Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Sta je aan?

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Afgelopen zondag verloor Ajax van een club die vorig jaar nog Keuken Kampioen Divisie speelde.

De adelaars van Go Ahead Eagles dwongen de zelfverklaarde godenzonen uit 020 op de kniën en de Amsterdamse trainer was na afloop geïrriteerd.

“Erik, wat heb je vooral gemist aan je ploeg vandaag?”

“Dat wij niet vanaf de eerste minuut aan staan.”

“En wat betekent dat?”

“Dat betekent dat je 100% tempo op de mat legt en ook 100% focus. Dat was er duidelijk niet in de eerste fase van de wedstrijd en dan loop je uiteindelijk achter de feiten aan”.

Coach Ten Hag is geen begenadigd kromprater zoals Cruyff, maar hij heeft het Nederlandse voetbal wel verrijkt met een paar onvergetelijke uitdrukkingen, zoals ‘aan staan’ en de ‘derde helft’ – hij vindt dat gezelligheid na de wedstrijd te belangrijk is geworden in Nederland.

Hij maakte ook een keer de Haggiaanse opmerking “Coach zijn van Ajax is een soort omgekeerde wasstraat: je gaat er schoon in en komt er vies uit”.

Enniewees, over dat ‘aan’ staan: het slappe spel van Ajax is moeiteloos te vergelijken met hoe de meeste ondernemers marketing doen. Ze staan niet aan.

Ze doen het er een beetje bij, ze vinden er geen zak aan, of ze mompelen maar wat. Soms houden ze zelfs geheel en al hun mond en is er helemaal geen marketing.

Dat komt niet doordat ze vlak daarvoor een Champions League-wedstrijd hebben gespeeld. Nee, ze staat uit doordat het niet in ze opkomt dat ze net als een voetbalteam wel wat moeten laten zien als ze de wedstrijd willen winnen. Anders kun je door een pannekoek in je markt alsnog verslagen worden, zelfs als jij veel beter bent.

Maar hoe doe je dat in je marketing, jezelf aan zetten? Je hebt ondernemers die denken dat ze daarvoor hard moeten schreeuwen, alsof ze een marktkoopman zijn. “3 bossen rozen voor 5 eurootjes maar hoor!!”

Dan wordt het: wie het hardste schreeuwt of de laagste prijs heeft, wint de klant. Dat is domme marketing die alleen maar tot ellende leidt.

Slimme ondernemers zetten zichzelf op een andere manier aan. Die gedragen zich niet als een marktkoopman, maar als een artiest. Zodra een zangeres bijvoorbeeld het podium van een vol Ahoy op stapt en in het volglicht staat, zet ze haar ‘stage persona’ aan. Je zíet dat bij artiesten gebeuren. Ze lopen het podium op en BOEM ze gaan aan.

De zaal gaat daardoor ook aan. Want enthousiasme is aanstekelijk en verspreidt zich easy peasy over duizenden gezichten, zodra jij als artiest aan gaat.

Doe dat dus ook in je marketing. Vind de AAN-knop in jezelf.

Voor ondernemers die dat soms lastig vinden of merken dat hun klanten niet zo enthousiast zijn, heb ik een masterclass gemaakt. Die gaat over je marketingpersonage: de versie van jezelf die je AAN zet zodra je iets aan marketing doet. Een uitvergrote, aangezette versie van wie je bent in ruststand.

Maar hoe begin je nou precies met het creëren van zo’n personage? Wat is je eerste stap? Welke eigenschappen zijn geschikt om uit te vergroten, en welke eigenschappen moet je angstvallig verborgen laten omdat mensen zich anders walgend van je afkeren?

Omdat ik die vraag regelmatig krijg, heb ik daarover een nieuwe masterclass gemaakt voor Het Lab. Members krijgen die aanstaande maandag, en ik geef ze daarin de copywriting-formules om te beginnen met het creëren van een onvergetelijk marketingpersonage.

Je hoeft daarvoor geen performer of een showbal te zijn. Ik ben dat zelf ook niet. Een marketingpersonage wordt gebruikt door de ondernemers die snappen dat voor langdurige fascinatie bij klanten meer nodig is dan droge content, een sympathiek levensverhaal en een goed product.

De link om nu Member te worden en de formules volgende week in je bezit te krijgen is: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Prettige wedstrijd.

Aartjan van Erkel

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: