Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

Laatste dag: ‘Nummer 1’ van 23,99 voor 20 euro

Aartjan van Erkel

in Copywriting

Aartjan van Erkel

Copywriter · Bestseller-auteur

Politiek incorrecte sales en marketing

Lezers zeggen:

"Wat een geweldige e-mail. Ik kreeg er kippevel van. Hij sprak me meer aan dan de speeches van de minister-president en de koning. Mijn dank."

Karel van Zanten

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails."

Sandra Hoekman

"Dank voor het dagelijkse geniet-momentje."

Marc Sijtstra

"Deze mail is echt GENIUS."

Digna Brand

"Ik heb geinspireerd door je tips mijn nieuwsbrief titels aangepast en echt meetbaar de openingspercentages verhoogd."

Jasmijn de Wit

"De tips zijn elke keer héél waardevol, en zooooo sappig & grappig verteld!"

Dries van Hooydonk

"Geniale mail!!! Heb hardop zitten lachen."

Ninke van der Leck

"Je bent de eerste verkoper van wie ik iedere mail open."

Jules Koekkoek

"Haha, dit is de leukste nieuwsbrief die ik ooit gekregen heb."

Hanneke de Wit

"Ik word blij van deze andere manier van marketing."

Peter Clausman

"Jouw mails zijn letterlijk de enige die ik helemaal lees."

Nadie Haarsma

"Liggen rollen van het lachen, hulde! 🙂"

Jacques Mentrop

"Bedankt voor alle tips. Die hebben veel inschrijvingen opgeleverd voor de schilderworkshops."

Bart van der Bom

"Ga alsjeblieft door met je dagelijkse mailtjes, they make my day!"

Freke Schoemaker

"Je bent een held hahahahaha briljant dit weer. Dank!"

Jasmijn

In de roman ‘Nothing to see here’ van de Amerikaanse auteur Kevin Wilson die ik deze week voor de tweede keer grinnikend heb gelezen, krijgt de hoofdpersoon Lilian een baan aangeboden als fulltime nanny van de kinderen van een senator.

De vrouw van de puissant rijke senator is namelijk een vriendin: Madison, met wie ze vroeger een kamer deelde op de universiteit. Nu woont Madison met haar senator en haar zoontje in een enorm landhuis en ze vraagt Lilian om de tweeling uit het vorige huwelijk van haar man 24/7 onder haar hoede te nemen.

Er is namelijk iets vreemds met de kinderen. Om die reden mogen ze ook niet in het landhuis wonen, dat zou te gevaarlijk zijn. Er is een luxe guest house voor ze gebouwd ergens anders op het terrein.

Dit is de reden dat de senator zijn eigen vlees en bloed niet in huis wil hebben: als de twee kinderen boos of verdrietig zijn, vliegen ze in de fik. Er komen vlammetjes uit hun huid, die daardoor vuurrood wordt maar niet verbrandt. Ook hun haar wordt niet aangetast door de vlammen.

Na een paar minuten dooft het vuur, maar staan hun kleren in de fik en ook alles om hen heen als ze niet uitkijken. In het guest house waar ze komen te wonen zijn alle meubels en gordijnen van onbrandbare materialen gemaakt.

Lilian zegt ja tegen Madison, neemt ontslag bij de slechtbetaalde baas waar ze werkt in haar home town, reist af naar het landgoed van de senator en probeert een band op te bouwen met de wantrouwige kinderen die een moeilijk leven hebben gehad, eerst doordat hun moeder wegging bij hun vader en daarna omdat moeder 3 doosjes slaappillen had ingenomen met een fles wodka omdat ze de zorg voor haar fire children niet aankon.

Verder geen spoilers hier voor de rest van het boek, dat ontzettend leuk is om te lezen.

Ga in gedachten eens terug naar laatste steengoede romans die je hebt gelezen. Boeken waardoor je hardop moest lachen of waardoor je natte ooggies hebt gekregen. Meestal hebben zulke boeken hoofdpersonen die serieus weird zijn.

Series idem dito: de personages die voor jou het meest verslavend zijn, hebben vaak een of twee heule aparte eigenschappen. Maak maar eens een lijstje van hun eigenschappen. Klinken ze als een normaal iemand? Persies.

Als ondernemer is het interessant om te observeren wat de meest gebingede Netflix-series doen om jou verslaafd te maken. Ben je een boek aan het lezen waarvoor je extra vroeg naar bed gaat om weer verder te lezen? Observeer dan wat de auteur heeft gedaan om jouw gedrag zo te beïnvloeden.

Wat zij doen, kun jij ook doen. Door van jezelf een marketing-personage te maken. Als je wilt dat mensen hooked aan jou worden, jarenlang of zelfs decennialang klant blijven en iedereen over jou vertellen, geef ze dan reden om geen genoeg van je te krijgen.

Maak niet de fout die de meeste ondernemers maken die denken dat ‘lekker jezelf zijn’ interessant blijft. Want op een dag ben je dan zelfs je beste klant kwijt omdat die bij een concurrent iets vond dat jij niet hebt. Dat heb je waarschijnlijk ook al meegemaakt. En dat gaat binnenkort gebeuren met de meeste van je klanten, als ze geen fascinatie voor jouw marketing-personage voelen.

Om fascinatie op te wekken hoef je niet in de fik te vliegen, of een psycho te zijn zoals Dexter. In Hollywoord wordt fictie gemaakt, en daarom hebben scenarioschrijvers carte blanche. Ze komen weg met personages die compleet over the top zijn. Jij opereert in de echte wereld en je klanten accepteren van jou minder drama dan wanneer ze bij Pathé in de zaal zitten. Maar als je nu nog geen grammetje drama gebruikt, dan ben je niet fascinerend. Je bent alleen maar interessant. En daardoor lopen je klanten na een tijdje weg.

Gefascineerde klanten hangen aan je lippen. Geïnteresseerde klanten gaan op een dag shoppen.

De formule voor het creëren van jouw eigen marketing-personage staat in hoofdstuk 8 van mijn boek Nummer 1. En in de andere hoofdstukken vind je nog tientallen andere formules om klanten te fascineren zodat ze langer bij je blijven. Vaak zelfs voor de rest van hun leven.

Vandaag loopt de aanbieding af waardoor je Nummer 1 met een leuke korting bestelt: van €23,99 voor €20.

Enjoy the drama.

Aartjan van Erkel

Politiek incorrecte marketing-tips

Abonneer je op mijn beruchte tips voor ondernemers. Waarschuwing: ongeschikt voor millennials, freeloaders en mensen met lange tenen.

"Ik bescheur mij regelmatig om jouw mails"

"Geniale mail! Heb hardop zitten lachen"

© Aartjan van Erkel - De Verwoording BV - Dorpsstraat 2 - 3981EB - Bunnik - Voorwaarden - Cookies & privacy - Klantenservice 030-6048418 - E-mail

Je browser blokkeert popups

Check de instellingen, anders kun je geen cadeautjes aanvragen

LEES GRATIS DE EERSTE TWEE HOOFDSTUKKEN

Nummer 1 - sneak preview

Blader gerust even door het boek. 

 

Dan zie je al snel of je het wat vindt.

 

De sneak preview bevat de twee eerste hoofdstukken: