Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Klein bruin vogeltje

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Neuromarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Vorig jaar liep ik met een vogelaar door een park in Breda.

Het was tijdens een vogelexcursie door Vogelbescherming Nederland en we waren met een heel groepje natuurliefhebbers.

Toen hoorden we iets geks.

We stonden bij een rietkraag langs de rand van een waterpartij. Daar zaten onzichtbaar ergens 3 vogeltjes te roepen waar zelfs de excursieleider niet van terug had.

Ik hoorde een roodborst, een karekiet en een koolmees.

Ja, heel nerdy dat ik die vogelgeluiden herken maar die 3 zijn toevallig heel makkelijk.

Een roodborst klinkt als een watervalletje, een karekiet roept zijn eigen naam en een koolmees klinkt als een roestige fietspomp.

Als ik je die één keer zou laten horen herken jij ze daarna ook voor de rest van je leven.

Doe ik een andere keer misschien wel.

Enniewees, in die rietkraag zaten dus die roodborst, die karekiet en die koolmees, maar eigenlijk kan dat helemaal niet.

Ja, een karekiet in een rietkraag dat is normaal. Die zitten daar fulltime en daar maken ze ook hun nesten. En daar zitten ze herrie te maken. Kare-kare-kiet-kiet-kiet!

Maar roodborsten en koolmezen zitten op heel andere plekken. In bomen en struiken, meestal.

Niet in het riet. Maar toch hoorden we dus langs het water dat watervalletje en die fietspomp.

Plotseling veranderde de frons op het gezicht van de excursieleider in een aha-gezicht.

Hij had ‘m door.

Oh! Riep hij. Het is een bosrietzanger.

De bosrietzanger is wat vogelaars een KBV noemen. Een klein bruin vogeltje. Geen moer aan.

Maar als hij gaat zingen! Het is de Jochem Myjer van het vogelrijk.

Want hij kan het geluid van een heleboel verschillende vogels feilloos imiteren.

Zoals merels en zelfs grutto’s. Ze hebben het een keer onderzocht en de bosrietzanger kan de zang van 212 andere vogelsoorten nadoen.

Imiteren is zijn manier om meiden te versieren.

Nou denk je misschien, wanneer komt weer dat bruggetje naar ondernemen – nou hier komt-ie inderdaad:

Want we liepen met de vogelaar langs het water en verdomd! We kwamen bij een klein bruggetje.

Nee grapje, maar ik moest door dat kleine bruine vogeltje wel weer aan marketing denken.

Want er zijn een hoop ondernemers die ook bezig zijn met imiteren.

Omdat ze niet precies weten wat ze moeten zeggen in hun nieuwsbrieven, hun video’s en op hun website, kraaien ze op dezelfde manier als anderen.

Ze denken dat ze het goed doen door te imiteren, maar hun klanten prikken er zo doorheen.

En die vinden dat saai. Dezelfde dingen horen als bij andere bedrijven.

Die horen liever een heel ander liedje. Die knappen erop af als jij je bijvoorbeeld verschuilt achter abstract gelul en marketing-taal.

Die willen jou leren kennen. Die willen jouw eigen stem horen.

Want ze willen weten of ze een klik met je hebben. Of ze jou charmant vinden.

Of er een beetje gelachen kan worden. Of jij te vertrouwen bent, of jij okee bent.

Over een paar weken ga ik een klein groepje ondernemers helpen om te laten zien hoe leuk ze zijn.

Binnen 2 dagen stoppen ze met imiteren en zijn ze helemaal zichzelf.

Er valt een last van ze af, want jezelf zijn is een stuk relaxter. En je hoeft er niet zo over na te denken. Je hoeft ook niks te faken.

We beginnen met video’s maken. Twee dagen lang zet ik die ondernemers voor de camera.

Aan het begin van dag 1 staan ze nog als kleine bruine vogeltjes andere ondernemers te imiteren.

Maar aan het eind van dag 2 staan ze daar zelf. In kleur. Met een big smile. Helemaal ontspannen.

Denk je dat klanten het verschil voelen tussen die 2 video’s?

Die video2daagse is de start van het programma Marketing Masterpieces. Daarin maken we van die ondernemers de bekendste naam in hun markt, terwijl ze maar 2 uur per week in hun marketing hoeven te steken.

Het maken van nieuwsbrieven, video’s en social media content is daarna voor hen een eitje. Dat kun je in zó weinig tijd zó veel leuker maken voor klanten dan wat je nu doet.

De februarigroep zit bijna vol, check de details hier: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Aartjan

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly