Welke van deze 2 covers kies jij voor mijn boek?

A.

B.

Wil je me even helpen? Voor de cover van mijn boek over verleiden op internet zijn 2 versies ontworpen. Welke vind jij de beste?

UPDATE: Zo is de cover geworden voor mijn boek

Laat alsjeblieft je keuze A of B achter in de reacties onderaan dit artikel.

Het boek gaat over psychologie en verleiden, en bevat allerlei tips om het rendement van je website te vergroten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het verrassend simpel kan zijn om gedrag te beïnvloeden. In dit boek leg ik uit hoe je ervoor zorgt dat je website niet alleen het bewuste maar ook het onbewuste brein van je bezoekers prikkelt.

Ik bespreek homepages, productpagina’s, tekstpagina’s, webformulieren en beeldmateriaal en laat zien wat het geheim achter onweerstaanbare sites is. Door de vele praktische tips en voorbeelden kom je op ideeën om je eigen site te verbeteren en zo het aantal inschrijvingen, aanvragen, bestellingen of reserveringen te verhogen. Vaak kan dat vrij makkelijk door je teksten of beeldmateriaal te veranderen, dus zonder technische aanpassingen.

Het boek is bedoeld voor marketeers, tekstschrijvers, webshop-eigenaars, contentmanagers, webredacteuren, communicatie-adviseurs en iedereen die websites maakt, onderhoudt of verbetert. In het voorjaar van 2011 komt het uit.

Vormgeving: Arjen Snijder van Het Noorden Communiceert.
Uitgeverij: Van Duuren Management.

We zijn heel benieuwd naar welk ontwerp jullie voorkeur uitgaat!

Lijkt het boek je interessant?

Update februari 2011: kijk hoe de definitieve cover eruit ziet
(héél anders), en hoe dat zit.

Gerelateerde artikelen:



Reacties

  1. Bart Siebelink zegt

    Allebei niet.

    Cover A oogt ronduit banaal met die veel te letterlijke en flauwe symboliek van het cellofaanpapiertje. Het rood maakt het bovendien goedkoop. Echt het zoveelste platte Amerikaanse win-win-win-kots-kots-succesboek in 7 stappen.

    Cover B is te gelikt en ‘ICI-Paris’-achtig om een serieuze optie te zijn. Maar goed: het gaat over verleiden dus een beetje glossy mag best.

    Ik zou even teruggaan naar het concept. Het gaat over verleiden en internet. Je zou die twee woorden onder elkaar kunnen plaatsen (zoals nu op cover A het geval is) en de letters van beide woorden op een typografisch spannende manier in elkaar laten haken. Zodat beide begrippen visueel een relatie met elkaar aangaan. Dan heb je een wat ingetogener symboliek en wordt het m.i.interessanter en origineler.

    Overigens wil ik het boek graag kopen.

    Groet,

    Waarom ga je niet die twee woorden

  2. zegt

    Hoi Aartjan,

    Ik vind de cover met de bonbon het meest aansprekend. Een verleidelijk plaatje, dus klopt helemaal met de titel. Beide covers hebben een wat vrouwelijke uitstraling, de bonbon-versie is daarnaast ook ‘sexy’ en triggert nog meer de nieuwsgierigheid.

    Een minpunt vind ik het lettertype en de vormgeving daarvan. Die spreken me veel minder aan en zijn naar mijn idee onduidelijk en niet zo verleidelijk. Het voorbeeld met de roze titel heeft het onderste deel (op internet) in een heldere (schreefloze) letter staan, dan merk je direct dat die titel veel directer binnenkomt.

    Welke cover je ook kiest, ik zou ik voor het eerste woord ‘Verleiden’ een andere lettertype kiezen. Misschien niet zo’n heel ronde heldere letter als de roze ondertitel (verleiding is tenslotte subtiel), maar zou wat verder van de ‘Times new roman’-style, van de ‘schreef’, afgaan. Ook qua uitlijning zou ik daaraan nog even (laten) sleutelen. De boventitel ‘Hoe maak je een website onweerstaanbaar’ zou ik ook iets duidelijker maken.

    Denk dat als je daar nog een beetje aan sleutelt je een zeer aansprekende cover zult hebben! Jouw blog kennende zal de inhoud vast niet teleurstellen, dus dan is het mooi als veel mensen die ook echt te zien krijgen. Slim dat je je blog gebruikt om ook aan dit onderdeel aandacht te besteden.

    Succes!
    Christine

  3. Sylvia Verhulst zegt

    Ik kies voor A en dat komt niet alleen omdat ik gek ben op kersenbonbons. Het is al met al een aantrekkelijk beeld. B probeert ook te verleiden met dat roze, maar die kleur vind ik meer rossebuurtachtig. En die witte letters op zwart…. nee, dat leest niet lekker.

  4. Guido zegt

    Ik kies voor de kersenbonbon. Overigens ben ik het geheel met Maarten eens: gemiste kans! Je lezer verleiden, is bij een vraag over de cover van je boek natuurlijk wel een must als die gaat over verleiden op internet…

  5. wilma straathof zegt

    hoi,

    wil ook nog snel even van deze inspraakkans gebruik maken. ik heb mezelf de vraag gesteld: welk boek valt eerder op/zou ik eerder openslaan? dan wint wit van zwart, omdat (op het scherm) wit helderder is en de cover een driedimensionaal object (bonbon) bevat, waar het oog bij blijft hangen omdat het onverwacht is en een bonbon een prettige prikkel is (ik loop voortdurend met een hongergevoel rond: waar zijn de chocolaatjes??).
    typografisch schurkt deze witte voorkant wel. voor het woordje ‘op’ is geen plaats, dat is er wat tussendoor gefrommeld. cursief bovenaan zou ik ook niet doen.

  6. ellen zegt

    Ik ga voor de onderste, de kersenbonbon doet teveel vermoeden dat het een heel luchtig en weinig serieus boek is, allemaal verzonnen en zeker niet “wetenschappelijk”, laat staan dat je er wat aan hebt..

  7. femke zegt

    B – je geeft aan dat je houdt van “simpel” – hou het dan ook simpel. Die bonbon heeft m.i. een te eenzijdige associatie met de betekenis van het woord “verleiding”. De kleuren roze-zwart op cover B vind ik goed gekozen. Ken trouwens een goed Duitstalig boek over iconografie met een soortgelijke zwart-roze cover. It shows: never judge a book by the cover.

  8. zegt

    Wauw wat een hoop reacties. Als dit boek nu geen bestseller wordt… :)
    Toch vind ik die ene bonbon wat zuinig. Doe dan een hele doos overheerlijke pralines afgebeeld op een computerscherm. En lekker zonder papiertjes.
    Kersenbonbons vind ik Yuk! Maar ik hou dan ook niet van alcohol.

  9. zegt

    Ton heeft gelijk, de definitieve cover is heel anders geworden. Ben er heel blij mee!

    Ik presenteer hem binnenkort op dit blog. Dan vertel ik ook hoe het nieuwe ontwerp tot stand is gekomen en welke uitwerking jullie stemmen en feedback hebben gehad!

  10. zegt

    Zeker cover A. Maar kijk nog niet op mijn site. Wel vanaf 1 maart. Succes. De bonbon vind ik juist heel erg toepassend. En een fantastisch rode kleur ook nog. De trend kleuren zijn zwart, wit en rood dit jaar.

  11. Idske zegt

    Ik zie dat de cover van het boek met COMIC SANS is gemaakt. Dat soort boeken raak ik dus echt niet aan… Ik vind het meer een stripboek geworden, sorry…

Trackbacks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>