Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Doe jij aan copy paste marketing?

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Toen ik gisteravond Lola uitliet, kwamen we langs een sportschool.

Ik kon van buiten zien dat de zaal met fitness-toestellen leeg was, op 1 man na die op de hardloopband liep. Terwijl het vroeg in de avond was. Normaal gesproken een drukke tijd.

Ik vroeg me af hoe de marketing van die lege sportschool er dan uitzag.

Op de wand bij de toestellen stond met grote letters hun slogan geschilderd. Ze heetten Body Solutions en de slogan was: If you want to work your body, we have the solutions.

Wat zouden die solutions precies zijn? Ik keek even op hun website. Daar vertelden ze helemaal niks over hun solutions.

Met één zoekopdracht kan iedereen dus zien dat het belangrijkste marketing-tekstje van dit bedrijf dus eigenlijk niks inhoudt.

Waarschijnlijk heeft er eerst iemand een kekke naam bedacht, en toen een Engelse slogan erbij. Omdat je nou eenmaal een slogan nodig hebt.

Denken ze blijkbaar.

Het resultaat is een marketing-zinnetje dat elke sportschool van Nederland had kunnen gebruiken. Een generiek tekstje met nul onderscheidend vermogen.

Het is opvultekst. Decoratie-tekst. Iets om op de muur te schilderen zodat het er niet zo leeg uitziet.

Ook hun marketing op Facebook is generiek. Een winactie rondom de Kerst. Foto’s van hun teamuitje. Een post over hun nieuwe openingstijden.

Niks mis mee en goed dat ze zichzelf laten zien op Facebook, maar ze onderscheiden zichzelf niet. Ze doen precies hetzelfde wat honderden andere sportscholen in Nederland doen.

Met als resultaat een lege zaal.

Om die zaal dan vol te krijgen, gaan de meeste bedrijven dingen doen die een hoop geld kosten.

Hard adverteren met advertenties waar generieke marketing-teksten in staan.

Wachten. Hopen. Hopen dat er toch klanten binnen komen lopen die een abonnement nemen. Terwijl het geld de deur uitstroomt: huur van het pand, personeelskosten, de lening van de bank.

Misschien verlagen ze zelfs wel de prijzen.

Daar gaat je winstgevendheid. En daar gaat misschien wel je bedrijf.

Dat bedrijf waar je zo veel liefde in hebt gestopt.

Hopelijk zit jij niet in die neerwaartse spiraal. Hopelijk draai je eigenlijk best lekker.

Maar misschien heb je wel het gevoel dat jouw bedrijf ook nog niet wordt gezien als uniek.

Dat je marketing vooral een hoop tijd kost, terwijl het nauwelijks klanten oplevert.

Dat je dezelfde marketing doet als andere bedrijven in jouw branche. Dat je niet opvalt.

Je kunt uit die sleur komen door iets te doen wat not done is.

Dus door letterlijk iets te doen wat niemand doet.

Door in je marketing precies het tegenovergestelde te doen van alle anderen.

Maak vandaag eens een lijstje van 5 dingen die je concurrenten doen om klanten te krijgen.

Kijk op hun websites, check hun Facebook en LinkedIn, abonneer je op hun mailinglijst, lees hun advertenties.

Dat lijstje van 5 soorten marketing doen is de norm in jouw markt. Als jij die dingen ook doet, dan ben je dus normaal.

Je krijgt dan ook normale resultaten. Gemiddeld.

Als iedereen mwa draait in jouw markt, of als iedereen ruk draait in jouw markt, gebeurt dat bij jou ook. Copy paste.

Wil je daaruit breken, ga dan het tegenovergestelde doen.

Als iedereen saaie mailingen stuurt, ga dan leuke mailingen sturen.

Als niemand iets doet met video, ga dan video-marketing doen.

Als iedereen vrij onzichtbaar is, word dan de bekendste naam in je markt.

Begin februari ga ik met een klein groepje ondernemers werken om hun bedrijf uniek te maken, om op te vallen met hun marketing en om de bekendste naam te worden in hun markt.

We gaan voor hun bedrijf marketing doen die niemand anders doet.

Dat groepje noem ik mijn sleeping giants. Ik ga ze 6 maanden lang persoonlijk helpen. We ontmoeten elkaar live 2×2 dagen, en we spreken elkaar tussendoor heel regelmatig.

Deze 10 ondernemers doen mee met Marketing Masterpieces. Kijk hier voor meer details: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: