Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

‘A great face for radio’

Aartjan van Erkel

in E-mailmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Er is een beroep waarmee je miljoenen mensen bereikt op een avond.

Terwijl je niet op een podium hoeft te staan. Je hoeft zelfs niet eens voor de camera.

Nog sterker: je moet onzichtbaar zijn.

Dat is maar goed ook, want de uitoefenaars van dit beroep hebben vaak ‘a great face for radio’ zoals John Anderson hun blotebillengezichten ooit noemde.

De bekendste namen in dit jaloersmakende beroep hebben allemaal ongeveer dezelfde stijl.

En dat is: aan je publiek vertellen wat er op tv te zien is.

Ik heb het natuurlijk over het wonderlijke vak van voetbalcommentator.

Het is een beroep dat soms heftige emotie oproept.

De bekende eindtoernooien-commentator Frank Snoeks triggert op Twitter vaak negatieve reacties. Hem wordt verweten een ‘beroepsouwehoer’ te zijn, te negatief of van een interland een ‘feitenfestival’ te maken.

In het legertje van saaie commentatoren loopt ook een paradijsvogel rond.

En dat is de commentator die het onzin vindt om kijkers te vertellen wat ze zelf ook wel kunnen zien. Dat is niet nodig, vindt hij.

In plaats daarvan vertelt hij het verhaal achter een speler, een trainer, of een bobo. Hij verslaat slechts in hoognodige gevallen de wedstrijd, bijvoorbeeld als er een doelpunt valt.

Aan sommige mensen heeft hij een uitgesproken hekel. Zoals aan voetbalmakelaar Mino Raiola.

Die werd door deze commentator ‘een ouwe pizzabakker uit Haarlem’ genoemd, die inmiddels ‘meer euro’s heeft verdiend dan hij hersencellen heeft’ en die klaarblijkelijk ‘zo’n dik hoofd heeft dat het niet eens in zijn eigen pizza-oven past’.

Deze kleurrijke commentator is vaak nogal nadrukkelijk aanwezig tijdens wedstrijden. Dat leverde hem de bijnaam ‘bescheidenheid Sierd de Vos’ op.

Sierd de Vos wordt ook wel ‘El Sierd’ genoemd omdat hij vaak Spaanse voetbalwedstrijden becommentarieert, en hij heeft een onbegrijpelijke voorkeur voor het moordenaarsteam van Atlético Madrid, dat de mooiste wedstrijden doodsteekt en laat leegbloeden.

Zijn entertainende stijl heeft hem een cultstatus opgeleverd, en recent ook de erebaan van het inspreken van de commentaren voor de voetbalgame PlayStation Fifa 21.

Voetbalkijkers en gamers vinden hem óf fantastisch, óf ze vinden hem he-le-maal niks.

Je moet er inderdaad ook een beetje van houden dat hij tijdens El Clásico soms een roddel vertelt over de zus van een van de spelers.

Liefde en haat opwekken is ook wat jou te doen staat in je marketing als ondernemer.

Het heeft geen zin om te kiezen voor een vanille-stijl, zoals de meeste ondernemers doen.

Daardoor klinken je concullega’s allemaal een beetje hetzelfde, en niemand springt eruit. Allemaal hetzelfde smakie. Misschien doe jij daar zelf ook wel aan mee.

Voor voetbalcommentatoren is dat begrijpelijk. Want die spreken de hele natie toe tijdens wedstrijden.

Een 13-in-een-dozijn-stijl gebruiken is dan: jezelf aanpassen aan de markt.

En dat doe jij ook als het goed is, jezelf aanpassen. Maar: jouw situatie is compleet anders, want jouw markt is niet de gehele natie.

Ver-re-van-dat.

Er zijn in dit land bepaalde klanten die véél meer geld bij jou komen brengen dan anderen.

Of niet dan? En als het goed is weet je ook wel aardig wie die mensen zijn.

Je weet wel, dat ene type klant dat het grootste deel van jouw omzet binnenbrengt.

Veel ondernemers hebben ook zo’n lucratieve klantengroep, en ze blijven dan tóch in vanille-taal praten in hun marketing.

Uit angst. Een irrationele angst om mensen weg te jagen. Onbewust willen ze het liefst al hun opties open houden.

Maar je weet ook wel:

Wie voor iedereen aantrekkelijk probeert te zijn, is eigenlijk voor niemand aantrekkelijk.

Pas jezelf dus aan. En richt je alleen nog maar op het lucratiefste segment van je markt.

Dus op die mensen die zo veel omzet binnenbrengen.

Hoe aantrekkelijker jij bent voor precies díe mensen, hoe meer van dat type je gaat binnenhalen.

Hoe meer omzet je dus ook gaat maken.

Wees geen saaie, vanille allemansvriend in je marketing.

Maar wees die paradijsvogel die de meeste mensen verschrikkelijk vinden, behalve één type mens.

En dat zijn die lucratieve klanten van je.

Riskant?

Alleen voor bange mensen lijkt dit riskant.

Alleen voor mensen die de vriend van iedereen willen zijn. Zelfs van ‘klanten’ die helemaal niet goed voor ze zijn, die te veel aandacht zuigen, die uiteindelijk niet kopen, of die achteraf moeilijk doen.

Stoot die slechte klanten af, en wees vanaf nu alleen nog maar woest aantrekkelijk voor één groep klanten.

Als je het lef hebt om compleet anders te klinken dan alle anderen in je markt, kijk dan donderdag of vrijdag naar mijn online seminar ‘Easy Money met Entertaining E-mails’.

Daarin laat ik je zien hoe je alle smaken van de ijssalon gaat scheppen voor je klanten. Behalve vanille.

Dit is de link om je gratis aan te melden: https://event.webinarjam.com/channel/wbn-easy-money_reg

Aartjan van Erkel

PS

Er zijn 2 tijdstippen beschikbaar, want uitzonderlijke e-mailmarketing kan je redding zijn in lockdowns en op andere momenten waarop fysieke ontmoetingen met klanten onmogelijk zijn gemaakt.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: