Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

3 tips voor meer verkoop met micro-copywriting

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie en Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Succesvolle verkoopwebsites hebben een magische ingrediënt:

Micro-copywriting.

vergrootglas-micro-copywriting

Hand and magnifying glass

Een paar woorden met ‘toverkracht’ op precies de juiste plek.
Ultrakorte tekstjes waardoor je opeens meer gaat verkopen.

Ik geef je 3 tips om je website daarmee succesvoller te maken.

Ik kom micro-copywriting weinig tegen op Nederlandstalige sites.
Het is on-Nederlands. En misschien ook wel on-Vlaams.

Wij zijn namelijk erg gericht op INFORMEREN.
En dat zorgt vaak voor lánge teksten.

Want hoe belangrijker we iets vinden, hoe meer tekst we gebruiken.
Herkenbaar?

Jammer aan lange teksten op je site is wel: je klant negeert ze vaak.
Vooral in formulieren is de tolerantie voor lange tekst extreem laag.

Nog een reden voor lange teksten: wij laaglanders zijn nogal rationeel.
En denken al gauw: Hier heb je alle informatie, klant.
Nu kun je zelf een afgewogen aankoopbeslissing nemen.

Alleen: bij online verkoop zijn een paar dingen vaak nog  véél belangrijker dan informeren:

  • Twijfels wegnemen
  • Weerstanden wegsmelten
  • Onbewust overtuigen
  • Urgentie laten voelen

Dat kan allemaal perfect met micro-copywriting.

Ik geef je 3 tips, waarmee je klanten extra motiveert om de online transactie af te ronden.

Tip 1: Stel gerust in de buurt van een knop

Om naar de volgende stap in een bestelling of formulier te gaan, klikken je klanten op een knop.

Knoppen zorgen altijd voor wat onzekerheid.
Je klant zoekt in de buurt van de knop even naar geruststelling.
Maak ik de juiste keuze?

Bestrijd deze knop-angst met geruststellende micro-copy.

Bol.com doet dat bijvoorbeeld met dit button-bijschrift vlak voordat je een review van een artikel verzendt:

“Je krijgt eerst nog een preview te zien, voordat je review definitief wordt”

Nog een paar voorbeelden van micro-copy tegen knop-angst:

  • U kunt de gegevens later altijd nog wijzigen (Triodos Bank)
  • Albert bezorgt tot in de keuken (Albert.nl)
  • Gratis bezorgd, thuis of op het werk (TVstore.nl)

Tip 2: Maak micro-copy maximaal 1 regel lang

Eén woord kan al genoeg zijn bij micro-copy.
Streef daar dus altijd naar: één woord.

Wordt je tekst langer, dan daalt de kans dat de klant hem leest. Zorg dus dat elk woord telt!

Het maximum is één regel tekst. Want twee regels zien eruit als een hele alinea.

Tip 3: Trigger verliesaversie voor urgentie

Angst is een sterke motivator.

Gebruik die prikkel af en toe, want het helpt je klanten om een aankoopbeslissing te nemen.

Bedenk: ze wíllen die aankoop doen. Anders waren ze niet aan het bestellen op je site.
Dat doen goede verkopers: klanten helpen om de beslissing te nemen.

Een angstprikkel die goed past in een commerciële transactie is verliesaversie. Want het risico om iets kwijt te raken triggert enorm: 2 keer sterker dan de kans om iets te behouden of te krijgen.

Ik kwam daarvan een mooi stukje micro-copy tegen bij cadeau-webshop CafePress.

Daar kun je een half-afgemaakte bestelling bewaren, door een link naar je winkelwagen naar jezelf te mailen.

Bij Save Your Shopping Cart staat het tekstje: “Shopping carts are saved for 30 days.”

Micro-copywriting bij Cafepress

De klant voelt daardoor: ik heb iets te verliezen. Ik raak mijn ingevulde gegevens kwijt als ik langer dan 30 dagen wacht met bestellen.

De natuurlijke reactie daarop is: ik wil dat risico niet lopen. Goede kans dat klanten de bestelling alsnog afronden.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly