Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Creatieve masturbatie door domme grote bedrijven
Aartjan van Erkel
Copywriter · Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Op LinkedIn kreeg ik deze briesende reactie van een copywriter die een van mijn marketingvideo’s had bekeken:
“Dûh. Hemeltergend om te zien dat zo’n copywritingtip op kleuterklasniveau 1000+ views oplevert. Erg nuttig, roept iemand dan nog ook. Mensen, please: gezond verstand heb je niet voor niets van moeders meegekregen. Dit zijn de coaches, trainers en goeroes waar ik erg jeuk van krijg. Het leert ondernemers en marketeers niets wat ze niet zelf kunnen bedenken en het maakt het vak copywriting zelfs belachelijk. De grootste blunder van ondernemers die zich interesseren voor eigenhandig toepassen van copywriting is denken dat je het op deze manier wel redelijk onder de knie krijgt. Hou je bij je leest schoenmakers, besteed je tijd, talent en energie aan waar je goed in bent en niet aan een vak waar je 30 jaar eerder aan had moeten beginnen om te begrijpen wat het inhoudt.”
Het is begrijpelijk. Hij is een copywriter, hij heeft klanten nodig. Die wil liever niet dat ondernemers zelf betere copywriters worden.
Daarom probeert hij indruk te maken door te brallen dat jij 30 jaar nodig hebt om te begrijpen wat copywriting inhoudt.
Maar het ironische is:
In die 30 jaar heeft hij zelf niet geleerd wat een van de belangrijkste eigenschappen is van goeie copywriting.
Verkopen.
Copywriting is gewoon verkopen met je toetsenbord.
En verkopen, dat vinden ondernemers interessant. Zichzelf verkopen, hun product verkopen, hun ding verkopen.
Want als een ondernemer niet kan verkopen, dan gaat het ‘m niet worden. Die kan de tent sluiten. Die zit binnen de kortste keren ergens in loondienst of zo.
Daarom krijgt zo’n marketingvideo over copywriting zo veel views. Inmiddels is mijn tip op kleuterklasniveau van 1000+ naar 2500+ views gegaan.
Daar zitten veel ondernemers bij die beter willen worden in copywriting.
Want als je maar een ietsiepietsie beter gaat schrijven, levert dat knaken op.
Je website wordt beter, je nieuwsbrief wordt beter, je video’s worden beter, je offertes, je pitches, het levert allemaal meer klanten op als jij beter wordt in copywriting: verkopen met je toetsenbord.
Dan kan het aantrekkelijk lijken om een pro in te huren. Een ervaren copywriter die supergoed is in verkopen. Die verdient zichzelf meteen terug, he?
Als het goed is wel. Daar huur je ‘m voor in.
Maar helaas zijn de meeste Nederlandse copywriters helemaal niet goed in verkopen.
Want ze vinden verkopen niet zo chic. Ze vinden het ook niet leuk. Het is niet hun ding.
Hun ding is: mooie dingen maken. Creaties. Concepten.
Ook op de website van die kwaaie copywriter met 30 jaar ervaring zie je dat.
Hij heeft bijvoorbeeld ‘mooie’ advertenties geschreven voor opdrachtgevers waar geen oproep tot actie in staat. Er wordt geen aanbod gedaan, geen reden gegeven om nú in actie te komen.
Maar ze zien er wel heel arty uit.
Hij heeft ook de copywriting geschreven voor een artsy fartsy corporate brand film voor een groot Amsterdams advocatenkantoor.
Dat is ongetwijfeld goed voor hun b r a n d maar de copywriter is vergeten om de video af te sluiten met een onweerstaanbaar aanbod, een oproep tot actie, een reden om nú in actie te komen.
En hij is nog een detail vergeten. Hij zegt in de film niet wat dat bedrijf eigenlijk doet. Dat het een advocatenkantoor is.
Dat vond zijn opdrachtgever blijkbaar niet belangrijk.
Je ziet dat vaak in dit soort brand advertising.
Die wordt gemaakt voor domme grote bedrijven met een groot reclamebudget.
En een groot ego.
Zo’n directeur vindt het superinteressant om artsy fartsy filmpjes over zijn bedrijf te zien met kunstenaars en grote woorden.
Of het wat oplevert, ach.
Copywriters en art directors die dit soort dingen maken zijn een big deal in de corporate wereld van het grote geld. En ze vinden zichzelf heel wat.
Maar wat zij doen is creatieve masturbatie. Ze zijn vooral bezig met geld opmaken voor ijdele klanten. Niet met geld verdienen.
Terwijl je naamsbekendheid hard kan groeien met een ander soort marketing, die meteen verkoop oplevert.
Met advertenties en mailingen en video’s die ervoor gemaakt zijn om klanten meteen in actie te laten komen.
Waar een onweerstaanbaar aanbod in staat. Of waar ze bloednieuwsgierig van worden.
Zodat ze een offerte aanvragen, een catalogus opvragen, een bestelling plaatsen of zichzelf aanmelden.
Die marketing heet direct response marketing.
Domme grote bedrijven vinden dat meestal niet chic.
Maar ondernemers zijn er dol op. Want het levert geld op, en hun naamsbekendheid wordt ook nog eens groter.
Vanaf begin februari ga ik een klein groepje ondernemers helpen met hun direct response marketing.
Zij doen mee aan mijn programma Marketing Masterpieces.
We gaan onder andere samen marketingvideo’s maken, mailingen schrijven, en een onweerstaanbaar aanbod doen.
Met simpele copywriting, die direct geld oplevert. Zonder blabla. Zonder dat je dure copywriters nodig hebt.
In dit programma maken we marketing die volautomatisch doorloopt en klanten binnenhaalt. En waar je als ondernemer maar 2 uur tijd per week in hoeft te steken.
Geen 30 jaar.
Een deelneemster gebruikte bijvoorbeeld mijn template voor een mailing naar klanten. Daarmee schreef ze binnen 3 minuten een e-mail en diezelfde middag bracht die e-mail voor 5.000 euro aan business binnen. Er stond letterlijk maar 1 zin in die mail.
Waarom Marketing Masterpieces een invitation only programma is, en waarom ik in dit programma alleen werk met een bepaald type ondernemers vertel ik je hier: www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces
Aartjan van Erkel
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1 (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Premium persoonlijke begeleiding
Connecten met Aartjan
Podcast
© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl