Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Bouw je een luchtkasteel of een stenen kasteel?

Aartjan van Erkel

in Social media marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Laatst zat ik op een zaterdag in een vijfsterrenhotel op de Prinsengracht in Amsterdam.

Ik had net een tweedaagse bijeenkomst gehad met een groepje ondernemers met wie ik al jarenlang mastermind.

De dag erna ging ik nog niet naar huis, maar bleef ik alleen achter in Amsterdam om een hele dag in mijn hotel uit te bollen en na te denken.

Zoals ik ook altijd deed als ik naar mijn mastermind in Amerika ging voordat corona uitbrak: daar blijf ik altijd nog een paar dagen langer nadat de mastermind is afgelopen en in die dagen krijg ik de ene doorbraak naar de andere in mijn hoofd.

Die zaterdag bladerde ik door mijn sketchnotes van mijn Amsterdamse mastermindsessie, en delegeerde een flink aantal dingen naar mijn team om snel uit te voeren.

Voor de lunch liep ik naar een broodjeszaak op de hoek, en bestelde pastrami met zuurkool. Toen ik in de lift stapte en op de knop van de 3e verdieping drukte, ging de deur van de lift ogenblikkelijk dicht.

Ik heb daar al een keer een mail over geschreven. Over de verbluffende snelheid van liftdeuren in vijfsterrenhotels.

Terug in mijn hotel knaagde ik mijn broodje en keek uit over de gracht. Het was lekker weer en ik zag een aantal mensen zitten op bankjes. Het viel me op dat ze zonder uitzondering allemaal op hun telefoon keken.

Hun vinger veegde over hun scherm. Er werden timelines geswyped. Content geconsumeerd.

Ik veegde de kruimels van mijn mond, pakte een Rode reversmicrofoontje dat altijd in mijn tas zit en heb toen over mijn observaties van de snelle liftdeuren en de swypende voorbijgangers een korte podcast opgenomen.

Een paar dagen daarna schreef ik een e-mail naar mijn mailinglijst over datzelfde voorval, en sloot ik af met een promo voor een masterclass van Het Lab.

Vandaag is de derde keer dat ik iets vertel in mijn marketing over die situatie, die maar een paar minuten duurde en tijdens een lunchpauze plaatsvond die de meeste mensen swypend doorbrachten op hun telefoon.

We swypen allemaal op die telefoons. Dat is het punt niet.

Maar je hebt altijd een keuze. En wat de meeste mensen doen, is permanent consumeren.

Ze brengen uren van hun dag en jaren van hun leven door met het kijken naar wat andere mensen aan het doen zijn.

Maar als ondernemer wil je meer uit het leven halen dan de meeste gewone burgers.

Je maakt wat. Je kunt wat. En je wilt ergens heen. En daarom heb je die business.

In de tijd dat anderen aan het consumeren zijn, kun jij produceren.

In de tijd dat burgers druk zijn met selfies maken, filters toepassen en hartjes zetten bij de content van anderen, kun jij om je heen kijken en een simpele observatie van iets alledaags omzetten in een interessant stukje content.

Je weet al dat de hele wereld aan het consumeren is. Je klanten waarschijnlijk ook.

Gebruik je tijd dan niet om precies te doen wat de hele wereld doet. Maar doe het tegenovergestelde.

Net zoals je als ondernemer altijd hebt gedaan. Je bent hier niet gekomen door altijd te luisteren naar anderen. Maar doordat je bereid bent geweest om tegen de stroom in gaan.

Gebruik daarom je tijd om te produceren in plaats van te consumeren.

Op die manier leg je elke keer een kledder specie en duw je daarin weer een steen vast. Je tikt, duwt hem goed recht en haalt overtollige specie weg. Zo, weer een stukje van je kasteel gebouwd.

Laat anderen leven in hun virtuele luchtkastelen. Waarin ze landerig op de bank hangen en content consumeren, terwijl de tijd doortikt.

Jouw kasteel is van steen, is jouw eigendom en wordt alleen maar meer waard.

Over het produceren van content en het bouwen aan je kasteel gaat de nieuwe masterclass voor de Members van Het Lab. Ik laat ze daarin zien op welke 9 manieren ik mijn eigen business onafhankelijk en untouchable maak.

Door dingen te doen die zelfs de meeste ondernemers niet bereid zijn om te doen. Dingen die gewoon werk zijn en tijd kosten. Maar waarmee jouw kasteel zich majestueus opricht in de storm, terwijl andere ondernemers doorgaan met virtuele droomkastelen bouwen, genant gedrag vertonen voor ongrijpbare ‘volgers’, en hun social media ‘presence’ koesteren die morgen kan worden weggevaagd door het almachtige algoritme.

De link om ook Member te worden en onafhankelijk te blijven is https://www.schrijvenvoorinternet.nl/membership-het-lab

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail