Ik typ dit om 7 uur ’s morgens onder de hanebalken van een koetshuis uit 1793.
Met mijn mastermind ben ik 2 dagen in een kasteeltje in Leersum dat BN’ers als trouwlocatie gebruiken.
Het is een weelderig gestyled boutique hotel, de keuken heeft een Michelin-ster en ons zaaltje kijkt uit over een park waar je kilometerslange wandelroutes kunt lopen.
Begin deze eeuw is dit kasteel afgebrand, staat in hun eigen glossy magazine.
Een kaars kwam te dicht bij een gordijn en er ontstond een zee van vuur.
Toen de brandweer aankwam waren er geen blusmiddelen tegen de heftige vlammenzee opgewassen en is het landhuis tot op de grond afgebrand.
Het enige dat gered kon worden waren 20 schilderijen, en de rest van het huis is verloren gegaan.
De eigenaar startte direct de herbouw en gaf opdracht om gebruik te maken van de modernste brandwerende materialen.
Ridder Pauw van Wieldrecht – in 1906 konden volwassen mannen blijkbaar nog met droge ogen zeggen dat ze een ridder waren – hoefde niet overtuigd te worden om iets aan de brandveiligheid te doen.
Hij was een easy sell voor de aannemer.
De emoties gierden nog door zijn lijf en als hij ’s nachts schreeuwend wakker schoot kon hij de brand nog ruiken.
Jouw klanten zijn ook een easy sell. Ook hun emoties gieren ze door de keel.
Als jij tenminste de juiste dingen tegen ze zegt waardoor ze de brand kunnen ruiken.
Bedenk welke ‘fik’ jouw klanten hebben meegemaakt of in hun engste dromen voor zich zien.
Want je helpt ze niet door saaie verhalen over je product te vertellen.
Maar als je hun emoties laat gieren dan komen ze in actie.
Die aannemer uit 1906 heeft ook niet tegen de ridder gezegd dat nieuwe dragende balken een brandvertragingsfactor van B-s3 hadden.
Die hoefde alleen maar te wijzen naar de berg zwartgeblakerd stinkend puin en zeggen:
“Weet u nog dat de brandweer zei dat ze het kasteel had kunnen redden als ze geen 20 minuten nodig hadden gehad om van de kazerne naar de brand te rijden?
Deze nieuwe balken vertragen een eventuele brand met minimaal 60 minuten. Dus de brandweer zou op tijd geweest zijn om het casco van het kasteel te redden.”
Je meest opvallende marketingboodschap wordt veel overtuigender als je het over de fik gaat hebben. Het probleem dat jij oplost.
En een van de opvallendste dingen op je website, dat is een bedrijfsvideo.
Een filmpje dat je klanten overtuigt om de telefoon te pakken of een offerte aan te vragen.
Mijn tip: begin je video door te praten over de ‘fik’ en als je hem echt overtuigend wilt maken, stop er dan nog 5 psychologische triggers in.
Welke triggers dat zijn laat ik komende maand zien aan Members van Het Lab, want ze krijgen de formule voor een bedrijfsvideo die klanten trekt.
Wil je dat jouw klanten een easy sell worden, word dan Member voordat het te laat is want de deadline komt eraan: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/het-lab-membership/
Laat je kassa maar rinkelen!
Aartjan van Erkel