Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

PSSSST… Generalist! Word wakker!

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Toen ik begon als ondernemer, wilde ik zo veel mogelijk klanten helpen.

Ik schreef een boek voor iedereen. Ik maakte een training voor iedereen.

Want: met mijn kennis kon ik het hele MKB en heel ZZP’end Nederland supergoed helpen.

Achteraf is het moeilijk voor te stellen waarom ik dat dacht.

Net als met veel jeugdzonden.

Denken dat je er voor iedereen bent, is net zoiets als single een volle discotheek inlopen en denken: alle meiden hier zijn voor mij.

Zo denk je als je jong bent en je weet nog niks.

Misschien is dat ook wel een reden dat ik vroeger in mijn discothekentijd nooit een deuk in een pakje condooms heb geslagen.

En ik had het kunnen weten, want zei de bekende filosoof Hans de Booij niet al in 1990:

“Ik hou van alle vrouwen
Mijn hart is veel te groot
Mijn hart is veel te groot
Daar ben ik mee geboren
Daar ga ik ook mee dood
Daar ga ik ook mee dood”

Als je hart veel te groot is, dan ben je nu diensten of trainingen aan het aanbieden aan je complete markt.

Je richt je op honderdduizenden, misschien wel miljoenen klanten tegelijk.

Dat is een gevaarlijke, heilloze weg.

Dat is namelijk vragen om weggepoetst te worden.

Want als je om je heen kijkt, dan kun je gewoon zien wat er met je gaat gebeuren.

Wat er op de loer licht in de bosjes rondom je bedrijf, is een grommend roofdier met bloederige klauwen en een grote stinkende muil.

Dat roofdier heet commoditisatie, en het bloed aan zijn klauwen komt uit andere markten die hij uit elkaar getrokken heeft.

De taxibranche heeft wonden die niet meer dichtgaan door commoditisatie. De muziekindustrie ook. En de boekenmarkt.

De gedoodverfde slachtoffers bij wie dat roofdier ’s nachts om het pand heen sluipt, zijn de zwakke broeders: bedrijven die zich blind voor het gevaar nog steeds op complete, ongedifferentieerde markten richten.

Dus bedrijven die niet kiezen, en die hetzelfde denken als cultuurzender NTR die als slogan heeft: ‘Speciaal voor iedereen’.

De NTR komt daar alleen maar mee weg doordat ze overeind worden gehouden door de overheid, en geen winst hoeven te maken.

Maar als jij ook zo’n generalist bent, dan kom je er de komende tijd misschien wel achter dat je bent als een kariboe met een verzwikte enkel die de kudde niet bij kan houden die door het territorium van een troep leeuwen dendert in de Serengeti.

Beroepsgroepen met veel ondernemers die traditioneel generalist zijn, dat zijn bijvoorbeeld de advocaten en de accountants.

En de trainers.

Commoditisatie verscheurt een markt vaak na de opkomst van nieuwe internetplatforms. Die het opeens veel makkelijker maken voor grote aantallen nieuwe concurrenten om de markt te betreden.

Waardoor de prijzen scherp dalen.

Vraag maar aan de taxichauffeurs, die een godsvermogen betaalden voor hun taxilicentie, boordcomputer en officiële registratie en door de opkomst van het platform Uber verscheurd en opgevreten worden. Door beunende en uitgebuite nieuwe concurrenten die klanten wegkaaien in een stinkende ouwe Subaru met een ondergekotst kinderzitje op de achterbank.

Ook de trainingenmarkt is één groot bloedbad door commoditisatie, en de internetplatforms die dat veroorzaken heten onder andere Skillshare en Udemy.

Daardoor is het voor trainers veel moeilijker geworden om een droge rotboterham te verdienen met online trainingen, vooral als jij zo gepositioneerd bent dat je houdt van alle klanten.

Als je er voor iedereen bent. Als je geen keuze wilt maken.

Dan rest je nu weinig anders dan om mee te doen aan de race to the bottom die gaande is op die platforms.

Waar je mag concurreren met bloedknappe jonge millennials die net van school zijn en nog vanuit hun studentenhuis traininkies aanbieden voor een paar tientjes, over precies hetzelfde onderwerp als jij.

Voor jouw nieuwe concurrenten zijn alle centjes welkom, en ze hebben een ultralaag bestedingspatroon. Geen kinderen, geen huis en geen autoverzekering. Ze hoeven geen serieuze bedragen te verdienen.

Ze hebben niet eens door dat ze uitgebuit worden.

Veel succes, generalist.

Als je het roofdier al hoort grommen omdat hij honger heeft en je hebt liever dat hij zijn lange hoektanden in iemand anders zijn halsslagader vastbijt, dan heb ik een tip voor je.

Morgen geef ik een online seminar waarin ik uitleg hoe je als trainer ontsnapt aan de slachting op de trainingenmarkt.

We gaan het daarin hebben over ONLINE trainingen.

Niet alleen omdat corona heeft aangetoond hoe kwetsbaar het verdienmodel van LIVE trainingen is. Maar ook omdat bedrijven die verwachten in de toekomst goed te blijven verdienen met uitsluitend live trainingen hetzelfde lot wacht als taxichauffeurs, rockbands en eigenaars van bed and breakfasts.

Ik geef je in mijn gratis online seminar een uitweg die de rest van de trainers niet heeft ontdekt, waardoor jij geen enkel gevaar meer loopt en jezelf manouvreert in een afgeschermd deel van jouw markt met een groot hek eromheen dat onder stroom staat.

In dat deel van de markt zijn de marges op trainingen nog superhoog. Wil je dat je kleren en je buikwand intact blijven en wil je zien hoe je zelfs in het post-corona tijdperk extreem goed kunt verdienen door jouw waardevolle kennis te verkopen zonder weggepoetst te kunnen worden door de volgende generatie trainers, meld je dan hier aan en hou morgenochtend van 10-12u vrij: https://aartjanvanerkel.lpages.co/aanmelding-webinar-hoe-ik-online-trainingen-verkoop-in-onbeperkte-aantallen/

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Meld je aan voor mijn beruchte dagelijkse e-mail

Mijn naam is Aartjan van Erkel, en ik kan van jou de bekendste naam in je markt maken.

 

Met politiek incorrecte mails, online trainingen en memberships help ik duizenden ondernemers in Nederland en 12 andere landen. Ben jij de volgende?

 

WAARSCHUWING:

Meld je NIET aan voor mijn beruchte DAGELIJKSE e-mail als je lange tenen hebt, altijd binnen de lijntjes kleurt of een millennial bent.

“Ik bescheur me regelmatig om jouw e-mails” - Sandra Hoekman

“Je weet niet half wat je teweeg hebt gebracht” - Mark van Wijngaarden

“Geweldige mail. Ik kreeg er kippenvel van.” - Karel van zanten

Of beluister de podcast