Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

De man met de pen achter zijn oor

Aartjan van Erkel

in Content marketing en Online marketing

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Ga je in Rome uit eten, dan is er meestal één opvallende man aanwezig.

Het is de man met de pen achter zijn oor.

Vaak zit hij bij de kassa, met een gezicht op onweer.

Het is een goed teken als je die man ziet zitten bij binnenkomst in het restaurant.

Want dan weet je bijna zeker dat je lekker gaat eten.

Die man is de eigenaar van het restaurant.

Il padrone.

Hij zit daar – het is bijna nooit een vrouw – omdat ze in Italië geen cultuur van vertrouwen hebben. Ze hebben een cultuur van controle.

Nederlandse horeca-ondernemers hebben soms verschillende restaurants, en hebben in elke tent een bedrijfsleider staan.

Een Italiaan vindt dat helemaal niks.

Nononononono.

De padrone zit er bovenop.

Hij verwelkomt je als je binnenkomt. Hij wijst je een tafel. Hij komt een praatje maken als je zit te eten. Hij geeft de hele tafel een limoncello van de zaak.

En hij rekent met je af. Want hij laat zijn personeel liever niet in de buurt van het geld komen. Je weet maar nooit.

Aan het eind van de avond sluit hij persoonlijk de kassa af en rekent de omzet uit. Ik zie hem soms zien zitten met zo’n groot kasboek met kolommen.

De bediening loopt het vuur uit hun sloffen als de baas in de zaak is. Iedereen is scherp.

Als ik met mijn Italiaanse schoonfamilie uit eten ben in Rome dan heeft mijn schoonvader altijd gereserveerd in een restaurant waar hij de padrone al jaaaaaren kent.

Bij binnenkomst heeft hij altijd hele gesprekken met de man, waarbij de punten van zijn snor omhoog krullen van plezier.

Wat een verschil met de bediening in Nederlandse restaurants.

Misschien ligt het aan mij, maar ik zie bijna altijd studentjes in de bediening.

Als je om een wijnadvies bij je hoofdgerecht durft te vragen, dan moeten ze dat even aan een collega vragen.

Ik hoorde van de week een oude man in een restaurant in Zeist iets roepen wat ik al jaren niet meer had gehoord:

“Ober!”

Ik denk dat we geen ober meer zeggen omdat er geen obers meer zijn. Een ober is een vakman. Die studenten zijn dat niet.

Hoe vaak zit je niet een kwartier te wapperen met je hand als je de euvele moed hebt om te willen afrekenen?

Het is makkelijker om maar gewoon je jas aan te trekken en naar de kassa te lopen. Ik vind dat niet zo’n chique afsluiting van een diner. Het zegt veel over Nederlandse restaurants dat we dat normaal zijn gaan vinden.

Er bovenop zitten heeft allerlei voordelen.

Klanten vinden het fijn, want ze voelen de aandacht.

Je team loopt een paar tandjes harder.

Je omzet is een paar tandjes hoger.

Op welke gebieden in jouw bedrijf zit jij er nu NIET bovenop?

Dingen waardoor je omzet misloopt? Of waardoor de kosten uit de klauw lopen?

Veel ondernemers hebben wel 1 of 2 dingen die ze een beetje laten lopen.

Meestal de dingen die ze minder leuk vinden.

Bijvoorbeeld je marketing.

Misschien is marketing niet je vak. Ben je liever met je vakmanschap bezig.

Het kan ook dat je geen tijd hebt voor marketing.

Als dat zo is, bekijk dan deze video-boodschap die ik voor je heb opgenomen: https://www.schrijvenvoorinternet.nl/48uur

Daarin vertel ik hoe je de bekendste naam wordt in je markt door 2 uur tijd per week in je marketing te stoppen.

Ik doe dit zelf al jaren zo.

Heb je niet eens 2 uur tijd per week voor marketing? Dan zou ik helemaal even kijken.

Aartjan

PS

De video staat maar eventjes online, maandag om 17u haal ik hem weg.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE politiek incorrecte marketing-tip, en ontvang direct de Onweerstaanbare Online Marketing Formule:

Tnx, de formule zit in je inbox. En vanaf morgen krijg je elke ochtend een politiek incorrecte marketing-tip. Enjoy!