Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Waar is de banaan?

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Bezoekers van je website zijn te vergelijken met nerveuze aapjes. Ze willen maar één ding, en graag een beetje snel. Lees hoe je met ‘bananen’ een website lekker gebruikersvriendelijk maakt.
waar-is-de-banaan

Internetgebruikers willen snel weten: waar moet ik klikken?

Vergeet niet: ze hebben altijd hun vinger op de muisknop.

Een banaan is een groot ding om op te klikken. Lekker duidelijk.

Hou bezoekers zo kort mogelijk op je website

Websitebezoekers willen tempo maken. Ze komen met een concreet doel naar je site. Op je homepage zien ze graag snel waar ze moeten beginnen. Hun grootste wens is om zo gauw mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben.

Streef er dus niet naar om mensen zo lang mogelijk op je site te houden. Hou ze juist zo kort mogelijk op je website!

Maak transacties makkelijker en sneller. Bananen helpen daarbij.

Wat is een banaan?

De banaan op een webpagina is een opvallende knop, button of link die erom schreeuwt om aangeklikt te worden. De banaan moet er zó uitspringen, dat je meteen snapt: hier moet ik blijkbaar op klikken.

De metafoor van de banaan is bedacht door marketingexpert Seth Godin, die erover schrijft in zijn boek The Big Red Fez. Talloze usability-onderzoeken wijzen uit dat een banaan op een webpagina de gebruikersvriendelijkheid verbetert.

Op de webpagina over browser Firefox springt één visueel element er duidelijk uit: de knop ‘Firefox – Gratis download’. Visueel wijkt hij sterk af van alle andere klikbare dingen.

Banaan op de homepage van Firefox

Banaan op de homepage van Firefox.

Zet een banaan op de homepage…

Slimme webdesigners zorgen voor visuele hiërarchie. Met op iedere pagina één banaan: een duidelijk startpunt. Iets waar de blik van de bezoeker automatisch naartoe wordt getrokken. Bijvoorbeeld een enorme knop in een afwijkende kleur. Zo’n banaan zorgt voor rust en focus.

Usabilla heeft ook een banaan op de homepage. Je ziet verschillende buttons en links. Maar je ziet meteen welke het belangrijkst is. Het is duidelijk de bedoeling dat je klikt op ‘Request a demo’’: de banaan.

Banaan op de homepage van Usabilla

Banaan op de homepage van Usabilla.

Een banaan vergroot de kans dat bezoekers van de homepage doorklikken, en doorgaan naar de volgende stap op je website.

Een banaan helpt bezoekers om weer van je pagina af te komen.

… en op iedere andere webpagina

Ook op dieper liggende pagina’s is banaan prettig. Bezoekers kunnen daardoor snel hun weg vinden en transacties verlopen soepel.

Op de meeste websites zijn allerlei transacties mogelijk. Als een transactie in verschillende stappen wordt uitgevoerd, is het handig als je steeds de volgende stap markeert met een opvallende button.

Bekijk  pagina’s op je site maar als stappen in het uitvoeren van een taak. Bij welke taak van je bezoekers wordt de pagina gebruikt? Weet je het antwoord niet, vraag je dan serieus af of die pagina nog wel moet blijven bestaan.

De meeste websites worden beter door een banaan toe te voegen aan iedere pagina. Het dwingt je namelijk om bij iedere pagina na te denken over de volgende stap. Wat is voor de bezoeker een logische vervolgstap na het bekijken van deze informatie? Zonder een banaan is een pagina een doodlopend straatje.

Op de homepage van de stad Antwerpen staat geen banaan. Waar moet je klikken? Op deze site zijn heel wat taken uit te voeren, bijvoorbeeld evenementen opzoeken, bibliotheekboeken verlengen en online solliciteren. Een banaan om de populairste taak te starten zou handig zijn. Bijvoorbeeld een grote knop ‘Bibliotheekboek verlengen’.

Geen banaan op de homepage van Antwerpen

Geen banaan op de homepage van de stad Antwerpen.

Pas op: word niet overenthousiast. Meer dan één banaan per pagina geeft keuzestress. Er is niets tegen meerdere calls to action op een pagina, hoor. Sterker nog, daar ontkom je vaak niet aan. Want bezoekers voeren verschillende taken uit op je site. Maar: zorg wel dat op elke pagina maar één banaan visueel dominant is. Je oog moet ernaartoe worden getrokken.

ToysRus heeft verschillende opvallende buttons op de homepage, maar geen visuele hiërarchie. Je ziet niet in één oogopslag wat de belangrijkste button is. Dat geeft keuzestress. Waar moet je klikken?

Tros bananen op de homepage van ToysRus

Een hele trós bananen op de homepage van ToysRus.

Ontdek de banaan

Twijfel je of een banaan genoeg opvalt? Kijk dan door je oogharen. Knijp je ogen bijna dicht, totdat je de teksten niet meer kunt lezen. Alleen kleuren en vormen zijn nog zichtbaar. Welk vlak trekt de meeste aandacht?

Print anders de pagina eens in kleur en hang hem aan de muur. Is de banaan op 4 meter afstand nog steeds zichtbaar? Dan is hij groot genoeg. Amerikanen noemen de banaan daarom ook wel Big-Ass Button.

Zet een call to action op de banaan

Op een banaan zet je altijd een opschrift. Een korte, duidelijke tekst op de knop die zegt wat de gebruiker gaat doen als hij erop klikt. Bijvoorbeeld:

  • Gratis downloaden
  • Kijk hoe het werkt
  • Stap 1: vul uw adres in
  • Verzeker uw auto
  • Bekijk de video
  • Zoek in de catalogus

Een goed opschrift op een knop doet een oproep tot actie. Tips voor het schrijven van een concrete call to action die zorgt voor doorklikken:

  • Benoem de handeling. Gebruik bijvoorbeeld woorden als bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, stemmen, verzenden, reserveren, downloaden, openen, bekijken, printen of opslaan.
  • Prikkel een behoefte. Internetgebruikers zijn vooral uit op gemak, tijdsbesparing en prijsvoordeel.
  • Gebruik klassieke klikmagneten. Bijvoorbeeld: nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips.

Op iedere pagina kan de call to action anders zijn. Wat kies je als call to action? Een goede richtlijn is: kies op iedere pagina wat de allerbelangrijkste actie is waar je de bezoeker toe wilt oproepen.

Een duidelijke banaan en een goede call to action kunnen voor extra doorkliks, conversie en verkoop zorgen.

De BankGiro Loterij merkte dat in een experiment met een e-mailing. Door het opschrift op de button te veranderen van ‘Ga verder’ in Check uw bedrag” , klikte 33% meer door naar de bijbehorende landingspagina. Dat zorgde uiteindelijk voor 8% meer aanmeldingen voor de loterij.

Call to action BankGiroLoterij

Twee varianten van een e-mailing.

De rechter kreeg 33% meer doorkliks, dankzij een ander button-opschrift.

Sites om snel je eigen buttons te maken

Mocht je op jouw website eens wat buttons willen uitproberen, dan zijn er genoeg online tools waar je ze eenvoudig kunt ontwerpen. Ik ben zelf enthousiast over Da button factory (gratis).

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip, en ontvang direct de Onweerstaanbare Online Marketing Formule:

Tnx, de formule zit in je inbox. En vanaf morgen krijg je elke ochtend een politiek incorrecte marketing-tip. Enjoy!