Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo krijg je meer bezoekers op je blog

Aartjan van Erkel

in Bloggen en Social media marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Ik kreeg een vraag van Herma, een ondernemer met een blog voor 50-plussers. Zij vroeg aan me: “Mijn bezoekersaantallen groeien niet. Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn blog?”.

Die vraag krijg ik heel vaak. Je schrijft artikelen op je website of je blog. Daar steek je liefde en tijd in, alleen je krijgt er weinig bezoekers en aanvragen voor terug. Mijn eigen blog – waar je nu bent – trekt 150.000 bezoekers per jaar. In dit artikel geef ik je een tip waardoor jij ook meer bezoekers gaat trekken.

Beluister hier de audio van ‘Zo krijg je meer bezoekers op je blog’

Wat is een blog?

Een blog is een artikelenwebsite. Een op zichzelf staande website of een onderdeel van je bedrijfswebsite dat speciaal bedoeld is om artikelen op te publiceren. Artikelen die je zelf schrijft. In de tekst van je blogartikel kun je ook video’s, foto’s en audio-opnamen zetten.

Hoe maak je een blog?

Een blog wordt meestal gemaakt met WordPress, het meestgebruikte content management systeem ter wereld. WordPress is echt gemaakt voor het opzetten en bijhouden van een blog. Het blog dat je nu zit te lezen is ook gemaakt in WordPress.

Wil je beginnen met een blog, dan raad ik je aan om voor WordPress te kiezen en niet eens naar andere systemen te kijken. Het is superhandig en er worden veel extra’s ontwikkeld die je gratis of voor weinig geld kunt gebruiken. Zoals designs (themes noemt WordPress die) en plugins. Er zijn ook veel freelancers en bureaus die je kunnen helpen met je WordPress-blog. Zowel in Nederland als in het buitenland, waar de uurtarieven vaak lager zijn.

Denk je aan stoppen met bloggen?

Blog je nog maar net, dan heb je nog weinig bezoekers. Da’s logisch, het moet groeien. Maar op een gegeven moment wil je resultaat zien. Je wilt niet elke keer nadat je een artikel hebt geschreven in je Analytics kijken en op Facebook en Twitter, en zien dat het niks doet. Je wilt dat het wat oplevert. Waarom zou je er anders al die tijd in steken, al die liefde, die mooie afbeeldingen erbij zoeken, zulke leuke artikelen schrijven, zulke goede titels voor je artikelen bedenken?

Je hoor een stemmetje in je hoofd:

“Bloggen is eigenlijk niks voor mij.”
“Onze klanten zitten niet te wachten op blogartikelen.”
“Waarom stop ik er eigenlijk niet gewoon mee?”

Een veelgemaakte fout bij het bloggen

Toen ik het 50-plussers-blog van Herma bekeek, viel me iets op wat me vaak opvalt bij blogs. Er is meer aandacht besteed aan de tekst van het artikel dan aan de titel. Het artikel is leuker dan de titel! Jammer, want je krijgt nou juist met goede titels van je artikelen meer bezoekers.

Zet zoekwoorden van je doelgroep in de titel van je blogartikel

Als jij je richt op een bepaalde demografie of een bepaald type klanten, zoals deze ondernemer die zich richt op 50-plussers, zet dan precies de goede woorden in de titel van je artikel. Want de titel van je artikel is ook de titel van je webpagina. Je artikel is dus gewoon een pagina op je website.

Paginatitels worden door Google heel goed bekeken om te beoordelen hoe je artikel matcht met de zoektermen die mensen intypen. Dit is een van de factoren die bepalen hoe hoog je artikel op de zoekresultatenpagina getoond wordt.

Zorg dus dat woorden die jouw doelgroep vaak gebruikt, letterlijk voorkomen in de titels van je artikelen. Want dat zijn ook de woorden die ze in zoekmachines intypen.

Voorbeelden van titels

Herma schrijf voor 50-plussers, en laten we als voorbeeld nemen dat er 5 woorden zijn waar 50-plussers veel op zoeken. Zet dan niet in al je artikeltitels die 5 woorden. Dat heeft geen zin.

Als je veel bezoekers wilt, schrijf dan artikelen over allerlei verschillende onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn. Laten we als voorbeeld een titel pakken die ik tegenkwam op het blog van Herma:

‘Anoniem solliciteren handig voor kandidaten’

Het is slim dat ze schrijft over de problemen van die 50-plussers. Bijvoorbeeld: ze worden ontslagen, of ze zoeken een andere baan. Er wordt bijvoorbeeld gereorganiseerd in een bedrijf en 50-plussers verliezen hun baan. Wat gaan ze doen om een nieuwe baan te vinden? Of wat gaan ze doen als ze erachter komen dat het soms voor 50-plussers helemaal niet zo makkelijk is om een nieuwe baan te vinden? Probeer je voor te stellen wat dan de zoektermen zijn die je klanten in Google gaat intypen.

Een 50-plusser kan dan bijvoorbeeld zoeken op:

‘Solliciteren 50-plus’
‘Anoniem solliciteren 50-plus’
‘Anoniem solliciteren oudere kandidaten’
‘Anoniem solliciteren oudere medewerkers’

Kijk gewoon naar die zoektermen en je hebt de titel voor je artikel al bijna te pakken. Je artikel kan goed vindbaar worden als je het bijvoorbeeld een van deze titels geeft:

‘Anoniem solliciteren handig voor 50-plus kandidaten’
‘Tip voor oudere medewerkers: anoniem solliciteren’
‘Oudere kandidaten vinden sneller een baan als ze anoniem solliciteren’

Maar op die zoektermen wordt toch niet veel gezocht?

Klopt, daar wordt niet veel op gezocht. Maar bij de mensen die daar wél op zoeken, is de kans heel groot dat jouw artikel hoog of misschien wel op de eerste plaats wordt getoond in Google.

Het mooie is dat je dan gevonden wordt door mensen die middenin jouw doelgroep zitten en die de perfecte lezers zijn voor dat artikel.

Check je bestaande titels

Loop eens door je blog heen. Kijk naar de titels van de artikelen die je hebt geschreven. Waarschijnlijk heb je lang niet altijd in de titels van dee artikelen woorden gebruikt, waar mensen uit jouw doelgroep op zouden hebben gezocht. Dan is de kans klein dat je daar veel bezoekers op krijgt, en al helemaal niet van mensen die relevante zoekwoorden hebben ingevoerd en die dus echt in jouw doelgroep zitten.

Mijn meestgelezen artikel

Een voorbeeld van mijn eigen blog: mijn meestgelezen artikel heet Cialdini – 6 geheimen van verleiding. Dit artikel uit 2009 is inmiddels ruim 50.000 keer gelezen. In de titel zitten 3 relevante zoekwoorden voor mijn doelgroep van ondernemers:

‘cialdini’
‘geheimen’
‘verleiding’

Een zoekwoord waar ik ook goed op word gevonden is ‘banaan’. Dat komt doordat ik een veelgelezen artikel heb geschreven met als titel Waar is de banaan?. Dit is de nummer 7 in mijn top 10 meestgelezen artikelen.

Mensen die zoeken naar een banaan zijn meestal niet mijn ideale klanten 🙂 Dit is en te generieke en te weinig relevante zoekterm voor mij.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden om in je titels te zetten?

Begin door zelf lijstjes te maken van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep. Brainstorm met jezelf of met anderen, en lees de bladen die je doelgroep ook leest. Lees de Facebook-pagina’s van die tijdschriften, en vooral de reacties van lezers op Facebook-posts. Daar zie je precies welke woorden ze spontaan gebruiken, wat en goede voorspeller is van wat ze in Google intypen.

Om de zoekwoorden te vinden die jouw doelgroep gebruikt, kun je een paar tools van Google gebruiken: Google Trends en de Google AdWords Zoekwoordplanner. Daar kun je een beetje zien welke zoekwoorden veel worden gebruikt.

Je zoekwoorden-research gaat zorgen voor stijgende bezoekersaantallen. De juiste woorden in de titels van je artikelen maken je site, je blog en je artikelen heel relevant voor je specifieke doelgroep en daar zit voor jou het geld. Profiteer daarvan. Maak slim gebruik van het zoekalgoritme van Google.

Veel succes met het bedenken van goede titels voor je artikelen, en met het trekken van veel meer bezoekers!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken:

 

 

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen