Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Hoe je met een beetje showbiz iets voor elkaar krijgt dat ‘rationele’ ondernemers onmogelijk lijkt

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Krullebol Will Ferrell is niet altijd zo’n bekende komiek geweest als hij nu is.

Zijn sterrenstatus ontstond 18 jaar geleden toen hij de hoofdrol speelde in de film Elf.

Daarin is hij de elf Buddy die is grootgebracht door de elven van Santa Claus op de noordpool. Het verschil tussen hem en de andere elven is alleen: Buddy is ooit als mensenkind geadopteerd door de elven.

Op een dag gaat hij in zijn elvenkostuum op bezoek bij zijn biologische vader in New York, die tot zijn afgrijzen een cynische man blijkt te zijn die niet in Kerstmis gelooft.

Vader probeert eerst van hem af te komen, maar Buddy wil zijn hele leven bij papa blijven. Wat volgt zijn scenes waarin Buddy met zijn absurde elvengewoontes New York city op zijn kop zet.

Hij springt met zijn grote lijf van 1,90 meter in een volledig versierde kerstboom om de piek erop te zetten waarop de boom ter aarde stort, drinkt anderhalve-literflessen CocaCola in één slok leeg, en brengt een lilliputter die een hoge leidinggevende functie heeft in het bedrijf van zijn vader tot razernij door hem consequent aan te spreken als ‘elf’.

Sinds Elf is Will Ferrell al 18 jaar een hoofdrol-acteur in tientallen filmkomedies, terwijl hij voor die film alleen bijrollen speelde.

Daarom reageerde de filmwereld verbaasd toen Ferrell een aanbod naast zich neerlegde om voor 29 miljoen dollar de hoofdrol te spelen in het vervolg van de film die zijn carriere heeft gemaakt: Elf 2.

Maar voor de acteur zelf was het volkomen logisch om nee te zeggen, want hij vond het script van Elf 2 te slap. Het was meer van hetzelfde.

Hij zei erover: “Bij de promotie van de film had ik eerlijk moeten zijn, en dus zou ik in interviews gezegd hebben: ‘Het is geen goede film, maar ik kon het geld niet weigeren.’ En ik dacht bij mezelf: ‘Ga ik dat echt zeggen? Nee, dat kan natuurlijk niet. Dus ja, dan kan die film er ook niet komen.’”

Matt Damon heeft naar verluidt dezelfde twijfels over het maken van nog maar weer een vervolgfilm in de Jason Bourne-cyclus. Hij wil dat alleen doen als het script echt heel goed is.

Het is niet vreemd dat acteurs terughoudend zijn bij het spelen in vervolgfilms. Want dat ene wereldberoemde personage heeft hun carriere gemaakt. Ze weten heel goed dat ze hun status en hun vermogen aan dat personage ontlenen.

Je kunt waarschijnlijk nog wel een aantal acteurs en actrices bedenken die groot zijn geworden door een personage dat stormachtig de wereld heeft veroverd.

Populaire personages zijn de reden dat er vervolgfilms komen, en dat er nieuwe seizoenen van series gemaakt worden.

We zien dat allemaal voor onze ogen gebeuren, en toch zijn er maar weinig ondernemers die de kracht van personages onderkennen en er iets mee doen in hun business.

Want door van jezelf een marketing-personage te maken, krijg je iets voor elkaar dat voor veel ‘rationele’ ondernemers onmogelijk lijkt: je kunt er klanten voor het leven door krijgen.

Dat lijkt misschien een stevige claim, maar weet je nog dat mensen in slaapzakken voor de deur lagen van boekwinkels om de nieuwe Harry Potter te kopen op de dag dat hij uitkwam?

Hoe vaak het jou zelf is overkomen dat je niet kon stoppen met het kijken naar een Netflix-serie?

Die dingen komen doordat mensen een onbedwingbare nieuwsgierigheid hebben naar hoe het verder gaat met het personage.

Dit aloude element uit Hollywood en de wereldliteratuur kun jij ook uitbaten in je business, door een beetje showbiz toe te voegen aan de manier waarop je schrijft.

We noemen dat in Het Lab: je marketing-personage.

De nieuwe aflevering van Het Lab die maandag uitkomt, gaat over het bouwen van jouw eigen marketing-personage. Je krijgt formules om jezelf onvergetelijk te maken en je klanten jarenlang tot zelfs decennialang aan je te binden door fascinatie.

De deadline om je membership te starten is maandag om 17 uur. Word je na die tijd Member, dan krijg je deze masterclass niet meer. In de Fast Lane-sessie ga ik samen met de Members in één middag hun marketing-personage meteen neerzetten zodat ze het vanaf dat moment elke keer kunnen gebruiken als ze iets schrijven voor hun marketing.

Vergeet niet om op tijd naar deze pagina te gaan en op Aanmelden te klikken, doe het anders nu meteen even:

www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Goed weekend,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: