Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo maak je believers van je klanten

Aartjan van Erkel

in Conversie optimalisatie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Een paar jaar geleden ging ik met de kinderen een weekend naar Antwerpen.

Nadat we onze koffers hadden uitgepakt in onze hotelkamer, keken we uit het raam.

We zagen toen iets wat vroeger doodnormaal was in het straatbeeld, maar wat je tegenweurdig niet meer ziet.

Mannen met hoeden op.

Mijn opa droeg een hoed en had altijd een sigaar in zijn hoofd, maar die was geboren in 1903 of zo.

In die wijk in Antwerpen bleken die zaterdagmiddag toch nog zat mannen met hoeden te bestaan.

Zwarte hoeden. En die mannen droegen zonder uitzondering allemaal een lange zwarte jas.

Ons hotel bleek in de joodse wijk te staan. En het was zaterdag: sjabbat.

De kinderen vonden het opmerkelijk dat er allemaal mannen met lange pijpenkrullen over straat liepen.

Op onze telefoons zochten we wat informatie over orthodoxe joden.

Het is een religie waarin mensen geloven in de 13 principes van de Rambam.

Ik lees dit voor van wikipedia, he?

Zoals wij op straat konden zien, hielden ze zich aan strenge regels qua kleding.

Ik las dat ze geen kleding dragen die gemaakt is van twee soorten vezels door elkaar.

Geen wol en linnen-mix bijvoorbeeld. Want wol komt van dieren en linnen van planten.

Toen we die avond terugkwamen nadat we ergens hadden gegeten, liepen we door de automatische schuifdeuren het hotel binnen.

Samen met ons liepen 2 orthodox geklede joodse mannen ook snel naar binnen en verdwenen in de lift.

Dat begon op te vallen, want het was ons die middag ook al een paar keer overkomen.

Hun gedrag bleek ermee te maken te hebben dat de sjabbat de rustdag is. Sommige joden vatten dat zo letterlijk op dat ze niet eens een deur willen openmaken.

Maar als iemand anders een deur openmaakt, bijvoorbeeld door de automatische schuifdeur van een hotel te triggeren, dan kunnen ze wel meelopen zonder dat ze daarmee de regels van hun geloof overtreden.

We vonden het vrij extreem, en ik krijg zelf altijd de creeps van hele dogmatische mensen omdat een deel van mijn familie van de zwartekousenkerk is.

Ik ben ontsnapt aan een jeugd zonder radio, tv, verzekeringen en vaccinaties doordat mijn vader als jonge kerel uit die kerk is gestapt.

Als we vroeger bij mijn familieleden in een Zuid-Hollands bible belt-dorp vlakbij Rotterdam kwamen, merkte ik vaak dat ze een zwartgallig mensbeeld hadden en in een klein wereldje leefden.

Ik hoorde op een bruiloft iemand een keer een speech houden waarin hij oreerde dat ‘ons hart gitzwart is’. Zal het nooit vergeten.

Donderstraal toch een eind op.

Van religieuze dogma’s krijg ik dus altijd een héél klein beetje jeuk. Maar eigenlijk is dat onzin.

Want leven volgens vaste regels is een van de dingen die het leven overzichtelijk maken.

We doen dat allemaal. Alleen zijn het nu meestal geen religieuze dogma’s meer.

Maar veel mensen zijn wel believers ergens in.

Bijvoorbeeld in de kerk van de voeding, door Paleo, Vegan of Keto te eten.

En vroeger had je Montignac, van wie je veel pure chocola moest eten en nooit groente en vlees bij elkaar in één maaltijd.

Je hebt ook Sonja Bakker gehad, die was meer van de eierkoeken geloof ik.

Ik ken iemand die het Carnivore-dieet volgt en alleen nog maar vlees eet. Meer dan een kilo per dag.

Vaste regels. Een beweging. Van mensen met allemaal hetzelfde doel.

Of het nou het eeuwige leven is of het verliezen van 6 kilo buikvet.

Als je onbevooroordeeld naar religies en andere spirituele bewegingen kijkt, dan ontdek je allemaal strategieën om believers te kweken.

Volgelingen.

Manieren om mensen zo te beïnvloeden dat ze hun gedrag langdurig veranderen. Liefst permanent. En soms tot in het extreme.

Mensen houden van duidelijkheid en van vaste leefregels. Ze horen graag bij een beweging.

In welke subcultuur je ook zit, je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet het.

Religies doen dit al duizenden jaren.

En het is interessant om daar als ondernemers van te leren.

Van hun manieren om volgelingen te kweken.

Helemaal als je een positionering wilt als de ultieme expert in jouw markt.

Ik heb ontdekt dat er 8 manieren zijn waarop je in een religie, een beweging of een business believers kweekt.

Waardoor de relatie tussen jou en je klanten dus vele malen sterker wordt, en niet zelden een relatie wordt voor het leven.

Als je die 8 dingen toepast.

In het belang van je klant die een langdurig resultaat wil. En in jouw belang als ondernemer die tegelijkertijd wil helpen en wil scoren.

De 8 lessen die je als ondernemer kunt leren van spirituele leiders om klanten voor het leven te krijgen, heb ik uitgelegd in een masterclass voor de Members van Het Lab.

Die sturen we aanstaande maandag naar de drukker.

Om de masterclass in je begerige handen te krijgen en een business met believers te krijgen, ga je naar deze link om je membership te starten voor het te laat is: www.HetLab.online.

Aartjan van Erkel

PS

O trouwens, mijn oproep van gisteren om de beste mop in te sturen die je kent leverde een hoop gegrinnik op hier.  Onder andere door de politiek incorrecte inzendingen. Die had ik kunnen verwachten. Dit is een inzending die geinig was en toch keurig:

In een klein dorpje in Nederland schrijft een oude man aan zijn enige zoon een brief. Zijn zoon zit sinds kort in de gevangenis. De vader schrijft:

“Beste jongen, dit jaar zal ik geen groenten kunnen verbouwen in de tuin. Ik heb mijn best gedaan, maar het werk is me te veel en te zwaar zonder jouw hulp. Normaal hielp je me daarbij, maar ja… Groeten van pa.”

Een aantal dagen later krijgt hij een brief terug uit de gevangenis

“Vader, ga niet graven in de achtertuin want daar heb ik de lijken begraven.”

Uitgaande post wordt gecontroleerd in de gevangenis, en dus komt de politie langs bij de vader. Met een hele groep mensen, die met een graafmachine de achtertuin omploegt. Ze zijn een hele dag bezig, maar vinden niks. De politie maakt excuses en vertrekt weer.

Een paar dagen later komt er weer een brief uit de gevangenis:

“Pa, ben je een beetje blij met je omgeploegde tuin?”

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording B.V. - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail