Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Gebruik jij pretpark-psychologie bij je klanten? (Werkt goed)
in Copywriting en Neuromarketing
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Vorige week ging ik met mijn gezin naar Disneyland Parijs. En ik zag daar een beetje tegenop, eigenlijk.
Want ik word niet goed van het suikerzoete Disney Channel op TV.
En ik durf niet in de achtbaan.
Ik wist nog niet dat ik een lesje pretpark-psychologie zou leren.
Een medewerkers-ingang in Disneyland.
Toen we incheckten in het hotel, bleek het een wildwest-hotel te zijn. Okee dan…
Aangekomen bij de hotelkamer, bleken we een Cars-kamer te hebben. Zucht.
De TV aangezet: uitsluitend Disney-kanalen. Waar ging ik de 1500 meter van Ireen Wüst kijken!?
De kinderen vonden het fantástisch.
Ik legde me erbij neer dat het een paar vermoeiende dagen zouden worden. Ik keek al uit naar het dagje Parijs dat daarna wachtte. Croissantjes eten!
Inderdaad kwamen we 2 dagen later op onze wenkbrauwen de poorten van Disneyland uit. Mijn dochter (10) met Minnie Mouse-oren op haar hoofd. Mijn zoon (8) schietend met zijn nieuwe klappertjesgeweer. Allemaal niet verrassend.
Iets anders was wel verrassend geweest die 2 dagen.
Het personeel in Disneyland.
Iedereen was namelijk BIJZONDER vriendelijk. Ook de mensen met geestdodende baantjes. Bij de metaaldetector staan aan de ingang. Junkfood afrekenen in de restaurants. De weg wijzen. Het ging altijd met een glimlach.
Hoe krijgt Disney dat voor elkaar?
Door medewerkers geen medewerkers te noemen.
The Walt Disney Company heeft namelijk geen medewerkers, maar noemt iedereen cast member. Daardoor speelt iedereen die bij Disney werkt mee in de show. Daar hoef je niet voor op een podium te staan. Zelfs als je WC’s schoonmaakt ben je een cast member.
Want bezoekers moeten bij Disney een magische ervaring hebben.
Wie in dienst komt bij Disney, wordt daarom eerst getraind tot cast member. Want de gedragsregels bij Disney gaan ver. Héél ver.
Stel dat een cast member aan een bezoeker de weg wijst naar de Tower of Terror. Dan mag hij niet met 1 vinger wijzen, maar minimaal met 2 vingers, of met zijn hele hand. Cast members moeten altijd benaderbaar zijn. Daarom glimlachen ze veel, mogen ze hun haar niet verven en kunnen ze geen bakkebaarden laten groeien.
Een papiertje oprapen dat in de prullenbak moet, doen ze niet door gewoon te bukken. In de Disney Cast Member Training leer je om een papiertje met een zwierig gebaar op te rapen.
Om medewerkers zo gek te krijgen, moet je goed zijn in beïnvloeding. En dat kan heel simpel zijn. De kern van de beïnvloeding door Disney is het veranderen van maar één woord. Je bent geen personeelslid, maar cast member.
Deze beïnvloedingstechniek wordt Commitment & Consitentie genoemd. Een term van professor Robert Cialdini, een van de bekendste wetenschappers op het gebied van ethische beïnvloeding. Ons brein is geprogrammeerd om consequent te willen zijn aan ons zelfbeeld, en aan eerder gedrag.
Toen ik Cialdini een tijdje geleden interviewde, gaf hij een leuk voorbeeld van een bedrijf dat Commitment & Consistentie toepaste in een enquete.
De eerste vraag van de enquete was namelijk: Vindt u zichzelf behulpzaam? Door het stellen van die vraag steeg het aantal ingevulde enquetes van 29 naar 76%.
Waarom? Omdat je iemand helpt door een enquête in te vullen. En dus is het slim om mensen er eerst aan te herinneren dat ze zichzelf behulpzaam vinden.
Herinner je klanten eerst aan een van hun eigenschappen, als je een verzoek of voorstel gaat doen waarvoor die eigenschap nodig is. Zoals datingsite eDarling, die klanten wil aantrekken die goed verdienen en zich goed gedragen.
Daarom omschrijft eDarling zijn doelgroep als: ‘Singles met niveau’. Dat doet iets met het gedrag van singles als ze op die site aan het chatten zijn.
Heb jij ook wel eens klanten in actie laten komen door ze eerst te herinneren aan een eigenschap van zichzelf? Je reactie is meer dan welkom hieronder.
Veel succes!
Beluister dit artikel:
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Premium persoonlijke begeleiding
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl