpieces.

Daarin laat ik je zien hoe je marketing kunt doen die jou maar 2 uur tijd per week kost, waarmee je de bekendste naam wordt in je markt.

In die 2 uur veroorzaak je een explosie van content.

In één klap genoeg berichten om al je social media kanalen de hele week te vullen, inclusief je nieuwsbrief en blog.

Zonder dat je ooit ook maar 1 minuut op Facebook hoeft te zitten.

Zonder dat je artikelen hoeft te schrijven, zonder te twitteren, te reageren, iedereen te hoeven liken of hartjes te hoeven plaatsen…

2 uur tijd per week. Dat is alles.

Marketing Masterpieces is invitation only. Dat betekent dat we eerst een belafspraak hebben, waarin we je deelname bespreken.

Want ik wil zeker weten dat je een goede match bent met het programma en met de rest van de groep.

Op deze pagina vind je details, de link om een belafspraak aan te vragen, en verhalen met resultaten van eerdere deelnemers: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Have a good one!

Aartjan van Erkel

 

Aardbeien als komkommers


In een reclameblokje op de radio hoorde ik deze week dit pareltje:

“Mazda is er als enige automerk in geslaagd om een benzine-auto te maken met de techniek van een diesel.”

Als ik me niet vergis werd ook het woord ‘revolutionair‘ gebruikt.

De gemiddelde autobezitter heeft hier toch wel wat ondertiteling nodig.

Die kwam alleen niet.

Het was alsof een tuinder uit het Westland een spotje had opgenomen met de tekst:

“Zwinkels uit Naaldwijk is er als eerste in geslaagd om aardbeien te kweken met dezelfde groeiwijze als komkommers”

Zelfs als je weleens door een tuindersbedrijf hebt gelopen, heb je dan toch even iemand op kaplaarzen nodig.

Zo iemand die geen ‘aardbeien‘ zegt, maar ‘aarebaaie‘.

Die uitlegt waarom dat nou zo bijzonder is.

Hetzelfde hebben veel luisteraars waarschijnlijk gedacht bij het Mazda-spotje.

Een benzine-auto met de techniek van een diesel, mja en duzzz?

Ze voelen daar nul emotie bij.

Ik heb het uitgezocht en zal de ondertiteling even geven: zo’n motor trekt harder, verbruikt tot 30% minder benzine, en verspreidt kilo’s minder CO2.

Drie voordelen die Mazda vergat te noemen, terwijl ze daarmee emoties hadden kunnen oproepen.

Maar Mazda heeft het liever over de techniek, luister maar naar hun website:

“Skyactiv-X maakt gebruik van Spark Controlled Compression Ignition, een door Mazda gepatenteerde technologie. Een uiterst arm mengsel van brandstof en lucht wordt met zeer hoge druk samengeperst. Vervolgens wordt een zeer kleine, compacte hoeveelheid brandstof met een vonk ontstoken. De hitte en de druk in de cilinder nemen toe, waardoor de resterende brandstof door de druk ontbrand (dit gebeurt normaal alleen bij een dieselmotor).”

Schuimbekkend – en met taalfout – wordt hier de technologie uitgelegd.

Slogisch, want daar hebben de Japanse engineers jaren voor overgewerkt.

Maar klanten hebben veel liever dat je schuimbekkend losgaat over de resultaten van die techniek.

Dát roept emotie op, want dan voelen ze het in hun eigen portemonnee, hun eigen gezin en hun eigen veiligheid.

Daarmee val je op. Zulke spotjes springen er mega uit in zo’n reclameblokje op de radio.

Een aantal ondernemers die willen opvallen, komen eind oktober voor 2 dagen naar Zeist.

Ik ga dan video’s met ze maken voor hun marketing, samen met mijn cameraman. En daarna begeleid ik ze 6 maanden persoonlijk.

Bij het maken van marketing waardoor ze de bekendste naam worden in hun markt, door veel meer op te vallen dan de rest.

Video, maar ook andere soorten marketing. Op een manier die ultraweinig tijd kost – max 2 uur per week.

Het programma waar deze ondernemers aan meedoen heet Marketing Masterpieces.

De gesprekken voor toelating starten deze week. Want dit is een invitation only programma, dat ik speciaal heb gemaakt voor ondernemers die ik Sleeping Giants noem.

Om te weten of jij een Sleeping Giant bent, kun je kijken op deze pagina: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces

Mazzol!

Aartjan van Erkel

Sproeien met modderkluiten


Jarenlang sproeiden er modderkluiten als de broertjes Coronel ons TV-scherm binnenslipten met hun Allsecur-wagen.

Tientallen miljoenen heeft de saaie Duitse verzekeraar Allianz geinvesteerd in het geelblauwe merk, om ons te laten onthouden dat we konden besparen door onze autoverzekering over te sluiten.

Maar in een nieuwe aflevering van de soap over Domme Grote Bedrijven is er nu besloten dat Allsecur wordt overgeschilderd in corporate blauw, en een nieuwe naam krijgt: Allianz Direct.

Want Ze Head Office in München vindt het handiger dat al hun Europese autoverzekeringen dezelfde naam hebben. Da’s makkelijker opschalen, denken ze.

Of is de IT-manager gewoon ein Bisschen lui?

Sowieso moet het nieuwe merk-zonder-smoel eerst nog maar even deze onbegrijpelijke switch zien te overleven.

Wat klanten ervan vinden, wordt niet gevraagd. En hoe de omzet reageert, weet niemand.

Bijzonder gevaarlijke move door een stel driedelige Duitse pakken in Ze Board Room.

Hoe de markt kan terugslaan, merkt het domme grote KPN op dit moment.

Dat nam eerder dit jaar de beslissing om XS4ALL te Ctrl-Alt-Deleten. Een activistisch merk uit de begintijd van het internet waar veel klanten een emotionele band mee hebben.

Het actiecomité ‘XS4ALL moet blijven’ kreeg meer dan 50.000 handtekeningen op hun petitie.

Van KLANTEN die een MERK willen redden.

Maar de pakken in de board room drukken natuurlijk toch door.

Want inmiddels stond hun Ego op het spel.

En hatseflats, ze hebben meteen ook Telfort maar gekilld. Er wordt een kolderieke poging gedaan om ex-miljonair Hans (“Wie had dat gedacht”) mee te nemen naar KPN en die verschijnt nu opeens in KPN-spotjes.

Eerst miljoenen investeren in 3 sterke merken, en ze dan opeens in de corporate papierversnipperaar douwen.

Als echte ondernemer – zonder opgeblazen reclamebudget en ego – zou je daar waarschijnlijk niet over peinzen.

Je zou altijd blijven bouwen aan dat sterke merk. Om een naam voor jezelf op te bouwen.

En je hebt groot gelijk. Want je naam is goud waard, en voor echte ondernemers is je goede naam ook nog echt persoonlijk.

Ook voor je klanten is dat zo. Die willen iets bij je voelen. Die kiezen voor jou omdat ze een klik met je hebben. Met waar jij voor staat.

Daar ga je dus met respect mee om.

Ik raad je aan om niet te zwalken zoals domme grote bedrijven.

Maar om een keuze te maken. Welke reputatie wil je hebben in je markt? Maak die keuze, en ga dan bouwen aan die reputatie.

Elke dag weer. Jaar in jaar uit.

Daar hoef je geen miljoenen in te steken.

Dat kan met hele simpele middelen.

Een van die simpele middelen is de checklist die ik deze maand geef aan de Members van Het Lab.

Dat is een documentje waardoor klanten jouw reputatie in één keer snappen.

Je hoeft het ze niet uit te leggen. Ze hoeven alleen maar jouw checklist langs te lopen.

Die zet je als een download op je website. Het is een superhandig lijstje, en dus geven bezoekers hun e-mailadres in ruil voor die checklist.

En nadat ze die hebben gezien, is het klaar. Je concurrenten vallen weg in de ogen van je klanten.

Ze willen alleen nog maar jou.

Vandaag is de deadline voor die reputatie-versterkende checklist. Dat betekent dat we hem op de ledensite zetten en naar de drukker sturen.

Na vandaag kun je hem dus ook niet meer krijgen.

Laat de modderkluiten dus rondvliegen en scheur naar deze pagina om nog juist op het nippertje Member te worden: www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership

Aartjan van Erkel

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen