Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Breekt jouw website ongeschreven sociale regels?

Aartjan van Erkel

in Copywriting en Leadgeneratie

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! :-)"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

Klanten voelen zich ongemakkelijk als een website niet consequent is in de manier waarop deze ‘praat’. Onbewust verwachten ze namelijk dat je site de sociale regels volgt die mensen ook gebruiken in gesprekken. Breekt jouw website deze sociale regels?

Dit artikel is verschenen op Frankwatching.com.

Het is raar als iemand midden in een gesprek plotseling begint te zingen, gekke bekken gaat trekken of op de toon van het Polygoonjournaal gaat praten. Breinwetenschapper Susan Weinschenk schreef daarover het artikel People Expect Online Interactions to Follow Social Rules. Van anderen wordt verwacht dat ze voorspelbaar, logisch, sociaal gedrag in een gesprek vertonen, en datzelfde verwachten mensen van hun interacties met websites.

Ik geef je een paar voorbeelden van sociale regels voor gesprekken, plus websites die deze regels overtreden.

Zeg consequent ‘jij’ of ‘u’

In een gesprek kijk je raar op als je gesprekspartner in de ene zin ‘jij’ tegen je zegt en daarna opeens ‘u’. Onervaren verkopers doen dat bijvoorbeeld nog weleens in een verkoopgesprek, van de zenuwen. Dat maakt geen beste indruk. Kies daarom ook op je website voor ‘jij’ of ‘u’ en hou je daaraan. Bij Hans Anders gaat dat mis: de homepage switcht steeds tussen ‘jij’ en ‘u’:

u-jij-aanspreekvorm

Gebruik consequent je eigen spreekstijl

Switchen van pakkende taal op je productpagina naar oudtestamentische juridische taal in je voorwaarden komt ook gek over. Jij bent verplicht om rechten en plichten duidelijk op te schrijven en je klant is verplicht om ermee akkoord te gaan. Die tekst kan dus maar beter makkelijk leesbaar zijn! Want precies op het moment dat de klant in je bestelformulier moet klikken op ‘Verzenden’ krijgt hij jouw voorwaarden onder ogen.

Stel dat je een origineel cadeau-idee zoekt. Je stuit op een webshop waar je een fles wijn kunt laten inblikken. Een eenvoudige, grappige give-away. De relatie die jij als klant hebt met zo’n soort webshop is eigenlijk heel simpel. Daarbij passen ook algemene voorwaarden die het heel simpel houden, anders kan dat vreemd overkomen. Taalgebruik zoals dit is niet passend:

“De aanvaarding van de uitnodiging tot het doen van een aanbod door de potentiële koper geldt als een aanbod en leidt slechts tot een totstandkoming van een overeenkomst als aan het overige bepaalde in dit artikel is voldaan.”

Deze tekst is afkomstig uit de lange lap algemene voorwaarden van Wijneninblik.nl. Ook switchen van de ene taal naar de andere taal komt gek over. Bijvoorbeeld een Engelstalige knop onder een Nederlandstalige tekst, zoals bij Buongiornodigital:

call-to-action-engels

En wat dacht je van het maken van taalfouten of het volproppen van je tekst met keywords voor zoekmachines? Bagoes.nl gaat op deze 2 punten in de fout in deze tekst op de homepage. ‘Vind u’ moet ‘vindt u’ zijn, en 5 keer het keyword ‘grote maten’ in één alinea leest niet lekker:

keywords-taalfouten1

Schreeuw niet tegen de ander

Uitroeptekens gebruiken op je website; wees er voorzichtig mee. Het komt gauw schreeuwerig over en het is nergens voor nodig. Dat geldt ook voor WOORDEN IN HOOFDLETTERS. In een gesprek schrik je ervan als iemand tegen je begint te schreeuwen. Doe dat op je website dus liever ook niet. Onervaren tekstschrijvers gebruiken soms te veel stijlmiddelen, zoals uitroeptekens. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Kleertjes.com. Op het moment van schrijven van dit artikel staan er 17 uitroeptekens op de homepage.

kleertjes-uitroeptekens

Check je website dus eens op dit soort gekke overgangen, bizar gedrag en schreeuwerige taal. Dan zorg je voor online interacties die even natuurlijk overkomen als een gesprek van mens tot mens.

Dit artikel is een bewerkt hoofdstuk uit mijn boek Verleiden op internet en is verschenen op Frankwatching.

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte DAGELIJKSE tip voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Politiek incorrecte marketing-tips

Meer dan 25.000 abonnees

© Aartjan van Erkel - Wilhelminalaan 32 D - 3701 BL Zeist - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Dive straight into the feedback!
Login below and you can start commenting using your own user instantly