Schrijven voor internet

Beter leren schrijven om méér te verkopen

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Mijn wensvogel

Aartjan van Erkel

in Verkoopgesprekken

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

“Ik heb hem in de scoop, kijk maar”.

Jakob is een vogelgids die over de hele wereld vogelreizen begeleidt. Maar vorige week donderdag had ik hem 2 uur lang helemaal voor mezelf.

We waren op Texel en ik had een privé vogelexcursie geboekt. Het miechelde overal van de vogels in de duinen en op het wad, dus ik had enorme voorpret gehad. Hij had me van tevoren gevraagd wat ik wilde zien.

Mijn wensvogel was de nachtegaal. Die is berucht moeilijk om te zien te krijgen, omdat hij zich graag verstopt in stekelige meidoornbosjes. Maar hij zingt dan wel weer keihard. 93 decibel kan hij halen, dat is harder dan een voorbijrazende trein en bijna net zo hard als een drilboor.

Ik had zijn zang opgezocht op YouTube en voor mij klinkt een nachtegaal als een Star Wars lasergun. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Jakob ging me met grote stappen voor in de duinen en ratelde aan één stuk door. Ik heb vogelgidsen meegemaakt die zo zwijgzaam waren als een nestelend vogeltje, maar hij was de eerste die niet kon ophouden met praten.

En hij was goed. Binnen de kortste keren had ik al vier vogels-voor-gevorderden in de telescoop van Jakob gezien: een zomertaling, een grasmus, een tapuit en een krak-eend.

Toen stopte hij plotseling bij een stekelbosje, klapte het statief uit en richtte zijn Swarovski-telescoop op een klein bruin vogeltje hoog op een tak.

“Daar zit de nachtegaal.”

Het vogeltje heet niet voor niets zo. Hij zingt meestal in de vroege ochtend en als het donker is. Maar daar zat hij, om 2 uur ’s middags in een Texels duin op vol campingvolume te zingen.

Ik had geluk!

Inderdaad klonken sommige uithalen van de nachtegaal die ik op dat takje zag zitten – dankzij de telescoop kon ik zelfs zijn tong zien bewegen tijdens het zingen – precies als laserguns uit Return of the Jedi. En hij heeft aan het begin een steeds sneller gaand piepje waarna hij losgaat, wat ook makkelijk te herkennen is. Die vergeet ik niet meer.

Met die nachtegaal had ik geluk dat hij op een tijdstip dat ik had uitgezocht uit volle borst ging zitten zingen.

Als je klanten uitnodigt voor een verkoopgesprek, dan heb je meer nodig dan geluk als je wilt dat ze uit volle borst gaan zingen.

En dan bedoel ik niet zingen in de betekenis van Tony Soprano. Je hoeft niet hun vingernagels een voor een uit te trekken.

Nee, als je spraakzame klanten in je verkoopgesprekken wilt die zo ontspannen zijn dat ze diep gaan, dan moeten ze jou volledig vertrouwen.

En dat vertrouwen moeten ze al voelen vóór jullie gesprek. Ze stellen hun hart niet open als jij een vreemde voor ze bent, en als je dat wel bent is dat niet meer te fiksen door een paar minuten gezellige kennismakingspraatjes aan het begin van het verkoopgesprek.

En behalve het vertrouwen heb je ook nog iets anders nodig.

En dat is dat klanten al helemaal overtuigd zijn dat ze met jou willen werken.

In het ideale geval zijn ze zelfs zó eager dat ze hopen dat je tijd voor ze hebt. En ze zijn bereid om je allerhoogste tarief te betalen.

Klinkt misschien extreem, maar het is gewoon mogelijk om zulke goede klanten in je gesprekken te krijgen.

Daar is een stappenplan voor, en als je dat volgt dan vallen ze als rijpe appels in je gesprekken. Plok, plok, plok, achtermekaar.

Dan moet je alleen wel de 8 dingen vermijden die meestal verkeerd gaan in gesprekken. Want zelfs absolute topleads kun je nog wegjagen als je een van die 8 fouten maakt in je gesprek.

Dan zie je deals of opdrachten vervliegen die jou duizenden of tienduizenden euro’s omzet hadden kunnen opleveren.

Enniewees, volgende week ga ik hier uitgebreid op in tijdens een nieuw online seminar over verkoopgesprekken, dat ik speciaal geef voor nerds en natural born listeners.

Dus als jij een vakidioot bent en wilt weten hoe je verkoopt aan de telefoon of met Zoom, dan nodig ik je uit voor het gratis seminar ‘Deals closen met verkoopgesprekken’.

Dit is de link: http://www.seminars.gratis

Mooie week!

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Meld je aan voor mijn beruchte dagelijkse e-mail

Mijn naam is Aartjan van Erkel, en ik kan van jou de bekendste naam in je markt maken.

 

Met politiek incorrecte mails, online trainingen en memberships help ik duizenden ondernemers in Nederland en 12 andere landen. Ben jij de volgende?

 

WAARSCHUWING:

Meld je NIET aan voor mijn beruchte DAGELIJKSE e-mail als je lange tenen hebt, altijd binnen de lijntjes kleurt of een millennial bent.

“Ik bescheur me regelmatig om jouw e-mails” - Sandra Hoekman

“Je weet niet half wat je teweeg hebt gebracht” - Mark van Wijngaarden

“Geweldige mail. Ik kreeg er kippenvel van.” - Karel van zanten