Margaret (80) verhuisde met haar echtgenoot naar Frankrijk. Want daar is het een stuk warmer dan in de zeiknatte staalstad Sheffield.
Ze wonen nu in de buurt van hun dochter, die de wekelijkse boodschappen doet voor haar eigen gezin en voor haar ouders bij hypermarché Carrefour.
Een van de redenen: haar ouders kunnen de Franse etiketten niet zo goed lezen.
Normaal gaat dat altijd goed, maar vorige week kreeg ze een telefoontje van haar moeder waardoor ze moest huilen van het lachen.
Ze vertelde aan een verslaggever van de krant die op het voorval was geattendeerd, dat ze bijna in haar broek had geplast terwijl ze 10 minuten stond te brullen.
Haar moeder had eerst schaapachtig gereageerd toen ze werd uitgelachen, maar lachte uiteindelijk ook mee om de stommiteit die ze samen met haar man Donald (95) had uitgehaald.
De reden voor de hilariteit was dat Margaret haar dochter had opgebeld om te vragen of ze volgende week nog een keer wat van die zalige paté voor ze kon meenemen.
Dochter Angela had geen idee waar ze het over had. Ze had helemaal geen paté gekocht. Om uit te leggen wat ze bedoelde liet Margaret toen het lege blikje zien met het opschrift ‘Carrefour Mousse Gourmande – Poulet’, dat ze met haar man had opgepeuzeld in het zonnetje met een baguette en een glaasje rood.
Op een foto op het blikje was een tevreden poes te zien die dankbaar in de lens keek.
De paté waar Margaret en Donald van hadden genoten was een blikje Frans kattenvoer dat Angela had gekocht voor haar huisdier, maar dat per ongeluk in de boodschappen van haar ouders was terechtgekomen.
Margaret en Donald zijn Engels en hadden dus genoeg zelfspot om op de foto te gaan voor het plaatselijke sufferdje, waar ze grijnzend samen te zien zijn met hun dochter.
In een gesprek met een klant kan ook een genant misverstand ontstaan, alleen komt het dan niet in de krant en niemand moet erom lachen.
Dat gebeurt als klanten er tijdens een gesprek met jou achterkomen dat het een verkoopgesprek is, terwijl ze daar helemaal niet klaar voor zijn.
Je klanten weten dan niet hoe snel ze weg moeten zijn, en jij blijft achter met een ongemakkelijk gevoel. Je wilde je klanten natuurlijk helemaal niet voor het blok zetten. Maar blijkbaar was er iets misgegaan in de communicatie voorafgaand aan het gesprek.
Klanten die niet voorbereid zijn op een verkoopgesprek en dus ook niet bereid zijn om te investeren, is een van de dingen die vaak misgaan in sales.
Het is natuurlijk veel lekkerder als je klanten er helemaal klaar voor zijn, staan te trappelen om de volgende stap te zetten, en hopen dat jij tijd hebt om ze te gaan helpen.
Hoe je dat voor elkaar krijgt is een van de dingen die ik donderdagochtend bespreek tijdens mijn gratis online seminar ‘Deals closen met verkoopgesprekken’.
Ik laat je daarin zien wat de 8 dingen zijn die het vaakst misgaan in verkoopgesprekken, en hoe je ze voorkomt.
Ik geef dit seminar speciaal voor ondernemers die nu te vaak een nee te horen krijgen van klanten.
Mijn eigen calls leveren in meer dan 90% van de keren een ja op, en in die gesprekken verkoop ik mijn allerhoogst geprijsde trajecten.
De link om je aan te melden voor dit seminar is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-deals-closen-met-verkoopgesprekken
Aartjan van Erkel