Zo lijken de prijzen op je website opeens veel lager

Klanten reageren heel sterk op de prijs van je product.
Alleen: soms is hun reactie volkomen onlogisch.

Lees hoe je slim inspeelt op dit irrationele beslisgedrag, waardoor je meer gaat verkopen.

Veel ondernemers hebben een paar rotsvaste overtuigingen over prijspsychologie:

  • Hoe lager de prijs, hoe meer ik verkoop
  • Hoe lager de vraag, hoe goedkoper ik moet zijn
  • Als ik tijdens een verkoopgesprek de prijs verlaag, verkoop ik meer

Deze rotsvaste overtuigingen zijn alledrie helemaal niet waar.

Sterker nog: soms is het tegenovergestelde waar.

Ik geef je een concrete tip over prijspsychologie die ook volkomen onlogisch overkomt.
Dat klopt: het is inderdaad totaal onlogisch en irrationeel.
Het menselijk brein neemt namelijk voortdurend idiote beslissingen 😉

De tip die ik je geef heeft te maken met een psychologische overtuigingstechniek die anchoring genoemd wordt.

Als je anchoring gebruikt, blijft de prijs van je product gelijk maar vinden klanten hem opeens veel lager en aantrekkelijker.

Het werkt zo.

  1. Zodra klanten een prijs horen, vergelijken ze die met andere prijzen. Dat doen ze onbewust.
  2. Je noemt dus niet alleen de prijs van je product, maar ook een andere prijs.
  3. Maak die andere prijs veel hoger, want zo lijkt de prijs van je product opeens veel aantrekkelijker.
  4. Zorg dat de klant de hoge prijs het eerste ziet.

Een voorbeeld van deze vorm van prijspschychologie kwam ik tegen bij AdWords-expert Perry Marshall.

 

  • Bij het online afrekenen krijg je als eerste het ‘Renaissance Welcome Pack’ te zien, geprijsd op 500 dollar.
  • Daarna zie je pas de prijs voor de ‘Renaissance Club’, waar het jou eigenlijk om ging.
    Die 39,95 per maand lijkt opeens een heel acceptabel bedragje.
  • Klap op de vuurpijl: die 500 dollar blijk je helemaal niet te hoeven betalen.
    Dat is een bonus die je er gratis bij krijgt.

Een onweerstaanbaar aanbod, dankzij de onverwachte bonus en de slimme prijspsychologie.

Heb je een idee hoe je anchoring in jouw business kan gebruiken?
Zet het in de reacties!

Gerelateerde artikelen:


Reacties

  1. Michiel zegt

    Ik vind Perry Marshall doorzichtig, met die 500 dollar als zogenaamde korting. Bij mij werkt dit niet.

    Ik ben het wel met Van Erkel eens dat mensen niet alleen in absolute prijzen geïnteresseerd zijn, maar ook hoe dat prijsniveau is ten opzichte van vergelijkbare producten en diensten. Dan Ariely heeft daarover geschreven in zijn boek Predictably irrational. Het is ook logisch om eerst de hoge en dan de lage prijs te noemen, omdat de hoge prijs dan het referentieniveau is en het daarna alleen nog maar mee kan vallen.

    Wat ik me dan wel afvraag: waarom worden in productoverzichten meestal de goedkoopste artikelen links geplaatst en de duurste rechts? Zie bijvoorbeeld
    https://www.tostrams.nl/producten.aspx

    Andersom zie je nooit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>