Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Mijn favoriete personage uit de wereldliteratuur

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Mijn favoriete personage uit de wereldliteratuur is een coke snuivende sociopaat die maar één vriend heeft in deze wereld.

Die vriend is een Afghanistan-veteraan die na zijn tours of duty een huisartsenpraktijk heeft geopend, lijdend aan chronische pijn in zijn schouder door een schotwond.

Ze dragen hoge hoeden, roken pijp en bewegen zich voort in koetsen. Hun wereld is Victoriaans Londen en hun namen zijn Sherlock Holmes en John Watson.

Ik heb de verhalen van sir Arthur Conan Doyle al tientallen keren gelezen en herlezen en ik kom er steeds weer bij terug.

De films die in de 21e eeuw zijn gemaakt over dit duo zijn armzalige Hollywood-versies van de originele vertellingen en ik kan je aanraden om er eens een paar te lezen, liefst in het originele geëmailleerde Engels uit de late 19e eeuw. Smullon.

De fascinatie van het personage Sherlock Holmes zit ‘m er voor mij in dat hij dingen ziet die niemand anders ziet.

Een steeds terugkerend element in de verhalen is een uitgebreide beschrijving van de crime scene.

Een landhuis in een Noord-Engels moerasgebied, gelegen aan een doodlopend weggetje. Een bloedverklonterende doodskreet in de nacht. Iemand rukt aan het koord waardoor de bel in de keuken gaat rinkelen. Een bons. Toesnellende dienstmeisjes die de deur van de billiard room van de master niet open krijgen, omdat hij van binnen is afgesloten met de sleutel.

Het slachtoffer blijkt in een plas bloed te liggen in een hermetisch afgesloten kamer, de ramen van binnen vergrendeld en toch geen spoor van de moordenaar. Behalve een kromgebogen pook waarmee zijn harses zijn ingeslagen.

De politie komt er niet uit omdat de officiële detectives zonder uitzondering zachtgekookte eieren zijn, en ten einde raad wordt Sherlock Holmes ingeroepen.

Door op zijn buik in het gras van de tuin te gaan liggen of op de schoorsteenmantel te klimmen vindt hij altijd clues die iedereen zijn ontgaan, inclusief zijn trouwe Watson.

De autist Holmes en de ‘normale’ Watson zijn een onweerstaanbaar duo en het maakt me niks uit dat ik elke verhaallijn al kan dromen. Als ik niet kan slapen ga ik ze toch weer herlezen. Heurlijk.

Want de fascinatie zit hem in de personages, en niet in het plot.

Dat is bij de meeste verslavende fictie zo. We willen weten hoe het afloopt met de personages. Daarom kijken we elke keer naar de volgende aflevering op Netflix.

Of op RTL, want het beste voorbeeld hiervan is misschien wel GTST.

Goede Tijden Slechte Tijden is bezig met zijn 29e seizoen en we kunnen het erover eens zijn dat hun succes niet voortkomt uit hun briljante plots.

De reden dat sommige mensen al 29 jaar naar de serie kijken, zijn de personages.

Bijvoorbeeld het personage Laura Selmhorst, dat al sinds de allereerste aflevering in 1990 gespeeld wordt door dezelfde actrice: Jette van der Meij.

De verslavende aantrekkingskracht van personages is iets wat je ook in je marketing kunt gebruiken.

Alleen doen de meeste ondernemers hier he-le-maal niks mee.

Ze laten daarmee de grootste kans liggen om meer personality in hun copywriting te leggen.

Je kunt je  klanten jarenlang boeien door van jezelf een personage te maken. En dan bedoel ik letterlijk tientallen jaren lang, waardoor je klanten voor het leven krijgt.

Ik ken maar een paar ondernemers die deze kaart echt spelen en die van zichzelf een volbloed personage hebben gemaakt.

Daardoor hebben ze een positie in hun markt die op geen enkele manier in gevaar kan komen, omdat ze nooit meer door iemand te kopiëren zijn.

Zelfs niet door concurrenten met rijke aandeelhouders en mega marketingbudgetten.

Die ondernemers voer ik op in de nieuwe Masterclass die ik morgen stuur naar de Members van Het Lab.

Mijn Members krijgen namelijk deze maand de formule om van zichzelf een personage te maken.

Daarvoor heb je 10 simpele elementen nodig, die je combineert. Dat is een creatief proces waar je ontzettend veel lol mee gaat hebben en ik garandeer je dat je nu nog geen 10% van de mogelijkheden hiervan benut.

Morgen is de deadline om deze formule te krijgen. Houd er rekening mee dat je in mijn Membership géén toegang krijgt tot back issues. Dus als je ná morgen Member wordt, krijg je géén toegang tot deze formule. Je krijgt dan alleen de formule van de volgende maand en de maanden daarna.

De link naar de geheimen van personality based marketing is www.HetLab.online.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: