Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Ken jij deze terugkerende inside joke uit Hollywood-films?

Aartjan van Erkel

in Boekmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

In de western-film The Charge at Feather River (1953) zit een scene die in de montageruimtes van Hollywood een terugkerende grap is geworden.

Een cowboy heeft zijn paard even tot stilstand gebracht en zit in het zadel rustig een pijp te stoppen.

Vanuit de verte roept een andere veedrijver ongeduldig zijn naam: “Wilhelm!”

Wilhelm heeft net zijn tabaksbuidel gepakt en roept op zijn dooie gemak terug: “Yeah, I’ll just fill my pipe!”

Vanuit het struikgewas naast de nietsvermoedende Wilhelm zien we plotseling een indiaan opduiken met een machtige boog, die een pijl pakt, aanlegt en de coywboy in zijn bovenbeen schiet.

De schreeuw van pijn die hij slaakt als hij naar zijn getroffen been grijpt, is in de decennia daarna een sample geworden waar veel regisseurs gebruik van hebben gemaakt. Het geluidsfragment staat bekend als ‘the Wilhelm scream’.

In de film waarin Wilhelm gilt, vallen minstens nog 3 gewonden die precies dezelfde kreet uitbrengen als Wilhelm.

In de film Them (1954) wordt iemand opgevreten door een tien meter lang monster in de vorm van een mier en op het moment dat het beest hem tussen zijn kaken vermorzelt, slaakt hij ook the Wilhelm scream.

In Star Wars – A New Hope (1977) valt een star trooper in een afgrond en schreeuwt – daar is hij weer – the Wilhelm scream.

Ook in drie andere Star Wars-films, in Indiana Jones and the Temple of Doom (1984) en alle andere Indiana Jones-films en nog een handvol bekende speelfilms en tekenfilms is het originele geluidsfragment uit 1953 te horen voor wie goed oplet. Het is een cliché dat een terugkerend grapje is geworden waar filmmakers tientallen jaren om gegniffeld hebben.

Een cliché bewust ironisch inzetten als een inside joke voor de goede verstaander is tot daar aan toe, maar helaas zijn de meeste clichés helemaal niet om te lachen.

Als je in een boek clichés gebruikt zoals de meeste auteurs doen, dan onderdrukken je lezers de eerste keer nog een geeuw. Maar de tweede keer dat je het doet, leggen ze je boek weg en gaan ze even naar de plee om lekker een potje te swypen en daarna is het maar de vraag of ze jouw saaie boek ooit nog inkijken.

Het is verbazingwekkend hoe cliché veel boeken zijn, zelfs als hun auteurs eigenlijk echte kroegtijgers zijn die het hoogste woord hebben met een paar drankjes op.

Zet mensen bij elkaar, ook broodnuchter, en het eerste wat ze doen is verhalen aan elkaar vertellen. Het ene nog sterker dan het andere. We kunnen niet anders, het gaat vanzelf.

Maar zet diezelfde mensen achter een toetsenbord en alles wat je hoort is blabla en hun branche-specifieke versie van the Wilhelm scream.

We zijn van nature verhalenvertellers die zijn verpest door saaie studieboeken en docenten. Maak de wereld daarom een beetje beter door niet nóg een saai studieboek op de wereld te zetten. Zet de kroegtijger in jezelf aan als je schrijft, en durf het verhaal te vertellen alsof je het tegen je beste vrienden hebt.

Een aantal van mijn beste tips voor het schrijven van een bestseller geef ik aanstaande dinsdag in een online sessie waar tientallen recente zakelijke bestseller-auteurs ook ooit bij zijn geweest.

Je kunt gratis bij dit seminar zijn, maar alleen als je een serieuze intentie hebt om een zakelijk non-fictie boek te schrijven en daar zo veel mogelijk lezers mee te bereiken.

We zijn met aanstaande auteurs van businessboeken onder elkaar en ik heb dus liever niet dat je komt als je een roman wilt uitbrengen, of een kinderboek of een boek dat je alleen maar voor jezelf en je moeder schrijft.

De link om bij mijn gratis bestseller-training te zijn is www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-bestseller-training

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030 - 6048418 - E-mail

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: