Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Veel succes, generalist

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Toen ik net was begonnen als ondernemer, wilde ik zo veel mogelijk klanten helpen.

Ik schreef een boek voor alle ondernemers. Ik maakte een training voor alle ondernemers.

Want: met mijn kennis kon ik het hele MKB en heel ZZP’end Nederland helpen.

Achteraf vind ik het moeilijk voor te stellen waarom ik dat dacht. Net als met veel jeugdzonden.

Denken dat je er voor iedereen bent, is net zoiets als single een volle discotheek inlopen en denken: Alle meiden zijn voor mij!

Zo denk je als je jong bent en nog niks weet.

Zei de bekende filosoof Hans de Booij het niet al in 1990:

“Ik hou van alle vrouwen

Mijn hart is veel te groot

Mijn hart is veel te groot

Daar ben ik mee geboren

Daar ga ik ook mee dood

Daar ga ik ook mee dood”

Als je hart veel te groot is, dan bied je nu diensten of trainingen aan je complete markt aan.

Je richt je dan op honderdduizenden, misschien wel miljoenen klanten tegelijk.

Dat is een moeilijke en heilloze weg. Het is namelijk vragen om weggepoetst te worden. Want als je om je heen kijkt, dan kun je al zien wat er met je gaat gebeuren.

In de bosjes rondom je bedrijf ligt een grommend roofdier op de loer met bloederige klauwen en een grote stinkende muil. Dat roofdier heet commoditisatie, en het bloed aan zijn klauwen is van andere markten die hij al uit elkaar getrokken heeft.

De taxibranche heeft wonden die niet meer dichtgaan door commoditisatie. De muziekindustrie ook. En de boekenmarkt.

De slachtoffers bij wie dat roofdier ’s nachts om het pand sluipt, zijn de zwakke broeders: bedrijven die zich blind voor het gevaar nog steeds op complete, ongedifferentieerde markten richten.

Dus bedrijven die niet kiezen, en die net zo denken als cultuurzender NTR die als slogan heeft: ‘Speciaal voor iedereen’.

Als jij ook zo’n generalist bent, dan kom je er de komende tijd misschien wel achter dat je bent als een gnoe met een verzwikte enkel die de kudde niet kan bijhouden die door het territorium van een troep leeuwen in de Serengeti dendert.

Beroepsgroepen met veel ondernemers die traditioneel generalist zijn, dat zijn bijvoorbeeld de advocaten en de accountants. En de trainers.

Commoditisatie verscheurt een markt vaak na de opkomst van nieuwe internetplatforms. Die het opeens heel makkelijk maken voor grote aantallen nieuwe concurrenten om de markt te betreden. Waardoor de prijzen scherp dalen.

Vraag maar aan de taxichauffeurs, die een godsvermogen betaalden voor hun taxilicentie, hun boordcomputer en hun officiële registratie en door de opkomst van het platform Uber in stukken gescheurd en opgevreten worden. Door beunende nieuwe concurrenten die klanten wegkaaien in een stinkende ouwe Daihatsu met een ondergekotst kinderzitje op de achterbank.

Ook de trainingenmarkt is één groot bloedbad door commoditisatie, en de internetplatforms die dat veroorzaken heten onder andere Udemy en Skillshare.

Daardoor is het voor trainers veel moeilijker geworden om een droge rotboterham te verdienen met online trainingen, vooral als jij zo gepositioneerd bent dat je houdt van alle klanten. Als je er voor iedereen bent. Als je geen keuze maakt.

Dan ben je veroordeeld om mee te doen aan de race to the bottom die gaande is op die platforms.

Waar je mag concurreren met bloedknappe millennials die net van school zijn en vanuit hun huurappartement traininkies aanbieden voor een paar tientjes, over precies hetzelfde onderwerp als jij.

Voor jouw nieuwe concurrenten zijn alle centjes welkom, en ze hebben een ultralaag bestedingspatroon. Geen kinderen, geen huis en geen autoverzekering. Ze hoeven geen serieuze bedragen te verdienen. Ze hebben niet eens door dat ze uitgebuit worden. Veel succes, generalist.

Als je het roofdier al hoort grommen van de honger en je hebt liever dat hij zijn lange hoektanden in iemand anders zijn halsslagader vastbijt, dan heb ik een tip voor je.

Volgende week geef ik een online seminar waarin ik uitleg hoe je als trainer ontsnapt aan de slachting op de trainingenmarkt.

We gaan het daarin hebben over ONLINE trainingen.

Niet alleen omdat de pandemie heeft aangetoond hoe kwetsbaar het verdienmodel van LIVE trainingen is. Maar ook omdat bedrijven die verwachten in de toekomst goed te blijven verdienen met uitsluitend live trainingen hetzelfde lot wacht als taxichauffeurs, rockbands en bed and breakfast-eigenaars.

Ik geef je in mijn gratis online seminar een uitweg die de rest van de trainers niet heeft ontdekt, waardoor jij veilig bent door jezelf te manoevreren in een afgeschermd deel van jouw markt met een groot hek eromheen dat onder stroom staat.

In dat deel van de markt zijn de marges op trainingen nog superhoog. Wil je dat je kleren en je buikwand intact blijven en wil je zien hoe je zelfs in het tijdperk van de prijsvechters extreem goed kunt verdienen door je waardevolle kennis te verkopen zonder weggepoetst te kunnen worden door de volgende generatie trainers, meld je dan hier aan:

https://www.schrijvenvoorinternet.nl/wbn-hoe-je-trainingen-verkoopt-in-onbeperkte-aantallen

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: