Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Wanneer een uitverkocht artikel voor meer verkoop zorgt

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Webshops verkopen vaak nee als een artikel tijdelijk uitverkocht is. Een gemiste kans. Schaarste is namelijk een sterke aankoopprikkel.

Kijk hoe een paar online winkels die kans op verleiding wél grijpen.

Voorbeeld: nee verkopen bij Bol.com

Ik merkte vorige week dat mijn boek Verleiden op internet bij Bol.com tijdelijk niet leverbaar is. Het is namelijk in herdruk, de eerste 4.000 exemplaren zijn uitverkocht (bij Managementboek.nl hebben ze er nog een paar).

Het viel me op dat Bol simpelweg nee verkoopt. Bij het papieren boek staat ‘Niet leverbaar’ en de zoekmachine toont als alternatief het e-book.

Uitverkocht boek: Bol.com vermeldt ‘Niet leverbaar’.

Jammer, want klanten die een artikel zoeken en merken dat het niet leverbaar is, raken geprikkeld.

Zeldzaam, uitverkocht of onbereikbaar betekent: extra aantrekkelijk. Het is de wet van de schaarste: een van de 6 geheimen van verleiding.

Daarom is de vraag groter naarmate het aanbod kleiner is.
Daarom zijn diamanten duur.
Daarom zijn Italiaanse mannen gek op blonde vrouwen.
Daarom staat er een rij als de zeldzame Westvleteren trappist te koop is.

Op productpagina’s van niet leverbare artikelen zitten dus klanten met een sterke aankoopprikkel. Klanten die eerder ja zeggen.
Het is zonde om aan hen nee te verkopen.

Er zijn webshops die deze kans op verleiding wél grijpen.
Drie voorbeelden.

Voorbeeld: e-mailalert voorraad eReaderstore.nl

Als bij eReaderstore.nl een artikel uitverkocht is, verschijnt een slim blokje: Direct bericht bij voorraad. De klant vult zijn e-mailadres in en krijgt een berichtje als de e-reader weer te bestellen is.

E-mail of SMS-alert voor een uitverkocht artikel.

Slim, want een klant die het artikel onbewust extra graag wil hebben door de onbereikbaarheid ervan, krijgt zo een handelingsperspectief. Hij kan iets doen om zijn behoefte tijdelijk te bevredigen: een alert instellen.

De shop hoeft zo geen nee te verkopen. Veel beter nog: ze krijgen ze de e-mailadressen van een aantal zeer geïnteresseerde klanten.

Voorbeeld: e-mailalert beleggingsfonds Triodos Bank

Triodos Bank doet ook zoiets als een van hun beleggingsfondsen tijdelijk gesloten moet worden. Zoals het Triodos Groenfonds, waarin je alleen kunt beleggen zolang er genoeg groene projecten zijn die kredieten hebben aangevraagd.

Is een fonds gesloten, dan verandert de button
Ik wil beleggen in dit fonds
in een andere button:
E-mail mij zodra ik Triodos Groenfonds kan kopen.

E-mailknop in plaats van Koop-knop als beleggingsfonds tijdelijk dicht is.

Een paar jaar geleden stond deze E-mailknop 7 maanden op de pagina van het Triodos Groenfonds. In die periode lieten 1.800 geïnteresseerden hun e-mailadres achter. Toen het fonds weer open ging, verstuurde Triodos de beloofde 1.800 e-mails. Die mailing zorgde voor de hoogste instroom van beleggingsgeld uit de geschiedenis van het fonds buiten een campagneperiode om.

Voorbeeld: e-mailalert schoenmaat Zalando

Leuke schoenen gezien bij Zalando maar is je maat op?
Er staat een handig linkje bij: Maat niet beschikbaar?

Klik erop en je krijgt een simpel invulscherm.

Handige alert bij Zalando.
Wel een beetje krukkig geschreven: ‘Zend mij een notificatie’ ?

Vul je e-mailadres en schoenmaat in, en je krijgt vanzelf een mail als ze in voorraad zijn.

Bedankt Marjolein van der Kolk voor dit voorbeeld.

Meer voorbeelden welkom!

Verzamel jij ook leads als een artikel tijdelijk schaars is?
Of ken je een ander voorbeeld van een shop dit dit doet?
Zet alsjeblieft een linkje in de reacties!

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

WP Feedback

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly