Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zijn je mailingen te commercieel?

Aartjan van Erkel

in Copywriting en E-mailmarketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Een ondernemer zei tegen me: “Ben ik niet te commercieel als ik in mijn e-mailingen altijd iets te verkopen heb?”

Ik vroeg hoe vaak ze mailde en dat bleek 1x per maand te zijn.

Nou weten veel ondernemers niet dat er een risico is als je 1x per maand mailt naar klanten. Of nog minder vaak.

Door weinig te mailen loop je namelijk het gevaar dat mensen jou zien als een spammer.

Dat komt doordat ze bijna nooit wat van je horen.

Als ze dan opeens een mail van je krijgen, kunnen sommige mensen zich niet eens meer herinneren dat ze zich ooit hebben aangemeld. Of dat ze ooit zaken met je hebben gedaan.

Ze zijn verder gegaan met hun leven en mensen vergeten dingen.

Ze vragen zich dan af: Wie is dit nou opeens in mijn mailbox? Hier heb ik me nooit voor aangemeld! Klik, Spam melden.

Ik heb die ondernemer aangeraden om zich geen zorgen te maken en om juist vaker te gaan mailen.

Ze vroeg hoe mijn klanten erop reageren dat ik van 1x per week mailen ben overgestapt naar elke dag mailen.

Ik mail ook nog eens veel commerciëler. Want ik ben van 1x per week een vrijblijvende tip mailen overgestapt op elke dag een aanbod mailen.

Of mijn klanten dat niet een beetje heel erg veel vonden. En of ik niet veel afmeldingen had gekregen.

Nou kreeg ik toevallig gisteren een mail van Marc.  Hij vertelde me eens even haarfijn wat hij ervan vindt dat ik hem elke dag mail:

———————————————————

Ha Aartjan,

Je deed me het aanbod om in plaats van eens per week, iedere dag een nieuwsbrief te ontvangen.

Terwijl veel mensen bang zijn om te vaak te mailen.

Ik las je mailtjes soms en soms ook niet. Meestal stond er wel iets aardigs in. Maar het zette me nooit aan tot actie.

Toen kwam je aanbod. Dagelijks een mail in mijn volle box. Poeh, gewaagd!

Ik was benieuwd wat je daar nu mee ging doen. En daarom heb ik me ingeschreven.

Volgens mij zijn we nu twee weken verder. En er is iets bijzonders gebeurd. Iets dat ik niet had verwacht.

Iedere ochtend wacht ik totdat het 11:00 uur is. Want dan komt jouw korte verhaaltje.

Ik kijk er naar uit! Ik wacht erop en verheug me erop weer iets leuks te lezen.

Dat vind ik echt knap van je! Want hoewel de boodschap elke dag eigenlijk hetzelfde is, is het toch leuk om te lezen.

Een soort Kronkel van Simon Carmiggelt.

Daarmee bewijs je maar weer je eigen theorie: laat jezelf zien en je weet mensen te boeien.

Hulde en dank voor het dagelijkse geniet-momentje!

Marc Sijtstra, eigenaar van Joe Merino .com

PS. Bij mijn volgende bedrijf kom ik zeker bij je langs om leuke video’s te maken!

———————————————————

Dit zijn een paar cijfers over mijn dagelijkse mail:

Gemiddeld openingspercentage 51%

Dus meer dan de helft van de ontvangers opent de dagelijkse mails.

Als ik dat vergelijk met mijn wekelijkse mail: die wordt door gemiddeld 19% van de ontvangers geopend.

Het aantal afmeldingen is te verwaarlozen. Bijna niemand die zich heeft aangemeld, heeft zich daarna afgemeld.

Nog wat cijfers: vorige week is een groep van 11 ondernemers begonnen met mijn programma Marketing Masterpieces.

Vier weken geleden had ik nog maar 3 aanmeldingen. Ik heb daarna een aantal keer een dagelijkse mail gestuurd over Marketing Masterpieces. Zoals je hebt gemerkt.

Daardoor hebben zich binnen een paar weken nog 8 ondernemers aangemeld, die allemaal 5.000 euro geïnvesteerd hebben.

In de Kolbe persoonlijkheidstest scoorde ik nogal laag op Follow through, dus op discipline zeg maar.

En ik ben zelf ook een beetje verbaasd dat het me dan toch lukt om elke dag een verse mail te schrijven.

Dat doe ik door elke ochtend om 6.30 uur sharp op te staan. Van mijn slaapcoach Floris moet ik op vaste tijden naar bed en op vaste tijden opstaan, dus dat kwam toevallig goed uit.

De afgelopen jaren was ik toch altijd rond die tijd wakker, en lag ik alleen maar wat te snoozen en op mijn telefoon te kijken.

Binnen een uur moet die mail dan af zijn, want dan staan de kinderen op en ik wil samen ontbijten.

De ultieme deadline is 11 uur, want Alice heeft elke ochtend om 11 uur de dagelijkse mail voor me ingepland staan en die wordt dan verstuurd. Als ik er geen tekst in heb gezet, wordt er dus een lege mail verstuurd naar meer dan 1200 aanmelders. Maar ik ben bijna altijd klaar voor het ontbijt.

Die pressure vind ik lekker. En ik vind het elke dag leuk om een verhaaltje te bedenken en een idiote titel. Ik loop daar gedurende de dag af en toe een beetje over te denken, een aanleidinkje te zoeken voor mijn mail van de volgende dag.

Want ik moet ’s morgens het idee voor de mail al hebben. Als ik er knikkebollend op mijn nuchtere maag nog over na moet denken dan kost het te veel tijd.

Ik moet meteen kunnen beginnen met typen en ik zit dan ’s morgens vroeg in een doodstil huis vaak te lachen om mijn eigen slechte grappen.

Ik raad jou niet per se aan om ook dagelijks te gaan mailen en dagelijks een aanbod te doen. Doe het alleen als het je leuk lijkt.

De resultaten zijn hier in elk geval supermooi en volgens Mira krijgen we nu nog veel leukere mailtjes terug van jullie. Lievere mailtjes, zei ze zelfs.

Een dagelijkse e-mail is een van de manieren om een explosie van content te veroorzaken. Dat betekent: zó belachelijk veel marketing doen, dat mensen je continu voorbij zien komen.

Kan in hun inbox zijn, maar ook in Google, op Facebook, op LinkedIn of andere socials.

Met leuke of handige of geinige content. Waardoor ze je steeds beter leren kennen, leuk gaan vinden en vertrouwen.

Dat kan ook op een hele luie manier. Voor wie niet elke dag stervensvroeg wil opstaan.

En dat is precies wat we aan het doen zijn met die ondernemers in het programma Marketing Masterpieces.

We maken hun marketing evergreen. Je maakt iets één keer, en daarna kun je het elke keer opnieuw gebruiken.

Bijvoorbeeld de marketingvideo’s die ze de afgelopen 2 dagen hebben opgenomen.

Aan het eind van de tweede dag heb ik epic video’s gezien van ondernemers die een dag eerder nog zeeeeer ongemakkelijk voor de camera stonden.

Heerlijk ontspannen een poepstrak verhaal vertellen. Ik probeer er de komende tijd wel een paar te delen op Facebook zodra ze hun video’s online hebben gezet.

De novembergroep is vol van Marketing Masterpieces, maar mocht je vanaf februari mee willen doen dan zijn er nog een paar plaatsen.

Alléén voor sleeping giants, dus ik laat niet zomaar iedereen toe in de groep. We doen een strenge selectie en hier kun je lezen of jij misschien een sleeping giant bent: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/marketing-masterpieces/

Spreek je morgen,

Aartjan

 

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly