Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

IJdel gezever

Aartjan van Erkel

in E-mailmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

De Emerce is het clubblad van de mensen die met online marketing bezig zijn.

De corporate mensen, welteverstaan.

Ik ben geabonneerd omdat het leuk is om elke maand pretentieuze voorbeelden in de bus te krijgen van hoe marketing NIET moet.

Dan kijk ik altijd meteen even naar het duurste plekje om te adverteren: de binnenkant van de cover.

In de editie die ik in handen had, stond daar een prachtig vormgegeven paginagrote advertentie van een bedrijf dat zichzelf feliciteert met zijn 25-jarig jubileum.

Een bedrijf dat zijn ogen op de bal heeft, stuurt zijn medewerkers dan een mooie fles wijn en zijn klanten 25% korting.

Dan levert zo’n jubileum lekker wat op. Een tipsy workforce en blije klanten.

Neen.

Dit had de copywriter ervan gemaakt – in het Engels, terwijl het hele blad gewoon in het Nederlands geschreven is, dus blijkbaar heeft de Emerce Engelstalige lezers die alléén de advertenties lezen:

“We’ve come a long way since 1995.”

Hmm, het allereerste woord is “we”, dat klinkt alsof we hier zo’n beruchte we-we-we tekst gaan lezen.

Die helemaal NIET over je klant gaat.

En verdammt, in de tweede zin staat ook “we”, kijk maar:

“An era with lots of change in the way we use digital.”

O wacht, zouden ze met “we” de maatschappij als geheel bedoelen?

Nou nee, dat blijkt wel uit de derde zin die gezellig ook weer met “we” begint en waarin de zelfbevlekking van de marketingafdeling zijn hoogtepunt bereikt:

“We’re proud to have been a part of the last quarter century of digital transformations.”

Zin 4 loopt niet, maar gelukkig staat er wel weer een “we” in – en natuurlijk een stoere bedrijfsnaam:

“25 years after we founded Snakeware – we envision the future that lies ahead of us.”

En dan komt de payoff: “Snakeware. Creators of change”.

Lezers van de advertentie die nog wakker zijn na het lezen van dit gezever, zoeken heel misschien met hun laatste krachten nog naar een clue over wat dit bedrijf dan wel precies moge doen.

Daarover krijgen ze geen enkele aanwijzing.

Sterker nog, dit bedrijf heeft heel bewust gekozen voor de payoff “Creators of change” die minstens duizend bedrijven in Nederland ook in hun marketing zouden kunnen gebruiken.

Dit bedrijf is een online marketingbureau, maar hun payoff had ook gebruikt kunnen worden door pak ‘m beet een opleider in verandermanagement, een fabrikant van landbouw-werktuigen, of ieder frikkin consultancy-bureau ter wereld.

Had ik trouwens al gezegd dat er geen enkele oproep tot actie in dit stukje creatieve masturbatie staat?

Geen speciale URL of telefoonnummer waardoor ze de respons op deze advertentie kunnen tracken, en geen enkel jubileum-aanbod voor de klant.

Meddanderewoorden: deze advertentie is bedoeld als ‘branding’.

Dat is een hele dure variant op je naam roepen in de wind, er iets achteraan brabbelen en dan hopen dat veel mensen je onthouden.

Dit is het gedrag van ijdele, dwaze reclamejongens. Die worden ingehuurd door ijdele, domme grote bedrijven.

Het is verspilling van een hoop geld, en een multinational voelt de pijn daarvan in de portemonnee niet als die vol zit met marketingmeloenen.

Maar ondernemers met een goeie kop erop peinzen er niet over het gedrag van domme grote bedrijven te kopiëren en hun centen in dit soort hersenloze ‘brand advertising’ te pompen.

Hun marketing moet gewoon geld opleveren. En graag veel méér geld dan hij heeft gekost.

Nou is er een vorm van opmerkelijke marketing die niet alleen de knaken duchtig laat rollen, maar die óók nog eens goed is voor je merk.

Marketing waardoor mensen je onthouden. Waardoor ze geld bij je uitgeven. En waardoor ze gratis reclame voor je maken.

Waarvoor het niet nodig is om een dure pagina te kopen in een blad gedrukt op deaude beaumen.

Iedereen kan dit doen, gewoon door e-mails te sturen.

En zonder dat de bullshidt-radar van je lezers snerpend begint te piepen met rode zwaailichten.

Entertaining e-mails zijn het soort marketing waardoor een klant van mij zijn bedrijf gered heeft toen hij zware verliezen leed.

Ze leven nu nog, doordat ze op een compleet onorthodoxe manier aan e-mailmarketing gingen doen.

Ik vertel zijn verhaal in een gratis online seminar dat ik donderdag en vrijdag geef:

Easy Money met Entertaining E-mails.

Je ziet daarin ook:

Hoe je entertainment gebruikt in je e-mails, waardoor klanten zich regelmatig bescheuren, druk zitten te knikken met hun hoofd, of moeten slikken.

Hoe je een golf klanten aantrekt door iets te verspreiden op internet waar ze verslaafd aan zijn.

Hoe je zelden nog afmeldingen krijgt voor marketingmails – lezers bedanken je zelfs.

Hoe ik met 10 e-mails in één week 81.000 euro verdiende.

Hoe je 3 keer zo snel nieuwsbrieven schrijft, die klanten ook nog eens 3 keer zo vaak lezen.

Als je bereid bent om onorthodoxe, maar toch volkomen logische mailingen te gaan schrijven die radicaal afwijken van wat je tot nu toe stuurde, meld je dan aan op https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: