Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo werd Hitler’s auto de bestverkochte auto ter wereld in de jaren ‘50

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Het reclamebureau van Volkswagen zat eind jaren ’50 in een moeilijke situatie. Ze wilden namelijk meer auto’s verkopen in Amerika.

Auto’s in Amerika waren in die tijd fashion statements. Een auto was een soort testosteron-bom.

Je weet hoe die Amerikaanse sleeën er in de jaren ‘50 en ‘60 uit zagen: de markt was verzot op vinnen, veel chroom, banden met een witte zijkant: auto’s waren over the top stijliconen.

En daar kwam VW toen aan, met een autootje van niks: de Volkswagen Kever. Die kwam ook nog eens uit Duitsland, en was ontwikkeld in opdracht van Adolf Hitler himself.

Het reclamebureau had dus de schone taak een in potentie kansloos product te introduceren. Het resultaat is bekend: de VW Kever werd een van de bestverkochte auto’s aller tijden. Hoe heeft Volkswagen dat geflikt?

Het geheim van de campagne was het introduceren van een fascinerend nieuw idee. Het fascinerende nieuwe idee is een concept uit de reclamewereld. Het is de heilige graal van alle reclamejongens en -meisjes. Als je iets nieuws introduceert, dan wil je het presenteren als een nieuwe mogelijkheid waar mensen emotioneel over worden.

Een van de klassieke voorbeelden van een fascinerend nieuw idee is de ‘Think small’-campagne van Volkswagen van eind jaren ‘50.

Dit was de copy van een paginagrote advertentie in kranten waarop alleen maar een heel klein autootje te zien was op een verder lege pagina:

“Our little car isn’t so much of a novelty any more. A couple of dozen college kids don’t try to squeeze inside it. The guy at the gas station doesn’t ask where the gas goes. Nobody even stares at our shape.

In fact, some people who drive our little flivver don’t even think 32 miles to the gallon is going any great guns. Or using five pints of oil instead of five quarts. Or never needing anti-freeze. Or racking up 40,000 miles on a set of tires.

That’s because once you get used to some of our economies, you don’t even think about them any more. Except when you squeeze into a small parking spot. Or renew your small insurance. Or pay a small repair bill. Or trade in your old VW for a new one.

Think it over.”

Veel auto’s waren in Amerika niet alleen fashion statements in die tijd, maar ze waren ook berucht vanwege het benzine slurpen en de hoge kosten van onderhoud.

Met de introductie van de Volkswagen Kever werd daar een fascinerend nieuw idee tegenover gezet om de Amerikaanse consumenten te prikkelen: zou het niet slim zijn om een geinig klein autootje te hebben dat langer mee gaat, meer mijlen aflegt op een gallon benzine, en zelden naar de garage hoeft? De Volkswagen Kever werd een hit.

Het hebben van een formule voor een fascinerend nieuw idee is goud waard in je marketing, want die stelt je in staat om je klanten emotioneel te maken over nieuwe producten of diensten die jij op de markt brengt.

Het bedenken van een fascinerend nieuw idee is een van de meestgezochte skills in marketing. En daarom heb ik die formule voor je vastgelegd in een nieuwe masterclass. De Members van Het Lab krijgen komende maand een stappenplannetje waarmee je het equivalent van de Volkswagen Kever kunt introduceren in jouw markt.

De enige manier om de formule in handen te krijgen, is door uiterlijk komende maandag om 17 uur Member te zijn van Het Lab. Want op dat moment sturen we de masterclass met daarin de formule naar de drukker. Daarna ben je voorgoed te laat.

Meld je hier aan als nieuwe Member – kies voor Het Lab Fast Lane, want dan krijg je niet alleen de formule maar dan ga ik die ook samen met jou toepassen in jouw eigen business:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab/

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030 - 6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: