Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zend jij deze verwarrende boodschap uit?

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Ik kreeg van de week een tweet die bij mij een zenuw raakte.

De tweet is van een onderneemster die een plaats had gereserveerd in mijn webinar over mijn 10 grootste eye openers uit 10 jaar online verkoop (webinar is inmiddels voorbij).

Ze twitterde:

Huh?

“Ben vooral geinteresseerd in online overtuigen, niet zozeer in online verkoop.”

Dit proef ik vaker bij ondernemers. Zodra het woord verkoop valt, deinzen ze een beetje terug.

Verkoop is niet chique.
Meer iets voor een ander type ondernemers.

Komt dit ook maar een klein beetje herkenbaar over, lees dan even verder.

Want de weerstand die je hier voelt, zit voor 100% bij jou persoonlijk. Niet bij je klanten. Die hebben er geen enkele moeite mee dat jij iets probeert te verkopen.

Sterker nog: ze komen bij jou om iets te kopen. Altijd als een klant je site bezoekt of contact opneemt, is er een aankoopintentie.

Als jij vervolgens een beetje terughoudend bent, voelen je klanten een dubbele boodschap. Je presenteert jezelf als ondernemer, maar toch hou je niet zo van verkoop.

Dat is verwarrend voor klanten.

Ze kunnen zelfs geïrriteerd raken. Want ze voelen al genoeg weerstand in hun leven. Als ze ergens klant worden, verwachten ze alleen maar enthousiasme. Anders verdoen ze hun tijd.

Het raakt bij mij een zenuw als ondernemers laten merken dat ze niet zo van verkoop houden. Want ze zitten zichzelf daarmee in de weg. Het is net zoiets als vissen die niet zo van water houden. Verkoop is de basis voor een gezonde relatie met je klanten. En de basis van een gezond bedrijf.

Voor mijn boek Verleiden op internet interviewde ik een van mijn favoriete online verkoopexperts. Een Nederlander met de naam Johan Bolt. Ik had de mazzel om met hem te mogen werken, onder andere aan de autoverzekerings-funnel van Ditzo – de best verkopende autoverzekering van Nederland.

Een van de wijze lessen die ik van hem leerde zal ik nooit vergeten:

Alles is verkoop.

Elk contact dat je hebt met je klant is verkoop. Ook als het niet over verkoop gaat. Het is tóch verkoop.

Want je klanten weten dat jij ondernemer bent. En ze gaan er onbewust van uit dat ze in elk contactmoment opnieuw door je gerustgesteld worden. Ze willen opnieuw overtuigd worden.

Ze vragen zich onbewust af: maak ik de juiste keuze door met deze ondernemer zaken te doen?

Een klant die belt met een service-vraag? Verkoop.
Een klant waar je een meeting mee hebt? Verkoop.
Een klant die met je in de kroeg staat? Verkoop.

Dat betekent absoluut niet dat je een verkoop-pitch gaat afsteken op die momenten. Dat betekent wel dat je overtuigend en geruststellend bent op die momenten. Dat betekent dat je die klanten een goed gevoel geeft over hun beslissing om met jou te werken.

Klanten verwachten verkoop van jou. Geef ze dan ook verkoop. Elke keer.

Ja, ook als je een dienstverlener bent. Als je facturen stuurt, doe je aan verkoop.

Veel succes met je website!

Beluister dit artikel:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly