Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo geef je lezers het gevoel dat je ze hoogstpersoonlijk aanspreekt

Aartjan van Erkel

in E-mailmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Van de Amerikaanse business-auteur Susan Berkley las ik een verhaal van toen ze reporter was bij The Howard Stern Show, een van de meest legendarische, politiek incorrecte radioprogramma’s van Amerika.

Howard Stern is een van de bestbetaalde, meest beboete, én meest bekroonde radiopresentatoren, die zichzelf in een jeugdige fase in zijn leven omschreef als ‘a total introvert’ en op latere leeftijd als ‘The King of All Media’.

Bij het presenteren van zijn ochtendshow had Stern op zijn hoogtepunt 20 miljoen luisteraars. Dus meer mensen dan er in Nederland wonen. Maar hoe groot zijn publiek ook was, Stern zat natuurlijk wel altijd alleen achter de microfoon. En dan moet je iedere keer aan al die mensen het gevoel geven dat je ze persoonlijk aanspreekt. Want dat maakt de succesvolste presentatoren zo goed: ze klinken alsof ze rechtstreeks tegen jou aan het praten zijn.

De manier waarop Howard Stern dat had georganiseerd was door aan de andere kant van zijn microfoon altijd een van zijn schrijvers te laten plaatsnemen. Als Stern dan bezig was met een monoloog of een rant, keek hij die schrijver recht in de ogen aan terwijl hij praatte.

Op die manier maakt hij altijd menselijk contact met iemand die enthousiast was over wat hij vertelde. Daardoor stond hij als presentator altijd AAN tijdens zijn radioshow.

Een andere presentator die zoiets had gefikst was Stephen Colbert, de presentator van The Late Show op CBS, een dagelijks satirisch nieuwsprogramma. Normaal wordt het programma opgenomen in New York met een live studio audience, maar tijdens de coronalockdowns zat Colbert in isolatie en nam hij zijn show dagelijks op in een klein kamertje in zijn eigen huis, samen met zijn vrouw Evie.

Evie ging niet de hond uitlaten of haar eigen ding doen in een andere kamer tijdens de opname van de show, maar ze ging altijd op een stoel zitten naast het statief waar de camera op stond. Af en toe kwam ze zelf ook in beeld, als ze zat te giechelen om een grap van haar echtgenoot.

Stephen grijnsde van oor tot oor als hij zijn vrouw aan het lachen had gemaakt. Hij ging ervan AAN. Voor de tv-kijkers voelde het alsof Evie namens hen aan het lachen was, en alsof Stephen daarop reageerde met zijn grote grijns. Het was alsof ze persoonlijk contact hadden met Stephen.

Voor jou is het ook belangrijk om iets te organiseren waardoor je AAN gaat, vooral als je bezig bent met het schrijven van e-mailnieuwsbrieven. E-mails worden bezorgd in de intiemste setting die we hebben op internet, ze komen terecht op een plek waar niemand anders kan komen en waar algoritmes geen vat op hebben: onze Inbox.

De Inbox is daarom de perfecte plek om je lezers het gevoel te geven dat je persoonlijk contact met ze hebt. Jij communiceert ook met een groot publiek – het zijn natuurlijk geen miljoenen mensen maar je mailt wel naar een flink aantal van de mensen die voor jouw business het allerbelangrijkste zijn. Schrijf dus met iemand in gedachten die enthousiast is over wat je schrijft. Bijvoorbeeld je favoriete klant, je partner of je beste vriend. Iemand waardoor jij AAN gaat. Het werkt nog beter als je bij je toetsenbord een foto van die persoon neerlegt.

Als je een totale introvert bent of gewoon als je eigen gortdroge zelf een mail zit te kloppen op een vettig plastic toetsenbord kan het best lastig zijn om daarbij menselijk contact met je klanten te voelen. En de succesvolste auteurs en ondernemers lossen dat net zoals presentatoren op door een simpele interventie waardoor ze AAN gaan.

Ik volgde ooit een paar trainingen bij tv-presentator Jan de Hoop en hij vertelde dat hij bij live uitzendingen vlak voordat de camera aan ging vaak een hele gore mop vertelde, zodat de hele studio-crew stikte van het lachen op het moment dat het rode lampje aan ging, en hij met een big smile live op tv verscheen.

Verzin zelf ook iets leuks waardoor lezers van je mails voelen dat je AAN staat.

Meer tips over succesvolle e-mailmarketing geef ik over 1 week in mijn online seminar Easy Money met Entertaining E-mails.

Wil je weten wat mijn eigen aanpak is als copywriter bij het schrijven van e-mails, en voor het maken van contact met mijn abonnees, en wil je tientallen tips krijgen om meer te verkopen met e-mail, dan ben je uitgenodigd om er live bij te zijn. Je bekijkt het seminar gewoon via je laptop, en je kunt er alleen in als je van tevoren op deze pagina gratis je plek reserveert:

www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-easy-money-met-entertaining-emails

Howdy,

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: