Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

3 must-see TED-video’s over Moral Persuasion

Aartjan van Erkel

in Neuromarketing en Storytelling

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Persuasion is gevaarlijk spul. Want via het krokodillenbrein en het emotionele brein kun je menselijk gedrag heel sterk beïnvloeden. Hoe doe je dat ethisch? En: hoe zet je aan tot wenselijk gedrag? Daarover ging TEDxHogeschoolUtrecht.

Ik was erbij, en dit waren mijn 3 favoriete TED-talks.

TED is een exclusief event in Californië, eens per jaar. Mensen met een briljant of wereldschokkend idee mogen daar een presentatie van 15 minuten geven. Wetenschappers, goeroes, wizzkids. Resultaat: verbluffende video’s van begenadigde sprekers, gratis online te bekijken.

Her en der op aarde worden onafhankelijke TEDx-zusterevents opgezet. Ik was één van de 100 gelukkigen met een uitnodiging voor TEDxHogeschoolUtrecht op 8 november 2011.

(Ik ga haast nooit naar congressen en zo, alleen naar de echte krenten in de pap).

Hoe weet je of jouw persuasieve uiting wel ethisch is?

Sebastian Deterding legde wat mij betreft het beste uit hoe je erachter komt of jouw persuasieve uiting ethisch en moreel verantwoord is.

Stel jezelf deze 5 vragen:

  1. What are your intentions?
  2. What are the effects of what you are doing?
  3. What values do you use to judge if the effects are good or bad?
  4. What vision of the good life do your designs convey?
  5. What vision of the good life do you yourself want to live?

Sebastian heeft een verrukkelijke uitspraak van het woord ‘persuasion’, luister maar 🙂

Hoe zorg je voor blijvende gedragsverandering?

Persuasion is hartstikke mooi, maar alleen overtuigen is niet genoeg.

Pas als iemands gedrag duurzaam verandert, wordt de wereld een beetje beter. Iemand gaat bijvoorbeeld meer sporten, stoppen met roken of minder energie verbruiken.

Marc Hassenzahl – professor in experience design –  heeft de oplossing: gedrag sturen met objecten. Objecten die frictie gebruiken om te zorgen voor gewenst gedrag. Lastige objecten dus, maar op een goede manier.

Wanneer lastige objecten zorgen voor goed gedrag:

  • Ze nemen een standpunt in, en geven commentaar op je gedrag
  • Ze creëren een klein probleem om je te triggeren
  • Ze zijn naïef en speels
  • Ze vergeven je als je niet altijd in staat bent tot het gewenste gedrag

Bekijk de video met verrassende voorbeelden, zoals de chocolate machine:

Hoe vind je de geheime achterdeur van het brein?

Onderzoeker Maurits Kaptein heeft iets engs ontdekt. Zijn ontdekking: ieder mens is het meest gevoelig voor één bepaald soort persuasieve prikkel. Die prikkel kan bijvoorbeeld een van de 6 geheimen van verleiding zijn van Robert Cialdini.

Dat is eng, want een bedrijf, organisatie of regime dat weet hoe jij het beste te beïnvloeden bent, kan je gedrag sturen op manieren die jij misschien helemaal niet wilt.

Über-eng is de technologie voor websites die Maurits en anderen met hun bedrijf Persuasion API ontwikkelen. Een site kan daarmee de geheime achterdeur van jouw brein ontdekken en exploiteren. Ik leg uit hoe het werkt in dit artikel: Online verleiding binnenkort te automatiseren?

Hoe pas je dit soort creepy technologie ethisch toe? Ik hoopte dat de TED-talk van Maurits die vraag zou beantwoorden, maar helaas.

Wel legt hij uit waarom sociale wetenschappers die persuasion onderzoeken al 50 jaar helemaal verkeerd aan het meten zijn. Daarom kunnen we menselijk gedrag nog steeds slecht voorspellen.

Hij legt ook uit hoe je gedrag dan wél kan voorspellen (en beïnvloeden). Brrr:

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: