Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Witte tranen

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

“If you have to cry, the hosts sets up a room ahead of time and you leave the table and you go get your crying. Because we all know what happens with white lady tears. Black people have been lynched…”

Dit is een frament uit de podcast The New Gurus van de BBC en aan het woord is Regina Jackson, organisator van ‘anti-racist dinners’ in Amerika. Events zoals deze, net als ‘workplace diversity trainings’, ‘anti-racist education programmes’ en congressen vormen samen een markt waar de komende jaren miljarden dollars omzet gemaakt gaan worden.

Bij de ‘anti-racist dinners’ van Regina worden alleen witte vrouwen uitgenodigd en er is een duidelijke regel: “One thing we don’t allow at the table is crying.”

Helen Lewis is een BBC-journalist die de goeroemarkt onderzocht en daarover vertelt in haar podcast The New Gurus. Ze wil weten hoe nieuwe goeroes de levens veranderen van de mensen om zich heen, en hoe ze connecten met een groot publiek.

De aflevering ‘White women’s tears’ gaat over een van de strategieën van de witte meerderheid om zwarte mensen die zich uitspreken over hoe ze behandeld worden, tot zwijgen te brengen.

‘Diversity guru’ Regina Jackson vertelt in de podcast dat ze na haar uitverkiezing tot congreslid continu werd uitgenodigd voor diners door ‘Karens’ – middelbare vrouwen met een attitude – die gerustgesteld wilden worden dat ze niet racistisch waren. Samen met een compagnon besloot ze daarom een groot diner te organiseren en hen te confronteren.

Van het diner werd een video gemaakt die viraal ging, waarop een extreem drama te zien is van gekwetste witte vrouwen met de armen over elkaar, verontwaardigde vrouwen die briesend rondlopen en huilende vrouwen die elkaar in de armen vallen.

We leven in het tijdperk van de goeroes. In de podcast van de BBC hoor je niet alleen over ‘diversity gurus’ maar ook over productiviteitsgoeroes, gezondheidsgoeroes (bijvoorbeeld een ‘wild naked man’ die elke dag een glaasje van zijn eigen pizz drinkt omdat hij dat gezond vindt), relatiegoeroes, bitcoin-experts en doemprofeten.

In veel markten klampen mensen zich vast aan goeroes die preachen op allerlei vlakken waarop ze hun leven willen verbeteren. Het zijn nieuwe autoriteiten die in opkomst zijn nu de klassieke autoriteiten uit vroeger tijden zijn afgebrokkeld: instituties zoals de kerk, de medische stand, traditionele adviseurs zoals accountants en notarissen, mainstream politieke partijen, en mainstream media.

Daar hadden we vertrouwen in, dat waren onze leiders. Dat is in de afgelopen decennia op de helling gegaan, wat extreem is versterkt door social media.

De reden dat we klassieke autoriteiten hadden en nu de nieuwe goeroes, is dat het menselijk gedrag is om naar een redder, leider of autoriteit in ons leven te zoeken. Want we hebben behoefte aan waarheid, en we hebben behoefte aan zekerheid.

Een goeroe is iemand die zeker weet wat de waarheid is. Daarom sluiten mensen zich aan. We hebben behoefte aan iemand die weet hoe het zit. Niet iemand die zegt: ‘Het zou kunnen dat…’, maar iemand die zegt: ‘Het is zo dat…’.

Wees je daarvan bewust bij het jezelf positioneren in je eigen markt. Wees niet een grijstinten-goeroe, maar wees een zwartwit-goeroe. Iemand die het zeker weet.

Zorg bij het positioneren als een leider in je markt dat je connect met een groot publiek. Gebruik daarvoor klassieke elementen uit de menselijke psyche waardoor mensen direct een klik met je hebben: de archetypes die zijn ontdekt door Carl Jung, de klassieke psychoanalyst die een leerling was van Sigmund Freud.

Een goeroe-archetype dat past bij wie je bent is als maatkleding die je aantrekt die zo lekker zit dat je meteen een stukkie rechter op gaat lopen.

Komende maand geef ik je 10 goeroe-archetypen om uit te kiezen. Dat doe ik in een nieuwe masterclass voor de Members van Het Lab die we maandag opsturen per post. Bij de 10 goeroe-archetypen horen ook 10 tone of voice-keuzes die het beste matchen bij jouw personage als ondernemer.

Jouw unieke combinatie van archetype en tone of voice maken je marketing veel aantrekkelijker en zorgen voor een grote following van mensen die jou zien als hun nieuwe leider.

De masterclass ‘Goeroe-archetypes & stappen op de weg naar succes’ wordt maandag gedrukt en dan verstuurd naar de Lab Members. Ben je nog geen Member en wil je hem ontvangen, sluit je dan aan bij Het Lab:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Sjaloom.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: