Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

HOT nieuw Nederlands boek over online invloed

Aartjan van Erkel

in Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

In de hitroman The Rosie Project zitten we in het hoofd van een jonge universitair docent genaamd Don.

Don heeft Asperger, en hij is op zoek naar een vrouw.

Hij is de ik-figuur in het boek, en heeft 1 vriend in dit leven: Gene.

Gene is zijn eigen vrouw serieel ontrouw, want hij heeft als doel om naar bed te gaan met 1 vrouw uit ieder land ter wereld. Op zijn kantoor hangt een wereldkaart aan de muur waarin hij tientallen punaises heeft geprikt om zijn administratie bij te houden.

Gene helpt Don bij the wife project, en dat gaat vrij stroef.

Uiteraard niet omdat Gene ongekwalificeerd is voor zijn adviseurstaak. Het komt vooral door hoe Dons brein werkt.

Hij mist een sociale antenne, vat uitspraken van andere mensen altijd letterlijk op en leidt een leven dat van minuut tot minuut gepland is.

Als hij een van zijn spaarzame dates heeft, geeft hij de dame in kwestie aan het begin direct een vragenlijst om in te vullen.

Zodra hij aan de antwoorden ziet dat ze te weinig punten scoort om geschikt te zijn als partner, breekt hij de date af.

Hij vraagt onder andere naar haar vetpercentage, en naar het totale volume van al haar bezittingen: Past dat (a) in een kleine auto (5 punten)? Of (c) in meer dan 1 bestelbus (0 punten)?

Don is een extreem sympathieke hoofdpersoon, terwijl hij toch emotieloos door het leven gaat.

Alle andere mensen vertonen in zijn ogen onverklaarbaar en bizar gedrag, terwijl die andere mensen juist hem nogal apart vinden.

In de loop van het boek maakt hij kennis met Rosie, een roodharige collega op de universiteit die met haar promotie bezig is. Don vindt haar buitengewoon aantrekkelijk.

In de loop van het boek blijkt dat wederzijds te zijn, maar Don pakt het datingproces zo onhandig aan dat er een serie hilarische voorvallen nodig is voordat hij het meisje krijgt.

Als Don en Rosie eenmaal samenwonen in New York, leiden ze een leven waarin veel gepland is, behalve secks.

Want Don begreep al gauw dat je veel gezamenlijke activiteiten in de agenda kunt zetten, maar dat niet.

Gelukkig zag hij al snel een patroon in de handelingen die vaak voorafgingen aan secks:

Een blueberry muffin voor haar kopen bij Blue Sky Bakery, een driedubbele espresso bij Otha’s, zijn shirt uittrekken zodat zijn getrainde borstspieren zichtbaar worden, en acteur Gregory Peck imiteren (de knapste man op aarde volgens Rosie) in de film To kill a mockingbird.

Don had geleerd om niet alle 4 die dingen altijd in dezelfde volgorde achter elkaar te doen, want dat maakt zijn bedoelingen te duidelijk.

Daarom tosste hij van tevoren altijd met een muntje om te bepalen welke van de 4 handelingen hij deze keer zou weglaten.

Ik ben tegelijkertijd met The Rosie Project ook het nieuwe boek Online Invloed aan het lezen, van de Nederlandse auteurs Joris Groen en Bas Wouters.

Joris is psycholoog en Bas is serial entrepreneur, aka overtuigingsgoeroe.

In hun boek laten ze zien hoe veel bedrijven allerlei overtuigingstechnieken uit de psychologie inzetten om het gedrag van klanten te beinvloeden.

Alleen doen ze dat vaak nogal random. Het is te vergelijken met een architect die een willekeurige natuurwet erbij pakt, en daarmee probeert een ingewikkelde dakconstructie te ontwerpen.

Niet de beste manier om iets goeds te bouwen. Daarom komen de websites en de marketing van sommige bedrijven nogal creepy over.

Net alsof je tijdens een date opeens een willekeurige tip uit een how to pick up chicks-boekje probeert toe te passen terwijl je de sociale antenne mist of het wel gepast is.

Om te voorkomen dat marketeers en ondernemers alle fouten maken en klanten wegjagen, hebben Groen en Wouters Online invloed geschreven.

Dat gaat over het ontwerpen van gedrag, dat ze omschrijven als: mensen iets laten doen wat ze graag willen.

Waarom is daar een heel boek voor nodig? Nou dat komt: het feit dat mensen iets graag willen, betekent nog niet dat ze het ook doen.

Want mensen doen weinig zomaar uit zichzelf, en ze geven het snel op als het te moeilijk wordt.

Het is een lekker duidelijk geschreven boek geworden, dik pilletje wel maar ik heb het op hoog tempo gelezen. Ik vind Online invloed een verrijking in het Nederlandse taalgebied, voor iedereen die klanten wil verleiden en daarbij niet per ongeluk autistisch, onhandig of creepy wil overkomen.

Als je de 10 beste tips uit hun boek wilt lezen, doe dan even de optin op https://onlineinvloed.nl/#gratis. Waarna de twee mannen natuurlijk in je inbox hun volle verleidingskracht op je loslaten. Wees gerust: ik ken ze persoonlijk, en het zijn aardige jongens. En ze zien er nog verdomd goed uit ook!

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: