Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Gevaarlijke denkfout van ondernemers over marketing

Aartjan van Erkel

in Boekmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

 

Deze zomer zond BNNVARA de documentaireserie ‘Boven water’ uit. Nederlandse familiebedrijven zijn daarin gevolgd tijdens hun doodsstrijd om de coronalockdowns te overleven.

Een van de bedrijven die zijn gevolgd is een zwaartransportbedrijf dat wordt gerund door 3 zussen. Zij gaan volle bak voor een tender die een levensreddende grote opdracht zou betekenen. Veel geld.

In de loop van de aflevering zie je de spanning steeds verder oplopen. De zussen worden alledrie individueel gecoached door een soort bedrijfstherapeut en de camera volgt de kwetsbare sessies waarin de familieverhoudingen pijnlijk duidelijk worden.

Tegen het eind van de aflevering komt het belangrijke telefoontje waar ze op gewacht hebben, waarin ze horen of het wel of niet is gelukt om de lucratieve tender binnen te slepen. Slecht nieuws. De tender is gewonnen door een ander transportbedrijf.

Na wat pijnlijke stilte zegt een van de zussen: “We moeten eigenlijk ook meer aan marketing doen. LinkedIn.”

Het is het enige dat ze in de hele aflevering zeggen over marketing. Laten we wat meer op LinkedIn gaan zetten.

Veel ondernemers denken zo. Marketing is: dingen op social media zetten. Niet iedereen realiseert zich wat ze daarmee eigenlijk zeggen.

Dingen op social media posten is in feite: de algoritmes gunstig proberen te stemmen. De algoritmes van LinkedIn, Facebook en Instagram zijn een soort goden geworden waarvan je als gelovige nooit weet of ze je gaan belonen of straffen, die een mysterieuze agenda hebben en die absolute onderwerping eisen voordat ze ook maar een vinger voor je optillen.

Je hebt geen idee hoeveel mensen jouw bericht op hun social media timeline gaan zien. Het enige dat je weet is dat je bereik de afgelopen jaren steeds kleiner is geworden en dat die ontwikkeling doorzet doordat je gedwongen bent een zinloze concurrentiestrijd te voeren met de oneindige hoeveelheid content die door alle andere gebruikers elke dag wordt geplaatst.

Marketing doen door je in te laten met de algoritmes betekent dat het succes van je marketing een onzekere tijd tegemoet gaat en dat je een slaaf wordt op de plantage van iemand anders. Waarom zou je daarvoor kiezen?

Een veel bedrijfszekerdere manier om naar marketing te kijken is door je eigen media te gebruiken. Door je kostbare tijd niet meer weg te pissen op social media-platforms wiens enige doel niet is: jouw zichtbaarheid, maar obscene hoeveelheden geld verdienen voor hun aandeelhouders. En door iets te bouwen dat jouw eigendom is en waar algoritmes niks over te zeggen hebben.

Eigen media bezitten betekent bijvoorbeeld: een eigen boek schrijven. Een podcast starten. En een mailinglijst opbouwen met de contactgegevens van mensen die graag meer over jouw business willen weten. Die hun hand hebben opgestoken om hun interesse te laten blijken en hun e-mailadres in vertrouwen aan jou hebben gegeven.

Veel ondernemers zijn teleurgesteld als ze zien wat het percentage van nieuwsbriefabonnees is dat hun e-mails leest. “Het openingspercentage was maar 28% vandaag”.

Ze realiseren zich niet dat zo’n openingspercentage tientallen procenten hoger is dan het schandalig lage percentage bereik dat je hebt op de socials. Dankzij de algoritmes. Op social media is een bereik van 28% onder je volgers bijna ondenkbaar, uitzonderingen daargelaten.

E-mail eats social media for breakfast. Zowel qua bereik als ook qua resultaten. Meer dan 73% van de mensen heeft aankopen en investeringen gedaan naar aanleiding van e-mails die ze hebben ontvangen, terwijl op social media verkopen not done is. Mensen komen daar omdat ze zich vervelen. Niet omdat ze serieus geïnteresseerd zijn in het oplossen van een urgent probleem. Je praat op de socials dus tegen verveelde mensen. Laat dat tot je doordringen en begin vandaag nog met gebruiken van je eigen media.

In mijn boek Nummer 1 geef ik je formules om marketing te doen via je eigen media. Ik laat je zien hoe je nieuwsbrieven schrijft die je klanten hilarisch vinden maar die je concurrenten niet durven te schrijven. Hoe je klanten charmeert tot op het bot door meer personality in je copywriting te leggen. En hoe je een sterrenstatus creëert in je markt met een minimaal marketingbudget.

Je ziet hoe je entertainment gebruikt om klanten voor het leven te krijgen. Geen hordes verveelde dopaminejunkies, maar een kleine groep echte klanten die echte euro’s willen investeren.

Nummer 1 is door Managementboek .nl uitgeroepen tot zomer-bestseller van 2022 en je bestelt het op hun website of via www.nummer1.online.

Als lezer krijg je van mij het complete luisterboek cadeau dat ik voor je heb voorgelezen.

Enjoy!

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: