Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Aartjan van Erkel
Copywriter Ā· Bestseller-auteur
Politiek incorrecte sales en marketing
Lezers zeggen:
"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."
Karel van Zanten
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."
Sandra Hoekman
"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."
Marc Sijtstra
"Deze mail is echt GENIUS."
Digna Brand
"Ik heb geinspireerd door je tips mijnĀ nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."
Jasmijn de Wit
"De tips zijn elke keer hƩƩl waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"
Dries van Hooydonk
"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."
Ninke van der Leck
"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."
Jules Koekkoek
"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."
Hanneke de Wit
"Ik word blij van deze andere manier van marketing."
Peter Clausman
"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."
Nadie Haarsma
"Liggen rollen van het lachen, hulde! š"
Jacques Mentrop
"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."
Bart van der Bom
"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"
Freke Schoemaker
"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"
Jasmijn
Stel: je loopt de woonkamer van een vreemde binnen.
Je bent er nog nooit geweest, dus je kijkt eens goed om je heen.
Lekker voyeuristisch, want een woonkamer zegt veel over iemands persoonlijkheid.
Op de eettafel zie je een schaal staan. Op die schaal liggen 2 appels, een tros bananen, een kiwi en een beschimmelde sinaasappel.
In een fractie van een seconde herken je de fruitschaal.
En stel nou eens dat je ook nog een andere woonkamer binnenloopt. Weer van een vreemde.
Daar staat op de eettafel ook weer een schaal. Op dieĀ schaal liggen 2 appels, een tros bananen, een pakkieĀ sjek, een sleutel, een Sony afstandbediening en een tampon.
Je brein heeft deze keer meer tijd nodig. Wat is dit voor een schaal? Een beetje verwarrend. Je houdt het erop dat het een rotzooischaal is.
Ons brein houdt niet van rotzooischalen. We zien veel liever een fruitschaal. Een bak met dingen die bij elkaar horen. Zoals appels en bananen.
Die kosten geen enkele energie om te snappen. En ons brein is lui. Het moet extreem veel informatie verwerken de hele dag, en dus zoekt het naar shortcuts om energie te besparen.
Fruitschalen zoeken is zo’n shortcut. Dingen die geen energie kosten.
Zoals ‘bakken’ met dingen die bij elkaar horen. We houden van wasmanden, prullenbakken, klerenkasten,Ā boekenkasten. Zo richten we onze huizen dus ook in. Door allemaal bakken neer te zetten met dingen die bij elkaar horen, om breinenergie te sparen.
Rotzooischalen kosten wel energie. Je moet erover nadenken. Je bekijkt ieder element in de bak. Je zoekt naar de samenhang.
Op veel websites staan ook rotzooischalen. Want een website is ook een verzameling van bakken met dingen erin.
Je klanten vinden het lekker als elke bak op je website een fruitschaal is. Met dingen die bij elkaar horen.
Dit is een grafisch principe waardoor je website makkelijker te begrijpen wordt. Zet een kader om dingen heen die bij elkaar horen.
Zo’n kader kan een afwijkende achtergrondkleur zijn, of gewoon een lijntje.
Een voorbeeld daarvan is je menubalk. Dat is ook zo’n bak met een kadertje eromheen.
Daar kun je fruit in gooien, of je gooit er van alles en nog wat in.
Als je alle pagina’s van je website in je menubalk zet, dan gooi je er dus van alles en nog wat in.
Zo maak je het brein van je klanten een beetje onrustig.
Want je hebt van je menubalk een rotzooischaal gemaakt.
Klanten moeten nu harder nadenken om je website te snappen.
Zet in je menubalk liever alleen maar dingen die bij elkaar horen.
Bijvoorbeeld als je 3 trainingen verkoopt, zet je in de menubalk die 3 trainingen. Plus een link naar je homepage. De andere pagina’s van je website zet je ergens anders neer.
Je geeft je klanten op je website dan opeens een superduidelijk overzicht van wat je verkoopt.
Dat is ook zo lekker als je een winkel binnenloopt. Bijvoorbeeld een Etos drogist. Je zet ƩƩn stap over de drempel en je ziet meteen: daar staan de deodorants, daar staan de shampoos en conditioners, daar staan de tandenborstels.
Ook als je nog nooit van Etos hebt gehoord, snap je direct wat dit voor een winkel is en wat ze verkopen.
Op homepagesĀ gaat dit vaak mis. Als je binnenkomtĀ heb jeĀ veel te veel tijd nodig om te snappen wat ze verkopen en wat ze precies doen.
Doe je klanten dat niet aan. Maak van je menubalk een fruitschaal.
Je hebt dan 1 van de belangrijkste vragen beantwoord die bezoekers in hun hoofd hebben:
Wat hebben ze hier?
Ze willen weten wat je verkoopt.
Nou, dat staat nu lekker in je menubalk dus dat scheelt energie.
Je bezoekers hebben in totaal 5 vragen in hun hoofd.
Dat is bekendĀ uit jarenlang onderzoek naar het gedrag van internetgebruikers.
De meeste websites geven geen goed antwoord op alle 5 vragen. Daardoor haken klanten af, want ze snappen je website niet. En ze zien niet wat jouw bedrijf uniek maakt.
Af en toe werk ik voor een ondernemer tijdens een Persoonlijke VIP-dag de volledige homepage uit. We beantwoorden alle 5 vragen zodat alles direct duidelijk is voor bezoeker. En ik doe persoonlijk de copywriting zodat we er ook jouw personality en een aantal psychologische verkooptechnieken in stoppen.
Behalve de homepage werk ik samen met de ondernemerĀ ook de copywriting uit van de allerbelangrijkste tweede pagina van de website: de verkooppagina van hetĀ bestverkochte product of dienst.
In november en december heb ik nog maar een paarĀ data beschikbaar voor een Persoonlijke VIP-dag. Details en de link om een belafspraak in te plannenĀ vind je hier:Ā https://www.schrijvenvoorinternet.nl/vip-dag/
Aartjan
Politiek incorrecte marketing-tips
Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.
"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"
"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"
Meer politiek incorrecte marketing-tips:
Gratis meegraaien
Boeken
- Nummer 1Ā (Bestverkochte managementboek van 2022)
- Maak ze gek! (Bestverkochte managementboek van 2016)
- Verleiden op internet (13.000x verkocht)
Gastspreker
Membership
Online trainingen voor ondernemers
Connecten met Aartjan
Podcast
Ā© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - VoorwaardenĀ -Ā Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - info@schrijvenvoorinternet.nl