Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

PSSSCCHHTTTT!

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Online conversie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Stel je bent in Oost-Knollendam. Je loopt de Starbucks in, want je hebt zin in een bakkie.

Als je binnenkomt zie je een aanbieding voor een Classic Chai Tea Latte en een lekkere Reduced Fat Turkey-Bacon & Cage Free Eggwhite Breakfast Sandwich.

Bij de kassa staan thermo drinkbekers, souvenir-mokken met Knollendam erop, en in de vitrine liggen Cinnamon Rolls en White Chocolate Macadamia Cookies.

Tot nu toe allemaal dingen die niks met koffie te maken hebben.

Daarom verandert je idee over Starbucks. Je dacht eerst: dit is een koffietent.

Maar nee hoor. Ze hebben thee, koekjes, sandwiches en souvenirs.

In je hoofd stop je Starbucks nu in een ander hokje. Van koffietent gaat het naar thee- en cadeautjeswinkel.

Zou dat echt gebeuren? Tuurlijk niet.

Want wat ruik je als je binnen bent? Koffieeeeeee.

Wat hoor je? PSSSCCHHTTTT! Cappuccinoschuim!

Starbucks voelt, klinkt en proeft als een koffietent.

Daarom staat dat ook op de gevel: Starbucks COFFEE.

Er staat niet: Starbucks Coffee, tea, bites, sweets, gifts & more.

Wat er op de gevel staat, dekt dus absoluut niet de lading. Want ze hebben veel meer dan alleen koffie.

Maar toch blijven ze bekend staan om de koffie. Ze hebben een duidelijke keuze gemaakt en iedereen weet waar ze aan toe zijn.

Ondernemers zitten hier vaak een beetje over te fiepen. Over wat ze nou op de gevel moeten zetten. En op hun homepage.

Want het is voor websitebezoekers handig als ze meteen zien wat jij doet. Het liefst in de buurt van je logo.

Op heel, heel, heeeeeeeel veel websites gaat dit mis. Daar staat niks bij het logo of je snapt gewoon niet wat ze doen als je naar hun website kijkt.

Zelfs bij grote jongens.

Moet je voor de gein maar eens kijken naar de website van oliemaatschappij Chevron. Je zou niet zeggen dat die benzine verkopen en naar olie boren, want het woord ‘oil’ komt niet voor en het lijkt meer op een ingenieursbureau dan wat anders.

Op de homepage van ABN AMRO komt al jaren het woord ‘bank’ niet voor. Bij de NS staat nergens op de homepage ‘Nederlandse Spoorwegen’.

Wat toch best handig zou zijn als je bijvoorbeeld een expat bent die voor het eerst een bankrekening gaat openen in Nederland, of een buitenlandse reiziger die de website van de Nederlandse treinen zoekt.

Je denkt misschien dat ik deze voorbeelden verzin. Check het gerust even, ik wacht wel even.

Ondernemers worstelen hier ook mee.

Ze weten vaak niet wat ze op hun site moeten zetten over wat ze precies doen.

Vaak doordat ze ALLES willen omvatten.

Maar dat doet Starbucks ook niet.

Hoef jij dus ook niet te doen. Bekijk het 80-20 en noem dus alleen het allerbelangrijkste. Datgene waar jij om bekend staat.

Zeg alleen wat klanten ‘ruiken’ als ze bij jou binnenkomen. In 1 woord of een paar woorden. Bij Starbucks is dat ‘coffee’. Wat is het bij jou?

Hooi spreek je morgen,

Aartjan van Erkel

PS

Af en toe ga ik met 1 klant een hele dag zitten om de copywriting voor de homepage en de belangrijkste andere pagina van de website te schrijven. We ontdekken dan ook wat die paar woorden zijn die perfect beschrijven wat jij doet. Plus nog 4 andere dingen die klanten verwachten direct te zien op je homepage en die bijna altijd onduidelijk zijn op websites. Zoals: wat maakt jou nou uniek? Ben je in één keer klaar. Ik heb de komende maanden maar een paar van zulke Persoonlijke VIP-dagen beschikbaar. Meer details vind je op deze pagina: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/vip-dag/

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: