Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

‘Karen’


In Amerika is een nieuwe subcultuur aangewezen door de alwetende social media.

De ‘Karen’.

Een Karen is een 40-something witte moeder met blonde highlights, een schuin afgeknipte boblijn en een sense of entitlement.

Het type dat woedend wordt op het bedienend personeel in een vol restaurant als ze 1 bakje mayonaise zijn vergeten te brengen, maar glimlachend toekijkt terwijl haar kinderen tussen de tafels rondkrijsen.

Gelukkig worden de Karens nu aangepakt op de manier waarop social media-gebruikers in 2021 alle wereldproblemen oplossen: met een hashtag (#Karen).

Zo was er een vrouw die vroeg aan de organisatie van een Solar Eclipse Party of die in plaats van op maandag even op zondag kon worden georganiseerd.

Kunnen jullie het zonnestelsel even een etmaal terugdraaien? Dat komt mijn zoon iets beter uit want die heeft maandag een heel belangrijk veterstrik-examen.

Ondernemers hebben ook verrassend vaak een sense of entitlement. Ook ondernemers waarvan je het niet verwacht. Zoals jijzelf.

Stel jezelf maar eens deze gewetensvraag: Ga je ervan uit dat je tevreden klanten wel spontaan andere mensen naar jou zullen doorverwijzen?

Ondernemers denken vaak onbewust: Dat heb ik toch zeker verdiend? Want ze zijn in hun markt de grootste, de eerste, of ze leveren de beste service.

En dus hebben ze recht op gratis reclame.

Dat onbewuste ‘sense of entitlement’ zorgt ervoor dat die ondernemers veel minder doorverwezen klanten krijgen dan zou kunnen.

Dat zit zo. Om je klanten zo ver te krijgen dat ze doorverwijzen, moet je eerst weten wat de 3 redenen zijn dat klanten meestal niet doorverwijzen, zelfs als ze supertevreden zijn.

En wat je ook nodig hebt, dat zijn manieren om ze te nudgen om dat toch wel te doen.

Je hoeft daarvoor niet te smeken, of je klanten geld te geven. Je hoeft er zelfs niet om te vragen.

Doorverwijzingen worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn een van de beste vormen van marketing omdat ze de allerbeste klanten opleveren.

Daarom heb ik een speciale masterclass voor de Members van Het Lab opgenomen over doorverwijzingen. Daarin leg ik je 4 manieren uit om gratis reclame door je klanten te stimuleren, die ze superleuk vinden en waardoor je een warme relatie nog warmer maakt.

Het enige wat je hoeft te doen om die nieuwe masterclass in handen te krijgen, is zorgen dat je aanstaande maandag Member bent.

Dit is de link: https://www.HetLab.online.

Ik wens je een mooie week.

Aartjan van Erkel

Big spenders die makkelijk te spotten zijn


Verkopers van high-end auto’s gaan niet harder lopen als er een klant in de showroom drentelt met een hard pak en een Rolex, of een schoudertas van Louis Vuitton.

Ze gaan pas hard lopen als er een klant binnenkomt in een t-shirt en op slippers.

Want ze weten dat vermogende klanten er vaak shabby uitzien. Dat zijn de klanten die een klein rondje lopen tussen de nieuwste modellen en dan de portemonnee trekken om achteloos een ton af te tikken.

Zou het niet lekker zijn als in jouw business ook klanten binnenlopen die veel makkelijker een hoop geld uitgeven dan andere klanten? En dat je die heel makkelijk kunt spotten?

Dat kan, als je een vorm van marketing doet die veel ondernemers compleet over het hoofd zien. Terwijl die vorm van marketing klanten oplevert die minder prijsweerstand hebben en dus meer geld uitgeven, maar ook nog eens langer klant bij je blijven.

Zou het niet lekker zijn als er veel meer van zulke big spenders jouw business kwamen binnenlopen?

Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het soort marketing dat de meeste ondernemers vertikken om te doen, en dat is: het stimuleren van doorverwijzingen.

De reden dat ondernemers daar niks aan doen is dat ze onbewust denken dat het vanzelf gaat – of nog erger: dat ze daar ook recht op hebben. Dat ze het verdiend hebben dat hun klanten spontaan andere mensen naar ze doorverwijzen.

Dat zijn illusies, en als je daarin gelooft laat je net als de meeste ondernemers een hoop omzet liggen.

De reden dat je klanten niet zomaar doorverwijzen, leg ik uit in een nieuwe masterclass in Het Lab.

Daarin ik geef ik je ook 4 formules om je klanten te nudgen zodat ze dat wel spontaan gaan doen, zonder dat je het aan ze hoeft te vragen.

Het zijn 4 manieren om niet alleen meer doorverwezen klanten te krijgen, maar ook om de relatie met je allerbeste klanten inniger te maken.

De link om je aan te melden als Member en de nieuwe masterclass in bezit te krijgen is https://www.HetLab.online

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Trek je per ongeluk de verkeerde klanten aan?


Kyle is een Engelse vastgoed-expert en Youtuber, en een paar maanden geleden maakte hij een video die de krant heeft gehaald.

In zijn video waarschuwt hij mensen die net een huis hebben gekocht tegen een risicovolle social media-fout.

Want wat doen sommige mensen als ze de deur uitlopen bij de notaris die zojuist de koopakte heeft gepasseerd?

Ze voelen de onbedwingbare neiging om het waardevolste stukje metaal dat ze bezitten in de lucht te houden en een grijzende selfie te maken: de sleutel van hun nieuwe huis.

Kyle waarschuwt: als de kartels van je sleutel duidelijk zichtbaar zijn, kunnen inbrekers op basis van jouw foto een kopie van je huissleutel maken.

Niet handig om per ongeluk iet te doen waardoor je de verkeerde mensen aantrekt.

En het is sowieso handig om er eens over na te denken wie je eigenlijk aantrekt.

Want we doen als ondernemers allemaal dingen waardoor we de aandacht op ons vestigen. Soms levert dat de goede klanten op, en soms de verkeerde.

Een van de dingen die ik bijna nooit een ondernemer goed zie doen om klanten te trekken, is doorverwijzingen stimuleren.

Doorverwezen klanten die door een aanbeveling van iemand uit hun netwerk bij jou zijn terechtgekomen, zijn betere klanten dan koude nieuwe klanten die nog helemaal niks over jou weten behalve wat jij ze zelf hebt verteld.

Ze hebben minder prijsweerstand, geven meer geld uit en blijven langer klant bij je.

Omdat voorverwijzingen zo waardevol zijn in je business, heb ik daar een hele masterclass over opgenomen.

Daarin geef ik je een aantal manieren om doorverwijzingen door je bestaande klanten te stimuleren.

Ik leg ook uit wat er aan de hand is als je klanten nu bijna nooit doorverwijzen, zelfs niet als ze superblij met je zijn.

Deze nieuwe masterclass sturen we binnenkort naar de Members van Het Lab.

Via deze link kun jij ook een witjas worden en toetreden tot dit exclusieve genootschap: www.HetLab.online

Aartjan van Erkel

 

Clubhouse of podcast?


De social media-storm over Clubhouse gaat alweer een beetje liggen.

Is dit Periscope all over again?

Remember Periscope? Een videostreaming-app die een paar jaar geleden opeens als een vuurpijl omhoog schoot.

Een hoop mensen waren er een paar maanden drukdrukdruk mee, totdat je er opeens niks meer over hoorde.

Elke zoveel tijd komt er een sociaal netwerk bij dat een hoop hete lucht veroorzaakt, en de early adopters springen daar dan bovenop alsof het de eerste bitcoins zijn die je voor 1 cent kunt kopen.

Wat ga jij doen met Clubhouse?

Als je me al wat langer kent, dan kon je waarschijnlijk al voorspellen dat ik niks met Clubhouse zou doen.

Waarom, dat vertel ik je in aflevering 65 van de Aartjan van Erkel Podcast. Mijn podcast is een podium waar ik de afgelopen maanden op heb geëxperimenteerd, zonder het je te vertellen.

Dit is de eerste keer dat ik je mail over mijn podcast.

Podcasting is iets waar ik wél in geloof. Waarom? Nou, luister maar:

Aartjan van Erkel

Trek lekker wat warms aan, want…


Bas Urlings is een jongen die op slippers buiten loopt bij de meest absurde temperaturen. Hij is ecommerce-ondernemer en Amazon-expert en we kennen elkaar al heel lang.

Op zijn veranda – hij woont in een superblits gestylede boerderij in een dorp ergens in het rivierengebied – staat een twee meter lange vrieskist. Niet om zichzelf te kunnen invriezen na  zijn dood, maar om te gebruiken als zo’n verschrikkelijk Wim Hof-ijsbad.

In een steenkoud bedrijfspand interviewde hij me afgelopen winter voor zijn ‘Ondernemen op slippers’-podcast.

Gelukkig had ik toevallig die dag mijn allerdikste trui aan: 1,5 kilo zuivere scheerwol.

We hebben het gehad over copywriting, ondernemen en boeken schrijven, en als je het leuk vindt om ons gesprek te bekijken dan kan dat hier:

En dit is de link om ons te beluisteren op Spotify en Apple Podcasts.

Dingen die je hoort zijn onder andere:

  • Hoe ik in een vorig leven teksten schreef voor geïrriteerde mensen, en wat ik daarvan heb geleerd dat ik nu nog elke dag toepas. Ook in de tekst die je nu leest.
  • Hoe je overstapt van freelancen op een schaalbaar bedrijf en je omzetplafond doorbreekt
  • Wanneer je een boek beter via een uitgever kunt uitgeven, en wanneer juist absoluut niet
  • Twee next level strategieën om de e-mailadressen te krijgen van de lezers van je boek
  • Hoe bepaal je de prijs van je boek?
  • Wat je moet doen om te kunnen leven van een zakelijk boek
  • Wat is ervoor nodig om de hoofdprijs te vragen aan je klanten?
  • Hoe je klanten gefascineerd houdt in jou als ondernemer, waardoor ze jarenlang of zelfs decennialang klant bij je blijven. Hoe voorkom je dat de betovering verbroken wordt?
  • Waarom ik vroeger niet eens in staat was om 1 keer per week een mail te sturen naar mijn mailinglijst, maar de afgelopen 2,5 jaar zonder problemen elke dag een mail schrijf
  • Hoe je voorkomt dat je door je eigen bedrijf hetzelfde gevoel krijgt als een uitgelulde leraar die vlak voor zijn pensioen zit
  • Hoe je te hard rijdende automobilisten in een drukke winkelstraat zo ver krijgt om honderden meters lang hun snelheid te minderen met een glimlach

Enjoy en trek lekker wat warms aan.

Aartjan van Erkel

Hoe je veel meer klanten trekt met je bestaande website


Waargebeurde whatsapp-dialoog tussen een vader en een dochter:

V: “Hey honey, how’s your day?”

d: “Good, I’m having the best weed of my life”

V: “Oh me too… where did you get yours from”

d: “NO NO NO I meant WEEK! Wait what dad?”

V: “Let’s not tell mom about this conversation…”

Eén verkeerd woord kan grote consequenties hebben in de communicatie.

Eén verkeerde letter, zelfs.

Ander voorbeeld: wat je als ondernemer op je website schrijft, heeft grote consequenties voor de toekomst van je bedrijf.

Heeft ook grote consequenties voor het heden.

Door simpele tekstuele aanpassingen waar je geen webbouwer of designer voor hoeft in te huren, kun je veel meer klanten trekken met je bestaande website.

Als je tenminste weet wat je moet schrijven.

Morgenochtend geef ik een online seminar over 8 kleine dingen met grote gevolgen.

Het seminar heet ‘8  idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken’ en we zijn van 10 tot 12 uur bezig met je website.

De link om je gratis aan te melden is www.seminars.gratis

Hooi,

Aartjan van Erkel

Grasboter


De Nederlandse cuisine is misschien niet veel, maar: we hebben grasboter.

Gemaakt door koeien die buiten in de wei frisse groene sprieten hebben gegeten, en geen zure ingekuilde mais in de stal.

Ik ben dol op grasboter, en laatst heb ik ontdekt dat je dat nu ook ’s winters kunt kopen.

Enthousiast kocht ik 3 pakjes tegelijk, om er één krentenbol later achter te komen dat ik gezouten boter had gekocht.

Gezouten roomboter is net zoiets als tekst met opmaak plakken in Word. In de hele geschiedenis van de mensheid heeft daar nog nooit iemand behoefte aan gehad.

En toch bestaat het. En toch zijn er bedrijven die er stug mee doorgaan, om dat voor ons mogelijk te maken.

Net zoals er nog steeds bedrijven zijn die er stug mee doorgaan om dezelfde fouten op hun website te maken.

Veel ondernemers hebben al een hoop puin geruimd sinds ze mijn 10 jaar oude boek Verleiden op internet hebben gelezen.

Maar ook na die tijd zijn er nog hardnasige conversiekillers te vinden op websites. Zelfs zo veel dat ik er een speciaal online seminar over heb gemaakt. Want genoeg is genoeg.

Daarin fiks ik met jou de 8 grootste dingen. Vrijdag geef ik dat online seminar, in de online uitzending ‘8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken’.

Je kunt je gratis aanmelden via deze link: www.seminars.gratis

Houd er rekening mee dat we vrijdag van 10 tot 12 uur met je website bezig zijn.

Tot dan,

Aartjan van Erkel

Omgekeerde testimonial


Pijnlijk voorval dat werd vastgelegd op FMYlife .com:

“Today, I was eating lunch with a really pretty girl, when my ex shows up at the restaurant and starts telling her how bad of a boyfriend I was. My date left. FML”

Deze arme ‘Anonymous’ kreeg een omgekeerde testimonial van zijn ex.

Ondernemers zouden het niet in hun hoofd halen om de klachten van een ontevreden klant op hun website te zetten.

En toch doen ze wel iets anders op hun website waardoor hun klanten griezelend afhaken. Iets waar die ondernemers niet bij nadenken, maar die voor klanten wel te denken geven.

Iets wat ik zó vaak zie gebeuren dat ik het heb opgenomen in mijn top 8 van conversiekillers op websites.

Vrijdag geef ik een gratis online seminar waarin ik ze alle 8 laat zien, getiteld: 8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken.

Een van de manieren die je ziet vrijdag kan je onafhankelijk maken van Google door iets te doen waarvan veel ondernemers denken dat het hopeloos old school is.

De link om je aan te melden voor mijn online seminar is www.seminars.gratis

Houd er rekening mee dat we van 10 tot 12 uur met je website bezig zijn.

Aartjan van Erkel

Stop met sweet talken


We hebben er weer een.

Een internet marketing ‘expert’ predikte deze week met vrome gevouwen handen op de socials: “Niemand leest op internet, iedereen scant”.

Als oranje speelt hebben we 17 miljoen bondscoaches. Als de corona uitbreekt hebben we 17 miljoen virologen. En op internet stikt het van de kwezels met hippe sneakers die ondernemers op verkeerde gedachten brengen over tekstlengte.

Daardoor moet ik veel ondernemers die bij me komen eerst tot bedaren brengen, want ze denken dat alle teksten op hun website van twitterlengte moeten zijn.

Als dat waar was, hoe komt het dan dat de best converterende verkooppagina’s lange lappen tekst zijn?

Als dat waar was, waarom zie ik dan ondernemers die hun omzet verdubbelen als ze vaker gaan mailen naar hun klanten?

De politiek incorrecte waarheid is: als klanten jouw tekst niet lezen, dan heb je een saaie tekst geschreven.

De grootste zonde in marketing is saai zijn, en de meeste ondernemers koken brave, zouteloze marketingpap zonder krenten.

Als ik met ondernemers kijk naar een website die niks oplevert, dan ligt dat bijna nooit aan te lange teksten.

Stop met sweet talken tegen je klanten terwijl je een volle lepel kaneel in je mond hebt. En stop met het luisteren naar piepjonge experts op internet die in de lockdown weer bij papa en mama thuis zijn gaan wonen.

Ontdek wat je kunt zeggen om jezelf onvergelijkbaar te maken, waardoor je uniek bent in je markt.

Ik geef je daar vrijdagochtend een hele lading tips over in mijn gratis online seminar ‘8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken’.

De link om je gratis aan te melden is http://www.seminars.gratis

Ik wens je een goeie week.

Aartjan van Erkel

Kom jij robot-achtig over op je website?


Laatst keek ik met Chiara op RaiUno even naar de uitvaart van een van de bekendste acteurs van Italië.

De oude baas liet een veel jongere vrouw achter, en twee volwassen dochters.

Ze zaten op de eerste rij in een millennia-oude kapel in Rome terwijl de ene na de andere actrice, regisseur en filmbaas op het spreekgestoelte hun respect kwamen payen.

De 3 rouwende vrouwen werden voortdurend door de regie in beeld gebracht als er weer iemand een hilarische anekdote of emotioneel vaarwel had uitgesproken.

Maar het leek wel alsof ze totaal niet geraakt werden.

Vanachter hun zwarte mondkapjes vertrokken ze geen spier. Ze kwamen over als robots.

Ik realiseerde me toen dat hun robotgezichten veroorzaakt werden doordat ze wisten dat hun gezicht onzichtbaar was door dat mondkapje. Dat doen een paar maanden lockdown met je.

Ze bespaarden zich de moeite om veel emoties te tonen, want ze wisten dat die toch onzichtbaar zouden zijn geweest.

En dat is dus niet waar, realiseerde ik me.

Die 3 vrouwen waren één ding vergeten:

Hun ogen doen ook mee.

Ons onderbewuste neemt lachende, trieste of geraakte ogen direct waar. En als ogen neutraal staan in een emotionele situatie denken mensen dat je een robot bent.

Weet je wat een plek is waar jij nu misschien ook onbedoeld overkomt als een robot?

Op je website.

Dat zit zo.

Je hebt geen persoonlijk contact met je websitebezoekers, en dat heeft ongeveer hetzelfde effect op jou als een mondkapje.

Je denkt al snel dat je emoties tonen geen zin heeft.

Maar het tegenovergestelde is waar. Juist doordat bezoekers jou niet persoonlijk spreken, hebben ze extra veel behoefte om jou te voelen op je website.

Net als bij het dragen van een mondkapje moet je als ondernemer op je website dus extra je best doen om nog iets van je gevoel over te brengen.

Ik ga je daar tips voor geven volgende week vrijdag, in mijn online seminar met de titel 8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken.

Je ziet daarin manieren om op je website gedrag te vertonen waar klanten naar snakken, helemaal in deze dooie, contactloze tijden.

De link om je gratis aan te melden voor dit seminar is http://www.seminars.gratis

Ik wens je alvast een mooi weekend.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen