Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Zo lijken de prijzen op je website opeens veel lager

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Klanten reageren heel sterk op de prijs van je product.
Alleen: soms is hun reactie volkomen onlogisch.

Lees hoe je slim inspeelt op dit irrationele beslisgedrag, waardoor je meer gaat verkopen.

Prijspsychologie

Veel ondernemers hebben een paar rotsvaste overtuigingen over prijspsychologie:

  • Hoe lager de prijs, hoe meer ik verkoop
  • Hoe lager de vraag, hoe goedkoper ik moet zijn
  • Als ik tijdens een verkoopgesprek de prijs verlaag, verkoop ik meer

Deze rotsvaste overtuigingen zijn alledrie helemaal niet waar.

Sterker nog: soms is het tegenovergestelde waar.

Ik geef je een concrete tip over prijspsychologie die ook volkomen onlogisch overkomt.
Dat klopt: het is inderdaad totaal onlogisch en irrationeel.
Het menselijk brein neemt namelijk voortdurend idiote beslissingen 😉

De tip die ik je geef heeft te maken met een psychologische overtuigingstechniek die anchoring genoemd wordt.

Als je anchoring gebruikt, blijft de prijs van je product gelijk maar vinden klanten hem opeens veel lager en aantrekkelijker.

Het werkt zo.

  1. Zodra klanten een prijs horen, vergelijken ze die met andere prijzen. Dat doen ze onbewust.
  2. Je noemt dus niet alleen de prijs van je product, maar ook een andere prijs.
  3. Maak die andere prijs veel hoger, want zo lijkt de prijs van je product opeens veel aantrekkelijker.
  4. Zorg dat de klant de hoge prijs het eerste ziet.

Een voorbeeld van deze vorm van prijspsychologie kwam ik tegen bij AdWords-expert Perry Marshall.

 

  • Bij het online afrekenen krijg je als eerste het ‘Renaissance Welcome Pack’ te zien, geprijsd op 500 dollar.
  • Daarna zie je pas de prijs voor de ‘Renaissance Club’, waar het jou eigenlijk om ging.
    Die 39,95 per maand lijkt opeens een heel acceptabel bedragje.
  • Klap op de vuurpijl: die 500 dollar blijk je helemaal niet te hoeven betalen.
    Dat is een bonus die je er gratis bij krijgt.

Een onweerstaanbaar aanbod, dankzij de onverwachte bonus en de slimme prijspsychologie.

Heb je een idee hoe je anchoring in jouw business kan gebruiken?
Zet het in de reacties!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly